Onderlegger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chocolaatje

Onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 12:54

Mijn (bijrijd)paardje heeft een ongelovelijk gevoelige rug. De afgelopen twee weken heeft ze weer bultjes en mogen we haar rug niet aanraken. Nu er een week geen zadel heeft opgelegen gaat het een stuk beter, dus we weten de oorzaak al.

Dierenarts en zadelmaker adviseren een goede onderlegger (naast het aanpassen van haar zadels, zadelmaker komt eerst de rug bekijken).

Ik dacht zelf meteen aan een gelpad, lijkt mij het beste werken. Maar de zadelmaker raadt dat af, omdat je paard er extra van gaat zweten en het niet ventileert.

Wat zijn jullie ervaringen en wat raden jullie aan? En waarom? Hebben jullie ervaring met het Airtrap System van PolyPad?

PartTwo

Re: Onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:59

Ik rijd zelf altijd met een zo n bontje onder mn zadel, ook al past mijn zadel goed, en je hebt ook sjabraks waar je een jelpad in kan doen.

Maar bij mij op stal waren ook 2 paarden die bultjes op hun rug kregen van het zweten en daarvan moesten elke keer na het rijden de ruggen van worden gewassen met betadine schampoo, tot het over was.

Muizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 14:31

Een bontje verdeelt de druk goed, dus zou dat eerst maar is proberen.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 14:32

Muizje schreef:
Een bontje verdeelt de druk goed, dus zou dat eerst maar is proberen.

Jelpad ook Knipoog

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 14:39

Ik rij op concours met een bontje en thuis met een action gelpad.

Voorheen reed ik altijd thuis zonder gelpad of bontje (ben erg zuinig op mijn bontje) als ik geen doorzitten merkte ik dat hij dit niet prettig vond. Hij bolde zijn rug en het gevolg was dat ik niet meer kon doorzitten en dat hij het nog onprettiger ging vinden.

Door een advies van een vriendin heb ik een action gelpad gekocht (dit leg ik wel op het dekje voor een betere zweetopname)
Ik merk nu dat hij doorzitten totaal geen probleem meer vind!!
Ik ben er super tevreden over!!! Haha! Hij was prijzig in aanschaf maar het gelpad is het 3 dubbel waard. De meningen zijn hierover natuurlijk verschillend maar voor mij is dit DE oplossing

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 14:41

Prijs is absoluut geen probleem, gaat natuurlijk om de rug van het paard. De Action gelpad staat op mijn lijstje Lachen

Meer ervaringen met de Action?

Tremona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 14:54

Thuis rijden wij ieder paard op een normaal gelpad, we hebben ook ervaringen gehad met de action gelpad ik vond prijs kwaliteit niet goed. Een goedkoper gelpad voldoet minstens net zo goed. Bijvoorbeel equigel o.i.d.
Verder paarden met een gevoeligere rug rijden we met een lamsvel werkt prima en ziet er ook nog eens heel netjes uit.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 14:58

gelpad verliest een groot deel van zijn functie als je hem tussen het dekje en het zadel legt want hij hoord direct op de rug te liggen.

een gelpad trekt glad over de schoft zodra je het zadel er op legt en dat is dus niet goed. Ik zelf heb een bontje van christ (heb ook de action gelpad gehad) en die kan je wel de kamer in trekken. ik rij altijd met bontje

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 15:02

Breitling schreef:
gelpad verliest een groot deel van zijn functie als je hem tussen het dekje en het zadel legt want hij hoord direct op de rug te liggen.

ben ik het helemaal mee eens Haha!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 15:16

en dat hij glad trekt als je het zadel er op legt heb ik niet zelf bedacht hoor.

Er is een onderzoek geweest naar wat beter is een bontje of een gelpad en dat is dus in dat onderzoek naar voren gekomen. En de uitslag was dat je beter een bontje kunt gebruiken

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:22

Bontje is beter maar leg hem dan direct op de rug. Daar is het voor bedoeld alleen dan is de warmteregulering optimaal. Tussen het shabrak en het zadel is dat minimaal. Zeker als het voor de bultjes is zou ik een bontje doen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:40

Ik heb een bontje gekocht omdat het mooier staat en omdat het meer ademt en omdat het paard dan veel minder het zadel voelt...
En ik heb geen problemen met het bontje hoor...
mijn vriendin haar paardje had eerst ook allemaal bultjes op zijn rug en ze heeft toen een bontje gekocht en toen was dat over...

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 19:05

En heeft er misschien iemand ervaring met magneetingelegde bontjes?

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:09

Ik heb evt. een lamsvellen onderlegger voor je te koop, hij past nl. net niet onder mijn huidige zadel Clown .
Zelf ben ik iig helemaal weg van de lamsvelletjes, ook in de Bit test kwam zo'n onderlegger (samen met de Polypad btw) er beter uit als alle andere gelpadjes.

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 19:22

Ilse schreef:
Ik heb evt. een lamsvellen onderlegger voor je te koop, hij past nl. net niet onder mijn huidige zadel Clown .
Zelf ben ik iig helemaal weg van de lamsvelletjes, ook in de Bit test kwam zo'n onderlegger (samen met de Polypad btw) er beter uit als alle andere gelpadjes.

Ohw! Dan pm ik je ff.. Lachen