Wormenkuur vaker gebruiken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poison

Wormenkuur vaker gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 12:01

Kan je met 1 wormenkuur 2x doen?
In de bijsluiter staat namelijk de ene keer van niet en de andere keer van wel Verward
Wordt er niet echt wijs uit.
Het is een wormenkuur voor 800 kg lichaamsgewicht en bij mn haflo arabier heb ik maar de helft nodig, dus het zou makkelijk zijn als ik de andere helft ook nog kan gebruiken!

Sjonniej

Re: Wormenkuur vaker gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 12:09

Zowiezo liever overdoseren dan onderdoseren.
Maar heb geen idee of het kan, zou het persoonlijk niet willen doen. Ik heb niet het idee dat dat spul een paar maanden goed blijft als je het zo laat liggen.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 12:11

Het kan best, bij alle kuren. Maar je moet de kuur na gebruik wel bewaren hoe het staat omschreven op de verpakking/bijsluiter. Ik heb vandaag ook een wormkuur gekocht voor mijn jaarling van tot 600Kg lichaamsgewicht. Ik geef haar eerst een dosering voor 400 Kg (dat is ze nog lang niet) en dan na een maand de rest. Want op de verpakking van de kuur die ik heb gekocht (Noronectin) staat dat je op zijn vroegst pas weer na 30 dagen een kuur mag geven, vandaar

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 12:16

Sjonniej schreef:
Zowiezo liever overdoseren dan onderdoseren.
Maar heb geen idee of het kan, zou het persoonlijk niet willen doen. Ik heb niet het idee dat dat spul een paar maanden goed blijft als je het zo laat liggen.

Haflinger x Arabier van 1.46m. Denk je dat 400KG te weinig zal zijn?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 12:17

Kan inderdaad en als het goed staat staat er ook in de bijsluiter hoe je het moet bewaren.
Je kunt wel overdoseren, maar een dubbele dosis is echt overdreven. Ik vind dat er in Nederland toch al royaal wordt omgegaan met wormkuren. Het blijft gif. Hier doen ze gewoon eerst een test om te kijken of je paard wel wormen heeft en soms is een keer per jaar genoeg (vooral dan tegen horzellarven).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 12:18

Heb je een foto? Haflo arab kan nl licht of zwaar uitvallen. 400 zit eigenlijk net op het randje als het een flinkerd is.

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 12:21

Ja dat vroeg ik me laatst dus ook af. Ik heb een spuit met twee doseringen erin, 1200 kilo. Dus doe ik paard en pony mee, (ja had mn vader meegebracht). Maar moet je tweede keer ook weer tot 350 bij mn pony bijvoorbeeld? Of komt het de tweede keer niet zo nauw? Ik heb namelijk nog 250 over. En als ik nog een tweede keer moet doen, moet ik sowieso nog nieuwe spuit erbij.

Edit:Waarom eigenlijk twee keer?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 12:35

Goed de bijsluiter lezen voor info.
Ja, je moet dan een spuit erbij, want voor 250 kg is ZEKER te weinig en ONDERDOSERING zorgt dat de wormen niet doodgaan, maar juist beter tegen dat middel kunnen en dus wordt de infectie dan erger.
Vandaar dat er ook wel bij bepaalde middelen een herhaling geboden is, omdat sommige wormen alleen doodgaan als ze al wat groter zijn bv en die zijn dan niet aangetast in hun larve stadium de eerste keer...

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 12:36

Ik doe het in twee keer omdat ik simpelweg bang ben dat ik haar teveel geef, ze is nog maar een scharminkeltje en 400 kg is ze ook nog lang niet, dus dat is voor Zarina al te veel. Dus dan geef ik de rest een maand na de spuit, het kan dan geen kwaad, maar het is dan in feite nog een overdosering want die 200 extra heeft ze eigenlijk niet nodig. Maar ik vind het gewoon eng om haar teveel te geven

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 12:38

Afbeelding
Afbeelding

Is is daar wel een beetje aan de dikke kant, nu is hij iets te mager.
hij is niet heel breed gebouwd, net was steviger als de gemiddelde New forest denk ik.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 12:41

Een haflo-arabier is al snel zwaarder dan 400kg.Ik zou hem toch voor min.500kg ontwormen.

En wat je over hebt kan je bij kamer teperatuur bewaren.Onderdoseren kan resistentie opwekken,de meeste wormen worden wel gedood maar niet allemaal en degene die overblijven veroorzaken alsnog schade en worden resistent.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 12:55

Hmm ik heb overigens wel een meetlint liggen, daarmee kun je ongeveer meten hoeveel je paard weegt. Ik denk dat ik dat maar ga doen. Enne wat de dosering voor je haflo ga ik met Taverno mee, die kan makkelijk een dosering voor 500 kg hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 13:51

Zilly schreef:
Ik doe het in twee keer omdat ik simpelweg bang ben dat ik haar teveel geef, ze is nog maar een scharminkeltje en 400 kg is ze ook nog lang niet, dus dat is voor Zarina al te veel. Dus dan geef ik de rest een maand na de spuit, het kan dan geen kwaad, maar het is dan in feite nog een overdosering want die 200 extra heeft ze eigenlijk niet nodig. Maar ik vind het gewoon eng om haar teveel te geven

Ik begrijp niet waarom je na een maand nog eens de rest van die spuit gaat geven. Waarom niet na 6 of 8 weken weer een dosis voor 400 kg? Wanneer je onderdoseert, wat je doet met past voor maar 200 kg, heb je alleen maar kans dat de wormen resistent worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 13:55

Poison, mooie pony!!! Ik zou voor 500kg gaan...

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 14:07

de mijne is 1.46 hoog, iets aan de stevige kant en weegt 415 kilo...
je kunt het ook schatten door de pony te meten...met de volgende module kun je dan zien wat ze wegen. het zal misschien 10 kilo verschillen maar echt niet meer....
http://www.geocities.com/heartland/plai ... wicht.html
omvang is de borstomvang in cm en lengte is van het midden van de borst(boeg) naar de staart.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 15:47

Ja, maar tien kilo te laag inschatten is erger dan gewoon royaal ontwormen. Mocht je dus op een grensgeval uitkomen als 410, 440, 490... zou ik gaan voor de hogere waarde, als 450 of 500 kg.

Zoals ik als zei, ik denk dat er in Nederland onnodig te vaak ontwormd wordt, maar als je het doet, doe het dan wel goed (royaal), omdat, het is meerdere keren gezegd, onderdosering veeeel erger is.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 16:26

Als ik jou was zou ik er gewoon een goede spuit voor 500 kg in knallen en de rest weg gooien.
Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.

Wij kunnen wel met 1 spuit 2 minishetten doen, maar dat is in jouw geval niet van toepassing.

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 17:30

Oke dan doe ik de volgende keer maar 500. Ik denk inderdaad dat 400 een beetje krap zal zijn, maar ik ben niet van mening dat je er maar royaal wat in moet knallen. Het blijft toch gif.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 17:35

Maar de gevolgen zijn groter als je onderdoseert, dan wanneer je overdoseert.
Sem heeft toen hij kwam, hij had allemaal vreemde bultjes op zijn lijf, 6 cc ivermectine gehad, dat is bij de meeste het werkzame bestanddeel. Maar in een wormenspuit dit er maar heel weinig van in. Liever een paard wat wormvrij is, maar zich een dagje niet lekker voelt. Dan een paard wat onder de wormen zit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 17:36

Absoluut, het is zo gemaakt dat een overdosering met 1 spuit eigenlijk niet kan, want een dubbele dosis is ook nog veilig. Het gaat er meer om dat je het niet vaker moet doen dan nodig.

en je hoeft de rest niet weg te gooien hoor. Gewoon geven met de rest van een nieuwe spuit erbij. Wel op bijsluityer kijken hoelang je het kunt bewaren en hoe je het moet bewaren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 18:51

Je kan 1 wormenkuur makkelijk vaker gebruiken.
Ik heb allemaal shetlanders staan (varierend van ong 100 kg tot 300 kg, van smalle jaarling tot volwassenbuldozer). Ze worden dus allemaal niet met een volle spuit behandeld. Ik heb er nu 1 lopen die 100 kg krijgt, 2 die 200 kg krijgen en 4 die voor 300 kg krijgen. Ik gebruik ze dus voor alle pony's. Restjes van 100 kg zijn bij mij dus ook nuttig voor mijn jaarling en binnenkort voor mijn veulen(die hoeft in het begin maar voor 50 kg, die neem je onder je arm mee).

Maar, liever overdoseren dan onder doseren. Dus geen te kleine restjes geven. Als je het zonde vind om weg te gooien kan je misschien een shetland eigenaar in de buurt vragen of die het restje wil gebruiken.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:49

Nou ik wist niet dat ik er kwaad mee zou doen als ik de rest later nog zou geven, dan doe ik het dus maar niet Lachen