Vandaar deze poll> om te kijken wat de meeste Bokkers doen
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Belli schreef:Ik spuit de benen af omdat het zeer goed is voor de bloedsdoorstroming van je paard. Met koud water uiteraard, in de winter doe ik het met lauw water en droog ik het heel goed af met een handdoek.
x
Karin schreef:Afspuiten om te koelen en/of voor de bloedsomloop doe ik nooit. Wil je dat het effect heeft, dan moet je zeker 10 minuten per been afspuiten met koud water. Ik ga echt niet bijna drie kwartier lang de wasplaats bezet houden om water over mijn paard laten lopen (daarnaast vind ik het verspilling) en ten tweede moet ik daarvoor speciaal de brandslang uitrollen (uit de slang op onze wasplaats komt lauw water). Met een blessure vind ik het wat anders, maar die heeft een paard doorgaans aan één of twee benen, dan ben je 10-20 minuten bezig en dat vind ik nog te doen.
In plaats van afspuiten stap ik na de training 10-20 minuten uit op harde bodem. Dat is IMO voor de bloedsomloop minstens net zo effectief. Na een wedstrijd (en soms na een heel intensieve training waarbij ik weinig heb kunnen uitstappen) koel ik de benen met Staysound, speciale koelende klei. Maar dat komt gemiddeld een of twee keer per maand voor. Voor mijn paard dus uitstappen op het harde en niet afspuiten. Dat doe ik alleen om de bagger eraf te wassen.
xtwisterx schreef:'s Zomers spuit ik niet alleen de benen af, maar krijgt Twister een lekkere douche na het werken.
Het is toch heerlijk voor zo'n paard als het bezweet is en ze krijgen een beetje verkoeling voordat ze de wei weer op gaan?!

Ludora schreef:Ik weet het niet zeker hoor, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat koelen na het rijden alleen maar effectief is als je met lauw water doet en dat het zelfs slecht zou zijn om met koud water op de warme benen te spuiten.