tips over springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

tips over springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 08:32

Ik had gister een springwedstrijd.Was echt super leuk.Alleen ging het niet zo goed.Meneer wil alleen maar snel over de hindernis.En soms er ook nog langs.Opzich niet zo heel erg.Alleen hij wilt te graag zodat ik hem niet rustig over de hindernis kan krijgen. Ik mis dus wat technieken. Wie heeft er tips.Want hij maakt door zijn snelheid de bochten te ruim.En als hij de hindernis ziet gaat hij alleen maar harder en is hij best moeilijk om te sturen.En ja soms gaat hij er gewoon langs.Dat vind ik het minst erg.Maar wie heeft er tips.

Er is wel een springles om de week maar daar kan pluto niet aan meedoen.Want de springles is voor de paarden en niet voor de pony's.

capopjekop

Re: tips over springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 08:36

Ik zou toch kijken voor les. Mijn pony doet precies het zelfde. Ik moet haar laten halthouden als ze weer te hard gaat. Dan rustig verder rijden. Wij oefenen ook in-uitjes, dan zal ze wel gecontroleert moeten springen, anders komt ze niet uit.

Dat langs de hindernis opschieten, kun je pas oplossen als je controle hebt. Probeer maar eens een lage hindernis in een rustig tempo te springen, dat gaat veel beter dan in een ongecontroleerde galop.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 08:41

ik probeer ook rustig de hindernis te nemen alleen hij gaat steeds in galop omdat hij het leuk vind.

Zelf had ik bedacht als hij van mij is(word hij waarschijnlijk) als hij harder wilt een rondje te maken zodat hij wel moet draven.En daarna pas de hindernis.

Zou je dat een goede techniek vind?
Heb het natuurlijk niet uitgeprobeert

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 08:54

Ik weet niet, als je hem dan recht voor de hindernis op de volte zet, leer je hem dan niet wijgeren?
Ik denk dat je gewoon dressuurmatig meot gaan oefenen. Veel overgangen en figuren rijden, zodat hij goed aan je hulpen is. Desnoods ga eens gewoon dressuur rijden en bouw wat hindernissen. En spring er dan tijdens je dressuur training eentje als hij rustig is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 08:55

Ik weet niet hoe jou houding is, maar het is heel belangrijk om zelf heel ontspannen te blijven zitten. Ik ga wel eens de fout in, om te veel mee te willen werken tussen de hindernissen door. Daar word je pony alleen maar drukker van.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:01

Komt me bekend voor, had dat bij m'n vorige rijpony. Ik had dan wel om de week springles, dan was ze wel rustig. Oké ze nam af en toe een sprintje, maar 't ging goed. Ja totdat ik weer parcours moest springen (hadden toendertijd 1x per 1 a 2 maanden oefenparcours).. En hard, naja meer niet onder controle te houden. Ergerlijk! Ik weet niet wat je er tegen kan doen, maar doet ie 't ook als je zelf springt, of alleen in parcours?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 09:04

met een les is hij opzich wel rustig vanwege de voorgangen.Maar als er een aardig stuk ruimte in zit dan. wilt hij weer hard.

Ik heb 1x in de les (gewone les) dat we gingen springen.Had ik een sprong gemaakt maar meneer ging weer hard dat ik na de sprong rondje ben gaan draaien. (zogegezt achter zijn kont aan lopen) toen werd hij later wel weer rustig.Maarja dat was met een les.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:17

In draf op de hindernis aanrijden, zo leert hij dat hij op jou moet wachten. En als hij zelf in galop gaat mag hij niet springen, dan maak je een volte en rij je weer opnieuw aan in draf. Als hij eenmaal weet dat jij bepaalt wanneer en uit welke thempo er gesprongen wordt is het een stuk makkelijker om te zorgen dat hij er niet langs gaat. Je hebt dan gewoon meer controle.

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 13:10

capopjekop schreef:
Ik zou toch kijken voor les. Mijn pony doet precies het zelfde. Ik moet haar laten halthouden als ze weer te hard gaat. Dan rustig verder rijden. Wij oefenen ook in-uitjes, dan zal ze wel gecontroleert moeten springen, anders komt ze niet uit.

Dat langs de hindernis opschieten, kun je pas oplossen als je controle hebt. Probeer maar eens een lage hindernis in een rustig tempo te springen, dat gaat veel beter dan in een ongecontroleerde galop.

Dit heb ik ook! Mijn pony kan best goed springen, maar ze vind het zo leuk dat ik haar niet hield. We hadden totaal geen controle. Nou weigerde mijn pony niet (ze ging er niet zoals de jouwe langs) maar door de snelheid sprong ze vaak heel vlak waardoor we vaak een balk hadden.

Ik heb het opgelost door goed les te nemen en veel te oefenen en te trainen (ook dressuur was voor mij hier heel belangerijk). Ik heb haar nog steeds niet voldoende onder controle, maar ik denk dat les nemen toch de beste oplossing is. En probeer jij ook om ontspannen op je paard te zitten. Misschien kun je is privéles nemen. Daar zal je denk ik meer aan hebben dan aan de groepsles!
Veel succes ermee!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 15:54

dat heb ik nou ook dan gaat er een balk er af.Of spring hij net te vroeg zodat ik niet goed kan zitten.Dat had ik met de wedstrijd ik kon me niet goed in verlichte zit zitten.

Ga ik ga zeker priveles nemen.Ik weet niet zeker of de mensen die priveles geven springles willen geven maar ik kan daar om vragen.En anders kan ik miss iemand buiten de manege zoeken

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 16:40

mijn paardje word ook helemaal heet van springen. Vooral in de winter.. In de 'aanloop' duidelijke ophoudingen maken met je hand, en als hij echt niet luisterd, dan erlangs sturen. Tot dat hij doorheeft dat jij het tempo bepaald. Je kan ook heel duidelijk je kont in het zadel duwen en blijven zitten tot 3 meter voor de sprong. Sommige mensen raden mij drafbalkjes ervoor aan maar dat doe ik echt niet. Als hij dan gaat galopperen komt hij volledig in de klit met zn benen en daar krijg ik alleen maar paniek van..Ik rijd met springen ook altijd met een martingaal voor de controle..

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 16:52

Ik zou toch niet de pony wegsturen vlak voor de hindernis als ie te hard gaat? Lijkt me dat je hem dan alleen maar leert weigeren...
Ik heb dit ook gehad, en hebben we opgelost met inuitjes, als ze dan te hard gaan komen ze helemaaaal niet uit, en dat leerde die best snel!
Maar ik zou zeggen goed les nemen, het kan zeker wel opgelost worden en dan springt het meteen ook een stuk fijner!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 19:04

willeke16 schreef:

Ik heb 1x in de les (gewone les) dat we gingen springen.Had ik een sprong gemaakt maar meneer ging weer hard dat ik na de sprong rondje ben gaan draaien. (zogegezt achter zijn kont aan lopen) toen werd hij later wel weer rustig.Maarja dat was met een les.

Zo moet het dus echt niet.Ik ga je hier geen tips geven want ik weet niet of ze goed uitgevoerd gaan worden en als dat niet zo is maak je meer stuk dan goed.Ik wil je toch adviseren om springles te gaan nemen er komt nog zo veel meer bij kijken dan alleen over de hindernis heen komen.Tel je wel eens galoppassen?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 20:00

eh eerlijk gezegt niet.
ik tel ze niet echt.

Het is wel een goede tip.Ga het een keer doen om ze te tellen.Heb het namelijk nooit gedaan

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 20:03

Anouar15 schreef:
In draf op de hindernis aanrijden, zo leert hij dat hij op jou moet wachten. En als hij zelf in galop gaat mag hij niet springen, dan maak je een volte en rij je weer opnieuw aan in draf. Als hij eenmaal weet dat jij bepaalt wanneer en uit welke thempo er gesprongen wordt is het een stuk makkelijker om te zorgen dat hij er niet langs gaat. Je hebt dan gewoon meer controle.

ja zo leer ik het ook.
in draf op de hindernis af gaat ie in galop op de volte zetten en dan opnieuw op de hindernis rijden als ie het niet doet mag ze gewoon niet springen

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:50

heb je wel is met pluto gewoon balkjes gelopen???
hoe doet hij dat dan??
Laatst bijgewerkt door window op 29-04-05 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 19:24

esmir deed dat ook heel erg. gewoon terug zitten opvangen en ontspannen. en veel oefenen. meer kan ik je niet helpen, bij esmir ging het zo steeds beter..