Welke (sport)muesli?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patos

Welke (sport)muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 10:01

Ik ben al een tijdje aan het zoeken voor Patos; omdat ze gevoelig is voor spierbevangenheid is mij door de DA aangeraden om zo min mogelijk brok te geven, o.a. door een gedeelte van de brok te vervangen door olie of producten die grotendeels bestaan uit olie. Na lange tijd was ik redelijk tevreden met mijn voerschema:

's ochtens 1/5 kilo sportbrok + hooi
(overdag hele dag op de wei)
's avonds 3/4 kilo sportbrok + 300gr energiekernmix

Bij elkaar krijgt ze dus nog geen kilo sportbrok en de energiekernmix van Subli vervangt dus een gedeelte van de brok.
Nu zijn we de laatste tijd weer flink aan het trainen ( 1, tot soms wel 1,5 uur per dag, ong. 6 dagen per week op Z-niveau). Nu viel het me van de week op dat ze wat begint in te leveren op gewicht en ook krijg ik het idee dat ze eigenlijk voor de energie meer brok zou moeten krijgen, maar dat geef ik dus liever niet.

Na een tijd zoeken kwam ik tot de volgende conclusie: misschien is een (eiwitarme) energierijke muesli iets voor ons. De volgende merken kwamen goed overeen met mijn eisen:
Power Plus Mix (Havens?)
Pavo Kruidenmelange

Wat zijn de ervaringen hiermee (prijzen?) en hebben mensen misschien nog andere goede tips.

Barco

Re: Welke (sport)muesli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 10:23

Ik koop af en toe de kruidenmelange van pavo. Voor een zak betaal ik 14 euro.
Ik ben er heel tevreden over! Het ziet er goed uit. Mijn paard zit goed in zijn vel.
Wat je ook kan doen is om olie over de brokken te doen. Dan zit je niet met het veranderen qua voer (mbt. eiwitten) je geeft dan puur de olie als energie bron.
groetjes!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 10:23

Power Plus Mix vind ik heel fijn spul, geeft voldoende energie maar ze word er niet 'knetter' van. Inderdaad ook eiwitarm. Je kunt het ook voeren als totaalvoer, maar ik geef het naast de gewone brok ipv haver. Ik voerde het van de zomer, ze stond 24/7 op de wei met veulen aan de voet, in training en wedstrijden. Ze deed het er goed op. Van de winter weer terug gegaan op brok en gewoon (geplette) haver, 's winters is ze toch al wat drukker. Wat ik er fijn aan vind is dat er niet van die melasse door zit, het is gewoon droog, een soort granenmix met een vitaminekorreltje erdoor. Van bijv. de sportmengeling van Havens heb ik het idee dat ze er snel een beetje 'vadsig' van worden.

Kruidenslobber van Hartog is ook fijn, geef nu al een tijdje een 1/2 kg als extra (ze heeft weer geveulend en we gaan nu rustig aan weer beginnen met rijden). Heb het idee dat ze hier ook aardig wat energie uit haalt.

Als ze straks weer echt aan het werk is maak ik wel een mixje van de kruidenslobber en PPMix (1/4 om 3/4 oid), want ze is helemaal gek op die slobber, dus die mag dan voor het smaakje blijven Clown

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 10:26

ik zou in jouw geval voor de Pavo Herbasan gaan. Je ruikt gewoon dat het gezond is! en het is nog lekker ook en licht verteerbaar!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 10:29

@Barco: Patos heeft lange tijd al olie over het voer gehad, maar dat wordt echt een smurrie en ze had er een enorme hekel aan, daarom was ik juist zo blij dat ik Energiekernmix van Subli gevonden had.
Power Plus Mix zou dus een goede optie zijn, merk je ook echt duidelijk verschil in energie? En wat is de prijs per zak (hoeveel voer je ervan en hoeveel zit er in een zak?)

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 10:30

PAVO Herbasan is samengesteld uit veel lichtverteerbare componenten die rijk zijn aan voedingsvezels. Hierdoor draagt PAVO Herbasan bij aan een gezonde spijsvertering en een goede conditie van uw paard of pony. In PAVO Herbasan zitten 15 verschillende soorten kruiden die stofwisselingsproblemen voorkomen. Het kruidenmengsel bevat daarnaast ook Eucalyptus, Feunegriek, Thijm, Mint en Knoflook en werkt daarmee ook positief op de ademhalingswegen van uw paard of pony.

Bedankt voor de tip, maar als ik de beschrijving zo lees is het niet de muesli die ik zoek.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 10:32

Beschrijving Pavo Kruidenmelange:

PAVO Kruidenmelange is de meest energierijke muesli met veel gepofte granen, kruiden en een extra toevoeging van plantaardige olie en rietmelasse. Op deze manier geeft het uw sportpaard voldoende energie voor de duurprestatie. PAVO Kruidenmelange is licht verteerbaar en heeft een verhoogde dosering vitaminen, mineralen en sporenelementen. Samen met het zorgvuldig samengestelde kruidenmengsel geeft het uw paard een gezonde uitstraling. Zelfs bij een conditie-achterstand draagt het bij tot een snel herstel van de prestatie zonder dat het paard te heftig reageert.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 10:34

Beschrijven Havens Power Plus Mix:

POWER-PLUS Mix
'High Energy-muesli met mais- en gerstvlokken en zwarte haver, nu verrijkt met extra electrolyten. POWER-PLUS Mix bevat zeer weinig eiwit en veel energie.
Het wordt o.a. zeer veel gevoerd in de wat intensievere sporten (m.n. in dressuur, drafsport, rensport en endurance). Volbloeden hebben vaak een wat lager lichaamsgewicht en moeten uit minder voer meer energie halen. POWER-PLUS Mix zorgt daarvoor.

Door de toegevoegde electrolyten is POWER-PLUS Mix ook een aanrader tijdens warme perioden (in de zomer) of bij piekprestaties, wanneer de paarden flink transpireren. De extra electrolyten zorgen ervoor dat ook na sterke transpiratie de electrolyten-balans en -reserves snel worden hersteld.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 10:41

Pfff, prijs zou ik even niet weten (ik haal het niet zelf namelijk). Die kruidenslobber heb ik pas wel zelf een zak van gehaald, die lag rond de 8,50 geloof ik (15 kg).

Ze stond dus dag en nacht buiten, met dat veulen en was best wat ingevallen. Ze is van zichzelf al rank en dat veulen trok er ook nog aardig wat energie af. Ik gaf na het rijden altijd wel 1 1/2 kg brok (verder werd ze niet bijgevoerd) maar merkte toch dat het werken allemaal wat minder 'vanzelfsprekend' werd. Ben toen een kg PPMix en een halve kg brok gaan voeren na het rijden en merkte dat ze na een tijdje toch wat 'frisser' werd.

Maar pas toen het veulen eraf was en ze weer binnen stond 's nachts is ze weer aan gaan komen (flink hooi natuurlijk) en toen ben ik ook weer gestopt met die PPMix omdat ze het toen ook niet nodig had. Nu is het volgende veulen er weer uit en gaan we weer langzaam aan beginnen en straks zal ik ook weer PPMix bij gaan voeren. Merk toch vaak zomers dat ze net wat 'extra' nodig hebben, en een veulen erbij versterkt dat ook wel.

Als je de hele samenstelling wilt weten kan ik zo wel even op de zak kijken voor je?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 10:51

Bedankt voor de info! Je hoeft niet niet op de zak te kijken, ik heb even wat info aangevraagd.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 12:32

Nog meer ervaringen? Andere merken zijn ook welkom!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 16:47

Mijn pony stond in het cross seizoen en in de zomer ook altijd op de power plus.
Mijn merrie, die wat schraal was staat ook op power plus. Daarnaast krijgt ze hele mais, dit zal voor die van jou ongeschikt zijn ivm eiwit.

Ik ben heel tevreden over Power Plus.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 17:05

ik heb die van mij eerst power plus mix van havens gevoerd. Fijn spul en iets van 8 euro per zak. Alleen werd hij er naar mijn idee niet heter van of kreeg hij meer energie. Die van mij krijgt nu Pavo energy control (brok) en daar zit genoeg energie enzo in en daar hoef je maar heel weinig van te geven.

Pavo herbasan is zeker niet geschikt, dit voer ik aan m'n oudere (23 jaar) paardje voor meer vulling, maar die totaal geen energie meer mag.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 17:09

Power Plus Mix van Havens is echt een aanrader. OK dan!
Ik heb een aantal eiwit gevoelige paarden op stal staan (waaronder 1 heel snel spierbevangen is, haflinger) en die doen het hier super op.
Ook is het me opgevallen, dat sinds ik dit voer, de paarden er ontzettend goed uit zien, en glimmen tegen je op! Terwijl ik niet zo'n poetser ben Knipoog
Het is een heel complete muslie, die je aan elk paard geven kunt, hier ook van Z paarden tot de kleine shet's.
En ze vinden het echt overheerlijk, vooral die hengst van mij is verslaafd Tong uitsteken

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 17:14

ik voer pavo kruidenmelange, dit ruikt heel lekker en mijnes is er dol op... Is ook erg energie rijk.. Maar ik voer in combinatie met pavo all sport dus weet niet precies de hoeveel heid denk ong kilo per dag aan muslie, 2 op 3 gemengt... Kost rond de 10 euro voor een zak, en me paardje is er dol op

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 19:13

Maar belangrijkste is of het echt extra energie oplevert, doen beide merken dat nu wel of niet?

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:22

mijn pony krijgt de kruidenmelange van pavo. en betaal daar 12,95 per zak voor. hij doet het er prima op.. Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 20:39

Ik voer zelf de kruidenmelange.
Die werd mij bij de voerhandel ook aangeraden, omdat ik een muesli zocht die veel energie levert...

Mijn paard is snel dik, en krijgt dus niet veel krachtvoer. Daarbij heeft ze wel voldoende energie nodig voor het werk dat ze levert...

Ik voer het nu in combinatie met brok en wat graan en ben er eigenlijk wel tevreden over!

(daarbij is 'ie ook lekker plakkerig wat handig voor mij is omdat ik veel poeders door het voer moet geven...)

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 21:29

Ik voer mijn paard op dit moment reform kruidenmuesli en de kentucky E Light van Havens. Ik ben er super tevreden over.

vooral van de reform muesli is hij erg opgeknapt. mijn paard doet het niet zo goed op brokken. Het was eigenlijk mijn bedoeling hem helemaal op reform te houden,maar hier werd hij toch iets te dik van. maar ik kon ook niet minderen want dan kwam hij energie te kort.
de voedingsdeskundige van havens heeft me toen deze combinatie aangeraden. de kentucky is een granenmix met zeer weinig eiwit en extra vitamine E.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:52

Ik ben juist van de kruidenmelange overgestapt op stimix(beide pavo), die van mij gingen tegen het dak van die kruidenmelange en ze kregen toch echt genoeg werk Clown

Kon ze helemaal slecht in vorm krijgen met die 'nieuwe' Pavo sportbrok. Ben een aantal maanden geleden overgestapt op Hartog balance structuurmuesli en dat bevalt super. Als ze flink werken voor ik er energymix(hartog) bij. Ze staan er nu echt super bij Ja (de energymix is met en zonder haver te krijgen)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 08:32

Het jonge paard van mijn stalgenootje werd ook te druk van de kruidenmelange, die krijgt nu ook stimix.
Haar oudere paard en mijn paard, die meer in het werk staan, doen het goed op de kruidenmelange.
Mijn paard kan juist wel wat power gebruiken!
(ze krijgt maar zo weinig krachtvoer...)

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 09:08

Hmm, die kruidenmelange klinkt dus ook niet slecht, vinden jullie paarden het een beetje te eten?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 09:45

patos schreef:
Hmm, die kruidenmelange klinkt dus ook niet slecht, vinden jullie paarden het een beetje te eten?

Fie is er gek op!
het ruikt ook zo lekker...

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:33

Die van mij krijgt Derby brokken van Havens en de Powerplus mix, Ik vind dat als ik de mix niet geef dat hij minder energie heeft en dat hij meer moeite heeft met zwaardere oefening.

Maar ik geef nooit alleen muesli (altijd in comb. met brokken)

Maar misschien heb je er toch wat aan. Hij krijgt nu 'smorgens 1 kilo brok en 1/2 muesli, smiddags 1/4 brok 1/4 muesli en savonds weer 1 kilo brok en 1/2 muesli. Dit pas ik wel aan als hij bijvoorbeeld een dag minder hoeft te lopen of vrij heeft.

Oja en hij loopt gemiddeld 8 uur op de wei en krijgt smorgens en savonds hooi of voordroog.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 14:01

Mijn paard krijgt sinds een maand of 3 Equisanum Excellent. Dit is een volledig paardenvoeder in de vorm van een muesli met kleine brokjes er doorheen. Het heeft een energie-inhoud van 952 VEP en 85,8 VREp. Een hoog energiegehalte in vergelijking met een vrij laag eiwitgehalte.
Ik heb mijn paard hierop gezet omdat ik het een goed produkt vind, allerlei granen en een klein deel brokjes - paard moet veel beter kauwen dan biks omdat dit gauwer breekt. Daarnaast vind ik de hoge energie-inhoud versus het lage eiwitpercentage een pro omdat je minder kan voeren qua hoeveelheid. Mijn paard krijgt last van haar spieren als ze te veel eiwitten binnenkrijgt. Op een basisbrok deed ze het ook altijd wel goed, maar over het algemeen vind ik dit een beter produkt. Ook qua smakelijkheid, ik had niet verwacht dat ze het zou lusten maar gelukkig, het tegendeel bleek waar.
Mijn paard verricht een lichte arbeid (L2 dressuur en B springen) en krijgt 1,5 kg Equisanum en ongeveer 6 kg hooi per dag van een matige kwaliteit. Daar kan ze het prima op doen.
Voor een zak van 20 kg betaal je een kleine 12 euro. Op de site staat ook wel meer info: www.equisanum.nl .