Hetlijkt wel of Diablo teekjes heeft!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Hetlijkt wel of Diablo teekjes heeft!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 20:05

Vanmiddag zag ik dat Diablo allerlei kleine, zwarte teekachtige beestjes op zijn neus heeft. Het zijn denk ik geen teken, want daar zijn ze echt veel te klein voor, 2 mm. groot ofzo.
Wat kan dit toch zijn?

Renske_W

Re: Hetlijkt wel of Diablo teekjes heeft!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 20:13

Het zouden toch teken kunnen zijn!
Teken die beginnen klein en worden steeds groter!
Kan je anders er een foto van maken?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 20:18

Afbeelding

Verschillende stadia van een teek

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 22:04

DunDijk schreef:
Het zouden toch teken kunnen zijn!
Teken die beginnen klein en worden steeds groter!
Kan je anders er een foto van maken?

Ja dat heb ik wel geprobeerd, maar ze zijn echt te klein. Komt niemand het bekend voor?
Als je niet beter kijkt, lijken het net kleine zwarte pikjes zeg maar. Ik heb nog niet bij de andere ponies gekeken (helemaal vergeten, het was al erg laat), dus ik weet niet of zij het ook hebben.
Diablo heeft ze in ieder geval op zijn neus, onderlip en ik zag het ook tussen zijn voorbenen.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 22:06

Kan heel goed hoor, dat het teken zijn. Kunnen ook zo klein zijn, meestal merk je ze dan bij paarden niet eens op. Als ie met z'n snufferd in het gras heeft gestaan,is dat heel goed mogelijk. Paar daagjes afwachten, kijken of ze groter worden.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 22:09

Hey!

Ja, het kan heel goed, ik heb ze klein, en ook heel groot gezien. En de meest voor komende plaats wat ik gezien heb bij een paard is tussen zijn voorbenen! Bij de shetlander van mijn vriendin zitten er daar het meest! Ik zou maar kijken of je ze eruit krijgt... Want je weet maar nooit...

Groetjes XxX Debbie & Shiva XxX

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 22:44

Ik geloof niet dat ik ze er uit kan krijgen, ze zijn echt piepklein. Ik denk dat ik ze dan kapottrek. Kan hij er zoveel tegelijk hebben dan?
En wat kunnen paarden oplopen van teken?

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 22:48

Ja hoor ik heb ze ook bij mijn paard, het zijn kleuterteekjes. Je kunt ze met je nagels eruit krijgen. Paarden kunnen niets oplopen van teken, ik heb het vorig jaar toen ik het voor het eerst zag nagevraagd aan de veearts. Een paardenlichaam is te groot om last te hebben van kleine tekenbeetjes. Zuidelijker in Europa schijnt het wel last te kunnen geven.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 22:49

Misschien meer iets voor MD, dit topic? Lachen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 22:49

BillyJean schreef:
Ja hoor ik heb ze ook bij mijn paard, het zijn kleuterteekjes. Je kunt ze met je nagels eruit krijgen. Paarden kunnen niets oplopen van teken, ik heb het vorig jaar toen ik het voor het eerst zag nagevraagd aan de veearts. Een paardenlichaam is te groot om last te hebben van kleine tekenbeetjes. Zuidelijker in Europa schijnt het wel last te kunnen geven.

Ok bedankt, dat stelt mij weer gerust!

Skipperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 08:36

Uh, een kleine teek kan ook goed voor grote problemen zorgen hoor.
Het gaat er alleem om wat voor soort teek het is, wat voor ziektes die verspreidt.
Daarnaast kan een kop die is blijven zitten ook voor ontstekingen zorgen.

Bij de meeste dierenwinkels verkopen ze wel tekentangetjes.
Die klem je dan om de teek heen en draai je net zolang tot de teek loslaat.
Dit kun je ook met je vingers doen, maar een tangetje is net wat handiger vind ik, zeker bij de nog kleine teken.

Niet trekken, verdoven/ontsmetten met een of ander middeltje oid, dat werkt alleen maar averechts (maaginhoud die de teek uitspuwt, kop die blijft zitten etc etc).
Na de tijd zou je er wel wat op kunnen smeren, maar dat hoeft niet.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 08:42

misschien weet iemand dit, kun je een paard net zoals een hond/kat ook iets geven tegen teken?

bij hond/kat weet ik dat wel, gebruik daar frontline voor, maar vroeg me ag of er voor het paard ook iets preventiefs was Pling

Skipperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 08:50

Pff, zou het niet weten.
Denk het niet, heb er iig nog niet eerder van gehoord.

Misschien op de gebruiksaanwijzing (van een hondenmiddeltje) eens lezen of je het ook op een paard kan spuiten/druppelen oid, of de fabrikant bellen?
Maar volgens mij is er niet iets speciaals voor paarden.

Ik spuit trouwens niks preventiefs voor de teken, niet op mijn paard maar ook niet op mijn honden (terwijl ze toch echt wel teken krijgen).
Ze krijgen ze toch wel, misschien wat minder, maar het blijft toch wel komen.

Wel is het zo dat ik voor de vlooien af en toe wel frontlife gebruik, en je dus zo ook preventief de teken te lijf gaat.
Maar ik gebruik het dus voor de vlooien, niet voor de teken.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 08:57

ja klopt, frontline is super voor de vlooien, maar werkt ook tegen teken, ze krijgen ze dan wel maar kunnen zich dan niet zo vol zuigen, waardoor de onstekongen wat minder blijven, 1 van mijn hondjes is nl allergies voor tekenbeten.

buiten dat vind ik het echt heel vieze beesten, en volgens mij hebben ze ook nergens nut voor Misselijk

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:16

BillyJean schreef:

Ondanks dat het een iets ouder topic is wil ik hier toch even op reageren:
Paarden kunnen wel degelijk ziek worden van een tekenbeet!!
Als jouw paard gebeten wordt door een teek die Burgdorferi-bacterie heeft (dat is de bacterie die bij mensen de ziekte van Lyme veroorzaakt) kunnen ze er wel degelijk ziek van worden. Ziekteverschijnselen zijn o.a.: hoge koorts (boven de 40 graden!), loomheid, niet of nauwelijks willen lopen, kreupelheid in alle 4 de benen maar vaak afwisselend (om en om dus), meestal nog wel willen eten en drinken maar in ernstige gevallen dit ook niet meer.
Het probleem met deze infectie is dat als je VA er geen ervaring mee heeft hij de ziekteverschijnselen ook niet herkend.
Mijn paard had voor 1.5 maand geleden ook van de ene op de andere dag alle kenmerken van een tekeninfectie maar ook nog eens een ernstige koliekaanval erover heen. Mijn VA heeft haar eerst behandeld voor de koliek alhoewel hij de hoge koorts niet kon rijmen met de koliek maar al op dag 1 had hij het over het feit dat haar ziekteverschijnselen m.u.v. die koliek zo ontzettend leken op een ziektegeval bij een paard die achteraf een tekeninfectie had. Dag 2 's ochtends zag mijn paard er weer helemaal gezond uit met een normale temperatuur. Dag 2 laat in de middag: weer lusteloos en meer dan 40 graden koorts. Toen heeft de DA haar behandeld zoals hij dat andere paard met tekeninfectie heeft behandeld. Dag 3: 's ochtends nog steeds wat sloom maar wel een lagere temperatuur. Dag 3: laat in de middag mijn paard voelde zich weer opperbest en gezond en dit is zo gebleven. Maar ze heeft nog wel 5 dagen lang antibiotica gekregen.
Mijn DA heeft haar met antibiotica en ontstekingsremmers behandeld en ik ben hem eeuwig dankbaar dat hij mijn paard er weer bovenop heeft geholpen.
Ik woon in de Duitse inham in Nederland tussen Drenthe en Twenthe in en ook daar komen dus die besmette teken voor!

DUS: onthoudt wanneer je een teek bij je paard verwijdert want die teek kan wel eens besmet zijn met de tekenziekte!! En bel meteen de DA zodra je paard sloom, lusteloos wordt en een (abnormale) hoge temperatuur heeft! Snel reageren is bij een paard net zoals noodzakelijk als bij een mens of hond die gebeten is door een besmette teek!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:28

Onze weilanden liggen midden in het bos en mijn paarden hadden ook wel eens teken op hun neus of op hun benen.
Op advies van de DA spuit ik ze gewoon in met frontline en dat werkt prima.
Ik spuit het eerst op mijn hand en wrijf dan de neuzen er mee in, de kootholtes spuit ik gewoon in.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:37

van Frontline heb je ook een spray, die mag je dus ook gebruiken bij paarden is mij verteld door DA Ja