Haflinger kopen...HULP GEVRAAGD!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NoName126

Haflinger kopen...HULP GEVRAAGD!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 10:16

Haaj allemaal... Cool
Ik ben van plan om dus binnekort een haflinger te gaan kopen, maar ik weet niet precies hoe zoiets in z'n werk gaat. Bloos Dit is namelijk het eerste paard dat ik wil gaan kopen.
Het moet dus een haflinger zijn van 1.50mtr of hoger, jaar of 5, 6 oud en moet een beetje kunnen dressuren, de rest leer ik hem wel bij. Aan de teugel kunnen lopen is wel een múst. Net zoals dat hij verkeersmak moet zijn.
Nou dat zijn dan de dinger die het beestje moet hebben. Maar wat doe je dan? een adv. op marktplaats? haflingerfokkers afbellen? Ik zou t niet weten. en wat dan áls iemand (bv fokker ofzo) heeft gezegd dat hij zoiets heeft staan, ga je er dan heen om te proefrijden ofzo? Dat lijkt me eigenlijk wel.. En dan alsje wilt betalen, tot hoever moet je dan afdingen enzo??

Alvast heel erg bedankt!
Groetjes!
Haha! Bloos

NoName126

Re: Haflinger kopen...HULP GEVRAAGD!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 10:22

Nou ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen! Bloos Tong uitsteken

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 10:29

Waarom is aan de teugel lopen een must?

Verder.. Je kunt fokkers afbellen, die kennen hun paarden vaak al sinds zij een veulen zijn, en kunnen je veel vertellen over hun achtergrond, afstamming enz. Maar meestal hebben zij voornamelijk jonge dieren in de verkoop, en de kans is groot dat die nog niets kunnen.
Handelaren (bijvoorbeeld die de pony's uit het buitenland importeren) weten meestal niet zoveel over de achtergrond van het paard.
Dan zou ik toch voor particulieren gaan. Zij weten veel over het karakter van de pony te vertellen, en de kans dat zo'n pony meer kan is dan groter.

Mijn pony komt bij een particulier fokker vandaan (had 1 merrie lopen die hij ieder jaar naar de hengst bracht).

En ja, het slimste is te proefrijden, en de veearts ernaar laten kijken. Zeker voor een wat duurdere pony is dit wel belangrijk.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 10:42

nouw.. hij hoeft niet té duur te zijn.. op z'n hoogst €1500,- zonder zadel en hoofdstel. Waarom hij aan de teugel moet kunnen lopen? Dat vind ik heel mooi en ik wil er misschien haflingerwedstrijden mee gaan rijden, dus dan is dat voor mij eigenlijk wel een must... Bloos
En hoe moet je dan zegmaar onderhandelen met zo'n fokker of iemand die mij dan die haf gaat verkopen?
Iemand ervaring??
Ik hoor het graag!

Groetjes! Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:55

Aan de teugel lopen kan ieder paard. Dat is het resultaat wat je krijgt als je op de juiste en ontspannen manier rijd.

Als je gaat kijken bij een pony, dan kun je het beste ook iemand meenemen die er verstand van heeft en onafhankelijk is. Bijvb. je instructeur.
Zo iemand kijkt anders naar de pony dan jij op dat moment.

Als je bijvb gelijk helemaal 'in love' bent met zo'n pony dan kan je instructeur je weer met beide benen op de grond zetten, mocht hij aan een belangrijke eis niet voldoen (die jij niet meer ziet, liefde maakt blind Knipoog )

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 19:04

Dankje Ineke2!
Nog meer reacties??
Ik wacht met smart! muhahahhahaawhaa Tong uitsteken Vingers aflikken

Torfi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:55

Ga rustig rond kijken. Selecteer enkele paarden die je wilt zien.. maak dus bv een top 10 (mag ook iets minder zijn). Neem idd iemand mee die er kijk op heeft. En dat aan de teugel lopen, dat is natuurlijk een bijzaak. Als je een jong paard koopt is dat anders dan een doorgereden wat oudere. Vraag waarom mensen het paard verkopen, ga niet over een nacht ijs. Vraag wanneer het paard is ingereden ect.. Helaas worden sommige paarden nog wel eens met 2,5 jaar ingereden..of jonger. Niet dat mensen dit eerlijk zullen zeggen, maar je hebt erbij die zo dom zijn dat wel te doen.
En afdingen doe je op de paardenmarkt.. niet bij een goed aangeschreven fokker. Bij particulieren kan je vaak nog wel iets zakken in de prijs. Maar doe dit onderhandelen als je zeker bent van het paard en het zo`n twee keer hebt gezien. Wees niet te enthousiast bij het zien van een paard.. geloof me dan zakt de prijs zeker niet. Gewoon koel blijven, al spring je van binnen een gat in de lucht. Ik weet niet in welke buurt je woont.. maar als je hulp nodig hebt.. of nog vragen hebt.

Succes Michelle

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 17:47

Heb je gepbt Haha!

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 10:29

bedankt voor al jullie reacties! Ach gut nog meer?? Graag! Haha!
xx

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 16:10

nix meer?? Verdrietig Slapen xx

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:16

Ja, je schrijft dat je een Haflinger wil van 1.50 van 5,6 jaar. Dit zijn de meest gewilde en je budget €1500,- is dan wel wat aan de lage kant. Betaal liever iets meer voor een goed paard.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 20:04

en als je dan zegmaar 2 jaar lager gaat zitten.. bij 4 jaar?
Kun je dan met 1500,- er wel een kopen??

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:04

kijk eens op www.marktplaats.nl, daar staan ook veel Haflingers op, kan je ook een beetje orienteren op de prijs.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:08

Het belangrijkste is ook nog dat je genoeg ervaring hebt voor een eigen paard en 4 jaar is jong.
Mijn haflinger van 5 heb ik nog veel problemen mee.
Ik zou zeggen kijk niet naar de leeftijd, maar kijk gewoon rond wat er word aangeboden.

Over aan de teugel is al genoeg gezegd dat kan elk paard met de juist ontspanning.

Neem iemand mee.

Kijk op marktplaats.

Succes Lachen

(En dit topic hoort eerder bij VMR o.d. Knipoog)

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:29

-> VMR

Vivande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:31

Het belangrijkste is idd dat je ervaring hebt,
Je kan ook een geweldig paardje zien die nog niet aan de teugel loopt, maar dat kan je toch gaan leren?? Neem goed les zou ik zeggen..

Maar op Marktplaats.nl staan af en toe wel leuken.

lucalovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:52

als je niet oveel ervaring heb kan je beter een iets ouder paardje kopen wandt jonge paarden kunnen erg vurig zijn (ja ja haflingers ook) en je kan ook kijken of je dan les kan krijgen van een lesgever (okkal als je denkt dat je goed bent kan je altijd hulp gebruiken)

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:24

Je weet niets van koop af maar weet je eigenlijk wel iets van haflingers af? Weet goed waar je aan begint met een haflinger, natuurlijk zijn ze over het algemeen wel lief en inzetbaar voor veel doeleinden maar ze kunnen ook zeer eigenwijs zijn. Een veelvoorkomend probleem bij haflingers is bijvoorbeeld dat ze wanneer je ze in de bak rijd ineens de andere kant op rennen naar het hek toe. Komt echt veel voor. Ze zijn ook zeer eigenwijs wat betreft omgang etc. Weet dus waar je aan begint.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:42

Salinero85 schreef:
Je weet niets van koop af maar weet je eigenlijk wel iets van haflingers af? Weet goed waar je aan begint met een haflinger, natuurlijk zijn ze over het algemeen wel lief en inzetbaar voor veel doeleinden maar ze kunnen ook zeer eigenwijs zijn. Een veelvoorkomend probleem bij haflingers is bijvoorbeeld dat ze wanneer je ze in de bak rijd ineens de andere kant op rennen naar het hek toe. Komt echt veel voor. Ze zijn ook zeer eigenwijs wat betreft omgang etc. Weet dus waar je aan begint.

Wow!
Veel voorkomend probleem naar andere kant van het hek rennen? Mijn haflingers echt niet Haha!
En eigenwijs beetje, maar niet echt Haha!

Maar goed inderdaad is een haflinger geen beginnerspaard, maar er zijn uiteraard ook zeer makkelijk haflingers, maar vind die maar eens Ja

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:57

Nee ik bedoel ook niet elke haflinger maar het komt vaak voor. Ik bedoel gewoon te zeggen dat haflingers niet zo makkelijk zijn als ze lijken. Weet waar je aan begint.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:19

Wat is dat nou weer voor onzin over een haflinger.
Ben het wel gedeeltelijk met je eens aan de andere kant. Veel onervaren ruiters kopen een haflinger omdat die zo lekker 'makkelijk' zijn. Maar dan beginnen de problemen.
Dit ligt dus aan de ruiter, niet aan de haflinger in het algemeen.

Dat aan de teugel lopen, is onzin. Toen ik mijn haflinger kocht kon ik in het begin echt weinig met dr. Maar na een paar maand lekker trainen liep ze onwijs goed, en het gaat nu naar 1,5 jaar nog steeds beter.
Als je een paar leuke paardjes heb gezien, gewoon langsgaan. Heeel goed nadenken over je beslissing EN iemand meenemen die er verstand van heeft!

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:19

Enneuh.. een haflinger boven de 1.50m, die zijn er niet zoveel Knipoog

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:24

Oliver schreef:
Dit ligt dus aan de ruiter, niet aan de haflinger in het algemeen.

Nee natuurlijk niet maar ze heeft wel gelijk dat haflingers extra eigenwijs zijn, veel 'meiden' van tot de 18 denken ik koop even een haflinger want die zijn zo lief etc, maar ze kunnen zeker moeilijk zijn. Goed kijken dus wat je koopt.

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:24

Haflingers boven de 1.50 kom je geregeld tegen hoor dus wees niet bang.

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:30