vlas duurder dan stro?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

vlas duurder dan stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 12:47

Binnenkort gaat mijn paard (eindelijk) over op vlas in haar stal. De stal eigenaar vindt dat ik daarvoor meer stalgeld moet gaan betalen. Ik vraag me daarom af of vlas echt duurder is dan stro...

Als het zo is, dan maar meer stalgeld, maar ik dacht eigenlijk dat vlas goedkoper uit moest komen.

Mijn paard staat nu dus op stro in haar stal. Dit wordtper vrachtwagen aangeleverd voor de hele stal. Ook moet het afgevoerd worden en dat kost weer geld. Vlas wordt dan wel per pallet aangevoerd, maar daar doe ik dan ook super lang mee (als het goed is) Het afvoeren doen mijn vriend en ik zelf. Daar heeft de staleigenaar dus geen kosten aan.

Wat is jullie ervaring? Is vlas zoveel duurder dan stro?

Imker

Re: vlas duurder dan stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 13:00

In aanschaf is het idd wat duurder als stro, in verbruik is het veel goedkoper als stro. Ik doe gemiddeld met 2 paarden, ongeveer 5 maanden met een pallet vlas. Dat is 21 pakken voor 2 stallen, dus dat is dan, ff rekenen:

5x4weken = 20 weken met 21 balen. dat is 1.01 baal per week voor 2!! paarden en dat kost dan dus 5.25 per week...

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 13:05

met vlas doe je langer die van mij staat ook op vlas met tien baalen doe ik ongeveer 10 weken dus ik heb mij paard ook op stro gehad daar drie balen voor een week dus een baal stro is ongveer 3 euro(een klein baaltje) een pak vlas 5 euro dus tel je winst maar uit

Haha! su6 Haha!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 17:22

Er is door Deurne een vergelijkend onderzoek gedaan. Een aantal conclusies daaruit staan op www.reposlin.nl o.a. dat vlas (zo uit m'n hoofd) 2,5 keer goedkoper uitkomt, nog afgezien van het feit dat het minder zwaar (en lang) werk is.
Reposlin is een vlasleverancier, en deed mee in die vergelijking (en kwam daar als beste uit), maar ik denk niet dat de gerapporteerde resultaten bezijden de waarheid zijn. Neem anders contact op met Deurne, die zullen het hele onderzoeksrapport ongetwijfeld hebben.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 18:17

Als ik jullie zo hoor, zou mijn stalling juist omlaag moete gaan ipv omhoog Haha! Nee hoor, dat hoeft ook weer niet. In ieder geval niet duurder als het niet echt hoeft. Het is allemaal duur genoeg.

Ik heb vanavond al tegen de staleigenaar gezegd dat we het er niet mee eens zijn. Hij antwoordde terug dat hij ook maar een "voorlopig prijsopgave had berekend." Zal van de week eens naar Deurne bellen.

Ben nog steeds wel benieuwd naar meer ervaringen...

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 18:33

Ibbel schreef:
Er is door Deurne een vergelijkend onderzoek gedaan. Een aantal conclusies daaruit staan op www.reposlin.nl o.a. dat vlas (zo uit m'n hoofd) 2,5 keer goedkoper uitkomt, nog afgezien van het feit dat het minder zwaar (en lang) werk is.
Reposlin is een vlasleverancier, en deed mee in die vergelijking (en kwam daar als beste uit), maar ik denk niet dat de gerapporteerde resultaten bezijden de waarheid zijn. Neem anders contact op met Deurne, die zullen het hele onderzoeksrapport ongetwijfeld hebben.

niet dus he
je bent echt veel langer bezig met vlas uit je stal te halen dan stro hoor...

Of het goedkoper is kan ik je niet vertellen, maar het is wel meer werk, daarom zijn de prijzen vaak zo hoog op stallen...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:44

Zeker als je paarden hebt die eigenlijk als varken geboren hadden moeten worden (zoals 2 van mijn paarden) is vlas een stuk goedkoper ! Ik heb 15 jaar op stro gestaan, sinds 4 jaar op vlas....een verademing qua kosten, mest, en werk !

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:50

Met vlas ben je goedkoper uit, mits je het goed gebruikt.

Als jij drie pakken in de stal gooit, de natte plekken grotendeels laat liggen en alleen de poep er uit haalt hoef je er pas na 3 weken een nieuw pak in te gooien. Als je royaal opstrooit doe je er lang mee, ben je te zuinig dan kost het je een hoop geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 21:23

In principe zou vlas inderdaad voordeliger moeten zijn dan stro, maar misschien dat je pensionstaleigenaar wel heel erg voordelig aan zijn stro komt. In dat geval zou het dus wel weer wat duurder kunnen zijn.

Waarom wil je het eigenlijk zelf gaan afvoeren? Vlas kan echt probleemloos op de mesthoop bij het stro.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 09:34

ik wil het niet zelf afvoeren, dat moet ik. Anders wil de staleigenaar mijn stal niet over laten gaan op vlas. Ons stro wordt afgevoerd als champignonnenmest. Denk niet dat vlas daarbij mag.

Hij heeft trouwens ook geen goedkope prijs voor zijn stro, dat gaat dus niet op. We kennen de prijzen van het stro op stal en die van mijn aanstaande vlas. Ik wet alleen niet wat hij voor afvoerkosten heeft aan het stro. Alleen dat dat ook niet goedkoop is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 09:55

PriscaZ schreef:
ik wil het niet zelf afvoeren, dat moet ik. Anders wil de staleigenaar mijn stal niet over laten gaan op vlas. Ons stro wordt afgevoerd als champignonnenmest. Denk niet dat vlas daarbij mag.

Als ik jou was zou ik dat even (laten) navragen aan degene die de mest afhaalt. Ik weet namelijk niet beter dan dat vlas eerder beter dan minder dan stro composteert. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld houtkrullen/mot.

Volgens een artikel dat eens in Bit heeft gestaan, zou vlas goedkoper moeten uitkomen dan stro. Heeft iemand dat artikel nog liggen? Misschien valt de pensionstaleigenaar van Prisca wel te overtuigen met een duidelijke berekening.

HCG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 10:32

Aanschaf van vlas is duurder, maar in gebruik goedkoper. Besparing in strooisel, gezondheid, arbeid en afvoer.
1e klas vlas 3,85 per baal, maar dan zit je ook aan afname per vrachtwagen/combinatie.
Wij verkopen strooisel aan fourage, winkels en stallen. De prijs is afhankelijk van de afname.
De eigenaar van de stal zal daar toch wel eerlijk is zijn.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 14:28

Ga er ook wel vanuit dat als hij het echt berekent het eerlijk is, maar hij denkt dat het duurder gaat worden en verhoogd daarom mijn stalgeld. Hij weet het helemaal niet zeker. Daarom wil ik het wel eerst zeker weten, voordat ik ja zeg op die verhoging.

HCG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 16:00

wij verkopen Linabox het beste, kwaliteit en prijs goed.
Hier is dat artikel wat je zoekt, orgineel copie dus niks aangepast:

VLASSTRO KOMT ALS GROTE WINNAAR UIT STROOISELTEST

Maandblad Bit kijkt met kritisch oog naar tien strooisels voor paardenstal

DOETINCHEM- kokosvezel komt als grootste verliezer uit test, Vlasstro van Linabox is het goedkoopst en bevat amper schadelijke stofdeeltjes, eerste klas houtkrullen zij relatief goedkoop en goed. Tarwestro heeft definitief afgedaan. Dertig fokmerries van stal Roelofs in Den Ham deden mee aan de strooiseltest in de opdracht van het maandblad Bit. Zij stonden acht weken lang op tien verschillende strooisels om te testen of de bodembedekking de claims van de leveranciers waarmaakt.

Door Fabian Brockotter, Rieneke Seine en Ilse Wagenaar
Voor het oog van de buitenwereld doet goudgeel stro het altijd goed, maar er zijn legio alternatieven. En vaar het welzijn van een paarde zijn meer criteria belangrijk dan een op het oog schone stal. De hoeveelheid stof, de opname ven ammoniak en vocht en de eetbaarheid van het strooisel zijn erg belangrijk voor de leefbaarheid in de stal. De gemiddelde arbeidsduur voor het uitmesten en opstrooien, het verschil in de gemiddelde kosten van ieder strooisel en de hoeveelheid afval, zijn belangrijk voor de paardenhouder. Bedrijfsleider Roeland de Kruijf van Stal Roelofs: “Kostentechnisch is het echte potstalsysteem het interessantst, alleen maar bijstrooien en een keer per acht weken uitmesten, maar daar kan een particulier niet veel mee.”

De boxen van 3*4 meter zijn vaar de Bit-test ingestrooid volgens het recept dat de strooiselleveranciers bij hun product hebben opgesteld. Om stal voor stal exact te kunnen evalueren, kregen de merries vier uur per dag weidegang.

Een belangrijke factor in de test vormen de waarnemingen die het testteam in de periode van acht weken doet. Een aantal malen in de testperiode zijn metingen uitgevoerd naar stop en ammoniak. “we maken een duidelijk onderscheid tussen hetgeen iemand aan stof ziet en hetgeen schadelijk is voor het paard. Slechts stofdeeltjes onder een bepaalde afmeting zijn zo klein dat ze tot diep in de longen van het paard doordringen en daar irritatie teweegbrengen. Dat zijn de vervelende stofjes die leiden tot hoesten of die zelfs diep inde longen vast blijven zitten”, aldus onderzoeker Leo Scholten. Wetende dat Bit in een nagenoeg ideale stal heeft getest en dat het voorgeschreven strooiselbeleid per product tot in detail is opgevolgd, weten we ook dat de strooisels in minder ideale omstandigheden alleen maar slechter kunnen presteren. Voor exacte cijfers van kosten en meetresultaten zie de oktoberuitgave van het maandblad Bit {te koop in de winkel tot 10 oktober}.

Koolzaadstro van Drogerij Oldambt
In de test blijkt gehakseld koolzaadstro behoorlijk stoffig bij het opstrooien.

De meetresultaten voor schadelijke deeltjes vallen gezien de hoeveelheid zichtbare stof mee, maar zijn desondanks niet voldoende. Het koolzaadstro blinkt uit in het opnemen van ammoniak en vocht. Het onderhouden van een stal met koolzaadstro kost wel veel tijd, over een arbeidsduur is een simpele verklaring. Van alle geteste strooisels was het af te voeren volume uitgemest strooisel in acht weken het grootst bij koolzaadstro. Dat heeft veel arbeid als nadeel: tot dik twee uur per jaar per stal extra met het daarbij behorende kostenplaatje.

Tarwestro van Drogerij Oldambt
Het merendeel van de Nederlandse paarden staat ongetwijfeld op tarwestro de bodembedekking van de stal, maar hoe goed is deze matras eigenlijk? Nou, niet zo best dus. Tarwestro varieert in kwaliteit van baal tot baal, dat zijn we gewend, maar grosso modo verwachten we kwaliteit. Om de kwaliteit enigszins te garanderen koos Bit voor gehakseld tarwestro ui de drogerij. Dit tarwestro doet het desondanks niet best in de stal. Het is de absolute stofkampioen en de opname van ammoniak is niet denderend. De gemeten hoeveelheden ammoniak in de strostallen liggen net boven de voor het paard kritische grenswaarden. Tel daarbij op dat het instrooien en uitmesten van strostallen hoog scoort in bewerkelijkheid en in afvalvolume, is het eigenlijk een afrader. Waarom ligt het dan toch in de stal? Omdat tarwestro goedkoop is; net 400 euro per jaar. Alleen Linabox vlasstro was in de test een fractie goedkoper, maar dat was in de aanbieding.

Hennep van Aubiose
Paarden houders die denken dat hennep stofvrij is, kan Bit metten uit de droom helpen. Aubiose komt op drie minnetjes in de stofmeting op schadelijke deeltjes. Daarmee slaat de meetapparatuur net zover uit als bij tarwestro. Toch scoort Aubiose over de hele linie gezien best goed. Zo teleurstellend als de stofmeting was, zo positief is de ammoniakmeting. De onderzoekers meten geen verhoging in de drie teststallen. Zeer goed scoort Aubiose ook in de arbeidsintensiviteit, per jaar nog geen twaalf uur per stal. Alleen het opbouwen van het potstalsysteem kost een keer per vier maanden tijd omdat dat laag voor laag moet worden opgebouwd en de hennep iets natgemaakt dient te worden. Na deze arbeidspiek hoeft u alleen de mest en de hele natte plekken te verwijderen. De gemakkelijke strooibaarheid van Aubiose levert tijden het bijstrooien een fikse tijdsbesparing op. Alleen het nieuwe vlas-, krullenmengsel van Ecolit vergt op jaarbases iets minder tijd. Het hennepstrooisel is wel het drie na duurste strooisel uit de test men 700 euro aan strooisel per jaar per stal, maar die kosten worden deels goed gemaakt door besparing op arbeid en afvoerkosten. Afgemeten naar het aantal af te voeren kilo’s{1.313} als het volume scoort Aubiose het voordeligst. De leverancier van Aubiose reageert:”De stofmeting is negatief beïnvloed door het stof uit de tarwestrostallen. Die waren kort daarvoor opgestrooid en de stof daarvan zat nog in de lucht. Verder komen de strooiselkosten per stal per jaar volgens onze praktijk nooit boven de 500euro.”

Vlasstro van Reposlin
Wie tijdens de vlasoogst heeft staan kijken, zag met name stoffige machines en grote stofwolken. Het stro in de test is behoorlijk stoffig en kreeg twee minnetjes tegen drie voor Aubiose en tarwestro. Vreemd in dat opzicht is dat het vlasstro van concurrent Linabox nagenoeg stofvrij is, maar op zijn beurt minder goed scoort op ammoniakopname. Reposlin is de duurdere van de twee doordat er meer van wordt gebruikt, geheel volgens het recept van de leverancier. Het instrooirecept van Reposlin leidt ook tot 1.663 kilo afval ten opzichte van 1.397 per stal voor Linabox, niet vreemd want we beginnen met zes pakken in plaats van vier bij het opbouwen van de potstal. In de totale hoeveelheid arbeid lopen de twee vlas potstalsystemen niet uit elkaar. Na een keer instrooien hoeven de stallen alleen maar een beetje te worden bij gehouden. Reactie Reposlin:”Ons vlasstro is niet zo stoffig als het van het land komt. Het wordt namelijk machinaal twee tot drie keer ontstoft. Klanten kunnen de prijs drukken door het niet in zakken te bestellen, maar los tel laten storten. Bij een container van 70 kuub bespaar je wel tot 50 procent op zakken.”

Blasstro van Ecobodem {Linabox}
Als we onze keuze voor strooisel alleen door de prijs laten bepalen, dan is Linabox vlasstro het aan te schaffen product. Dit vlasstro kost minder dan 400 euro per box per jaar en is daarmee goedkoper dan concurrent Reposlin, mede door minder instrooi in het nieuw op te bouwen stalbed. Daarbij moet we worden aangetekend dat voor Linabox een aanbiedingsprijs geldt en dat de prijs kan fluctueren afhankelijk van het aanbod van vlasstro in Frankrijk. Linabox vlasstro stoft niet. In een van de stallen meten we wel ammoniak, maar niet in schrikbarende concentraties. Als we de door Linabox voorgeschreven manier van instrooien volgen, levert dit vlasstro na acht weken zeer weinig afval op, net een paar kilo meer dan de hennep van Aubiose. Vlasstro is daarnaast door zijn uitstraling favoriet bij een aantal testers. Een belangrijke opmerking is dat vlasstro heel glad kan zijn als het potstalsysteem net is opgemaakt.

Mix van Vlasstro en Houtkrul van Ecobodem{Ecolit}
De door Ecobodem geleverde mix van vlasstro en houtkrullen met een desinfecterende en ammoniak bindende toevoeging is nog niet op de markt. Ecobodem overweegt nog om de mix te introduceren. Gezien de testresultaten van Linabox van dezelfde leverancier lijkt Ecolit een wat overbodig product. Het mengen van vlas en krullen spreekt ook de gegevens op de internetsite van Ecobodem een beetje tegen. Daar wordt namelijk beweerd dat vlas vier tot zes keer meer vocht opneemt dan krullen. Waarom voeg je dan krullen toe? Goed, Ecolits stoft niet en het neemt ammoniak goed op. Daar staat tegenover dat het met 650 euro per jaar per stal fors duurder is dan de goedkoopste Linabox een verschil van 200 euro per box per jaar en zelfs nog 50 euro duurder dan Reposlin. Ecolit behaalt een kleine winst op arbeidstijd, maar dat is eigenlijk verwaarloosbaar. Het totale verbruik in de test gemeten aan de hoeveelheid uitgemest afval na acht weken- ligt aanzienlijk hoger dan bij Linabox. Reactie Ecobodem:”Dit product biedt een compromis tussen de voor- en nadelen van vlas een krullen. De toevoeging van de krullen maakt het mengsel volumineuzer en beter geschikt voor vieze paarden.”

Houtkrulen A-kwaliteit van Allspan
Het idee van een pure potstal moeten we bij de houtkrullen voor een deel loslaten. Is het in de hennep-,vlas- en kokosstallen de bedoeling dat we de natte plekken laten liggen totdat het echt gaat soppen onder de voeten, moeten we bij het zaagsel volgens de leveranciers ingrijpen. Dat levert iets meer werk op ten opzichte van de vlasstrooisels, maar voorkomt dat je eens per drie á vier maanden de hele stal moet leeghalen. Het weghalen van de natte plekken is eigenlijk ook wel logisch. Zeker bij ruinen en hengsten die middenin de stal plassen is het niet erg fris om de paarden daar ook in te laten liggen. De houtkrullen van Allspan zijn niet stoffig, mede door het feit dat ze net als de A-kwaliteit van Plospan worden ’afgeblazen’ voordat ze naar de klant gaan. In ammoniakopname scoren alle houtkrullen goed. De Allspan krullen blinken daarnaast uit in een scherpe prijs-kwaliteitverhouding. Na Linabox vlasstro tegen de aanbiedingsprijs en gehakseld tarwestro is Allspan het goedkoopst op jaarbasis met 425 euro per stal per jaar.

Houtkrullen A-kwaliteit vanPlospan
Net als de krullen van Allspan zijn ook de krullen van Plospan afgeblazen en dus stofbrij. Onze testpaarden kunnen vrij ademen zonder irritaties van de luchtwegen. Wel meten we in een van de Plospanstallen een aanzienlijk hoger ammoniakgehalte da goed is voor het paard. Tijd om de natte plekken weg te halen. Plospan scoort in de afvalstroom van de drie krullensoorten het voordeligst. Met slechts 1.658 kilo, het gemiddelde uit de drie gemeste Plospanstallen, voeren we 90 kilo minder of dan in de drie Allspanstallen. Van de tien soorten strooisel zit Plospan in kilo’s gezien in de middenmoot, maar blinken de houtkrullen uit door een klein volume af te voeren materiaal. Dat scheelt ophaalkosten. Op jaarbasis kost het uitmesten van de Plospan stal een uurtjes minder dan de Allspanstal. Beide merken liggen qua prijs en kosten redelijk gelijk. De woordvoerder van Plospan: “het laatste jaar staan de prijzen van de houtvezelbalen er g onder druk. De prijzen met meer dan 30% gedaald.”

Houtkrullen B-kwaliteit van Plospan
Anders dan de A-kwaliteit houtkrullen bevat de B-kwaliteit wel veel stof in de vorm van zaagsel. Qua schadelijkheid valt het stof desondanks mee. Gemeten naar schadelijke grootte van de stofdeeltjes scoren de krullen beter dan tarwestro, hennep van Aubiose en vlas van Reposlin. Een licht verhoogd ammoniakgehalte troffen we maar in een stal aan, maar we hebben dan ook veel moeite gedaan om ammoniak en vochtopname te bevorderen. Het verbruik van de B-kwaliteit van Plospan was in de strijd tegen het vocht erg hoog. De krullen zijn testwinnaar wat betreft het produceren van veel afval, maar liefst 1.939 kilogram per stal per jaar. Doorgerekend naar het jaarverbruik kost de per baal goedkopere B-kwaliteit daarom meer geld dan de A-kwaliteit van Plospan. Per stal komen we op bijna 800 euro aan krullen, 100 euro meer. Goedkoop is duurkoop zullen we maar zeggen. Het verbruik maakt deze Plospankrullen de een na duurste ui de test na Stable Carpet kokosvezel, waarvan het testteam anders dan verwacht ook veel moest gebruiken.

Kokosvezel van Stable Karpet
Kleine stukjes kokosschors moeten een uitkomst zijn voor het paard als we leverancier Stable Carpet moeten geloven. Geheel volgens de gebruiksaanwijzing strooit Bit de stal in. Anders dan de hennep potstalsystemen is het laagje op de bodem relatief dun omdat kokos tot acht keer zijn eigen gewicht aan vocht kan opnemen. Het voordeel volgens Stable Carpet. Tot zover de reclame, nu de test. De kokosvezels laten het afweten in de test. Het duurt niet lang of de urine loopt door het gangpad en besluiten we, na overleg met Stable Carpet, om toch maar meer op te strooien. De vezels geven nauwelijks stof, een voordeel, maar nemen ook geen ammoniak op. De meter van het detectieapparaat slaat uit tot 40 part per million,veel verder dan de 10 ppm bij enkele andere strooisels of de kritische grens van 5 ppm. Het extra gebruik van Stable Carpet om vocht en ammoniak te bestrijden maakt het product op jaarbasis extreem duur, 1.300 euro per jaar per stal. Daarnaast slokte het zorgenkindje van de test veel extra tijd op doordat de vezellaag volgens het recept van Stable Carpet regelmatig omgewoeld moest worden. Had Bit Stable Carpet langer getest, dan waren de resultaten misschien meegevallen. Dat doet niet af aan het feit dat het paard weken lang in een niet optimaal stalklimaat het gestaan. De leverancier van Stable Carpet reageert als volgt:”de conclusies uit de test komen niet overeen met de praktijk, wij zijn dan ook van mening dat de test is mislukt. Testen bij onderzoeksinstituut TNO geven aan dat de ammoniakbinding van Stable Carpet is echter een product van de lacht adem. Het langer dan acht weken de kans gekregen, dan was het zeker veel beter uit de test gekomen. We adviseren klanten om de bodem een half jaar te laten liggen. Om resultaten in de Bit-test op te krikken, hebben we geadviseerd meer strooisel te gebruiken. Dat hadden we niet moeten doen.”

{met dank aan stal Roelofs, Monit Air en LRE weegtechniek.}

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 20:25

bedankt voor het artikel. In welke bit stond dat ook alweer?

Nu maar weer rondgaan bellen voor alle prijzen overal... Heb jou dus ook al ge-pb't... We komen er wel uit denk ik... Alvast bedankt voor alle reacties tot nu toe. (Meer mag natuurlijk ook altijd Lachen )