...uren weidegang = totale ruwvoedergift per dag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

acropolis

...uren weidegang = totale ruwvoedergift per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 20:51

Hoeveel uur weidegang per dag is voldoende om te voldoen aan de totale hoeveelheid ruwvoeder per dag?

Brendageene

Re: ...uren weidegang = totale ruwvoedergift per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:05

ligt aan je weiland, maar als je kijkt naar de VEP die een paard nodig heeft en wat er gemiddeld in gras zit kan je wel het aantal kilo's gras uitrekenen wat hij nodig heeft. En dan berekenen in hoeveel tijd hij die kilo's naar binnen kan werken. Erg ingewikkeld dus en waarvoor heb je die info eigenlijk nodig?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 07:24

Vraag me ook af wat je aan deze informatie hebt. Als je paard bijv. maar 5 uur op het land staat, zou ik sowieso nog 2 x per dag ruwvoer bijgeven.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 07:31

Mijn fjord staat nu 3 uur per dag op het land. (vandaag mag hij 4 uur) Hij krijgt s' morgens nog een vol krat met kuilgras en s' avonds een volle ton met kuilgras. Hoeveel kilo dat is ik heb geen idee. Verder krijgt hij een plak hooi als hij van het land komt. Hier zitten bijna geen voedingstoffen in.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 07:53

Mijn paarden staan nu ongeveer 10-12 uur per dag op de wei en krijgen alleen een Pavoblok als ze naar binnen gaan. Geen ruwvoer meer, aangezien ze van het gras alleen al tonnetjerond worden.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 09:01

Een paard dat onbeperkt op gras staat eet ongeveer 7% tot 12.5% van zijn eigen lichaamsgewicht aan gras per etmaal. Aan de hand van de droge stof gehaltes van hooi en gras kan je dan uitrekenen hoeveel je paard binnen krijgt.
Maar persoonlijk zou ik een paard dat er goed uit ziet op gras geen ruwvoer meer bijvoeren. Mijn paardne staan zometeen 24/7 op het land en krijgen dan niks meer bijgevoerd totdat het gras begint te minderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:02

Ooit gelezen: gras van ongeveer 15 cm hoog en ze staan er ongeveer 8 uur op= totale hoeveelheid benodigde voeding per etmaal.

Dus kijk hoe hoog het gras staat, hoe lang ze erop staan en kijk even naar de kwaliteit van het gras. Ik zou dit wel opbouwen. Ik zie van die mooie groene weilanden waar een paar weken geleden de gierkar overheen is gegaan,daar zou ik dus nooit meteen een hele dag een paard opzetten.

Stel je geeft dan voor de nacht nog 1 plakje oud hooi voor de verveling hebben ze genoeg. lekker goedkoop, wou dat ik dat had......

acropolis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 19:51

Om over na te denken:

Als je kijkt hoeveel uren een sportpaard op stal aan uren ruwvoer eet is dit wel erg weinig in vergelijking met de weidegang die jullie voorschotelen. (en dan hou ik hierbij nog geen rekening met de kwaliteit van het gras / hooi / kuil )

Ik denk aan wat Kyona bvb voorstelt:
Een paard dat 5 uur weidegang heeft zou nog eens 2 x ruwvoeder moeten krijgen.

Brendageene heeft een hele leuke theorie, maar hoe bereken je hoeveel een paard aan kilo's gras opeet?

Russel, dit is een leuke indicatie maar er zit zoveel verschil in paarden. De ene eet staat een hele dag te vreten en de andere staat een halve dag rond te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:00

acropolis schreef:
Russel, dit is een leuke indicatie maar er zit zoveel verschil in paarden. De ene eet staat een hele dag te vreten en de andere staat een halve dag rond te kijken.

Als een paard van het gras moet leven, eet hij wat hij nodig heeft. De eerste week zal hij onbeheerst zijn gang gaan, maar daarna komt hij in zijn eetritme.

Ik heb mijn paard 2 maanden op een wei gehad, zo mooi heeft hij er nog nooit uitgezien en idd at hij niet de hele dag omdat hij 24 u/d buiten stond, maar als hij alleen op de dag buiten staat, hebben ze dat gauw in de gaten. Mijn paardje was heel soepel, had een heel mooi strak buikje, niks grasbuik of moddervet.

De paarden van de buren gaan overdag naar buiten, s'nachts op stal, hele mooie gestroomlijnde paarden, krijgen ook alleen maar gras. Zomers dag en nacht op een schrale wei en ook weer super op het oog.

Als je een paard blijkt te hebben dat weing gras eet, zal hij mager gaan worden, die voer je dan toch wat hooi bij? We voeren toch ook op het oog?

Ik zelf vind weidepaarden nog het meest natuurlijk. Maar best voor sportpaarden best moeilijk als je ze niet thuis kunt hebben.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:42

Die van mij staat zomers van 8 tot 4 op het gras.Krijgt dan savonds een pluk hooi(Om een uur of 10 ).En sochtends en eind van de middag een halfje biks.

Maar ze staat ook de halve tijd,op een paal te hangen.Of heen en weer te rennen omdat mevrouwtje weer is gestresst is.Elk jaar ziet ze er gewoon goed uit met dit schema niet te dik en niet te dun gewoon goed Knipoog.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:11

Als die van mij de hele dag op het land staan, krijgen ze wanneer ze dan naar binnen gaan (zeg 20:30) een klein plakje hooi, en amper krachtvoer (afhankelijk v/d arbeid). Maar dat is meer voor verveling.
Een paard hoort de hele dag te kunnen knabbelen.

Als ze 's middags om 5 uur naar binnen gaan, krijgen ze nog 2 maal hooi.

Ik denk dat je gewoon moet kijken hoe ze het erop doen, en of ze uberhaupt honger hebben. Mijn ervaring is dat ze na een hele dag land, echt weinig honger nog hebben. Als ik ze dan teveel hooi geef, eten ze het geeneens op. Zonde van dat hooi.
Gewoon op je gevoel doen. Knipoog

Ideaal hoor die paarden op het land, scheelt je echt 3x zo veel hooi!

LindaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:18

Star gaat dadelijk 's ochtends vroeg de wei op met een handje biks. Dan haal ik hem 's avonds erweer uit en krijgt hij nog 1/2 biks en een pluk stro (staat op zaagsel). Verder voer ik geen kuil of hooi meer bij.