Voorpluk afgeknipt, hoe snel groeit het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

co2

Voorpluk afgeknipt, hoe snel groeit het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 22:12

Zonder mijn weten hebben twee meiden de voorpluk van mijn paardje 'bijgeknipt'. Het paard had dooie puntjes.. Hamer
Maar goed, in hun ogen misschien dooie puntjes, in mijn ogen eindelijk een paardje met een prachtige, vrij lange voorpluk.
Ik was er echt trots op, aangezien dat nog wél goed ging met Rhea. Ik kon dus wel janken toen ik Rhea zag staan met een penny-coupe.. Verdrietig

Maar goed, ondanks dat ik onwijs kwaad ben en verdrietig is het al te laat, dus vandaar mijn vraag hoe lang het duurt voor zijn verschrikkelijk lelijk afgeknipte, rechte voorpluk er weer enigzins normaal uitziet en een beetje bijgegroeid is. Rhea wordt 27 mei 6 jaar oud, misschien dat dat invloed heeft.. Vriendjes zijn? Hoe lang zal het duren voor het weer de oude lengte heeft, of is dit nooit meer het geval? Verdrietig

Afbeelding

adnil

Re: Voorpluk afgeknipt, hoe snel groeit het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:19

Dat vraag ik me ook af! Een vriendin van mij waar ik de wei mee deel heeft een paard gekocht bij een Belgische handelaar... Hij had van alle paarden de voorpluk recht afgeknipt!!.. Zij vroeg zich ook af hoe lang dat ongeveer duurt!.. Ik volg dit topic dus ook even...

Denk trouwens dat het zeker weer op die lengte komt, alleen het zal wel een tijd duren! Haar groeit wel sneller in de zomer (tenminste van mensen, neem aan ook van paarden)

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:22

ja ik denk dat het wel weer aangroeit hoor maar het heeft tijd nodig
bij de 1 gaat het snel en bij de andere duurt het wat langer

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 22:23

Ik hoop het, ik vind het zo zonde! Deze foto is al weer 5 maanden oud dus haar voorpluk was nog iets langer.
Alleen nu is het zo'n kaarsrecht, schraal plukje Ik hoop wel dat het er nog enigzins 'natuurlijk' uit gaat zien. Tis nu net een barbiepaardje.. Verdrietig (lang leve de pennyhuppels.. Boos! )

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:25

Wel zonde dat dit gebeurd zeg, zonder jouw goedkeuring! Meestal groeien manen bij een paard vrij vlug! Ik ben vorig jaar naar de show geweest met Michaela en zijn haar manen geknipt tot 15 cm lengte en ze zijn nu ongeveer al op de 40 cm en ik hou ze dan wel regelmatig bij. Voorpluk gaat meestal wel iets minder snel, maar meestal is er na een zomerperiode al bijna niks meer te zien van een knip-actie!

Wil je het minder recht hebben moet je haar voorpluk draaien en dan laatste kleine puntje afknippen, dan is het minder penny Haha! Maar als je even wacht zal het waarschijnlijk snel ongelijk en mooi gaan groeien! Ligt eraan hoe lang je dit aan kan zien natuurlijk Bloos Haha!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 23:21

Trek de voortop wat bij, dat ziet er al natuurlijker uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 23:23

Ik heb weinig ervaring met het knippen van de voorpluk, maat heb me laten vertellen dat de voorpluk niet zo snel bijgroeit.

Ik zou de dames die zo royaal met de schaar hebben gewerkt eens flink op hun sodemieter geven. Lips are sealed

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 23:50

Pfff, volgens mij gaat dat laaaang duren... Lips are sealed

Stanley z'n manen zijn in de tijd dat ik heb hem (5 jaar) 50cm gegroeid. Z'n voorpluk doet hier helaas niet aan mee Boos!

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 06:30

Ga een keer met een tondeuse langs die 2 dames en leef je uit dat geeft vast een heel goed gevoel. Haha!
Nadat je dat gedaan hebt. Haha! En voor dat hun ouderslangs zijn geweest. Verdrietig

Lijkt zelfs mij iets wat er niet uit ziet zo'n rechte voorpluk.
Die dooie puntjes kan ik me wel wat bij voorstellen dacht ik gister ook aan toen ik mijn lease paardje zag maar ik ga ze nie knippen echt niet !!!

Spirit

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 06:50

Ik heb zelf een Arabier waarvan ik de voorpluk kort hou omdat-ie zó'n lange en dikke maantop heeft dat-ie daardoor (te) weinig kan zien en erg schrikkerig wordt. Die pluk kan ik iedere maand weer knippen, zo hard groeit-ie. Ik laat hem ook af en toe weer helemaal langgroeien tot op z'n neus (om te kijken of-ie al wat minder nerveus wordt als-ie vrijwel niks ziet, maar tot nu toe is het nog geen succes geweest - vlechten ook niet trouwens, vindt-ie ook 'eng'). Dat aangroeien van zo'n 6 cm lang tot 25 cm lang duurt minder dan een jaar.

Moraal van het verhaal: ja, een voorpluk groeit gewoon terug, en dat kan vrij snel gaan ook.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:07

Ik heb horen zeggen dat als je de manen van je paard knip ze daarvan sneller gaan groeien. (en dat je daarom ook beter de manen kunt trekken als knippen) Laten we hopen dat dat ook voor de voorpluk van je paardje geldt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:27

ik knip ook de manen van mijn pony's. of ze daar sneller van gaan groeien betwijfel ik, maar ze worden er wel voller van.

maar zo erg als ze bij jou pony hebben gedaan doe ik trouwens niet hoor!! en het ziet er een poosje wat minder mooi uit, maar het lelijke is er wel snel af hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:28

even een vinkje voor de Stuur mij een email als er een antwoord is geplaatst Bloos

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:35

Ibbel schreef:
Ik heb zelf een Arabier waarvan ik de voorpluk kort hou omdat-ie zó'n lange en dikke maantop heeft dat-ie daardoor (te) weinig kan zien en erg schrikkerig wordt. Die pluk kan ik iedere maand weer knippen, zo hard groeit-ie. Ik laat hem ook af en toe weer helemaal langgroeien tot op z'n neus (om te kijken of-ie al wat minder nerveus wordt als-ie vrijwel niks ziet, maar tot nu toe is het nog geen succes geweest - vlechten ook niet trouwens, vindt-ie ook 'eng'). Dat aangroeien van zo'n 6 cm lang tot 25 cm lang duurt minder dan een jaar.

Moraal van het verhaal: ja, een voorpluk groeit gewoon terug, en dat kan vrij snel gaan ook.

Heb je toevallig een vos... Schijnheilig Want dan kan je mij de ongewenste haren misschien even toesturen zodat ik ze bij mijn merrie (arabje) in kan vlechten... Haha! Ik heb mijn merrie bijna 7 jaar en ik geloof dat ik haar voorpluk in al die tijd nog geen 5 cm heb zien groeien...en haar manen ook niet echt Huilen

Moraal van mijn verhaal: het kan als je pech hebt dus ook heel lang duren voor het weer terug groeit. Knipoog

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:40

Voorpluk groeit bij de meeste paarden (veel) langzamer dan de rest van de manen. Balen dat die kinderen dat gedaan hebben. Ze zullen het ongetwijfeld goed bedoeld hebben.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:59

Bij mijn paardje (arabier) is de voorpluk nog nooit in z'n hele leven geknipt (hij is 9) en die pluk is nog korter dan op de foto van de ts. Die pluk van hem groeit een mm per jaar ofzo heb ik het idee. Dus het ligt heel erg aan je paard.

Bij mensen is het wel zo dat als je een keer een stuk van je haar knipt het dan veel harder gaat groeien, misschien bij paarden ook zo.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 09:30

Bij ons op stal is ook een keer een meisje geweest die de voorplukken van een aantal paarden had bijgepunt. Recht afgeknipt, dus. Hamer

Het is nooit meer bijgegroeid Verdrietig

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 09:48

Recht ziet ook niet zo mooi uit, maar je kunt het natuurlijk een beetje bij trekken/knippen (staat op de anky site)

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 10:14

PeruaansePas schreef:
Voorpluk groeit bij de meeste paarden (veel) langzamer dan de rest van de manen. Balen dat die kinderen dat gedaan hebben. Ze zullen het ongetwijfeld goed bedoeld hebben.

Kinderen.. Tja.. het waren mijn verzorgsters van 26 jaar oud!!! Ze weten alleen nog niet dat het vandaag hun laatste dag is.. Whoosh!

Rhea is trouwens ook een Arabiertje en ze had dus een vrij lange voorpluk. Haar manen zijn in het half jaar dat ik haar nu heb zo'n 15 tot 20 cm gegroeid, maar haar voorpluk is in deze tijd volgens mij slechts een paar milimeter gegroeid.. Ik neem aan dat, als het geknipt is, niet opeens sneller gaat groeien.

Zijn er niet speciale voedingssupplementen die de haargroei stimuleren? Blond

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:32

Je kan Biotine bijvoeren, dat stimuleert dacht ik hoorngroei en als ik het wel heb is een haar ook hoorn, ik heb wel vaker gehoord dat dit de groei van de manen kan stimuleren maar de voorpluk? Mijn ervaring is dat als het eraf is, het jaren kan duren voor die er weer aan zit.
Nu is dat wel weer bij ieder paard anders natuurlijk, ik heb een kwpn-er staan die heb ik bijna 9 jaar en in die 9 jaar is zijn voorpluk geen mm gegroeid, het is een heel zielif dingetje van een paar cm Clown mijn Welshjes daarentegen zien niets meer door de giga voorplukken Haha! de welsh hengst had vorig jaar zijn hele pluk weggeschuurd en nu, een jaar later hangt deze weer tot aan zijn lippen, maar bij hem groeien de manen zelf weer niet.

Ieder paard verschillend dus maar over het algemeen gaat het toch heel lang duren voor het weer goed bij gegroeid is.....

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:42

Hmm zoals ik lees is het dus heeel erg per paard verschillend... Mijn ponytje (kruizing connemara x WP) heeft vergeleken met haar manen erg weinig voorpluk.... Ik hoop dat dat toch wel beetje snel groeit (A)..
En hoe zit het dan met staarten? Ik heb er heel veel af moeten knippen omdat het gewoon een ramp was, het zat zo zwaar in de klit.. maar nu heeft ze dus boven aan een vrij brede staart, maar onder alleen wat zielige plukjes... duurt zeker ook wel lang voordat haar hele staart mooi breed is...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:46

Ook weer per paard verschillend.
Ik raak compleet in de stress als iemand met een schaar richting mijn kwpn-er loopt, iedere mm die er van zijn staart af gaat groeit nog nauwelijks bij, de andere kwpn-er moet ik om de 2 maanden zeker knippen, anders gaat hij op zijn staart staan, zo ook bij de shetten en de Welhsjes Haha!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:50

Voor alle mensen die nu zeggen: de voorpluk van mijn paard is maar 5 cm lang en groeit geen mm per jaar: Ja, dat kan heel goed.
Haar heeft een genetisch bepaalde lengte: bij de één wordt het niet langer dan 5 cm, bij de ander 50 cm. Is ook wel rasgebonden: Friezen en Haflingers kunnen enorme lange manen en voorplukken hebben.
Máár: als je een voorpluk afknipt van een paard, waarbij die 5 cm lang is en geen mm groeit, dan zul je zien dat-ie weer tot die lengte van 5 cm aangroeit. Dat is biologisch en genetisch nu eenmaal zo bepaald.
Haar groeit altijd aan tot de lengte die het genetisch bepaald heeft.

Knippen heeft verder géén invloed op de snelheid van groeien (ook niet bij mensen). Het líjkt alleen maar sneller te gaan, zeker als je je haar eerst tot de maximale lengte hebt laten groeien. Want wanneer eenmaal die maximale lengte bereikt is groeit het niet meer. De haarfollikel komt dan in een bepaalde 'slapende' fase, houdt die fase een maand of 3-4, een deel van de haarfollikel sterft vervolgens af en de haar valt dan uit. In dezelfde haarfollikel beginnen dan weer nieuwe basiscellen te groeien die weer een nieuwe haar gaan genereren. Ondertussen groeien er natuurlijk ook andere jongere (en kortere) haren gewoon door, en vervangen de uitgevallen haren. Ook die bereiken bij dezelfde maximale haarlengte de 'slaapfase', en vallen daarna uit. Als mens verlies je iedere dag 100-150 haren, die op deze wijze worden vervangen.
Bij paarden werkt het wat betreft maan- en staarthaar hetzelfde. Vachthaar heeft een hele duidelijke 2 jaarlijkse cyclus van winterhaar en zomerhaar. Daarbij is het proces van afsterven en aangroeien dus veel meer gesynchroniseerd.

Het afknippen van een haar die al in de slaapfase is heeft overigens niet tot resultaat dat de follikel weer 'wakker' wordt en dat de haar weer begint te groeien. Groei komt alleen vanuit jonge haarfollikels.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:08

Jeetje Boos!
Echt zonde!
Mrja volgens mij groeit een voorpluk niet supersnel?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:41

Bij mijn KWPNner had mijn verzorgster ook de voorpluk kaarsrecht afgeknipt. Heel zijn uitstraling weg...

Gelukkig heeft hij een snelle haargroei (wat ook weer lastig is want je blijft maar manen trekken en staarten bijknippen)

Iemand op stal heeft toen met een mesje de voorpluk een beetje in een puntje/driehoekje getrokken door een klein plukje rond te draaien en dan met dat mesje "af te schuren". Nu 5 maanden later zie je er niets meer van. Maar dat is puur geluk hebben omdat mijn paard zo'n idioot snelle haargroei heeft, bij andere paarden kan het wel 4 jaar duren.

In het begin heb ik het in een vlechtje laten zitten omdat het gewoon te lelijk voor woorden was.

Misschien weet je uit ervaring hoe lang het duurt voordat de manen/staart weer een trekbeurt nodig hebben. Dan kun je schatten hoe lang het duurt voordat je paardje er weer fatsoenlijk bijloopt. al groeit een voorpluk wel minder snel.