Haver ---> Schrikreactie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TopLadyI

Haver ---> Schrikreactie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 11:13

Ik geef mijn pony sinds ong. 1.5 maand 5 handen haver per dag, naar mijn mening is dat niet zo heel erg veel. Eerst werd ze er gewoon lekker voorwaarts van. Maar nu schrikt ze ineens overal van, terwijl ze normaal buiten altijd de held is! Nou heb ik wel eens gehoord dat paarden van haver ook wat schrikkeriger worden. Misty trapt gewoon steeds op de rem, en mijn geduld raakt dan langzaam op Nagelbijten / Gniffelen. Ook onder het normale rijden gooit ze haar hoofd steeds vaker in de lucht en gaat ze keihard galloperen, en daar hou ik al helemaal niet van. Want ik heb al zon moeite om haar naar beneden te rijden!

Maar nou wou ik graag weten :
Gaat dat schrikachtige vanzelf weg en moet ik gewoon doorvoeren?
Of moet ik stoppen?

Alvast bedankt Lachen!

Chrissetje

Re: Haver ---> Schrikreactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 11:17

wrm geef je je paard haver dan? Haha!

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 11:21

Omdat ze toen een periode had dat ze heel lui aan het been was Knipoog.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 11:26

Haver kan idd voor wat fellere reacties zorgen dan gewenst is. Lui aan het been moet je anders oplossen door met het voer te rommelen. Doorgaans doe je het lui aan het been namelijk zelf: als je niet eist dat er een reactie komt iedere keer dat je je been aanlegt (door bij te tikken met je zweep) zal het door ander voer echt niet over gaan.

Je moet dit rijtechnisch oplossen. Laat de haver maar weg. Hoeveel brok krijgt ze, en wat voor brok (sportbrok, onderhoudsbrok enz) ?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 11:30

Ik sluit me aan bij Cassidy. In brok zit ook al haver. Hoe hoger het eiwit gehalte hoe sterker ponies er op kunnen reageren. Alleen haver is te eenzijdig dat kan ook voor problemen zorgen. Mineralen en vitaminen moeten echt altijd in balans zijn. In een brok is dat al gedaan. Als je alleen haver voert, zul je voor supplementen moeten zorgen en/of heeeeeel goed hooi of een hele mooie weide met gevarieerde grassoorten.
Er zit meer in voeren dan alleen de buik vullen...

Schrikkerigheid kan ook heel goed komen door een gebrek aan beplaade mineralen of vitaminen (zal het even opzoeken welke), kom zo terug.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 11:34

Daar heeft de haver echt niets mee te maken. Haver zit ook in gewone brok. Het heeft enkel effect als je bijvoorbeeld een kilo GEPLETTE haver zou voeren.
Kijk maar eens in de mest van je pony, het overgrote deel van de haver komt er onverteerd weer uit, omdat de maag- en darmsappen van je pony niet door de harde schil van de haver heen kunnen komen.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 11:34

Ik had het er dus ookal met een paar mensen op stal over : Misty was dus lui aan het been en gewoon super sloom (wat niet normaal is voor een ½ Welsh ½ Arabier). En zij zeiden dat ik het bestje haver kon geven!

Misty krijgt ¾ kilo sport brok!
Ik geef haar liever niet meer omdat ze heel snel dik word, en dan was haver volgens hun een goede oplossing!

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 11:35

imker schreef:
Daar heeft de haver echt niets mee te maken. Haver zit ook in gewone brok. Het heeft enkel effect als je bijvoorbeeld een kilo GEPLETTE haver zou voeren.
Kijk maar eens in de mest van je pony, het overgrote deel van de haver komt er onverteerd weer uit, omdat de maag- en darmsappen van je pony niet door de harde schil van de haver heen kunnen komen.

Misty krijgt ook geplette haver Lachen

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 11:39

ik vind het eerlijk gezegd altijd een beetje overdreven hoor, dat mensen denken dat paarden helemaal druk en zenuwachtig worden van haver..
mijn arabier krijgt elke dag een kilo, en word er echt niet anders van..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 11:41

Heb je al eens bloed laten controleren? Misschien heeft ze wel bloedarmoede, of ergens anders een gebrek aan?

Voor de rest moet je niet vergeten dat het voorjaar is. Rij je normaal in een binnen- of buitenbak? Als ze na een winter binnen ineens weer buitenkomen kunnen ze ook overal van staan te kijken, om de domste dingen schrikken.

Waar paarden ook van kunnen schrikken is als het gezichtsvermogen achteruit gaat en ze dingen niet meer zo goed kunnen zien. Je kunt altijd even de DA naar de ogen laten kijken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 11:43

_Margarita_ schreef:
ik vind het eerlijk gezegd altijd een beetje overdreven hoor, dat mensen denken dat paarden helemaal druk en zenuwachtig worden van haver..
mijn arabier krijgt elke dag een kilo, en word er echt niet anders van..

Ieder paard is anders, en ieder paard reageert anders.
En misschien werk jij wel anders/harder met je paard dan de TS.
Er is een gezegde binnen de westernsport: wet pads make sweet horses. Zweten is absoluut niet erg voor een paard. Maar als je ze genoeg te doen geeft, krijg je er hele zoete paarden van. Ongeacht het ras.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 11:44

Toen het najaar was begon ik met haver voeren (dus eigenlijk al wat langer dan 1.5 maand geleden Knipoog ), toen was ze gewoon lekker snel. Maar sinds ong 2 weken begint ze te etteren Scheve mond!

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 11:45

Ik train juist met Misty de laatste tijd meer dan voorheen, misschien probeert ze eronder uit te komen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 11:50

Iets over natrium en chloor bv.: Paarden die zweten, verliezen natrium en chloor, dat in voer aangevuld moet worden. De behoefte aan chloor is ongeveer de helft van natruim. De meeste voedermiddelen bevatten voldoende chloor om de behoefte te dekken, maar onvoldoende natrium. De gehalten natrium in groenvoeders kunnen soms erg laag zijn; en in GRANEN (haver) en graanafvalproducten (zemelen bv) liggen de gehalten niet hoog genoeg om de behoefte te dekken. Rantsoenen voor paarden bevatten bijna altijd te weinig natrium en moeten daarom worden aangevuld met keukenzout, bv met likstenen. Aan mengvoeder voor paarden wordt bijna altijd 1% keukenzout toegevoegd. Keukenzout wordt uitgescheiden door de nieren, men hoeft niet bang te zijn voor een overmaat, zelfs al wordt de liksteen in een paar dagen opgegeten, maar zorg wel dat er voldoende fris water ter beschikking staat. Een te grote zoutopname en te weinig water kan diarree geven en in extreme gevallen worden er nerveuse stoornissen waargenomen.
Alleen haver voeren kan zorgen voor ijzergebrek. Daar krijgen ze bloedarmoede van.
Vitamine B 1 tekort geeft paarden die schrikachtig worden en ongecoördineerde bewegingen vertonen, soms kan zelfs verlamming optreden.
Haver bevat veel fosfor in verhouding met kalk. Die kalk/fosfor verhouding is heel belangrijk in paarden. Er moet altid meer kalk dan fosfor in het rantsoen aanwezig zijn.
Haver is arm aan mineralen en spore elementen en bevat geen vet-oplosbare vitamines, vitamine E uitgezonderd.
een van d eeigenschappen van vitamine E is trouwens dat het paarden rustig maakt, dus de haver als oppepper mag je wetenschappelijk gezien vraagtekens bij zetten.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 23-04-05 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 11:54

Misty was met springen en buitenrijden altijd een bom en met de dressuur heel sloom, daarom had ik haar haver gegeven!

@ Lusitana ; Ik snap je verhaal niet zo heel erg goed maar Misty heeft ook een liksteen in haar voerbak en ze zweet haast helemaal niet!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 12:03

Misschien kun je een vitaminesupplement geven waar B1 inzit?
Verder ken ik de nodige paarden die dressuur niets aan vinden, en ineen springparcours of op een buitenrit helemaal opleven. Als eens aan gedacht om te luisteren naar je paard, en wat meer dingen te doen die je paard leuk vindt?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 12:11

Ik zou toch eens bloed af laten nemen om te kijken of er tekorten zijn.

Wat dat zout betreft, een TEVEEL geeft, als er te weinig water ter beschikking is, ook problemen.
Ik wil alleen maar aangeven dat het allemaal nauw komt met voeren, minerlaen, vitaminen spore elementen etc.

Enfin, als ze sportbrok krijgt, en haver, heeft ze misschien een teveel van iets opgebouwd, of toch nog een tekort ,aangezien 3/4 (Kg neem ik aan), niet veel is. Krijgt ze goed hooi?

Voorjaar brengt inderdaad ook wel wat springerigheid en ja, Cassidy, goeie, laat de ogen nakijken. Ik had een heel schrikachtige pony die blind bleek aan een oog...

Enfin, je pony zo rijden dat ze niet schrikkerig hoeft te zijn (dus niet zelf er stijf van angst opzitten maar leiding nemen), bloed af laten nemen, zorgen dat het voer uitgebalanceerd is (goed hooi!) zijn de tips die we je dus hier geven...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 12:15

Cassidy schreef:
Er is een gezegde binnen de westernsport: wet pads make sweet horses. Zweten is absoluut niet erg voor een paard. Maar als je ze genoeg te doen geeft, krijg je er hele zoete paarden van. Ongeacht het ras.

Daar bedoelen ze dat een uitgeput paard niet op kan spelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 13:34

Weet jij wel wat een uitgeput paard is?
Denk dat ik maar even een nieuw topic start. Lijkt me een leuk thema (zelfde als paardenmensen en mens met paarden...)

Dankjewel!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 13:43

Ik leg de betekenis van het gezegde uit, daar wil ik verder niks mee zeggen. Je hoeft dus niet persoonlijk te worden. Hold your horses!
Wel vreselijk off topic nu, ging het niet over haver?

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 16:44

Misty heeft een (automatische)waterbak in haar stal, en die werkt perfect! Dus daar ligt et niet aan Lachen.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:33

Ben je misschien ook van rijden veranderd? Daarmee bedoel ik: ben je misschien minder gaan rijden of minder hard gaan trainen. Het kan zijn dat ze misschien ook wel energie te veel heeft nu en mijn ervaring is dat er dan pony's zijn die expres overal van gaan schrikken om hun energie kwijt te kunnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 20:07

Lusitana schreef:
Ik leg de betekenis van het gezegde uit, daar wil ik verder niks mee zeggen. Je hoeft dus niet persoonlijk te worden. Hold your horses!
Wel vreselijk off topic nu, ging het niet over haver?

Je uitleg van het gezegde is in mijn ogen niet goed. Dat is alles wat ik daarmee wilde zeggen. Ik heb het zeer beslist niet persoonlijk opgevat.

Enfin, nieuwe topic staat hier, voordat we hier te offtopic gaan. Kun je daar je mening nog even uitleggen?

viewtopic.php?f=1&t=401745

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 07:37

spoekie schreef:
Ben je misschien ook van rijden veranderd? Daarmee bedoel ik: ben je misschien minder gaan rijden of minder hard gaan trainen. Het kan zijn dat ze misschien ook wel energie te veel heeft nu en mijn ervaring is dat er dan pony's zijn die expres overal van gaan schrikken om hun energie kwijt te kunnen.

Ik ben juist meer gaan trainen de laatste tijd Scheve mond