wanneer toe aan eigen paardje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

wanneer toe aan eigen paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 19:13

Hey!

Vroeg me af, wanneer vinden jullie dat je toe bent aan een eigen paardje? Dan ga ik er vanuit dat je qua tijd en geld wel goed zit, dus het gaat om, wanneer ben je er aan toe, wat betreft ervaring en dergelijke? Heb er zelf wel een mening over, maar ben wel benieuwd wat anderen hier van vinden. Wie weet kunnen we er dan straks een disussie van maken.. Knipoog

groetjes, m

_Marleen_

Re: wanneer toe aan eigen paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:17

Hey,

Ik vind dat je er aan toe bent, als je veel ervaring hebt (zowel in rijden als in verzorging). En inderdaad als je genoeg tijd en geld hebt.

xxx

Kimmeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:20

ik vind ook dat je het zelf moet beseffen wat het inhoud en wat een verantwoordelijkheid is . Daarvan moet je bewust zijn .
en ja je moet er wat van kennen , van rijervaring niet echt vind ik persoonlijk . Maja dat is mijn mening. van verzorging enz wel...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:22

Tsja... Ik denk dat het belangrijkste niet rijervaring ofzo is, maar in kunnen zien wanneer je ergens hulp bij nodig hebt en niet gelijk in de stress schieten bij een rare situatie, ziektebeelden herkennen vind ik heel belangrijk.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:24

Als je óf ervaring genoeg hebt in het omgaan met paarden óf iemand hebt die je erbij gaat helpen. Verder gewoon genoeg kennis van de dingen die erbij komen kijken (zoals verzorging, wat over veel voorkomende ziektes (kreupelheid e.d.) e.d) en weten wat voor een verantwoordelijkheid je dan krijgt en die ook aan kunt.
Rijden hoef je vind ik niet goed te kunnen, mits je dan maar wel slim bent om veel te gaan lessen.

Muizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:26

Als je goed weet wat het houden van een paard inhoudt. Daar bedoel ik ook mee, elke dag erheen in weer en wind, stallen mesten, voeren. En natuurlijk moet je er goed mee om kunnen gaan, niet te snel je geduld verliezen. En de basisrijkunst goed onder de knie hebben.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:30

Dat is voor iedereen heel persoonlijk natuurlijk.
Als jij al jarenlang verschillende paarden hebt verzorgd en gereden en daarmee genoeg ervaring hebt opgebouwd ben jij er eerder aan toe dan iemand die al 15 jaar 1 keer in de week op de manege rond hobbelt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 20:16

en nu mijn mening: Tong uitsteken

ik denk dat tijd en geld absoluut belangrijk zijn, zonder die voorwaarden geen paardje..

verder moet iemand zijn verantwoording kennen inderdaad. dus beseffen dat een paard oud kan worden en altijd aandacht nodig heeft. dat je, als je de zorg voor een dier hebt, verplichtingen hebt.

ik denk dat pure kennis niet eens zo noodzakelijk is, maar wel een goed inschattingsvermogen. kunnen zien, wanneer er iets aan de hand is, de situatie inzien. hulp inschakelen als dat nodig is, dat soort dingen.. tuurlijk moet je wel wat dingen weten, maar dat spreekt voor zich.. de algehele verzorging en dergelijke, gewoon de omgang zelf moet duidelijk zijn. dingen als kreupelheid herkennen, dat lijkt me duidelijk, mag bekend veronderstelt worden.. Knipoog

rijervaring hangt er denk ik helemaal vanaf. hoe voorzichtig iemand is, en op welke manier iemand rijd. als iemand zwaar dressuurmatig rijd, zonder er verstand van te hebben, dan kun je nog extra schade aanbrengen, denk ik. en te voorzichtig is ook niet goed.. het hangt er inderdaad ook vanaf of je les neemt, of niet. is denk ik bijna altijd wel verstandig, maar voor 'beginners' nog extra belangrijk..

tsja, ik kom hierop, omdat ik steeds vaker droom over een eigen pony.. denk dat het voorlopig nog even bij dromen zal blijven. maar ben sowieso onzeker, dus vroeg het voor de fun over mezelf af, zeg maar. maar daarbij ontstond deze discussie dus ook in het algemeen. en aangezien de meningen nogal verschillen, vond ik het wel interessant..
okey, vage uitleg, maar ja..

gr, m

luvvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 09:56

dat hangt natuurlijk van heel veel dingen af. moet je helemaal alleen voor je paard zorgen of helpen je ouders mee. komt ie op een manege waar veel mensen je kunnen helpen (zowel tips geven als een keer voeren als jij niet kunt) hoe oud je bent (ga je over 2 jaar op kamers...)
ga je ook serieus (wedstrijden ) rijden of wil je gewoon recreatief wat door de bossen crossen Tong uitsteken en vooral, wil je het echt graag? maar dat zal wel het geval zijn lijkt me Haha!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 10:15

Ik vind dat je aan een paard toebent als je de verantwoordelijkheid kan en wil dragen, je al meerdere verzorg of bijrijdpaarden hebt gehad en dus weet wat erbij komt kijken, er genoeg tijd voor hebt, genoeg rijervaring hebt en bereid bent dingen te leren. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 10:21

Je bent aan een eigen paard toe als je geen voldoening meer kunt halen uit het rijden van een manegepaard, of een bijrijdpaard. Dat betekend niet meteen dat je goed moet rijden, of uitgeleerd moet zijn op manegepaarden, want dat ben je nooit. Maar paardrijden moet wel leuk blijven, en je kunt ook heel veel voldoening halen uit alles wat er om het rijden zit. De band die je met een eigen paard opbouwt is toch heel anders dan met een bijrijdpaard of manegepaard.

Ik ga er daarbij nog van uit, dat je de tijd, de financiele middelen, de wil en de inzet toont om met een paard om te gaan, heb door dik en dun bijstaat, en dat je wilt blijven leren.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 10:24

Ik ben het met jullie eens. Ik denk dat het voor sommige ook goed is eerst een verzorgpaard te hebben, zodat je kunt zien of het wel goed is om een eigen paard te hebben of toch alleen een verzorgpaard. Je kunt dan zien en je zelf uittesten of je genoeg verantwoordelijkheid draagt enzo, en je kunt dan door sparen voor je paard want geld is toch een heel groot ding.

Ik heb zelf ook een verzorgpaard en verzorgpony en ik ben er heel blij mee ik mag er eigenlijk alles mee doen. Ik hoef niet voor de grote kosten op te draven maar ik draag er toch een klein beetje verantwoordelijk voor. Ik zelf heb ook de droom om een eigen paardje te hebben. Maar ik wacht eerst tot ik deze opleiding af heb zodat ik genoeg geld eerst kan verdienen en dan wil ik mijn verzorgpaard overkopen die ik ten slotte door en door ken.

Het is goed van jezelf te weten of je er klaar voor bent ja of nee. Het is ook goed om te kijken wat je budget is en de rest wat vertelt is.
Zet de positieven en negatieven dingen bij elkaar en dan kun je kijken of je er klaar voor bent ja of neej

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 10:27

Ik heb nooit een verzorgpaard gehad, en altijd op maneges gereden. Zes jaar geleden mijn eerste paard gekocht, drie jaar geleden zelf uit deze merrie een veulen gefokt. Ik ben al wat ouder, en werk fulltime, zet alles opzij voor de paarden. Tijd is soms een probleem, maar daar zijn oplossingen voor te vinden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 11:26

ik weet niet, of het noodzakelijk is eerst een verzorgpony te hebben gehad. denk wel, dat het handig is. je kunt dan alles beter inschatten. maar als je een beetje verstand hebt, is het zo ook inschatbaar. uiteraard moet je je verantwoording kennen, en open staan voor nieuwe dingen, en om te leren...

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 11:35

ik vind het van ervaring, rijvaardigheid, tijd, geld en kundigheid afhangen.
Ik heb eerts 9 jaar gereden op een manege, toen zelf heb ik eerst een verzorgpaard gehad, die ik steeds meer overnam tot ik het iedere dag deed. En nu is ze van mij, en krijg ik nog steeds les.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:03

Als je je paard op een manege stalt, hoef je verder niet zoveel ervaring te hebben met voeren, ziek, zeer en instructie. Dan is er altijd wel iemand die toezicht heeft.

Zet je hem op een weilandje bij een boer, of huur je zelf iets, wordt het een heel ander verhaal. En dan is kennis van zaken wel heel belangrijk.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 15:30

om het maar in categorien te zeggen als je een nette B -L1 proef kan rijden en als je goed met paarden om kunt gaan qua longeren poetsen wandelen en hun gedrag enz.

ik was zelf 12 toen ik een paard kreeg, ik was nog niet helemaal klaar voor denk ik achteraf maar het was/is ook wel een moeilijk paard, ik ben nu 14 en ben erg vooruit gegaan!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 15:30

Cassidy schreef:
Als je je paard op een manege stalt, hoef je verder niet zoveel ervaring te hebben met voeren, ziek, zeer en instructie. Dan is er altijd wel iemand die toezicht heeft.

Toch vind ik dat je er niet vanuit mag gaan dat een ander op jouw paard let en jou wel waarschuwt als hij/zij iets vreemds opmerkt. Ik vind dat je zelf de nodige kennis moet hebben om een paard te kunnen houden, we praten niet over een goudvis.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 15:46

ik vind dat je aan een eigen paardje toe bent, als je denkt dat je er ZELF aan toe bent.. Haha!
Ook vind ik dat je wel veel ervaring met paarden/pony's moet hebben, qua verzorging en het rijden.
Ook als je jong bent, moet je een niet te jong paardje kopen, maar juist een ervaren pony/paard Cool

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 21:12

áls ik een paardje zou kopen, zou ik hem op een kleine pensionstalling zetten. daar zijn de voorzieningen aardig, en is er hulp bij de hand.

toch blijft er denk ik altijd een bepaalde onzekerheid, voor iedereen. er kan iets goed misgaan, in wat voor opzicht ook. hoe meer ervaring en kennis je hebt, hoe beter dat is op te lossen.

ik acht mezelf misschien in staat om een pony te houden, twijfel erover of ik dat kan. <maar ben wel een onzeker geval.. Bloos Knipoog > maar als ik soms mensen zie, en kijk hoe zij omgaan met hun paarden, dan denk ik, tsja... '...'

dus verantwoording kennen blijft het allerbelangrijkst, het moet altijd belangrijk voor je blijven, de zorg...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 23:16

xtwisterx schreef:
Toch vind ik dat je er niet vanuit mag gaan dat een ander op jouw paard let en jou wel waarschuwt als hij/zij iets vreemds opmerkt. Ik vind dat je zelf de nodige kennis moet hebben om een paard te kunnen houden, we praten niet over een goudvis.

Een van de voordelen van de pensionstal vind ik toch wel het feit dat er overdag toezicht is als ik op mijn werk zit. En dan verwacht ik ook dat er naast het voeren en uitmesten wordt gekeken of mijn paard niet per ongeluk in zijn voerbak of waterbak heeft gemest, niet per ongeluk vastligt of met een open wond staat, waar meteen een DA bij moet komen, of misschien een koliekaanval heeft. Dat er s 'avonds voor het slapengaan wordt gekeken of alles goed is, en als ik problemen heb qua gedrag of rijden van het paard dat ik hulp kan krijgen als ik daarop vraag.

Ik ben nu eenmaal 8 uur per dag op mijn werk om de paarden te kunnen bekostigen (2 stuks) , met zeker 3 uur reistijd op en neer. Tel daar nog eens 8 uur tijd bij om te slapen, en dan blijft er toch verdomd weinig tijd over om ziek, zeer of slecht humeur bij mijn paard te herkennen, te erkennen en/of te voorkomen.

En het maakt niet uit hoe lang je met paarden omgaat, er zijn altijd wel situaties die je nog niet hebt meegemaakt. Altijd wel ander benaderingen van een bepaald probleem.

Ik ben het dus NIET met je eens.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 19:23

ik denk dat dit principe het beste is, daar betaal je vaak ook wel voor.. Tong uitsteken
toch is dit niet bij elke pensionstal het geval..
het persoonlijke karakter ontbreekt vaakt, hangt vaak af van de betrokkenheid en toch ook wel de grootte...

het zou wel fijn zijn, als dit altijd gezegd kon worden, maar dit gebeurt niet altijd in de praktijk..

mensen van de stalling hebben wel een stukje verantwoording vind ik, maar toch blijft een paardje kostbaar en bijzonder bezit dus moet je zelf ook het een en ander kunnen..