"kostgeld" veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moekel

"kostgeld" veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 11:09

Ik ben bezig een veulen te kopen. Nu is het een zeer jong veulen (geboren in februari) dus deze moet zeker nog tot augustus bij haar moeder blijven.

Nu vroeg ik me af wat normaal is aan "kostgeld" voor zo'n veulen. Ik wil het diertje namelijk kopen straks, maar ze blijft dan voorlopig dus nog bij de oude eigenaar. Hebben er mensen ervaring met dit soort situaties en aan wat voor bedrag zou ik moeten denken hiervoor?

Ibbel

Re: "kostgeld" veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:21

Je betaalt geen kostgeld. Je koopt het veulen voor een prijs waarvoor je hem met 6 maanden ophaalt bij de moeder. De fokkers mogen alleen maar blij zijn dat ze het veulen al kwijt zijn voordat het is afgespeend.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:29

Zodra het veulen is afgespeend en apart in een stal komt te staan is het logisch dat je stalgeld gaat betalen. Als hij alleen het land op gaat zou je een klein bedrag kunnen afspreken of zelf opfokkorrel kopen om bij te voeren.

moekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 11:32

Sugarmiss, aan wat voor bedrag zou ik dan moeten denken? Het gaat dus om de periode voor ze wordt afgespeend.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:19

Voor ze word afgespeend?
Meestal niks.

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 13:28

Voordat het veulen is afgespeend hoef je helemaal niets te betalen. Algemene regel is dat de eigenaar van de moedermerrie het eerste half jaar ( of eerder als er eerder wordt afgespeend ) voor de kosten opdraait.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 14:40

Zolang ze niet is afgespeend hoef je meestal niets (bij) te betalen MITS dit afspenen niet pas na een jaar of zo gebeurd.

moekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 16:42

hmm.. ok. en als de eigenaar wel wil dat ik kostgeld betaal, moet ik dat dan weigeren? zo van "dat zit bij de verkoopprijs in"? Ik zou het lastig vinden als het erop aan komt, want dan zou ik eigenlijk moeten zeggen "ik wil het beestje niet als ik kostgeld moet betalen"ofzo.. hmm..

en o ja, in principe wordt ze na een half jaar afgespeend

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 16:44

Je moet geen kostgeld betalen. Ik kocht mijn veulen ook twee maanden voor ze gespeend werd. Ik betaalde toen de helft van het aankoopbedrag als aanbetaling en bij het ophalen van het veulen de rest. Meer niet.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 17:06

gewoon zeggen van, is goed, maar dan gaat dat van de vraagprijs af.
kostgeld voor een veulen.. het moet niet gekker worden.
misschien dat je als je hem nog koopt dat hij bij de moeder staat, dat je zelf de hoefsmid en inentingen moet betalen, daar kan ik nog wel wat bij voorstellen.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 17:19

Ik zou ook geen kostgeld voor een veulen betalen, dat hoort toch gewoon bij het fokken van een veulen en die kosten zijn dan toch voor de eigenaar.
Je kunt het veulen toch pas meenemen als het afgespeend wordt. Dus ik vind het onzin dat je dan van te voren al zou moeten betalen

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 17:33

mag ik het adres van deze merrie houder ik zelf heb ook nog een paar veulens voor hem of haar als zij kost geld betaald.
nee gewoon weigeren, als koper betaal je het veulen pas als je het ophaalt, tot die tijd zijn de kosten voor de merrie houder.
laat je niets wijs maken, niet doen zo zijn de regels anders graag of helemaal niet.
op deze manier wordt je een poot uitgedraaid door de merrie eigenaar, wat ze wel kunnen vragen is een aanbetaling op de koop som, maar meer ook niet