waarop letten bij aankoop springpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jumper01

waarop letten bij aankoop springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 13:10

Ik ga naar een springpaard kijken.

Waar moet ik extra op letten bij de aankoop qua exterieur e.d....

Heb je een tip van let daar en daar op dan hoor ik het graag!

Princess

Re: waarop letten bij aankoop springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 13:14

belangrijk bij een springpaard is dat hij een goede galop moet hebben, de galop moet ook fijn te bewerken zijn, dus een keertje verkorten en een keer verruimen
het paard moet in een rechthoekmodel staan, een horizontale hals hebben en de croupe moet matig hellend zijn
dit zijn iig dingen die het kwpn graag ziet in een springpaard.

Let ook altijd goed op de hoeven, zijn ze gelijk?heeft ie platvoeten of juist erg steil hoe is de stand van de benen, heeft het paard een afwijkende stand?ect.
heb je toevallig een foto van het paar dat je gaat kijken?

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 13:17

Uhmz... ff denken.

Nou dat wat Princess zei is heel belangerijk voor een springpaard, verder, ik zal sowieso vragen (als dat kan) of je hem kunt zien springen (vrij springen). En dan vooral of hij/zij het een beetje leuk vind. Verder denk ik dat het een elegant paard moet zijn en kijk is wie zijn ouders zijn, kijk of hij/zij springbloed heeft!
Maar ik denk dat het belangerijkste is dat het paard het ook leuk vind en het niet eng vind. Maar wil je een paard kopen dat jong is (een jaarling of twenter) of wil je een paard dat al onder het zadel is?

Jumper01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 14:03

Princess schreef:
belangrijk bij een springpaard is dat hij een goede galop moet hebben, de galop moet ook fijn te bewerken zijn, dus een keertje verkorten en een keer verruimen
het paard moet in een rechthoekmodel staan, een horizontale hals hebben en de croupe moet matig hellend zijn
dit zijn iig dingen die het kwpn graag ziet in een springpaard.

Let ook altijd goed op de hoeven, zijn ze gelijk?heeft ie platvoeten of juist erg steil hoe is de stand van de benen, heeft het paard een afwijkende stand?ect.
heb je toevallig een foto van het paar dat je gaat kijken?

Nee ik heb geen foto, ik ga woensdag kijken en rijden naar een springpaard en donderdag.

Jumper01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 14:05

JenRocky schreef:
Uhmz... ff denken.

Nou dat wat Princess zei is heel belangerijk voor een springpaard, verder, ik zal sowieso vragen (als dat kan) of je hem kunt zien springen (vrij springen). En dan vooral of hij/zij het een beetje leuk vind. Verder denk ik dat het een elegant paard moet zijn en kijk is wie zijn ouders zijn, kijk of hij/zij springbloed heeft!
Maar ik denk dat het belangerijkste is dat het paard het ook leuk vind en het niet eng vind. Maar wil je een paard kopen dat jong is (een jaarling of twenter) of wil je een paard dat al onder het zadel is?

Ik wil een paard wat al onder het zadel is en al een paar parcourtjes gelopen heeft, woensdag ga ik kijken naar een 4 jarige bruine ruin die oefenparcourtjes gelopen heeft ( dus hij kent de hindernissen) en donderdag ga ik kijken naar een paard dat een B-parcour gelopen heeft van ongeveer een jaar of 6.

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 14:45

Jumper01 schreef:
JenRocky schreef:
Uhmz... ff denken.

Ik wil een paard wat al onder het zadel is en al een paar parcourtjes gelopen heeft, woensdag ga ik kijken naar een 4 jarige bruine ruin die oefenparcourtjes gelopen heeft ( dus hij kent de hindernissen) en donderdag ga ik kijken naar een paard dat een B-parcour gelopen heeft van ongeveer een jaar of 6.

Okeej, nou dan denk ik dat je wel kunt vragen of ze even met hem/haar willen springen, en anders vrijspringen!

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 14:55

naast de tips die je al kreeg wil ik nog zeggen dat je hem zelf ook echt moet springen! (nadat hun hem gesprongen hebben). het kan er bij een ander zo makkelijk uit zien, maar wie weet krijg jij hem niet eens in de buurt van een hindernis. (je weet het nooit he, bedoel hiermee niet dat jij een slechte ruiter bent Knipoog)
maar dat had je je zelf waarschijnlijk ook al voorgenomen Lachen

Jumper01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 09:12

Okee, bedankt allemaal. Ik ga het paard zelf ook bereiden voor ik denk over de koop. Het moet een goed gevoel geven. En nog even een exterieur vraag: Het paard halen ze uit de stal en dan laten ze het paard dus eerst uit stilstand zien. Waar let ik dan op als het paard dus gewoon staat. Hoe kan ik : rechthoekmodel , een horizontale hals hebben en de croupe moet matig hellend zijn
het beste beoordelen qua rechthoekmodel, hoe kan ik dat zien?

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 09:32

ik zal het je einigszins proberen uit te leggen, tis makkelijker te laten zien aan de hand van een paard maar dan kan ff niet

model, je hebt een rechthoek en vierkantmodel, wanneer de lengte van het paard(van boeg naar zitbeenknobbel) gelijk is aan de schofthoogte is er sprake van een vierkantsmodel wanneer de lengte groter is spreken we van een rechthoeksmodel. Waar je wel op moet letten is dat een paard hoogbening of kortbenig kan zijn als dat het geval is moet je dat wegdenken en niet meedenken. ik probeer je hier met wat fotos het wat duidelijker te maken
Afbeelding
bij dit paard kan je eigenlijk al duidelijk zien dat het een rechthoeksmodel is, tis een vrij lang paard

Afbeelding
dit paard staat in een vierkantmodel, zie je t?
Stel dit paard had korte benen, denk es een stukje van de benen af, dan zou je al snel gezegd hebben dat dit paard in een rechthoekmodel stond
hetzelfde bij het 1e paard denk daar es een stukje benen bij, dat het paard hoogbenig is, dan zou je al snel zeggen dat het een vierkantsmodel is
ik kan je niet uitleggen wanneer een paard hoog of kortbenig is dat moet je leren zien.

horizontale hals: de hals kan vanuit de schoft opwaarts(verticaal) gericht zijn of horizontaal gericht zijn, bij dressuurparden worden er vaak graag opgerichte dus verticale halsen gezien, bij springenpaarden meer horizontaal

hoop dat je hier wat mee kan!suc6!

Jumper01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 13:21

Dit is 1 van de 3 waar ik naar ga kijken:

Afbeelding

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:52

ziet er een leuk paardje uit!natuurlijk moet je hem zelf eerst proberen ook,maar de 1e indruk vind ik wel goed.Laat het ons weten wanneer je er eentje gaan proberen bent!!

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:41

ow das een 4jarige of niet?die heb ik op internet zien staan leuk beest!

Jumper01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 16:59

klopt! Ligt aan de vraagprijs anders ga ik er zaterdag even heen. ( ik wacht nog op een mailtje van de verkoper)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:18

Jumper01 schreef:
Okee, bedankt allemaal. Ik ga het paard zelf ook bereiden voor ik denk over de koop. Het moet een goed gevoel geven. En nog even een exterieur vraag: Het paard halen ze uit de stal en dan laten ze het paard dus eerst uit stilstand zien. Waar let ik dan op als het paard dus gewoon staat. Hoe kan ik :
rechthoekmodel , een horizontale hals hebben en de croupe moet matig hellend zijn

het beste beoordelen qua rechthoekmodel, hoe kan ik dat zien?

Niet dat ik je van de wijs wil brengen maar een paard qua exterieur zijn de dingen die hier dik gedrukt zijn, de ideale eigenschappen die je in een springpaard wilt zien. Dat wil niet zeggen dat een paard met een verticaal ingestelde hals en vierkantsmodel helemaal niet springen kan. Dat zeg ik uit eigen ervaring, mijn paard heeft een verticale halsaanzet, staat in het vierkantsmodel, heeft bolle lenden (eigenlijk dus een niet ideale bouw) maar kan springen als de beste!
Nu wil ik je niet in de war brengen maar bedenk dat niet élk paard wat voldoet aan die 3 eisen pertinent een goede springer is. Je moet naar het gehele plaatje kijken.
Heb je een paard wat netjes in het rechthoeksmodel staat, een mooie horizontale halse heeft en een matige hellende croupe heeft maar als een bakfiets over de hindernis heen gaat, of je hebt een paard met een enigzins verticaal halsje die in het vierkantsmodel staat met een minder hellende croupe die tot de nok aan toe springt - welke zou je dan kopen?
Ik denk dat het ook heel belangrijk is dat een paard mooi basculeert - de hals naar beneden brengt tijdens de sprong, zoals onderstaand voorbeeld.
Afbeelding
Ook moet het paard zijn voorbeen netjes gebruiken, in mijn ogen.
Maar het allerbelangrijkste is dat het klikt. Je kunt wel een paard kopen die de sterren van de hemel springt, maar als het niet klikt, dan springt het ook niet fijn.
Happy hunting! Knipoog

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:47

ik sluit me na mijn uitleg ook aan bij porscherider!!let niet teveel op die dingen als je er maar een goed gevoel over hebt!!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 07:09

En of ie natuurlijk graag wil springen. Je kan een paard kopen met een perfecte techniek maar als die na drie hindernissen de stop in gaat heb je er niet veel aan. Ze moeten een moed hebben en als je verder wilt komen ook voorzichtig zijn.