Deken afbouwen paard heeft koud met regen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Deken afbouwen paard heeft koud met regen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 07:50

Een paar weken terug heb ik mijn paard haar winterdeken afgedaan en ben ik gaan afbouwen met dekens. Echter 2 weken terug stond ze de hele dag in de paddock in de harde regen en trof ik haar om 17.00 uur zwaar bibberend aan. Ook bleek ze tegen het spierbevangen aan te zitten dus dacht dat het wel goed zou zijn haar spieren warm te houden en ze krijgen ook geen hooi in de paddock dus geen eten om ze warm te houden .Dus toen heb ik haar maar weer een ongevoerde regendeken omgedaan omdat het weer wisselvallig bleef. Nu ben ik niet in de gelegenheid (stalgenoten ook niet iedereen komt in de avonduren) om dekens te wisselen ofzo en trof haar dan gister en eergister dan ook warm aan onder haar deken. Die weerberichten veranderen ze met de dag Boos! Nu hadden ze eerst zaterdag harde regen voorspeld, toen zondag, en toen maandag dus heb hem van het weekend maar opgelaten. Op en af is slecht heb ik altijd geleerd. Maar nu geven ze nog steeds wisselvallig weer op op laten of toch maar de gok nemen en weer af laten. Ze staan nu op de weide ondertussen mits het hard of langdurig gaat regenen.

taverno

Re: Deken afbouwen paard heeft koud met regen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 07:59

Ik kan je helaas geen advies geven ,de mijne staat al een maand zonder deken en nu nog ong.5 uur per dag buiten.Ik heb niet gemerkt dat ze het koud heeft.

Ik zou de deken aflaten(`s morgens af doen )en dan niet meer op.
Maar ik ken jou paard niet en ik denk dat je toch zelf de beslissing moet nemen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 08:09

Ze had het van het weekend behoorlijk warm onder de deken. Maar ben bang dat ze het weer koud krijgt als het weer gaat regenen. Ze heeft een tijd gekwakkeld: dikke klieren en ze is aan de magere kant dit is onderzocht door de da maar daar kwam verder niets uit. Het is een paard waar wel wat bloed in zit ze is een zenuwachtig typje. Maar nu knapt ze redelijk op en een gezond paard moet tegen regen kunnen toch? Ze staan vanaf 8.00 uur buiten tot 17.00 uur eerst in een paddock zonder eten en nu op het land.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 08:45

Ik heb mijn paarden nog een ongevoerde regendeken op, niet te warm overdag en toch wat bescherming. Bij mijn merrie heb ik de deken gisteren trouwens afgelaten, maar als het weer omslaat leg ik hem er net zo makkelijk weer op. Als ik het zelf weer kouder krijg pas ik daar ook mijn kleding op aan, waarom bij een paard niet Verward

En dit gaat al zo'n 27 jaar goed met alle paarden waar ik dat bij doe, dus zo slecht zal het niet wezen Lachen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 08:47

Oh dus het geeft niet echt als ik hem vanmiddag afdoe en als het van de week gaat stortregenen weer opdoe? Klein buitje kan ze wel hebben ze staat nu op het gras en het is niet zo koud meer.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 08:57

Op en af doen is inderdaad slecht als je het hebt over (zwaar) gevoerde dekens. Maar als het hier gaat om een ongevoerde regendeken, dan denk ik niet dat het al te veel moet uitmaken hoor. En als je paard het echt koud heeft dan zit er niets anders op

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:23

gouda schreef:
Oh dus het geeft niet echt als ik hem vanmiddag afdoe en als het van de week gaat stortregenen weer opdoe? Klein buitje kan ze wel hebben ze staat nu op het gras en het is niet zo koud meer.

Nee hoor, doen wij al jaren, gaat altijd goed Lachen

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 10:31

Mijn paard heeft het ook koud als ze zonder deken in de regen staat. Ze staat dus in principe nog onder een ongevoerde regendeken. Nu zijn ze bij mij op stal wel zo lief dat ze de dekens met die mooie weer 's ochtends (voordat ze het land opgaan) eraf halen.

Met kouder weer gaat ie dus gewoon weer op. Het gaat hier om een ongevoerde regendeken en niet om een dikkere deken. Als je die steeds op/af doet is het wel slecht.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:39

Ongevoerd, maar ook ademend, moet de deken zijn. Dan kan je deze gerust oplaten. Maar zodra het kan, weer zonder.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:08

Ik doe niet anders dan dekens op en af...
Op dit moment staan ze bij mij elke middag zonder en 's nachts onder een 300 grams.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 14:50

een gezond paard moet idd tegen regen kunnen

zelf ben ik nu wel constant dekens aan het wisselen, snachts winterdeken (waterdicht), overdag met lekker weer en zonnetje zomerdeken (waterdicht), bij koel weer overdag ook winterdeken.
ik heb nog geneen keer gemerkt dat hij warm is onder z'n deken.
hij staat dus nu 24 uur op de wei (sinds vrijdag voor 2 weken ivm mijn vakantie).
vorige week op stal stond hij nog dag en nacht met winterdeken, maar daar was het wat koeler en prikte er geen zon op.

maar als je niemand hebt om steeds dekens te wisselen en hij krijgt het te warm onder z'n zomerdeken dan zou ik hem persoonlijk zonder deken zetten.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 14:53

overdag gaat de ongeveorde regendeken eraf...savonds er weer op...ik hoop zo na dit weekend de deken snachts ook te kunnen aflaten...Ik houd altijd als stelregel dat wanneer het snacht minimaal 10 graden is ik de deken eraf haal..

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 15:40

Ik sluit me helemaal aan bij Claudia23, onder de 10 graden snachts doe ik een ongevoerde regendeken op dit moment op en overdag buiten gaat de deken af. Behalve als er echt slecht weer met regen is voorspelt dan laat ik de deken overdag ook op.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 19:01

ik heb mijn paard nu al twee weken zonder deken staan, nu hij nog op stal staat (s' nachts) kan hij mooi rustig wennen want komende week gaan ze 24/7 het land op en dan wil ik echt geen deken meer gebruiken. met dit weer kan de deken echt wel af hoor, ze moeten er toch een keer aan wennen, ze zal het misschien even koud hebben maar ze maken gewoon weer vacht aan.
een paard bij ons op stal is twee keer geschoren dit jaar (mijne 1 keer) en moest gedwongen (had schimmel op de borst enz.) zonder deken staan en dat was meer dan een maand geleden. hij viel ook af, ze hebben dan meer energie nodig om warm te blijven, dus in het begin zonder deken kan je wel wat meer voeren om die energie om warm te blijven aan te vullen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 19:44

SharirBobby schreef:
een gezond paard moet idd tegen regen kunnen

Dat hoeft niet altijd, mijn arab heeft dit probleem al heel haar leven, zij heeft ook van nature ondertemp (altijd 36.5graden) wat een hoop verklaart volgens mij.
Dat ze gezond is twijfel ik niet aan, ik heb welgeteld 1x een DA voor haar moeten laten komen, koliek, 18 jaar geleden......ze wordt overmorgen 23jaar en ik heb haar al 20 jaar.
Paarden met veel bloed hebben dit vaker.
Mijn kwpn-er kan je in de stromende regen buitenzetten (zonder deken) en heeft nergens last van (maar de nieuwbouw van de kliniek is zwaar door mij gesponserd Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 21:28

Mijn paard kan ook niet tegen de regen,ze hebben dan ook geen schuilstal op de wei.Dus als het veel regent staat ze ook met een ongevoerde regen deken op.S'nachts heeft ze geen deken meer op uiteindelijk staat ze binnen droog en uit de wind.De iets lagere tempraturen kunnen ze best verdragen uiteindelijk vriest het binnen niet meer.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 21:34

Mijn pony staat nog onder zijn 200 gram winterdeken. Doe hem zo veel mogelijk af maar hij is inderdaad ook verkouden geworden omdat ik hem zonder deken in de regen had laten staan.

Kennis van mij heeft een manege en zij laat de dekens altijd af als het s'nacht minimaal 10 graden is dat is het nog niet dus ik laat hem nog lekker op.

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:03

Mijn engelse volbloed begint ook te rillen als hij in de regen staat. Ik hand zijn deken al twee maanden geleden eraf gehaald, maar omdat ik hem zag rillen nu dus toch weer op gedaan. Doe hem alleen op als het regent en 's nachts maar als het mooie weer deze week aanhoud dan blijft hij af.

Ik ben er eigenlijk voor om zo kort mogelijk een deken op te doen, omdat de meest ideale en behaaglijke temperatuur van een paard veel lager ligt dan bij de mens.
Als wij het lekker vinden vindt het paard het vaak al te warm en als wij koud vinden vindt het paard het soms juist wel lekker.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 07:18

Sjuimpje schreef:
Op dit moment staan ze bij mij elke middag zonder en 's nachts onder een 300 grams.

ik doe hetzelfde

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:55

Barb schreef:
Sjuimpje schreef:

ik doe hetzelfde

Je kunt het ook te goed voor paard willen doen...

bovenstaande vind ik zelf niet echt doordacht

Je doet er nu meer kwaad mee dan goeds...

sjors is ook 2x geschoren zit dun in het haar, maar die heeft echt geen 300 grams op hoor! En al helemaal niet overdags... Snacht gewoon een ongevoerde regendeken...Na het weekend hoop ik deze ongevoerde deken er snachts ook af te kunnen halen...

Een 300 grams deken is ja voor de winter toch niet voor nu als het warmer is dan 15 graden?

Ieder paard is natuurlijk anders, en ik wil ook helemaal niet zeggen dat ik het beter zou weten terwijl het om jullie eigen paarden gaat, maar mijn ervaring is gewoon dat jullie er beter aan doen om nu gaan af te bouwen....

Gr Claudia

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:07

Ja maar als het s'nachtrs zo koud is kan je moelijk afbouwen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:14

De mijne staat nu ook zonder deken. In de winter stond de onder 450gr en dat heb ik afgebouwd tot een ongevoerd regendeken, alleen onder het regendeken stond ze ook te trillen als het regende dus die heb ik er maar gewoon afgehaald.
Maar het kan denk ik ook weinig kwaad om een regendeken af en op te doen, doe ik ook altijd en heeft nooit problemen gegeven.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:09

de onze [ mijn vriendin d`r paard en de mijne] zijn in nov geschoren en staan nu 24 uur op het land zonder schuilhok zonder deken!

de dekens hebben ze al een week of 6 niet meer om.

en nu met de regen en wat koelere nachten? nou daar moeten ze maar tegen kunnen!
hun vacht is wel wat dikker geworden en we poetsen niet te veel zodat de vetlaag goed blijft.

koud hebben ze het niet gehad,de poep is goed en ze worden dikker!

als ze nu 20 uur regen voorspellen ,dan zetten we ze een paar uur binnen ,maar verder tot nov blijven ze lekker buiten.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 22:54

Nou, die van mij staat s'nachts ook nog onder een winterdeken. Die stond bij min 20 onder vier deken, halsstuk en stalbandages en had het nog koud. Ik zou ook graag een paard willen die al die lagen niet nodig heeft. Gewoon voelen en beslissen wat nodig is.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 07:21

Rotweersvoorspellingen Boos! . Ze stond dus heel het weekend tot gister onder het regendek te zweten. Zaterdagmidag zou het gaan regenen , zondag zou het gaan hozen en toen zou het maandag heel de dag regenen en gister af en toe een bui. Nou dat was dus aan het einde van de dag en dan haal ik ze altijd binnen dus dat had ook niet veel nut. Nu hadden ze voor gisteravond en nacht fikse buien opgegeven en vandaag zou het droog zijn Dus je raad het al ik vond dat zweten onder de deken zo sneu en ze werd er slomer van met rijden had ik het idee dus ik heb hem gister afgelaten. Nu is ze dus vanmorgen voor het eerst weer zonder deken naar buiten gegaan of ze gaat nog meestal tussen 8 en half 9. Maar ja misschien klaart het nog wel op. Nu zit ik te dubben wil eigenlijk dat ze dr dek op heeft als het regent maar de weersberichten kan ik ook niet van op aan dus. Dus denk dat ik hem nu maar af moet laten dan ook al heeft ze het met regen koud want nu stond ze de hele vorige week weer zonder dek ik de hitte en nu dus weer zonder dek in de regen.