Welk bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 16:33

Heey,

Mijn paard is nogal sterk en met rijden gebruikt hij deze kracht af en toe tegen mij. Dan ziet ie bijv. een mooie merrie en begint hij te showen, ik kan hier niks tegen doen. Heb echt alles al geprobeerd, meer op mij laten letten ''spelen'' met de teugels overgangen, maar niks helpt. Het is niet alleen tijdens het ''showen'' hij doet het vaker dan gaat ie gewoon heel hard draven ofzo en dat werkt gewoon niet. Nu heb ik een dubbelgebroken watertrens en ik wil eens een iets scherper bitje proberen. Maja welke?

( ik wil geen gezeur krijgen van mensen: ''ow wat vind ik dat zielig zeg ze houdt dr paard niet dus neemt een scherper bit'' het is gewoon niet anders dus als mensen dat soort commantaar hebben hoeven ze niet op dit topic te reageren Clown )

SummerRemedy

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 16:36

Een vriendin van mij kreeg een keer van haar instructrice advies om een stang te gebruiken met gewone ringen, een ongebroken trens dus, omdat haar pony ook heel sterk is. Misschien is het ook wat voor jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 16:41

Dan zal ik maar niet typen dat je beter je geld in goede les kunt stoppen.
Dus doe maar alsof dit berichtje er niet staat

Afbeelding

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 16:45

Een scherper bit lost alles op...

De kans is groter dat hij nóg heter wordt als je hem goed pijn doet in zijn mond.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 16:55

Ik heb hele goede les, dat weet ik wel zeker ja ik weet het scherper bitje....Ik wil hem geen pijn doen en ik denk ook wel dat ik genoeg rij ervaring heb om te weten hoe ik met een iets scherper bit om moet gaan....Maar het punt is als ik hem ook maar even ´´loslaat´´ dan is ie weg en als ik dan alleen maar bezig ben met hem in te houden dan kan ik toch ook niet lekker meer rijden??

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 16:57

Bovendien is dat voor hem ook niet prettig, en tja je kan veel zeggen maar als hij die kracht die hij heeft gaat gebruiken om te doen waar hij zin in heeft ja sorry maar dan kan ik lessen wat ik wil dan houd je zo'n 600 kilo niet....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 17:37

Ja maar met een scherper bit, wordt jij ook niet sterker dan die 600 kg. Je moet het niet op deze manier oplossen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 17:47

Hm het gaat toch om gedrag wat af en toe naar boven komt en niet structueel? Gewoon even diep ademhalen, ontspannen en weer door met waar je mee bezig was.
Ik zou er geen groter probleem van maken dan het is. Het klinkt niet alsof je op een levensgevaarlijk paard zit. Maar goed je kunt expirimenteren met ander types, die niet speciaal scherper hoeven te zijn, zoals gebroken, of juist ongebroken, of met een smaakje, of met tongvrijheid, met rollertjes...
Het is echt zo dat een scherper bit problemen erger maakt omdat je ze dan pijn doet, dan gaan ze daar weer tegen in verzet.
Ik vind je helemaal niet zielig, alleen verstandig dat je met een probleem naar buitenkomt en een mening vraagt voordat je gaat prutsen. maar dan moet je wel open staan voor elke mening en niet alleen die je wilt horen.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 18:16

Ja daar heb je gelijk in. Lachen

Het is met rijden gewoon zo dat bijv. als je van de korte zijde af komt en je gaat het bochtje door dan de lange zijde, zodra hij de bocht door is gaat ie meteen versnellen...Niet altijd en ik kan hem op zich ok wel bij me houden maar vaak lukt dat gewoon niet, dan draaft ie maar door en dan gaan die voor benen zo hoog de lucht in Tong uitsteken

Ik denk idd dat ik maar gewoon wat ga experimenteren met bitjes en miss gaat het over een paar dagen wel weer beter ik merk het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 18:19

En dat is allemaal rt op te lossen, maar dat mogen we niet zeggen Slapen En dat is allemaal rt op te lossen, maar dat mogen we niet zeggen Slapen

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 18:45

barreltjuh schreef:
Ja daar heb je gelijk in. Lachen

Het is met rijden gewoon zo dat bijv.
als je van de korte zijde af komt en je gaat het bochtje door dan de lange zijde, zodra hij de bocht door is gaat ie meteen versnellen...Niet altijd en ik kan hem op zich ok wel bij me houden maar vaak lukt dat gewoon niet, dan draaft ie maar door en dan gaan die voor benen zo hoog de lucht in

Tong uitsteken

Ik denk idd dat ik maar gewoon wat ga experimenteren met bitjes en miss gaat het over een paar dagen wel weer beter ik merk het wel.

Doorlezen voor eigen risico van TS
Dit is puur rijtechnisch, net wat RK zegt. Gaat je paard er met je vandoor, trek dan niet, want dan geef je je paard juist druk om snelheid op te bouwen. Zet hem meteen op de volte, en ga desnoods de hele lange zijde voltes draaien maar hij moet naar je luisteren want jíj bent de baas.
Ik kan me een ander topic van je herinneren dat je paard zo onrustig wordt als er andere mensen bij je in de bak springen. Ook een rijtechnisch euvel.
Ik zou zeggen, geef je huidige instructie de hartelijke groeten en zoek iemand die je écht kan leren rijden. En geloof me, die zijn zeldzaam.
Verder zou ik zeggen: kijk naar mijn onderschrift. Een ander bit neemt het probleem misschien tijdelijk weg maar je leert er écht niet beter rijden van. Over een tijdje heeft je paard wel weer een andere manier uitgevonden om onder je uit te lopen en wat ga je dan doen? Een slof of een thiedemann? Tja, en zo 'experimenteer' je door totdat je met een paard zit wat nergens meer naar luistert en naar de slacht gaat met het stempel 'onhandelbaar'. Ik zeg niet dat het zo gaat bij jou, maar het is maar een visualisering.