liverpoolstang, zeemvel derrond?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

liverpoolstang, zeemvel derrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 09:35

mijn verzorgpaard (belg) rij ik met een liverpoolstang, omdat het niet anders kan voorlopig.
ik rij op de bril, dus geen hefboomwerking, en ze is zeer gevoelig in de mond, nu zijn er wel zon sleuven in het bit.
tijdens het rijden is er nu en dan wat miscommunicatie, waar ik soms wat harder moet doorkomen in men hand, maar doordat ik altijd op een gewone trens gereden heb (waarje dit nu en dan es kan doen)
en die liverpool mer sleuven veel scherper is, zou ik ereen zeemvelletje rond willen doen, tot ik een gewone trens heb (beter voorkomen dan genezen)
mijn vraag is, hoe?
als ik het dichtnaai derrond zit er toch een boord van die garen uit? ook scherp toch?

Anoniem

Re: liverpoolstang, zeemvel derrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 09:42

Volgens mij zijn er een soort nep-lederen "bandages" voor om bitten te koop. dit spul is zelfklevend en dan hoef je dus niet te naaien. Moet je maar eens vragen bij de ruitersport winkel.

enneh.. misschien kun je een tweedehands trens kopen, bijv. bij een bokker?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 10:09

Die zelfplakkende bandages heb ik ook om een Liverpoolstang gebruikt, maar ik vind het niets. Het wordt erg stroef. Ook na een tijdje als het vies wordt is het een crime om het weer vanhet bit af te halen (het valt in stukjes en de lijm blijft overal aan zitten, niet lekker voor in de mond).

Zelf heb ik een voorkeur voor zeemleer (natuurzeem!) Dat naai je met ijzergaren vast. Je zorgt dat de naad aan de voorkant van het bit ligt en niet op de tong. Je naai het "binnenstebuiten" vast, zodat de draad zoveel mogelijk aan de binnenkant zit . Er zal wel een naam voor deze specifieke steek zijn, maar die weet ik niet. Wel een gepruts, maar volgens mij lekkerder dan een stuk zelfklevende bandage erom.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 12:06

Ben het met PeruaansePas eens. Maar wij maken het vast met spekdraad of zoiets, garen waar je ook je tuigen mee repareert, heel dik en vet.

Maar als jij gewoon rustig in je handen bent, merkt je paard niet van die gleufjes in het bit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 19:51

een "echt" hoofdstel met trens komt eraan, zodra de tuigenmaker komt voor tuigen voor de jonge paarden, komt er ook een hoofdstel, de vraag is alleen, wanneer komt de tuigenmaker.
een trensbit van 16-17 cm koop je niet zoeven 2-de hands.
ik ben relatief vriendelijk met men hand, maar nu en dan zijn er even strubbelingen, met een trensbit vraag ik dan wat harder door, maar ik vergeet dat deze stang heel veel scherper is dan een trensbit, zodat ik soms wat te hard ben.
daarnaast rijden er ook regelmatig beginners op,en zij gaan gauw leren sturen,en druven ook wel eens te grof zijn.

heb je soms een voorbeeld van die naar binnen genaaide steek?

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 21:39

Ik naai regelmatig leer om bitten heen. gebruik naturel leer en de draden zijn zo goed als verzonken. kosten 17.50 ex verzenden.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 21:45

Ik gebruik om mijn bokkebitje latex-bandages. Zeemlappen zijn mij teveel werk, liever lui dan moe Knipoog Met stroefheid en plakkerigheid heb ik geen problemen als ik het vernieuw