paardenbloemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hexodrien

paardenbloemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 21:49

Even een vraagje.
De wei van mijn paard staat vol met paardenbloemen. Nu hoorde ik van iemand dat deze giftig zijn, iemand anders zei weer dat ze alleen kwaad kunnen als ze uitgebloeid zijn en dus grijs en pluizig zijn.
Het zijn er behoorlijk wat maar mijn paard binnen houden is geen optie. Zijn neus was helemaal geel, dus grote kans dat hij ervan eet.
Ik denk dus dat ik morgen maar een paar uurtjes ga plukken.

Weet iemand of paardenbloemen kwaad kunnen?

judithh

Re: paardenbloemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:38

Paardebloem X Melksap enigzins giftig.

dit heb ik van een site die giftige planten beschrijft, maar ik moet zeggen dat het ook de enige site is die de paardenbloem noemt...ik was er ook namelijk benieuwd naar omdat mijn paard dus gek is op paardenbloemen, hij zoekt ze dus echt uit tussen het gras om op te eten!

hisseklisJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:45

Er zijn twee soorten paardenbloemen. De ene soort vind je veel in weides, dat zijn bloemen met grote bladeren (die ook goed zijn als je brandnetelplekken hebt) en die eten paarden wel. De andere soort heeft alleen kleine blaadjes beneden en ook op de steel en die vinden ze niet lekker en eten ze ook niet. Voor zover ik weet is de eerste soort niet giftig, mijn verzorgpony eet meer van die paardenbloemen dan gras geloof ik Lachen en de tweede soort weet ik niet of ie giftig is.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:48

In onze omgeving staan heel veel paardenbloemen, in en rond de weides. Ik denk dat het niet veel kwaad kan... Maar als je het zeker wilt weten kun je natuurlijk ook even een belletje plegen naar de vee-arts. Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:54

ze heten paardenbloemen omdat de paarden ze in de regel niet eten en daarom zie je der zoveel van in paarden weides

ze zijn idd giftig maar aangezien de paarden ze normaal niet eten of erg weinig hoef je ze echt niet weg te halen uit je weide

zolang er genoeg gras staat eten ze het niet

de stengels zit een melk in dat is dus gifitg

in de blaadjes zit maar weinig van dit melk

het is niet zo gitig als bv taxus oid
dus ze kunnen gerust een beetje eten
maar liever niet (net als aardappels/schillen)

dat melk is bitter dus de meeste paarden lusten het zoiezo niet

zou me dr niet te druk om maken

(geel op de snuit betekend niet dat hij ze gegeten heeft maar bv de blaadjes en het gras er naast ,..)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 23:12

Mijn paard vind ze lekker. Als ze er een tegenkomt op het land eet ze ze op hoor!
De bladeren van de paardebloem kunnen ook als salade gegeten worden voor mensen. En mijn cavia was er vroeger gek op.

Kan me haast niet voorstellen dat het zo giftig is.

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 23:22

ohw jeeh... mijn hele wei staat vol paardenbloemen.. En de shet eet ze echt wel he... Zou het echt slecht zijn??.. ik volg dit in elk geval even....

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 09:48

In de regel zijn ze wel giftig, maar paarden kunnen wel heel goed bepalen wat ze wel / niet kunnen eten. Paardenbloemen eten is niet slecht, het bevat zelfs een stof die weer goed is voor paarden, maar teveel is niet goed (maar alles waar 'te' voor staat is slecht!) Je paard zal dit zelf goed kunnen bepalen en inderdaad, een telefoontje naar een dierenkliniek is zo gepleegd!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:02

Overal waar Oop paardenbloemen ziet, graast ze de bloemen en bladeren tussen het andere groen weg en ze mankeert niets.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:06

paardebloem kunnen ze zonder problemen eten hoor, word zelfs in heel veel paardenkruiden verwerkt.

Bevat vitamine A, vitamine B, vitamine C en vitamine D, kalk, mangaan, natrium en zwavel. Voor een goede bloedzuivering en de afvoer van afvalstoffen en vocht. Ondersteunt de lever en draagt bij aan een gezonde darmflora. Algemeen versterkend en geeft glanzend haar. Voor het behoud van soepele gewrichten en een gezonde huidfunctie.

Paardebloem schoont het bloed en is zeer nuttig bij de behandeling van rheumatische
aandoeningen.

bekend is dat paardebloem licht vochtafdrijvend werkt, heel goed voor paarden met dikke benen.
gewoon lekker laten eten hoor...
Haha!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:40

nickyu schreef:
ze heten paardenbloemen omdat de paarden ze in de regel niet eten en daarom zie je der zoveel van in paarden weides

ze zijn idd giftig maar aangezien de paarden ze normaal niet eten of erg weinig hoef je ze echt niet weg te halen uit je weide

zolang er genoeg gras staat eten ze het niet

de stengels zit een melk in dat is dus gifitg

in de blaadjes zit maar weinig van dit melk

het is niet zo gitig als bv taxus oid
dus ze kunnen gerust een beetje eten
maar liever niet (net als aardappels/schillen)

dat melk is bitter dus de meeste paarden lusten het zoiezo niet

zou me dr niet te druk om maken

(geel op de snuit betekend niet dat hij ze gegeten heeft maar bv de blaadjes en het gras er naast ,..)

als ze echt giftig zijn en bij grotere hoeveelheden gevaarlijk zouden zijn dan was mijn paard inmiddels wel dood geweest denk ik, of in ieder geval ernstig ziek geworden

mijn eerdere reactie had ik van het internet en wist eerlijk gezegt ook niet of ze giftig waren of niet!

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:53

phoei... ik begon me al zorgen te maken~!.. Onze hele wei staat namelijk vol met paardenbloemen en de paarden eten ze dus echt op!!.. gelukkig maar Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:39

ok vergelijk het dan met buxus boompjes
die zijn ook giftig maar hier eten ze der af en toe ook een hapje van , wat juist weer goed is
(paar hapjes en hup weg zijn de wormpjes ed Haha! )

paarden weten meestal precies wat ze wel en niet kunnen eten
alleen afgeplukte planten etc herkennen ze niet (geur en smaak is anders)

alleen taxis is zo verschrikkelijk giftig dat als ze die proeven ze mogelijk al te veel binnen hebben gekregen , dus die moet je flink uit de buurt houden

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:46

Mijn paard en heel veel andere eten ook juist de paardenbloemen het liefst,ze zoeken ze zelfs nog uit.En er staat meer dan voldoende gras.
Kan me ook echt niet voorstellen dat ze echt giftig zijn..maar je hoort er veel verschillende verhalen over vind ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:53

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:16

Mijn shet vindt ze inderdaad ook lekker en zoekt ze ook uit tussen het gras.
Ik heb het vaker gehoort dat paarden in principe geen giftige dingen eten, maar bij mijn shet werkt dat geloof ik niet.
Tussen de stal en het weiland hebben we laurier struiken staan. Wat ik begrepen heb is dat dit ook giftig is. Mijn merrie blijft er ook vanaf, maar mijn shet neemt meteen een hap als ik even niet oplet.............. Bloos
Weet iemand of dit veel kwaad kan?

LBroekhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:28

Ik dacht ook dat ze giftig waren maar blijkbaar zijn ze ook wel een beetje van het goede Knipoog
Op de wei hier staan geen paardenbloemen.
Wel staan er bij ons achter een aantal berenklauwen en ik weet dat het sap van de plant brandblaren veroorzaakt ,
maar Boo begint er elke keer weer aan te knabbelen.
Dus wie kan mij daar meer informatie over geven? is het erg giftig`?

Pepcel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:36

ellepel schreef:
paardebloem kunnen ze zonder problemen eten hoor, word zelfs in heel veel paardenkruiden verwerkt.

Bevat vitamine A, vitamine B, vitamine C en vitamine D, kalk, mangaan, natrium en zwavel. Voor een goede bloedzuivering en de afvoer van afvalstoffen en vocht. Ondersteunt de lever en draagt bij aan een gezonde darmflora. Algemeen versterkend en geeft glanzend haar. Voor het behoud van soepele gewrichten en een gezonde huidfunctie.

Paardebloem schoont het bloed en is zeer nuttig bij de behandeling van rheumatische
aandoeningen.

bekend is dat paardebloem licht vochtafdrijvend werkt, heel goed voor paarden met dikke benen.
gewoon lekker laten eten hoor...
Haha!

Volgens mij ook! OK dan!

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 21:05

Bedankt voor alle reacties! Zo te zien hoef ik me dus niet echt zorgen te maken. Hexo eet ze wel maar ik geloof inderdaad dat hij liever gras eet en dat er dan af en toe een paardenbloem tussen zit.