paard inrijden/zadelmak maken: extra tips gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chrissetje

paard inrijden/zadelmak maken: extra tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 22:01

waar zal ik beginnen Bloos

wij hebben een paard bij ons op stal,en die willen wij dus mss gaan kopen.
het paard is 2,5,en ik ben van plan om het straks zelf in te rijden...
ik weet al hoe ik het ga doen enzo,maar ik wou eigenlijk toch meer extra tips hebben van jullie Haha!

ik heb er iig veel geduld voor,veel mensen zeggen dat het mij wel zal lukken,maar extra tips zijn zeker nooit weg.

alvast bedankt Haha!

Claudia19

Re: paard inrijden/zadelmak maken: extra tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 22:25

begleiding zoeken.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 22:27

doe ik ook Ja

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 08:54

nou gewoon eerst wat longeren met zadel en hoofdstel.(toen ik begon met inrijden, ging ik er eerst ZONDER zadel op leunen en dan zonder zadel erop). en dan later met zadel proberen en probeer daarbij goed je gewicht te verdelen, want het paard is het(denk ik) nog niet gewend aan het gewicht op zijn rug. En dan maar eens rustig stappen aan de longe en zo steeds weer een beetje verder, na een paar dagen kleine stukjes draven enzo en pas als jij EN het paard er klaar voor zijn een galopje maken, natuurlijk eerst aan de longe, gaat dat allemaal goed zonder ongein, dan kun je eens los proberen te rijden, maar zorg dan wel dat er iemand bij is die sterk genoeg is om het paard te kunnen houden als het bijvoorbeeld op hol slaat.
veel suc-6 ermee

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 09:37

hier kan ik ook wel wat mee,bedankt Ja
zonder zadel zie je mij er niet opklimmen hoor Haha!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 10:07

nog iemand tips? Haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 10:16

Zorg dat je altijd met zijn tweeën bent voor het geval er iets gebeurt. Een telefoon in geval van nood is ook handig.

Draag altijd een cap, ook met het eroverheen hangen.

Verdeel de training in zo klein mogelijke stappen, dus idd eerst hangen of erop zitten en laat je niet verleiden tot gelijk te gaan stappen "omdat het zo goed gaat".

Leer je paard direct vanaf het begin aan dat hij moet stilstaan tijdens het opstijgen.

Zo zijn er nog een heleboel tips te verzinnen. Laat je niet verleiden om te vroeg erop te gaan en bereid je paard grondig voor met grondwerk! Vier jaar is een mooie leeftijd om er voor het eerst op te gaan. Met 5 a 6 jaar zijn de groeischijven (ruggewervels het laatst) pas dicht en is het skelet helemaal uitgegroeid. Dat is bij elk ras ongeveer op die leeftijd, dus ook bij de zgn "vroegrijpe" rassen.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 10:22

PeruaansePas schreef:
Zorg dat je altijd met zijn tweeën bent voor het geval er iets gebeurt. Een telefoon in geval van nood is ook handig.

Draag altijd een cap, ook met het eroverheen hangen.

Verdeel de training in zo klein mogelijke stappen, dus idd eerst hangen of erop zitten en laat je niet verleiden tot gelijk te gaan stappen "omdat het zo goed gaat".

Leer je paard direct vanaf het begin aan dat hij moet stilstaan tijdens het opstijgen.

Zo zijn er nog een heleboel tips te verzinnen. Laat je niet verleiden om te vroeg erop te gaan en bereid je paard grondig voor met grondwerk! Vier jaar is een mooie leeftijd om er voor het eerst op te gaan. Met 5 a 6 jaar zijn de groeischijven (ruggewervels het laatst) pas dicht en is het skelet helemaal uitgegroeid. Dat is bij elk ras ongeveer op die leeftijd, dus ook bij de zgn "vroegrijpe" rassen.

bedankt,hier heb ik ook wel wat aan Ja
ik heb vast een domme vraag,maar als het paard ingereden is enzo..
dan lijkt mij het niet zo slim om elke dag te rijden natuurlijk.

hoelang kan je rijden als het paard ingereden is? een kwartier?
en hoeveel dagen in de week mag je eventueel rijden?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 10:52

Citaat:
ik heb vast een domme vraag,maar als het paard ingereden is enzo..
dan lijkt mij het niet zo slim om elke dag te rijden natuurlijk.

hoelang kan je rijden als het paard ingereden is? een kwartier?
en hoeveel dagen in de week mag je eventueel rijden?

Domme vragen bestaan niet. Clown Een forum is bedoeld voor vragen.

Het ligt er een beetje aan wat je onder ingereden verstaat. Het is logisch dat je het langzaam opbouwd en er ook rustdagen tussen plant. Een paard kan erge spierpijn krijgen doordat het evenwicht verandert als er iemand op zit. Sommige spieren worden anders belast en daardoor kan spierpijn onstaan. Houd je daar geen rekening mee dan kan het paard in opstand komen omdat hij (spier)pijn in zijn lijf heeft en met het rijden een slechte associatie krijgt.

Het is onmogelijk om een schema te geven met hoe vaak en hoe lang je kan rijden op een pas ingereden paard. Zoveel dingen spelen mee: Het gewicht van de ruiter speelt een rol en de conditie van het paard. Ook of het paard al erg gespierd is door bv grondwerk of mennen maakt uit. Zelfs de bodem maakt uit: rijd je op een vlak grasland of door een rulle, zware bak. Te weinig rijden kan geen kwaad, te veel en te vaak wel.

Kijk naar het paard en luister wat hij zelf te zeggen heeft. Een paard heeft een zeer goed geheugen en hij vergeet niet snel wat hij geleerd heeft.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 11:06

ik bouw het ook rustig op Ja
ik dacht 2 keer in de week een kwartier ofzo.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 11:12

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 11:15

lijkt me idd wel handig,alleen het is een beetje te ver weg helaas...

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 14:41

*schop*

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 17:28

Mijn verz. paardje zijn ze ook aan het inrijden. ze begonnen met eerst aan de longe kunnen lopen. daarna zadeltje erop zonder de beugels naar beneden. daarna de beugels een kleinstukje naar beneden zodat ze afzaken dan longeren en waarscheinlijk gaat hij dan rennen van dat geklotst maar daar moet hij aan wennen. ( dit altijd als eerste doen ) als hij dat kan erop leunen eerst staand en dan lopent. ( je paard) daarna erop en rustig lopen. krom op het paard naarvoren zitten. dan heeft hij het meeste evenwicht. rustig omhoog gaan.

en dan steeds meer stappen verder gaan.. ( zo doen ze het bij ons )

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 18:47

zo had ik het ook ongeveer in m'n hoofd,maar toch bedankt lientje Haha!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:49

BEGELEIDING ZOEKEN

Dat is de beste tip die je kunt krijgen, je kunt beter wat meer kwijt zijn en het goed doen dan andersom Lips are sealed

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 18:52

doen we ook Ja

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 20:58

ik heb het anders gedaan, begin vorig jaar (was mn merrie net 3 jaar) ben ik begonnen met stukjes wandelen aan de hand, toen met alleen het halster om gelongeerd, toen op een bepaald moment hoofdstel in, weer later zadeltje op, even aan laten wennen, toen longeren met zadel op/beugels eraf, weer later beugels laten bengelen.
Toen dat allemaal goed ging heb ik haar naar een professionele ruiter gebracht, die heeft haar zadelmak gemaakt en 3 weken doorgereden.
Ik ben daar een paar keer geweest en heb er toen ook (onder begeleiding) opgezeten, ging super!
Toen ze thuis kwam (na 3 weken dus) ben ik rustig aan doorgegaan, eerst nog even met iemand erbij, maar dat hoefde na een paar dagen niet meer.
Dit is mij super bevallen, kan ik je echt aanraden!

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 21:10

idd gewoon begeleiding zoeken, iemand die ervaring heeft met paarden zadelmak maken, zodat jullie samen dat paard zadelmak kunnen gaan maken!(jij er op en hij/zij die het dier vasthoud en jou verteld wat je moet doen)

enne ChingYi wat jij zegt zonder zadel erop gaan, NOOIT DOEN!tenzij je wil verongelukken!!das hartstikke gevaarlijk! als je het paard eerst meerdere malen longeert met zadel went het daar vanzelf aan, als je er dan op zit en hij begint te bokken e.d heb je veel meer grip dan zonder zadel, zonder zadel ga je dan klemmen waardoor het paard in paniek raakt en je het misschien wel voorgoed verkloot bij het paard!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 16:42

bedankt Lachen
onze stalbaas Haha!... die kent er ook wel wat van denk ik Ja
die man die de paarden zadelmak maakt daar vind ik echt helemaal niks.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 17:22

ik vindt dit ook wel interessant
maar ik ben niet zo voor wegsturen naar stal om ingereden te worden. Ik heb daar niet echt goede ervaringen mee, tijd is geld daar en ik wil niet dat mijn paard met haast wordt ingereden. Van mij part doe ik er 3 jaar over, als we maar vetrouwen in elkaar hebben.
Ik doe het waarschijnlijk ook wel anders, met veel grotere stappen
en echt pas verder als ze het een paar keer achter elkaar goed heeft gedaan, en niet meer dan 1 ding op 1 dag doen.
Ik ben wel voor goede begeleiding trouwens, maar ben er neit voor om het helemaal door iemand anders te laten doen.. Je stuurt je kind toch ook niet 3 weken weg naar een 'opvoed school' .... Jij moet met dat paard leven, niet die mensen van de stal...

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 18:53

zorg eerst dat je een beetje vertrouwen in elkaar hebt en dat krijg je alleen met poetsen aandacht geven etc. maar dat zul je wel weten, wat de andere zeggen hulp zoeken is ook goed dus het samen doen. Zonder zadel kan ook maar ik zou er dan alleen over heen gaan hangen en dat alleen bij de eerste keer. zo kun je er veel sneller af zou hij iets doen (een man die paarden in deed rijden deed dat ook altijd). Verder als het paard is ingereden kun je hem misschien voor een bepaalde tijd op wie zetten zodat hij de dingen die hij geleerd heeft kan verwerken. Hoeft niet maar ik ben er voorstander van.
En nog 1 tip als hij iets goeds doen heb er dan genoegen mee en ga dan niet meer vragen op de duur kan dat wel maar ben blij wat hij toe laat en bouw dit op. Vraag dus niet in 1x te veel van hem.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 20:52

Whisperke schreef:
zorg eerst dat je een beetje vertrouwen in elkaar hebt en dat krijg je alleen met poetsen aandacht geven etc. maar dat zul je wel weten, wat de andere zeggen hulp zoeken is ook goed dus het samen doen. Zonder zadel kan ook maar ik zou er dan alleen over heen gaan hangen en dat alleen bij de eerste keer. zo kun je er veel sneller af zou hij iets doen (een man die paarden in deed rijden deed dat ook altijd). Verder als het paard is ingereden kun je hem misschien voor een bepaalde tijd op wie zetten zodat hij de dingen die hij geleerd heeft kan verwerken. Hoeft niet maar ik ben er voorstander van.
En nog 1 tip als hij iets goeds doen heb er dan genoegen mee en ga dan niet meer vragen op de duur kan dat wel maar ben blij wat hij toe laat en bouw dit op. Vraag dus niet in 1x te veel van hem.

thnx Ja Haha!