Waarom schuiven paarden door bij het neerzetten van hun voet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Waarom schuiven paarden door bij het neerzetten van hun voet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 08:51

Hoe komt het dat als je een paard aan de hand meeneemt, het ene paard constant glijdt op de straatstenen en een andere daar helemaal nooit last van heeft. Heeft dit te maken met lompigheid, verminderde controle over de benen of is dit gewoon toeval. Die van mij glijdt gewoon door, neemt in mijn ogen ook echt niet de moeite om zichzelf tegen te houden maar ik krijg ook niet echt de indruk dat hij er last van heeft. En nu vanmorgen hoorde ik een ander paard ook voorbij schuiven, terwijl er zat zijn die hun voeten gewoon neerzetten zonder een stuk door te schuiven.

Anoniem

Re: Waarom schuiven paarden door bij het neerzetten van hun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:05

Luiigheid. Vergelijk het met mensen, sommigen zetten hun voeten goed neer en rollen netjes af, anderen sloffen met hun voeten (zoals ik). Je zou kunnen zeggen dat de een gewoon netter loopt, en de ander maakt zich er niet zo druk om Lachen

Weet eigenlijk niet wat mijn pony's doen, heb daar nooit op gelet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:41

Misschien dat het door de ijzers komt, ijzers zijn veel gladder op straat dan de gewone hoef. Dat merk ik bij ons ook vaak, de paarden met ijzers glijden veel vaker dan de paarden zonder.
Maar verder zal het ook wat met lompigheid te maken hebben, sommige paarden letten echt niet op waar ze hun voeten zetten!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:42

Mijn eigen paard begint door te glijden in het gangpad als de hoefsmid bijna moet komen. Nieuwe ijzertjes eronder en nergens meer last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:46

Ik denk luiigheid. Mijn paard glijdt altijd, een ander paard waar ik regelmatig mee loop dus nooit. Je ziet ook dat ze echt netjes haar voetjes neerzet, die van mijn sloft lekker.....

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 10:34

Ik heb er dus op gelet of het iets te maken had met oude of nieuwe ijzers, maar ik zie zelfs paarden zonder ijzers lekker doorglijden! Kreeg zelf ook wel iets de indruk dat het met luiigheid te maken had.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:31

Het zou te maken kunnen hebben met de manier waarop er bekapt is. Een paard hoort met de achterkant eerst de grond te raken en dan pas de toon. Hierdoor kan hij ook mooi afrollen.

Bij verkeerd bekappen kan dit dus anders zijn en kan een paard gaan glijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:33

Ander beslag kan heel veel doen. Mijn paard heeft achter sliding ijzers onder (voor blote voeten), en dat kan ik merken als ik over asfalt loop.