vraag nav van mijn voertopic:basis/sportbrok

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

vraag nav van mijn voertopic:basis/sportbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:27

nav van mijn topic over voervraag(weet niet hoe ik die kan linken)
heb ik een meer algemene vraag over sportbrok en basisbrok.
Ik krijg van sommige mensen de tip over te stappen van sportbrok, naar basisbrok.
Mijn paard krijgt dus nu sportbrok van Subli. mijn pc loopt al maanden vast op hun site,ik weet niet precies wat er in die sportbrok zit.
Ik weet wel,dat mijn paard ervan geirriteerd raakt en sjagrijnig.
Ik wil dus minder voeren.

Komt mijn vraag: waarom is het dan beter bv naar 3 kilo basisbrok over te stappen,ipv bijvoorbeeld 1,5 sportbrok?
Is dat dan zoveel verschil?
Mijn paard wordt ongeveer 4 tot 5 keer gereden,dressuurmatig en is 4,5 jaar oud. Geen wedstrijden,krijgt veel hooi/kuil en loopt buiten zomers/lente.

wie heeft HET antwoord?

belinnie

Re: vraag nav van mijn voertopic:basis/sportbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 21:00

HET antwoord heb ik niet.Ik weet wel dat sportbrok en basisbrok anders van samenstelling zijn.Het hangt dus van de arbeid van je paard af welke brok hij het beste verdraagt.Gezien de arbeid die jouw paard verricht(geen regelmatige wedstrijden of flinke inspanningen),lijkt het mij beter om over te gaan op basisbrok,aangezien hier alle voedingsstoffen inzitten die hij nodig heeft,zonder overmatige energie op te sparen.De sportbrok verwerkt hij niet in zijn geheel,waardoor hij ophoping van energie krijgt.Ik denk niet dat het dan uitmaakt of je de hoeveelheid dan vermindert.
Misschien moet je het gewoon eens proberen,dan kun je het verschil zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 15:10

Niemand verder?

Ik vraag me dus eigenlijk af of er nou veel verschil zit tussen pak em beet 3 kilo basisbrok,of 1 kilo sportbrok.
Dus meer in het algemeen..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 17:46

De samenstelling is anders wat betreft eiwitten en suikers (glucose/koolhydraten) en wat betreft verhoudingen vitamines en mineralen.
Je kunt het in kilo's dus niet eerlijk vergelijken.
Sommige paarden verzuren met basisbrok, andere paarden krijgen last van spierbevangenheid door sportbrok. En ook binnen de verschillende merken/typen sportbrok zitten weer verschillen in samenstelling.
Sommige paarden zijn overgevoeling voor bepaalde granen of toevoegingen. Mijn pony kreeg voor mijn gevoel last van zijn buik met equiral, terwijl de pony van een stalgenootje heel druk en vervelend wordt van bijv. andere merken brok als pavo (ook de basisbrok) en hij het fantastisch doet op de equiral...

Kwestie van uitproberen dus.