Help! hoofdstel 3 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Help! hoofdstel 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 16:23

Okay, ik ben dus bezig mijn eigen paardje te 'beleren' nou wil ik strax beginnen met het longeren met een 'hoofdstel' en dan uiteindelijk aan lange lijnen 'mennen' zodat ze kan wennen aan het sturen en de leiding met een hoofdstel., maar wat voor een hoofdstel kan ik daar het best voor pakken?

Mijn leek zown cross rope bridle wel wat, lijkt me voor zown jong beestje goed om het op zown manier te leren.... Maar als ik nu met die bitloze optoming begin, went ze nooit aan een bit, en als ze leert op die zijwaarste druk te reageren, dat heb je niet met een bit, dus als ik dan toch een bit wil gaan gebruiken moet ik dan weer helemaal opnieuw beginnen?
Ik wil wel amateur spring wedstrijdjes met haar gaan rijden, en de rest van de tijd boscrossen, misschien wel wat endurance als ze daar geschikt voor is...

sandr0

Re: Help! hoofdstel 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 18:58

ik zou gewoon beginnen met een normaal hoofdstel en een wat dikker dubbel gebroken trensje. Is de basis gelegd dan kun je altijd weer verder gaan kijken wat dan wilt gaan doen. succes!!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 10:44

Thanx, denk idd dat ik het ook maar zo ga doen...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:02

Longeren zou ik met kaptoom doen, dan belast je de mond niet onnodig. Longeren met dubbele longe moet natuurlijk wel met hoofdstel.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:18

Ook longeren zou ik met bit doen. Ik heb ook een kaptoom liggen (was van plan Quell zonder bit te longeren), maar ik vind dat ze gewoon moeten wennen aan druk in de mond.

Dus ik denk dat het soort hoofdstel niet uitmaakt, alleen het soort bit Knipoog Ik heb een dubbelgebroken trensje met een koper tussenstukje.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:26

Quellian schreef:
Ook longeren zou ik met bit doen. Ik heb ook een kaptoom liggen (was van plan Quell zonder bit te longeren), maar ik vind dat ze gewoon moeten wennen aan druk in de mond.

Toch denk ik dat je met longeren aan het bit snel verkeerde druk uitoefent op de mond.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:41

longeren met bit met zo'm tussen stukje er aan

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:11

sandr0 schreef:
longeren met bit met zo'm tussen stukje er aan

Zo'n bitstukje heeft imo altijd juist een averechts effect. Als het paard naar buiten trekt, dan trek je nog eens met het bitstukje aan de buitenring.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 16:13

Het gaat dus idd wel om het longeren met 2 lijnen. Gewoon longeren (aan een halster wel is waar) kan ze al, dat gaat al erg goed, maar ik wil haar nu aan 2 lijnen longeren en dan met een 'hoofdstel' zodat ze leert 'sturen' zegmaar.

Maar goed, ik denk dat ik zown cross rope bridle gewoon probeer, en ook met bit, dan proberen we het alletwee.

Alleen als ik het bit voor het eerst indoe, dan lijkt mij dat ze dat alles behalve leuk gaat vinden, ik denk dat ze als een idioot gaat steigeren om dat 'ding' uit haar mond te krijgen... Moet ik haar nou aan een longe (aan het halster) doen op het moment dat ik het hoofdstel indoe? of kan ik haar beter loslaten in een bak?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 16:19

Ze zal er toch aan moeten wennen Lachen

Mijn motto: niet piepen, gewoon doen! Knipoog

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 16:29

Ow... longeren met 2 lijnen zou ik zeker met bit in doen, zeker als je daar later ook mee wilt gaan rijden. Je kunt het hoofdstel met bit beter alvast een paar keer op stal in doen en haar er aan laten wennen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 18:58

Tessebes schreef:
Ow... longeren met 2 lijnen zou ik zeker met bit in doen, zeker als je daar later ook mee wilt gaan rijden. Je kunt het hoofdstel met bit beter alvast een paar keer op stal in doen en haar er aan laten wennen.

Op stal is met haar niet zown goed idee...

Ik doe het wel in de bak, maar ik vraag me af of ik haar vast moet houden of niet.... Ben bang dat als ze gek gaat doen ik (of de lijn) achter haar aan wordt getrokken....

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:44

Misschien een beetje een handige begeleider erbij Verward

Hoofdstel doe ik altijd gewoon in de stal om, als ze een keer schrikken kunnen ze nergens heen. Heb eigenlijk nog bijna nooit problemen gehad met het hoofdstel.

Als je het in de bak doet en ze komt los is ten eerste je hoofdstel wsl ten dode opgeschreven en ten tweede heb je een paard in de stress dat het bit wsl associeert met eng en vervelend(en als ze die associatie niet legt dan weet ze iig meteen hoe ze weg kan komen Knipoog )

Ik gebruik bij die jonge dieren meestal een simpel bustrensje(niet te dik) en een lage neusriem. Dubbelgebroken rommelt me teveel. Er zijn wel paarden waar ik een uitzondering voor maak, maar in principe begin ik gewoon met een heel simpel bustrensje.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:27

Ik wil niet heel erg vervelend zijn, en vindt het echt super van je dat je advies vraagt en voorzichtig met je paardje wilt zijn, maar door je vraagstelling en reacties maak ik op dat je enigszins onzeker bent.
Misschien is het een goed idee om hulp te vragen van een ervarenen, zekerder tweede persoon, ik denk dat beter is.

Niet omdat ik denk dat jij niet goed voor je paardje bent of dat je het zelf niet kan, maar omdat jouw onzekerheid ook kan overslaan op je paardje, en je dat onodig en ongewild een gespannener situatie krijgt dan nodig is!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 09:37

gomir schreef:
Misschien een beetje een handige begeleider erbij Verward

Hoofdstel doe ik altijd gewoon in de stal om, als ze een keer schrikken kunnen ze nergens heen. Heb eigenlijk nog bijna nooit problemen gehad met het hoofdstel.

Als je het in de bak doet en ze komt los is ten eerste je hoofdstel wsl ten dode opgeschreven en ten tweede heb je een paard in de stress dat het bit wsl associeert met eng en vervelend(en als ze die associatie niet legt dan weet ze iig meteen hoe ze weg kan komen Knipoog )

Ik gebruik bij die jonge dieren meestal een simpel bustrensje(niet te dik) en een lage neusriem. Dubbelgebroken rommelt me teveel. Er zijn wel paarden waar ik een uitzondering voor maak, maar in principe begin ik gewoon met een heel simpel bustrensje.

Ja maar in de stal kan niet echt denkik, want ze staat niet in een stal maar op het land en als ik haar mee neem naar de stallen stressed ze wel, want alle andere paarden zijn buiten en wij dan met de koeien binnen... In de bak is ze heerlijk rustig en kan ik bijna alles met haar doen..... Ik heb haar ook laten wennen aan been beschermers in de bak, gewoon losgelaten en een beschermer omgedaan en toen haar mij laten volgen.. Ze was wel wat opgewonden (ze 'snorde')maar ze deed niet gek. Ze liep rustig achter me aan...
Dus daarom lijkt het me niet handig om het in de stal te doen, dan is ze al zo onrustig... En als ik haar los in de longeercircel doe dan hou ik haar gewoon in een drafje, dan heeft ze geen tijd om te gaan etteren met het hoofdstel... Dat is teminste wat ik dacht maar als jullie een beter plan hebben moet je het natuurlijk zeggen.
en qua trensjes, ik heb alleen maar dubbelgebroken... Zoveel kwaad kan dat toch niet? Of is het echt beter om een enkel gebroken aan te schaffen?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 09:43

door_ schreef:
Ik wil niet heel erg vervelend zijn, en vindt het echt super van je dat je advies vraagt en voorzichtig met je paardje wilt zijn, maar door je vraagstelling en reacties maak ik op dat je enigszins onzeker bent.
Misschien is het een goed idee om hulp te vragen van een ervarenen, zekerder tweede persoon, ik denk dat beter is.

Niet omdat ik denk dat jij niet goed voor je paardje bent of dat je het zelf niet kan, maar omdat jouw onzekerheid ook kan overslaan op je paardje, en je dat onodig en ongewild een gespannener situatie krijgt dan nodig is!

Ja ben ik met je eens, ik heb ook veeel liever een ervaren persoon erbij die mij aanwijzingen kan geven. Ik ben ook hard op zoek, maar er heeft nog niemand gereageerd....
Maar gelukkig heb ik wel een schat van een paard hoor, ze is erg rustig en nuchter en ze pakt alles heel goed op. Moet je nagaan dat ze toen ik haar kocht alleen nog maar in het land had gestaan, en ze heeft nog nooit 1 pas verkeerd gezet, niet geschrokken, longeren pakte ze binnen een minuut op, zonder te gaan rennen of bokken ofzo, gewoon meteen in een mooi drafje. Ze is echt heel makkelijk, en ik maak me waarschijnlijk ook zorgen over niets... Maar ik vraag wel hulp aan de stal eigenaar enzo hoor, als ik het ga doen, dat ik niet in mn eentje sta.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 10:44

Toydoll schreef:
door_ schreef:

Ja ben ik met je eens, ik heb ook veeel liever een ervaren persoon erbij die mij aanwijzingen kan geven. Ik ben ook hard op zoek, maar er heeft nog niemand gereageerd....
Maar gelukkig heb ik wel een schat van een paard hoor, ze is erg rustig en nuchter en ze pakt alles heel goed op. Moet je nagaan dat ze toen ik haar kocht alleen nog maar in het land had gestaan, en ze heeft nog nooit 1 pas verkeerd gezet, niet geschrokken, longeren pakte ze binnen een minuut op, zonder te gaan rennen of bokken ofzo, gewoon meteen in een mooi drafje. Ze is echt heel makkelijk, en ik maak me waarschijnlijk ook zorgen over niets... Maar ik vraag wel hulp aan de stal eigenaar enzo hoor, als ik het ga doen, dat ik niet in mn eentje sta.

Bij dat soort paarden moet je juist het meeste op letten Clown Mijn paard was net zo. Ik kon zo het zadel er op leggen, aansingelen en hup aan de longe zonder 1 bokje of wat. Ik heb mijn paard (toen nog hengst) ook uit het land geplukt heeft ook nog nooit 1 stap verkeerd gezet, tot we er op gingen zitten. Heb haar naar iemand gebracht die het doet voor het werk. Mijn paard kwam recht over eind en liet zich elke keer achterover vallen.

wil je niet bang maken ofzo maar alleen duidelijk maken dat je wel moet blijven opletten. Wij dachten ook ow die is zo makkelijk daar ga je zo op zitten. Maar dat bleek dus niet zo makkelijk Clown

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 10:54

Gewoon beginnen met een trensje, enkel of dubbelgebroken maakt niet zoveel uit. Dan de longe door de binnenste bitring, achter de oren langs en weer vastmaken aan de buitenste ring. En ook heel belangrijk: laat haar eerst wennen aan de zweep, want dit is met longeren het verlengstuk van je arm. Ze moet de zweep respecteren, maar er niet bang voor zijn.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 11:23

Breitling schreef:

Bij dat soort paarden moet je juist het meeste op letten Clown Mijn paard was net zo. Ik kon zo het zadel er op leggen, aansingelen en hup aan de longe zonder 1 bokje of wat. Ik heb mijn paard (toen nog hengst) ook uit het land geplukt heeft ook nog nooit 1 stap verkeerd gezet, tot we er op gingen zitten. Heb haar naar iemand gebracht die het doet voor het werk. Mijn paard kwam recht over eind en liet zich elke keer achterover vallen.

wil je niet bang maken ofzo maar alleen duidelijk maken dat je wel moet blijven opletten. Wij dachten ook ow die is zo makkelijk daar ga je zo op zitten. Maar dat bleek dus niet zo makkelijk Clown

Haha, ja dat kan idd ook nog. Maar een zadel opleggen kan bij haar (nog) niet hoor, dan gaat ze wel vliegen. Maar wat ik zo leuk vindt van haar, is dat als ze het eng vindt (bijv. longeerlijn achter haar aan omdat ze hem uit mn handen trok, of de been beschermers) dan komt ze naar mij toe om hulp te zoeken.. Ze is dan echt wel bang, ze snort en ze trilt soms en is ook gespannen, en als ik haar dan roep komt ze naar me toe (wel met die enge dingen goed in de gaten te houden) en dan staat ze voor me met haar hoofd heel laag, en dan wacht ze gewoon totdat ik haar 'red'. Ik weet niet echt wat dat gedrag nou betekent, maar het lijkt erop of ze me wel echt vetrouwt. ik ga haar dan altijd maar 'masseren' zodat ze rustiger wordt, stopt met trillen en briesen enzo. En ze blijft ook heel erg bij je lopen, als ze los in de bak is dan blijft ze je achtervolgen, maar wel met haar hoofd laag. waar jij bent is zij geheid ook... ook met longeren, als je de zweep ook maar even op de grond laat leunen, komt ze meteen op je af. Het begin met longeren is ook altijd wel even lastig, want ze wil niet bij je weg. als ze eenmaal de rondjes draaft is ze erg rustig en lief, maar ze is liever bij jou.
Nouja sorry voor het lange verhaal, ik vindt het er een beetje op lijken alsof ik een paard met verlatingsangst heb. Ze is ook al een paar keer uit buitenbak en weiland gesprongen omdat ze geen andere paardjes of mensen meer zag, en dacht dat ze achtergelaten was. Ze liep vervolgens naar de stallen en bleef daar gewoon rustig staan eten, want daar zag ze weer mensen en paarden Tong uitsteken

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:02

Toydoll schreef:
In de bak is ze heerlijk rustig en kan ik bijna alles met haar doen..... Ik heb haar ook laten wennen aan been beschermers in de bak, gewoon losgelaten en een beschermer omgedaan en toen haar mij laten volgen.. Ze was wel wat opgewonden (ze 'snorde')maar ze deed niet gek. Ze liep rustig achter me aan...
En als ik haar los in de longeercircel doe dan hou ik haar gewoon in een drafje, dan heeft ze geen tijd om te gaan etteren met het hoofdstel... Dat is teminste wat ik dacht maar als jullie een beter plan hebben moet je het natuurlijk zeggen.

Als dat jou een goed gevoel geeft en jij denkt dat dat voor jou paard past, dan moet je dat zo doen.
Je geeft aan dat jou paard zich hierbij het fijnst voelt.
Je kiest een moment uit dat beide klaar zijn voor een nieuwe stap en gaat het gewoon proberen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 18:53

Nou vandaag heeft ze het hoofdstel ingehad en ze deed het erg goed! Ik had haar gewoon aan de longe gehouden (aan het halster) in de bak, en dit keer handschoenen aan gedaan Clown (vorige keer brandwond door lijn die door mn handen werd getrokken) Toch hoop ik dat de longeer circel binnenkort wel klaar is, want in die bak duikt ze elke keer in de hoek en wil ze de omheining volgen. Longeerlijn aan het bit ging nog niet (ze ontspande niet meer en zat alleen meer sterre te kijken, dat willen we niet) dus daar zijn we meteen weer mee gestopt. dat komt wel als de circel klaar is en ze de rondjes teminste goed loopt.

Alleen heeft ze wel vandaag een halster stuk getrokken Clown Had haar vast op poetsplaats, dus aan twee kanten, ze was erg rustig en stond ook rustig voor ong 10 minuten, stond ook in rust, en in ene begon ze als een idioot te hangen (zag denkik de kat of muizen ofzo). Dus ik wil haar naar voren 'duwen' maar toen brak het halster al... (was nogal oud halster) niet echt blij mee, strax blijft ze dat doen.... mjaw daar gaan we gewoon weer opnieuw mee beginnen. Stilstaan gaat trouwen wel ineens veel beter!

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 19:23

Ik vind zelf dat je een bit alleen nodig hebt voor hele precieze communicatie. Een beetje sturen en harder of zachter gaan, daar is echt geen bit voor nodig. Beleren zou ik altijd bitloos doen, en later is de overstap naar een bit (als je dit nog wilt) echt niet lastig, ze hebben het verschil in vijf minuten door (spreek uit ervaring)
Wat je neemt is niet zo belangrijk, zo'n crossrope is wel te vergelijken met een bit maar met een simpel touwhalster of een bosal gaat het ook prima.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:53

misschien ook een handige tip.

Mijn paard ben ik gaan longeren de eerste paar keren met het halster er over heen. Dus dat hij wel kan wennen aan het hoofdstel en bit maar er geen druk komt te staan op het bit. Werke erg goed en hij pakte het zijn op. Paar keer gedaan en toen aan het bitje gelongeerd en dat pakte hij ook gelijk goed op.