Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik heb een dubbelgebroken trensje met een koper tussenstukje. Quellian schreef:Ook longeren zou ik met bit doen. Ik heb ook een kaptoom liggen (was van plan Quell zonder bit te longeren), maar ik vind dat ze gewoon moeten wennen aan druk in de mond.
sandr0 schreef:longeren met bit met zo'm tussen stukje er aan
Tessebes schreef:Ow... longeren met 2 lijnen zou ik zeker met bit in doen, zeker als je daar later ook mee wilt gaan rijden. Je kunt het hoofdstel met bit beter alvast een paar keer op stal in doen en haar er aan laten wennen.
)gomir schreef:Misschien een beetje een handige begeleider erbij![]()
Hoofdstel doe ik altijd gewoon in de stal om, als ze een keer schrikken kunnen ze nergens heen. Heb eigenlijk nog bijna nooit problemen gehad met het hoofdstel.
Als je het in de bak doet en ze komt los is ten eerste je hoofdstel wsl ten dode opgeschreven en ten tweede heb je een paard in de stress dat het bit wsl associeert met eng en vervelend(en als ze die associatie niet legt dan weet ze iig meteen hoe ze weg kan komen)
Ik gebruik bij die jonge dieren meestal een simpel bustrensje(niet te dik) en een lage neusriem. Dubbelgebroken rommelt me teveel. Er zijn wel paarden waar ik een uitzondering voor maak, maar in principe begin ik gewoon met een heel simpel bustrensje.
door_ schreef:Ik wil niet heel erg vervelend zijn, en vindt het echt super van je dat je advies vraagt en voorzichtig met je paardje wilt zijn, maar door je vraagstelling en reacties maak ik op dat je enigszins onzeker bent.
Misschien is het een goed idee om hulp te vragen van een ervarenen, zekerder tweede persoon, ik denk dat beter is.
Niet omdat ik denk dat jij niet goed voor je paardje bent of dat je het zelf niet kan, maar omdat jouw onzekerheid ook kan overslaan op je paardje, en je dat onodig en ongewild een gespannener situatie krijgt dan nodig is!
Toydoll schreef:door_ schreef:Ik wil niet heel erg vervelend zijn, en vindt het echt super van je dat je advies vraagt en voorzichtig met je paardje wilt zijn, maar door je vraagstelling en reacties maak ik op dat je enigszins onzeker bent.
Misschien is het een goed idee om hulp te vragen van een ervarenen, zekerder tweede persoon, ik denk dat beter is.
Niet omdat ik denk dat jij niet goed voor je paardje bent of dat je het zelf niet kan, maar omdat jouw onzekerheid ook kan overslaan op je paardje, en je dat onodig en ongewild een gespannener situatie krijgt dan nodig is!
Ja ben ik met je eens, ik heb ook veeel liever een ervaren persoon erbij die mij aanwijzingen kan geven. Ik ben ook hard op zoek, maar er heeft nog niemand gereageerd....
Maar gelukkig heb ik wel een schat van een paard hoor, ze is erg rustig en nuchter en ze pakt alles heel goed op. Moet je nagaan dat ze toen ik haar kocht alleen nog maar in het land had gestaan, en ze heeft nog nooit 1 pas verkeerd gezet, niet geschrokken, longeren pakte ze binnen een minuut op, zonder te gaan rennen of bokken ofzo, gewoon meteen in een mooi drafje. Ze is echt heel makkelijk, en ik maak me waarschijnlijk ook zorgen over niets... Maar ik vraag wel hulp aan de stal eigenaar enzo hoor, als ik het ga doen, dat ik niet in mn eentje sta.
Mijn paard was net zo. Ik kon zo het zadel er op leggen, aansingelen en hup aan de longe zonder 1 bokje of wat. Ik heb mijn paard (toen nog hengst) ook uit het land geplukt heeft ook nog nooit 1 stap verkeerd gezet, tot we er op gingen zitten. Heb haar naar iemand gebracht die het doet voor het werk. Mijn paard kwam recht over eind en liet zich elke keer achterover vallen.
Breitling schreef:
Bij dat soort paarden moet je juist het meeste op lettenMijn paard was net zo. Ik kon zo het zadel er op leggen, aansingelen en hup aan de longe zonder 1 bokje of wat. Ik heb mijn paard (toen nog hengst) ook uit het land geplukt heeft ook nog nooit 1 stap verkeerd gezet, tot we er op gingen zitten. Heb haar naar iemand gebracht die het doet voor het werk. Mijn paard kwam recht over eind en liet zich elke keer achterover vallen.
wil je niet bang maken ofzo maar alleen duidelijk maken dat je wel moet blijven opletten. Wij dachten ook ow die is zo makkelijk daar ga je zo op zitten. Maar dat bleek dus niet zo makkelijk
Toydoll schreef:In de bak is ze heerlijk rustig en kan ik bijna alles met haar doen..... Ik heb haar ook laten wennen aan been beschermers in de bak, gewoon losgelaten en een beschermer omgedaan en toen haar mij laten volgen.. Ze was wel wat opgewonden (ze 'snorde')maar ze deed niet gek. Ze liep rustig achter me aan...
En als ik haar los in de longeercircel doe dan hou ik haar gewoon in een drafje, dan heeft ze geen tijd om te gaan etteren met het hoofdstel... Dat is teminste wat ik dacht maar als jullie een beter plan hebben moet je het natuurlijk zeggen.
(vorige keer brandwond door lijn die door mn handen werd getrokken) Toch hoop ik dat de longeer circel binnenkort wel klaar is, want in die bak duikt ze elke keer in de hoek en wil ze de omheining volgen. Longeerlijn aan het bit ging nog niet (ze ontspande niet meer en zat alleen meer sterre te kijken, dat willen we niet) dus daar zijn we meteen weer mee gestopt. dat komt wel als de circel klaar is en ze de rondjes teminste goed loopt.
Had haar vast op poetsplaats, dus aan twee kanten, ze was erg rustig en stond ook rustig voor ong 10 minuten, stond ook in rust, en in ene begon ze als een idioot te hangen (zag denkik de kat of muizen ofzo). Dus ik wil haar naar voren 'duwen' maar toen brak het halster al... (was nogal oud halster) niet echt blij mee, strax blijft ze dat doen.... mjaw daar gaan we gewoon weer opnieuw mee beginnen. Stilstaan gaat trouwen wel ineens veel beter!