mautje ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

mautje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 07:00

heeft iemand wel eens van een mautje gehoord bij een shetlander?
bij ons op stal loopt een shetlander heel stijf maar de hoefsmid zegt dat dat een mautje is. hij heeft het nu heel erg want hij is pas bekapt.

kent iemand dit ?

dankt

moyra

Re: mautje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 14:57

weet niemand wat het is ?

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:00

Nog nooit van gehoord, misschien kan je de DA om info vragen.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:19

een mouw (weet niet of hij dat bedoeld?) is een gewrichtsgal die bij de knie zit! Meestal krijg je dan een uitpuiling aan de voorzijde van de voorknie (wel goed te zien) of de achterknie.....ze kunnen heel groot worden, zijn goed te voelen als je weet wat je moet hebben. Paarden worden niet vaak kreupel van gallen, maar als ze op een belemmerende plaats zitten, zoals dus de knie> kunnen ze er kreupel op gaan lopen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 07:04

brechje schreef:
een mouw (weet niet of hij dat bedoeld?) is een gewrichtsgal die bij de knie zit! Meestal krijg je dan een uitpuiling aan de voorzijde van de voorknie (wel goed te zien) of de achterknie.....ze kunnen heel groot worden, zijn goed te voelen als je weet wat je moet hebben. Paarden worden niet vaak kreupel van gallen, maar als ze op een belemmerende plaats zitten, zoals dus de knie> kunnen ze er kreupel op gaan lopen!

Ik denk dat jij de spijker op z'n kop slaat. Ik kon écht niets maken van 'mautje'. Een mouw(tje) daarentegen is wel bekend.
Ik zou overigens niet weten hoe je bij kreupel lopen op een mouw er wat aan moet doen. Leeg laten zuigen door een DA?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 08:30

de hoesmid heeft gezegt dat je er niet mee naar de dieren arts hoeft.
en hij heeft geen bobeltjes op zijn knieen of de rest van mijn benen.
het is ook niet zo zeer dat hij kreupel loopt maar hij buigt zijn benen gewoon niet. ik heb wel een foto waar dat duidelijk zichbaar is maar die kan ik nu even niet op de computer zetten.
ook is hij een heel klein shetje van 64 cm.
de hoefsmid zij ook dat hij hem anders moest bekappen daarvoor.
en dat heel veel shetlanders dat hebben maar van alle shetlanders die ik ken heeft er geen 1 het ja op hem na