droes en toch terrein af [stelling]

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

droes en toch terrein af [stelling]

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 11:54

Ik vroeg mij af hoe jullie bokkers hiertegenover staan.
Je staat op een pensionstal waar er droes heerst, bij je eigen paard is het ook geconstateerd dat hij droes heeft. Jou pensionstalling staat in een gebied met veeeel! paardenhouders en fanatieke ruiters die veel buitenrijden (bos, heide enz)
Zou je dan het risico nemen om andere paarden te besmetten door het terrein af te gaan, als ga je maar 100 meter het terrein af? Goedde argumenten aub

GeneralFlynn

Re: droes en toch terrein af [stelling]

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:19

nee natuurlijk ga je dan het terrein niet af!!!! Boos! zou jij besmet willen worden door een ander paard met droes terwijl je lekker op je buiten ritje bent?? stom,stom,stom... Stoom uit je oren

balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:21

Ik zou er niet aan denken! Dalijk wordt er een ander paard dankzij mij besmet.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:24

Ik zou dat absoluut niet doen. Wil het niet op mijn geweten hebben dat een ander paard ziek wordt!

Bekijk het eens van de andere kant.. Zou jij het leuk vinden als iemand met een besmet paard naar buiten gaat en jouw paard wordt daardoor ook ziek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:29

Waarom deze stelling? Mijn paard staat gestald vlakbij (paar 100 m verderop) een stal waar droes heerst. Maar ik zie regelmatig ruiters van deze pensionstal heerlijk het terrein af wandelen/rijden/enz met hun paard. Ik wou even kijken hoe andere mensen hiertegenover staan en of er misschien een reden voor de gedachtegang is van deze mensen? *kan het me niet bepaald indenken maar goed*

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:51

Persoonlijk zou ik die mensen er op aanspreken. Wat hun doen is niet ok. Als zijn hun paarden nog niet ziek, ze kunnen het wel overdragen. Door zulke mensen worden er zo ontzettend veel paarden ziek...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:03

Ik spreek die mensen nooit, ken wel een paar mensen die er op penion staan, maar ik wil niet al te dicht erbij in de buurt komen.. Dus aanspreken zal lastig worden denk ik. Maar ik had gehoopt dat mensen met paarden een stuk verstandiger waren als dat ze nu laten blijken. Vooral erg egoistisch. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:49

Ik zou het zelf niet doen nee.
Maar er heerst bij ons onder de shetveulens ook weleens droes. Ik kom nooit bij die beesten in de buurt, evenals onze paarden. Dus dat risico durf ik nog wel te nemen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 14:32

Persoonlijk vind ik dat de hele stal op slot moet als er droes op stal is. Tijdelijk geen paarden van en op het terrein. Ook mensen met paarden op andere plaatsen zouden bij mij even niet welkom meer zijn. Wil het absoluut niet op mijn geweten hebben dat andere stallen ook droes krijgen, alleen omdat ik er zelf laks mee om zou gaan. Mijn paard blijft dan dus in ieder geval gewoon op de plaats.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 15:04

Vind ook dat het verantwoordelijkheids-gevoel ver te zoeken is bij deze mensen.
Je gaat je haast afvragen of ze wel weten wat droes precies is Hamer
Maar ja jij zit er een paar honderd meter vandaan bij die sorry dat ik zeg nogal simpele figuren Koe

Je kan ook nergens aan zien dat ze uberhaupt maatregelen genomen hebben, gister bijvoorbeeld het is een af en aan komen van kuddes mensen die met zn alle rond de bak staan, paarden die het terrein op en af lopen, ik snap het echt niet.

Wat al eerder in je topic gezegt is de boel moet daar op slot, geen paard op of af het terrein, mensen die er staan moeten goed voorgelicht worden of de effecten en gevaren van droes.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 16:14

Droes is zeer besmettelijk, dus ook al ga je maar een klein stukje van het terrein.... Nee, niet doen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 17:19

Droes verspreid zich niet via de lucht, alleen via direct contact of via kleding etc.
Zolang je geen contact maakt met die paarden en ook de mensen niet op andere stallen komen dan hun eigen, is het besmettingsgevaar gering. Dat kun je alle vogels en muizen etc. ook wel gaan afschieten.

Neemt niet weg dat het wel een fatsoenlijk gebaar naar de omgeving zou zijn om de stal af te sluiten.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 17:33

en daar zit nou net de kneep, margreet die mussen en muizen brengen die droesbactierie nou net wel over.
daardoor wordt er ook 40% van de droes op andere stallen over gebracht, de andere 60% komt van die onbenullen die met hun paard buiten gaan rijden

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:02

Wat wou je daartegen doen dan?!

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:09

Margreet schreef:
Wat wou je daartegen doen dan?!

wat dacht je van iedereen goed voorlichten
dat neemt al heel wat risico weg

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:11

Tegen mussen en muizen dus.... Vertel jij het ze even? Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:44

piggeljay schreef:
de andere 60% komt van die onbenullen die met hun paard buiten gaan rijden

Heb je toevallig een (betrouwbare) bron van deze cijfers?

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:13

Tja het is natuurlijk heel vervelend dat die mensen dat doen. Aan de andere kant, als je paardje een keer droes heeft gehad schijnt ie er imuum voor te worden..... Dus misschien staan er wel paarden op die stal die het gewoon niet gekregen hebben. Mijn haffie heeft een paar jaar terug droes opgelopen toen we een weekendje weg waren, geen zieke dieren zien staan daar maar veel paarden die op het weekend geweest waren hebben wel een paar dagen daarna droes.....
Mijn haf stond toen bij een paar andere paardjes die ie helaas dus ook besmet heeft maar toen ik terug ging wist ik niet dat ie droes had opgelopen.
Op het landje stond ook een haf die het een paar jaar eerder had gehad en die had nergens last van...
Dus verstandig ...tja als je het weet natuurlijk niet maar als je paard nergens last van heeft en stalgenoten wel??? Ik heb geen idee of het zo besmettelijk is...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:14

Even down-to-earth graag. Droes kan alleen worden overgebracht door direct contact. Dat de mussen en muizen 40% van de besmetting overbrengen zou ik dus graag gestaafd zien door betrouwbare onderzoekscijfers. Volgens mij is het namelijk onzin.
Ook is het niet gevaarlijk om met paarden de weg op te gaan, zolang ze niet in contact komen met andere paarden. Dat het in een paardrijk gebied een goed gebaar zou zijn door niet van het erf te gaan, staat los van de besmettelijkheid.
Wat ik een veel erger (maar zeeer hartnekkige) fabel vindt is dat paarden die eenmaal droes hebben gehad, het niet meer zouden krijgen. DIT IS NIET WAAR!!!!!!

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:18

Hee Gery, hoe verklaar je dan dat op een weekend paarden droes oplopen terwijl er op die stal echt geen ziek paard stond (en in de wei ook niet). En het feit dat Allee zijn moeder geen droes kreeg terwijl de rest echt erg ziek geworden is.... Zij heeft dus echt geen snot of koorts gekregen....
Of zou ze gewoon mazzel hebben gehad?????

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:44

allegro schreef:
Hee Gery, hoe verklaar je dan dat op een weekend paarden droes oplopen terwijl er op die stal echt geen ziek paard stond (en in de wei ook niet). En het feit dat Allee zijn moeder geen droes kreeg terwijl de rest echt erg ziek geworden is.... Zij heeft dus echt geen snot of koorts gekregen....
Of zou ze gewoon mazzel hebben gehad?????

Het risico op het krijgen van droes is iets kleiner, maar zeker niet geheel weg. In combi met wat mazzel kan ik me voorstellen dat ze ervan vrij gelopen is.
Ik vond het overigens ook opvallend dat de paarden die binnen hadden gestaan een ziekte opliepen (het was kennelijk niet helemaal zeker dat het droes was, begreep ik) terwijl de paarden die in een buitenstal stonden, waaronder Patricia, Obelix en Wis, niks hebben opgelopen.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:51

Mijne had buiten gestaan net zoals die van Frans en allebei hadden we zieke paardjes. Volgens mijn veearts (en ook gezien alle snot en koorts) was het wel droes. Maar gelukkig zijn ze er allemaal weer helemaal bovenop gekomen!!! Zelfs het paardje van 31 die bij ons (thuis) in het weiland stond..... Meeste paarden die droes krijgen worden gelukkig gewoon weer beter!