paard nog nooit gras gegeten,gelijk 24 uur per dag?help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

paard nog nooit gras gegeten,gelijk 24 uur per dag?help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 16:22

Ik heb mijn ruin van 7 net 2 maanden. 17 mei ga ik naar het land,maar kan alleen maar gelijk 24 uur per dag. Ik ben nu begonnne met een uurtje per dag voorgrazen,maar is dit genoeg? of loop ik nog veel risico,omdat ie ook nog nooit gegraasd heeft.

Sjonniej

Re: paard nog nooit gras gegeten,gelijk 24 uur per dag?help

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 16:25

Ligt er een beetje aan hoeveel gras er op die wei staat. Als hij op een wei komt met onwijs veel eiwitten en andere troep, kan je hem volgende week ophalen. Is het een schrale wei met weinig gras en weinig voedingsstoffen kan het niets kwaad.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 16:42

Nog nooit gegraasd? Dát lijk me enigsins overdreven, maar je kunt het beste idd de tijden en de hoeveelheid gras langszaam aanpassen. Dus touw spannen en dan elke week een metertje opschuiven. Als dit niet mogelijk is, zo niet zul je zelf elke keer de uren verlengen waarin hij mag eten.

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 16:53

nog nooit?? Je bent al iedere dag minimaal een half uur aan het 'voorgrazen'?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 17:12

Mijn merrie is 2 dagen geleden op een volle wei gegaan, en meteen de hele dag.
Ik moet wel zeggen dat ze het gras niet wegschrokt.. maar rustig eet, en veel staat te kijken naar voor haar interessante dingen!
Het is niet zo'n eter

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 17:12

Ik heb dit ook een aantal jaren zo gedaan, zo vanuit stal met een beetje voorgrazen, krachtvoer afbouwen en ruwvoer opbouwen en dan hup het land in voor dag en nacht. Afgezien van wat diarree de eerste dagen eigenlijk nooit een probleem geweest.
Het is verre van optimaal, maar soms kan het niet anders.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 17:16

Mijn paarden staan nu ook dag en nacht buiten.
Ik heb wel deze maand rustig opgebouwd, steeds iets langer op de wei.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 17:35

Ik zou het niet durven, je maakt het je paard zo wel erg gevaarlijk. Je moet langzaam opbouwen, en zeker niet in 1x op een wei zetten.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:24

Gelijk 24 uur lijkt me inderdaad niet verstandig. Misschien is er een paddock beschikbaar waar ie 's nachts in kan?... Scheelt weer een beetje. En voorgrazen natuurlijk ook, dan maar even niet rijden maar die tijd besteden aan het zitten/staan naast je paardje terwijl ie lekker gras kan eten. Verder lekker veel rijden/longeren als ie eenmaal op het land staat, dan kan ie al die extra energie/eiwit een beetje verbruiken.... succes

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:47

allegro schreef:
Gelijk 24 uur lijkt me inderdaad niet verstandig. Misschien is er een paddock beschikbaar waar ie 's nachts in kan?... Scheelt weer een beetje. En voorgrazen natuurlijk ook, dan maar even niet rijden maar die tijd besteden aan het zitten/staan naast je paardje terwijl ie lekker gras kan eten. Verder lekker veel rijden/longeren als ie eenmaal op het land staat, dan kan ie al die extra energie/eiwit een beetje verbruiken.... succes

Komt Tsyn20 niet weer terug naar ons voor de zomer? Dan wordt het lastig met eventueel in de paddock zetten, die is dan al niet meer beschikbaar denk ik?

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 20:20

Tja dat weet ik niet...... wat doe jij eigenlijk met Kieran, voorlopig nog 's nachts in de paddock? Of net zoals Allee meteen fulltime...

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 20:24

Idd, kan je paard dan niet 's nachts in een paddock staan?
Ik denk dat de overgang iets te groot is, van een halfuurtje naar dag en nacht..

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 16:52

allegro schreef:
Tja dat weet ik niet...... wat doe jij eigenlijk met Kieran, voorlopig nog 's nachts in de paddock? Of net zoals Allee meteen fulltime...

Oh joh, hebbie Allegro al full time staan? Ik zat in dubio, maar heb er toch voor gekozen hem 's avonds terug te zetten. Dat doe ik vanavond en morgenavond nog en dan zoekt ie het maar uit! Haha!

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 18:52

Ik zou het egt opbouwen hoor!! Toen ik mijn pony vorig jaar kreeg als jaarling had hij in zijn veulentijd alleen een paar x met zijn moeder op een onwijs kale wei gestaan, dus ik heb het opgebouwd. Scheeld misschien wel dat de wei waar hij toen stond gemaaid was. En ik deed het opbouwen met hem 's ochtends (rond 12 uur) er op en 's avonds rond 20.00 er af.. en dan na een week stond hij dag en nacht.. niks aan de hand. Maar nu omdat ze nogal moeilijk doen met opbouwen enzo, krijgt hij al veel kuilgras om er aan te wennen alvast.. en ook dat gaat nu goed.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 17:09

Tal liep van 1 uurtje op de wei (en die was nog wel opgebouwd Knipoog) al gelijk wat stijver, dus ik doe het echt heeel langzaam aan!

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 17:13

Als je het langzaam op kan bouwen is dat natuurlijk het beste. Als dit echt niet mogelijk is, probeer dan aan het eind van de dag even goed te rijden. Daar knappen ze vaak wel van op.
Van de week zijn wij ook gaan opbouwen en zondag stond ze met een dikke pens nogal duf te zijn. Even lekker een uurtje gereden en ze was weer helemaal de oude.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:39

als je hem nu al 2 uur laat grazen waarom ga je dat niet langzaam naar 3 uur maken en dan langzaam verder en verder voor dat je daar heen gaat is hij dan al veel gewend desnoods vraag je of iemand hem er even uit kan halen zet jij hem er s`ochtends in en iemand die s`middags komt er uit wilt halen als je hem nu goed laat wennen kan je het proberen maar als nog zou ik wel zoals haflingertje zei de eerste week ofzo haar/hem aan een touw zetten en daarna helemaal los doen