paardje gewoon weg kunnen halen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSuusx

paardje gewoon weg kunnen halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 18:30

Hallo,

Ik heb eigelijk een hele belangrijke vraag aan jullie.

Me vriendin heeft 5 maanden geleden een shetland ruintje gekocht.Maar enkel had ze nog geen stalling.Dus heeft ze met de oude eigenaares waar hij staat overlegd dat hij daar kon blijven staan.Ze vroeg idd geen stalgeld,dus hij stond daar.Na een maand had ze bijna stalling maar kon niet meer door gaan door een rede,dus bleef hij daar nog staan.Ze had de oude eigenaar er wel over ingelicht en vond het prima dat hij toch nog eventjes bleef.De oude eigenaar wilde hem ook weer terug kopen,maar eigelijk vond ze het sneu voorhet beestje dus mocht de oude eigenaar hem weer terug kopen.Me vriendin nooit der geld meer gezien en als ze erachter aan ging zei ze:'ik moest ook altijd op jou wachten dus je wacht nu maar op mij'
Afijn na 3,5 maand veder nog steeds niet der geld terug.Nu heeft ze hem op marktplaats.nl gezet en er is intresse en willen hem kopen.
Zei heeft geen aankoopsbewijs want dat zal die vrouw nog even maken.NU was er wel een vriend van der erbij dat ze hem had betaald en het was veder mondeling afgesproken.ze heeft wel zn inentingsboekje.

Maar Kan zei hem nu gewoon verkopen..ze heeft veder alles van hem.En mag ze hem zomaar weg halen?en bij ons op stal zetten?
van haar krijgt ze der geld niet terug..en door redenen krijgt hij geen aandacht en zit zei ermee en lijkt haar het beste om een neuwe baasje te zoeken.

Dus mag ze dit doen en kan ze het doen zonder rechter etc?Maar dat ze der wel inlicht dat hij met haar meegaat?
de oude eigenaar zal tegen spreken..

gr Susan.

tessie1985

Re: paardje gewoon weg kunnen halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:41

als je vriendin haar geld nog niet heeft dan zou ik de pony net zolang houden totdat er betaald is anders ziet ze haar geld nooit meer terug

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 18:50

ze kan hem nu verkopen voor het dubbelen dus ze wilt hem aan die mensen dus ook verkopen en kunnen ook goed te-huis geven.de oude eigenaar geeft der geld niet..dus..ze kan deze of wachten tot ze ooit geld ziet:D

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:52

Ik DENK dat als ze het paspoort van het beestje heeft (en dat op haar naam staat nu) dan is het beestje gewoon van haar (van je vriendin dus). Maar als het nog steeds op de naam van de vorige eigenaar staat dan is het beestje (nog) van haar.
Als het paspoort op naam staat van je vriendin, dan kan ze het beestje in pricipe gewoon verkopen, het is tenslotte van haar. Of de vorige eigenaar het nou wilt of niet.
De vorige eigenaar heeft géén geld betaald voor het beestje, dus is het nog niet van hem/haar.

Maar ik weet het niet zeker. Dit is wat ik denk ^^. Maar ik weet niet hoe het zit met dat aankoop bewijs. Als je vriendin wel geld heeft betaald (en het bijv. heeft overgemaakt op de rekening) dan kan je het wel aanvechten bij de rechter want dan heb je een bewijs, van je afschrift.
Als ze contant heeft betaald, dan weet ik het niet zeker.... want ze heeft geen aankoops bewijs. Maar vooralsnog ik weet het niet 100% zeker. Ik zou is gaan overleggen met mensen die er verstand van hebben.
Hoop dat het goed komt! Lachen

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 20:09

Oke bedankt alvast voor zoverre.ze heeft contant betaald.dus even afwachten..Wie heeft hier wel verstand van?

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 04:34

Tja, als je gewoon contant betaald hebt en verder geen aankoopsbewijs hebt etc, dan heb je dus helemaal niks!

Zou hem ook niet weghalen, want daar krijg je vast problemen mee, maar dat is mijn mening.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 06:51

Sorrie, maar als je vriendin echt ruzie wil .....
Die pony is nooit van het erf afgeweest omdat je vriendin hem al kocht voordat ze land had.
Al die maanden heeft de oude eigenaar geen stalling betaald gekregen.
Dan spreken ze af dat vriendin de pony terugverkoopt aan oude eigenaar.

EN nu zet ze hem op marktplaats omdat de huidige eigenaar nog niet betaald zou hebben...

Gaat dit om het welzijn van de pony of om de portomonnee van je vriendin? Het lijkt mij een hele ondoordachte actie om een pony te kopen terwijl je geen plek voor hem hebt. En dan de pony weer verkopen EN op marktplaats nogmaals te koop aanbieden terwijl je al een overeenkomst hebt met de oude eigenaar.
Wat denken jullie wel?

Als er geen papieren van de pony bij je vriendin zijn dan is die pony gewoon van de oude eigenaar.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 06:53

Je hebt ook nog het probleem van hoe lang heeft het diertje nog bij de oude eigenaresse gestaan?
Het gaat hier om een Shetlander, die zijn in aanschaf niet zo duur, heeft het diertje maanden bij de oude eigenaar gestaan zonder dat daar enig stal of weide geld voor betaald is mag de oude eigenaar deze kosten berekenen en zijn die kosten hoger dan het aankoopbedrag is de shet gewoon weer van haar.

Heeft je vriendin in de tijd dat de pony nog bij de oude eigenaar is blijven staan daar iets voor betaald? Is ze er ook geweest om de pony te verzorgen?
Als de pony bijvoorbeeld €400.- aankoop heeft gekost en je rekend een stallingsprijs van ongeveer €100.- per maand, zit je daar na 4 maanden al op, dan de voerkosten er nog bij, het arbeidsloon voor het uitmesten van de stal (mits het dier niet op het land stond) misschien is er nog een wormenkuur gegeven, is de smid nog geweest, is de pony nogeens ingeent, die kosten mogen ze wettelijk allemaal doorberekenen en tja, als die kosten hoger liggen dan wat je vriendin voor de shet heeft betaald vrees ik dat ze geen pony meer heeft.....

Een inentingsboekje zegt overigens niets, paspoort misschien iets meer maar dan moet het wel op naam van je vriendin staan en ik heb het vermoeden dat ze die niet over heeft laten schrijven?

Als ik zo je verhaal lees en zie dat het al 5 maanden duurt, ben ik toch echt bang dat ze geen recht meer heeft op de pony.

Dus nee, niet zomaar weghalen, daar heb je absoluut het recht niet meer toe.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 06:56

Vraag: jullie zitten nog op school, waar zijn de wettelijke vertegenwoordigers in dit verhaal?
Welk kind kan er nou een pony kopen en verkopen?
Dat mag helemaal niet.
De ouders zijn toch verantwoordelijk, maar het lijkt wel of jullie alles zelf doen.
Klopt je verhaal wel?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 10:54

Mondelingen verkoopafspraak is bindend. Ook als je nog geen geld hebt gezien. In principe is de oude eigenaar (eigenaar1) nu de eigenaar (eigenaar 3) , ook al heeft eigenaar 2 nog geen geld gezien. Het feit dat ze zo lang op haar geld moet wachten heeft ze zelf uitgelokt.

Overigens: wat er in een paardenpaspoort als eigenaar staat is niet rechtsgeldig.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:15

En dan gaat eigenaar 2 de gemaakte kosten van de afgelopen maanden doorberekenen en is eigenaar 1 en 3 dus geen eigenaar meer.
Ik heb zo'n geval van dichtbij meegemaakt, is een rechtzaak geworden en om in dit verhaal te blijven, eigenaar 2 stond volledig in haar recht en eigenaar 1/3 heeft zelfs nog toe moeten betalen.

Overigens is er een soortgelijk geval bij de rijdende rechter geweest, alleen ging dat om een paard waar niemand meer voor kwam en er geen stalgeld meer voor werd betaald, is naar mijn idee wel een beetje vergelijkbaar. Dat paard is toegewezen aan de eigenaar van de stal om te verkopen en zo de gemaakte kosten te verhalen.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:16

Als ze gevraagd heeft of de pony daar mocht staan en eigenaar 1/3 heeftgeen afspraak over de stalprijs, dan kan eigenaar 1/3 niet na 5 maanden nog stalgeld gaan eisen, dan had ze daar al veel eerder mee moeten komen.

Ik zou eerst met diegene gaan praten die erbij was bij de verkoop. Als hij/zij achter julie verhaal staat kun je met eigenaar 1/3 gaan praten: Zeggen dat aangezien zij geen geld heeft gekregen, ze de pony weghaald en dat je een getuige van de aankoop van de pony hebt.

Wat je ook kunt doen is naar de rechtswinkel bellen, dit zijn studenten die rechten studeren en gratis advies geven. Dit lijkt me heel nuttig in julie geval, dan weet je zeker waar je aan toe bent.
Veel succes!!

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 19:50

Oke bedank allemaal.Zowie zo belt ze netjes op etc.Alles is veder mondeling gedaan en ze heeft nooit stalgeld geeist.Veder was er iemand bij bij de contante betaling.

Gr Susan

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:25

amondi schreef:
Vraag: jullie zitten nog op school, waar zijn de wettelijke vertegenwoordigers in dit verhaal?
Welk kind kan er nou een pony kopen en verkopen?
Dat mag helemaal niet.
De ouders zijn toch verantwoordelijk, maar het lijkt wel of jullie alles zelf doen.
Klopt je verhaal wel?

Dit is weer een typisch xSuusx verhaal....wat halen jullie in vredesnaam allemaal uit met die (shetland)pony's? Kopen, geen stalling, dan weer verkopen...zo ga je toch niet met levende wezens om?

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 20:43

uhm hij is niet van mij.Van een volwassen die het zich af vroeg.Ja ik zit op school en die volewassenen al paar jaren niet meer.Ik heb zelf ooit is 1 shetje gekocht en die heb ik al dik een jaar.En eder heb ik gewoon me eigenpony die ik al 3,5 jaar heb.En mijn paarden worden normaal verzorgt etc.hoor;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 21:58

T@nj@ schreef:
En dan gaat eigenaar 2 de gemaakte kosten van de afgelopen maanden doorberekenen en is eigenaar 1 en 3 dus geen eigenaar meer.

Die snap ik even niet. Eigenaar 1 is de houder van de stal, eigenaar 2 koopt het paard contant en betaald nooit stalling, verkoopt het paard terug aan eigenaar 1 (wordt nu eigenaar 3). Wat voor kosten moet eigenaar 2 aan eigenaar 1/3 doorberekenen? Zij had haar paard in pension staan, em heeft daar nooit voor betaald. Dat eigenaar 2 nu op haar geld moet wachten en het misschien nooit krijgt is heel wat anders dan dat ze gemaakte kosten (nogmaals, welke gemaakte kosten?) op eigenaar 1/3 terugverhaald.

Het hele verhaal van de rijdende rechter is als iemand zijn paard ergens neerzet zonder stalling te betalen. Dan is op een gegeven moment het paard van de stalhouder, als de kosten voor de stalling ongeveer hetzelfde bedragen als het paard waard is. En dat is toch echt een heel andere situatie.

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 22:09

Ze heeft nooit stalling geld gevraagt. En ze het zou zeggen als er wel staling betaald moest worden. mijn vriendin heeft een mondling afspraak met haar gemaakt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:11

Neemt niet weg dat de eigenaar 1 nu eigenaar 3 is. Een mondelinge afspraak is bindend. Wat je wel kunt doen is op de eigenaar 3 afstappen en vragen of hij het paard nog wil. Wil hij het niet kun je het weghalen. Wil hij het wel, zou ik toch echt op mijn strepen gaan staan dat je je geld krijgt. Maar weghalen kan in die situatie toch echt niet.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:29

Cassidy schreef:
T@nj@ schreef:

Die snap ik even niet. Eigenaar 1 is de houder van de stal, eigenaar 2 koopt het paard contant en betaald nooit stalling, verkoopt het paard terug aan eigenaar 1 (wordt nu eigenaar 3). Wat voor kosten moet eigenaar 2 aan eigenaar 1/3 doorberekenen? Zij had haar paard in pension staan, em heeft daar nooit voor betaald. Dat eigenaar 2 nu op haar geld moet wachten en het misschien nooit krijgt is heel wat anders dan dat ze gemaakte kosten (nogmaals, welke gemaakte kosten?) op eigenaar 1/3 terugverhaald.

Ik geloof dat ik het hele eigenaar 1/3 en 2 door elkaar aan het halen ben Haha!
Heb je eerste stukje nog even een keer doorgelezen:
Cassidy schreef:
Mondelingen verkoopafspraak is bindend. Ook als je nog geen geld hebt gezien. In principe is de oude eigenaar (eigenaar1) nu de eigenaar (eigenaar 3) , ook al heeft eigenaar 2 nog geen geld gezien. Het feit dat ze zo lang op haar geld moet wachten heeft ze zelf uitgelokt.

Overigens: wat er in een paardenpaspoort als eigenaar staat is niet rechtsgeldig.

En volgens mij bedoel ik precies het zelfde als jij bedoelt alleen ik haal er de stalkosten en eventuele extra gemaakte kosten van de persoon waar de pony nu staat bij.

Ik heb het meegemaakt met een pony die niet meer verzorgd werd, ik heb haar onder mijn hoede genomen en de eigenaar vond dat wel prima, tot de stalkosten niet meer betaald werden, inenting e.d. ook niet meer en die heb ik op mij genomen, op een moment wilde hij het dier inees weer meenemen en dat is een rechtzaak geworden, ik heb gewonnen en heb alle extra gemaakte kosten ook vergoed gekregen.
Met dit probeer ik dus aan te geven dat ze er ook rekening mee moeten houden dat de persoon waar de pony nu staat kosten maakt voor het dier, zijn deze kosten hoger dan de afgesproken koopsom kan ze de pony dus zo maar kwijt raken.
Het verhaal van de rijdende rechter is wel heel anders maar qua kosten komt het op het zelfde neer.

Verder vind ik het niet echt netjes als de huidige eigenaar (die dus i.v.m. mondelinge overeenkomst niet helemaal eigenaar meer is) nu de pony voor veel meer op marktplaats aanbied terwijl ze de pony gewoon nog daar heeft staan en met die persoon een mondelinge afspraak heeft, als die persoon waar hij nu staat kwaad wil kan het ze zelfs nog geld gaan kosten, kleine waarschuwing dus Knipoog

Verwarrend Haha! snappen we het nog? Clown

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 23:15

Cassidy schreef:
Neemt niet weg dat de eigenaar 1 nu eigenaar 3 is. Een mondelinge afspraak is bindend. Wat je wel kunt doen is op de eigenaar 3 afstappen en vragen of hij het paard nog wil. Wil hij het niet kun je het weghalen. Wil hij het wel, zou ik toch echt op mijn strepen gaan staan dat je je geld krijgt. Maar weghalen kan in die situatie toch echt niet.

Ja, maar eigenaar 3 weigert al een paar maanden te betalen, dus deze komt zijn afspraken niet na. Dan geldt de mondelinge afspraak ook niet meer.

Bovendien moet je bedenken wie heeft de pony idd de afgelopen paar maanden verzorgd? Wie heeft de hoefsmid betaald, de wormkuren, heeft eigenaar 1/3 dat gedaan of eigenaar 2. Volgens mij kan eigenaar 1/3 geen geld meer vragen voor stallingskosten, aangezien dit afgesproken was.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:03

Myrdal schreef:
Ja, maar eigenaar 3 weigert al een paar maanden te betalen, dus deze komt zijn afspraken niet na. Dan geldt de mondelinge afspraak ook niet meer.

Hoe lang een mondelinge koopafspraak geldig is, zul je bij de rechtswinkel moeten navragen.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:23

Cassidy schreef:
Hoe lang een mondelinge koopafspraak geldig is, zul je bij de rechtswinkel moeten navragen.

Ben ik het mee eens, heb ik ook al eerder aan geraden Haha! . Maar zelf denk ik wel dat dit lang genoeg is, ze heeft geweigerd te betalen. In een winkel krijg je ook niet iets als je weigert te betalen, ook al heb je gezegd dat je het zou kopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:25

Tja, maar als ik mondeling zeg dat ik een huis koop dan hang ik toch echt hoor!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 11:44

Valt wel mee, je hebt afkoelingstijd en dan nog is er altijd de voorwaarde dat de hypotheek rond moet komen. Bovendien als je het niet betaald, wordt hij je ook weer afgenomen....

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 12:09

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen, ik ben het met je eens, ze heeft gezegd dat ze de pony zou kopen, dus zit ze daar mondeling aan vast. Dus is ze eigenaar 3, maar als ze niet betaald en zelfs heeft geweigerd te betalen, dan kun je hem volgens mij weer innemen. Maar na hoeveel tijd dat mag, weet ik ook niet.

Ik zou in ieder geval naar de rechtswinkel bellen. Dan weet je precies waar je staat. En als je verzekerd bent voor rechtsbijstand, dan kun je daar natuurlijk ook naar bellen.