studenten, uitwonend met eigen paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

studenten, uitwonend met eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 18:44

Ik hoop dat de titel een beetje duidelijk is. Ik ben derdejaars student in utrecht, woon nog thuis en heb een paard. Ik wil graag op mezelf gaan wonen. Maar ik zit met een aantal zaken. Financiën oa, en ik wil ook niet iedere dag 40 min met openbaar vervoer naar mijn paard hoeven reizen (nu 15 min fietsen)

Ik vroeg me af hoe anderen dat doen. Krijg je het financieel allemaal rond? Hoeveel werk je en leen je nog bij? Hoe zit het met je tijd? Redt je het allemaal wel? Heb je je paard verhuist?

Ik heb geen haast om het huis uit te gaan. Ik woon alleen met mijn moeder die op zich heel relaxt is. Maar ik ben me gewoon een beetje aan het oriënteren. En dus heel nieuwsgierig naar hoe anderen het doen Lachen

Eline

Re: studenten, uitwonend met eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 18:45

AM -> VMR
aangezien het met paarden te maken heeft.

fortesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 18:55

Hey,

Ik ben eerstejaars student HBO-rechten en ook ik woon nog thuis om mijn paard. Ik studeer in Groningen en woon daar z'on vijftien kilometer vandaan! Op zich woon ik dus best in de buurt, toch wil ik net als jij ook graag op kamers.

Ik heb hetzelfde probleem als jij, het is gewoon moeilijk om een paard en een kamer tegelijk te financieren van je studiefinanciering. Mijn ouders willen niet allebei betalen helaas!! Ik ben van plan om ergens in het tweede jaar op kamers te gaan dus ben nu alvast vooruit aan het sparen.

Voor je paard zou je een bijrijder kunnen zoeken, zo hoef je en niet elke dag te reizen om naar je paard te gaan en worden de kosten voor je paard wat minder!

Ik weet niet in welke stad je studeert , maar bij mij is het in ieder geval heel moeilijk om een stalling in de buurt van Groningen te vinden!

Groetjes marieke

fortesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 18:57

oh sorry je noemt de stad waar je studeert!

RodeoRoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 18:57

Je zou een bijrijder/verzorgster kunnen zoeken die een paar dagen in de week je paardje kan doen. Eventueel vraag je een bijdrage.
Ik weet niet of je al een bijbaan hebt maar anders zou je bijvoorbeeld op zaterdag (en misschien op een doordeweekse avond) kunnen werken.

Zelf ben ik 2e jaars student en woon ook nog thuis. Ik ben zelf bijrijder voor 3 dagen in de week (voor meer dagen heb ik ook geen tijd omdat ik het druk heb met school).

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 18:59

Ik ga een paard kopen, en ben uitwonend student. Ik zit nu in het derde jaar van mijn (universitaire) studie en ben hopeloos verliefd geworden op een paard op de manege. Heb dus besloten om het laatste jaar van mijn studie in 2 te verdelen, zodat ik naast mijn studie genoeg tijd over heb om te werken (voor o.a. de stalling enzo natuurlijk) en voor het paard. Ik denk dat als ik fulltime het hele jaar in een jaar zou doen ik heel veel tijd en geld tekort zou komen... Als ik 24 uur per week zou werken hou ik zo'n 500 euro per maand over voor mn paard (stalling vol-pension is 250) dus dan heb ik genoeg voor de maandelijkse lasten en genoeg om te sparen voor als er iets onverwachts zou gebeuren (DA/nieuw zadel etc.) Een bijrijdster wil ik liever niet, vind t geen fijn idee, straks verzorgt ze hem niet goed ofzo of zet ze hem bezweet terug etc. dus ik wil er zelf echt elke dag heen, en mocht dat een keertje niet kunnen, de manege waar hij komt te staan heeft verschillende weilanden om de manege heenliggen waar hij elke ochtend op gezet wordt door de mensen daar en voor in de winter zijn er 3 overdekte binnebakken, dus liever dat voor n keertje dan een bijrijdster, maar dat is mijn mening. Als ik jou was zou ik het paard wel zo dichtbij-mogelijk zetten, als je elke dag een uur reistijd hebt, verlies je toch echt veel tijd. Aan de andere kant, als het reizen met de bus is, kun je onderweg alvast leren en besteed je die tijd ook nog nuttig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 18:59

Ik heb twee pony's (haflinger en tinker), die staan thuis-thuis aan huis (Zeeland). Ik studeer in Dronten (Flevoland). Ik heb het tweede jaar mijn paard (haf) op pension gehad in Dronten. Hiervoor heb ik toen bijgeleend bij het IBG voor pensiongeld. Ik ben terug naar huis gegaan met haar, omdat ik er niet goed geschikt voor ben om mijn paard op pension te hebben. Dit voorjaar heb ik Dewi erbijgekocht.

Qua kosten heb ik het altijd goed kunnen doen, krijg een vrij aardige SF door het inkomen van mijn ouders, ik heb bijgewerkt, en ook altijd genoeg tijd gehad. Toen vorig jaar met pension had ik meer dan genoeg tijd. Reistijd was ruim half uur fietsen. Nu dit jaar zie ik ze eigenlijk alleen in het weekend, reis vaak de donderdagmiddag terug, zodat ik 's avonds laat thuis ben, en dan heb ik vrijdag, zaterdag, en tot aan de zondagmiddag voor de paarden. Qua verzorging en rijden gaat dit goed, je moet het wat rustiger aan doen in het weekend, en de stal is wat smeriger dan als je elke dag zou mesten maar ja. Maar in de vakanties heb je weer volop de tijd. Ik heb de mazzel dat mijn ouders ze doordeweeks willen voeren.

Hoe het zal zijn als ik straks afgestudeerd ben, werk heb en een huisje zoek weet ik niet. Ik verwacht dat ze nog vrij lang aan huis zullen staan, en dan zien we het wel. Ik ben wel van plan om in de regio van thuis-thuis werk te zoeken. Wel wil ik, zodra ik een fulltime job heb, mijn ouders pensiongeld geven zeg maar. Ik hoop verder dat ze nog wel zo lang mogelijk op het erf kunnen staan, wegens de goede omstandigheden, die helemaal naar wens zijn.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 19:13

ancksunamun schreef:
Citaat:
Als ik 24 uur per week zou werken hou ik zo'n 500 euro per maand over voor mn paard (stalling vol-pension is 250) dus dan heb ik genoeg voor de maandelijkse lasten en genoeg om te sparen voor als er iets onverwachts zou gebeuren (DA/nieuw zadel etc.) Een bijrijdster wil ik liever niet, vind t geen fijn idee, straks verzorgt ze hem niet goed ofzo of zet ze hem bezweet terug etc.

Ik heb zelf een poosje 21 uur per week gewerkt, daarnaast een universitaire studie en iedere dag mijn paard gedaan. Ik kan je verzekeren dat dat best pittig is. Je moet echt volgens een strakke planning leven, anders redt je het niet. En ik woonde nog thuis. Ik heb nu een andere baan waarbij ik wel meer verdien maar alleen op zaterdag kan werken. Ik hoop dat ik in de toekomst ook doordeweeks een keer kan werken.

Wat betreft de bijrijder ben ik ook een ontzettende mierenneuker. Ik doe mijn paard al 10 jaar iedere dag zelf en laat alleen verstek gaan als het echt niet anders kan. Daarnaast is mijn paard ook eenkennig op het irritante af. Iemand die komt poetsen en een beetje rondhobbelt zal nog wel gaan maar dat vind ik weer zo zonde. Aaargh, ik ben denk ik gewoon lastig. Ik wil gewoon geen concessies doen. Niet wat betreft het paard in ieder geval.

Up2Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:34

Hai, ook ik ben student, uitwonend, en heb sinds kort een eigen paard. Ik woon samen met mijn vriend, dus we delen de kosten, dat scheelt. Mijn paard kan ik betalen doordat ik heel veel lesgeef en ik paarden voor anderen train en bekap. Soort wederdienst dus, waar ik zelfs aan verdien! succes in ieder geval!

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 23:04

Ik zou het nooit kunnen betalen (helaas)
Ik werk zo'n 15 uur in de week. Sta onwijs goedkoop in stalling ( minder dan 100 euro pm all inn) en mijn ouders betalen de hele studie voor mij.
Het was bij mij ook echt een heel bewuste keus, of een paard, of het huis uit.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 08:59

Hoi ik ben 2e jaars HBO-Rechten. Heb ook al jaren een e-pony. Tot nu toe was het wel redelijk te combineren. Mijn zusje en ik rijden hem samen. Helaas gaan we heb nu toch verkopen (zie ook onderschrift).
Ik woon op kamers en het is toch wat te veel van het goede om het te combineren. Heb het in het weekend dat ik thuis ben gewoon veel te druk! Ook mijn zusje doet nu een studie in een andere stad en moet meer reizen dan voorheen.

Ik denk dat het wel scheelt als je paard bij huis staat. Ik moet 20 min fietsen om op stal te komen. Volgens mij is het alleen te doen als je ouders mee betalen aan je paard, je iemand thuis hebt die ook helpt als jij er niet bent en je naast je studie veel tijd hebt om naar je paard te gaan. Voor mij werd het te druk en ik heb besloten mij op andere dingen te gaan richten. Als ik na mijn studie weer zou willen beginnen met rijden kan dat altijd natuurlijk! Gewoon op een manege of een paard samen met een ander rijden.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:18

Ik heb mijn paard gekocht tijdens mijn eerste studiejaar. Toen had ik nog wel het idee dat ik op kamers zou gaan, maar de behoefte is nooit echt gekomen.
M'n vader heeft de laatste jaren alles betaald voor het paard. Ook de weidegang en stalling zijn van m'n vader. Het laatste jaar betaal ik zelf alles wat met de verzorging te maken heeft en ook de inseminatie heb ik zelf betaald. Dit vooral om me al een beetje voor te bereiden als ik het straks allemaal zelf moet betalen. Ik ga samenwonen, dus dan wil ik het paard natuurlijk ook zelf onderhouden. Dekens en halsters e.d krijg ik altijd voor m'n verjaardag. Ik werk er niet echt bij, ik pas alleen wel eens op.
Dat heb ik een paar jaar lang heel veel gedaan voor ongeveer 80 euro per maand en dat was ongeveer genoeg om m'n paard te bekostigen (aangezien ik ook geen stallingskosten hoef te betalen). Ik heb er ook wel bij geleend van de IB groep maar dat bleek achteraf niet nodig. Kwa tijd redt ik het allemaal makkelijk, ik heb een studie met veel zelfstudie, dus vaak dagen thuis werken. Op die dagen kun je ook lekker gaan rijden. Soms heb ik dagen van 9 tot 5 en dan verschuift het rijden vaak naar het weekend, maar in de zomer ga ik bijna elke dag 'savonds rijden.
Een paard was al jaren mijn grote droom en studeren ook, maar bij dat plaatje van studeren heb ik nooit op kamers gaan in m'n hoofd gehad. Dus is het nu precies goed Haha!

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:05

Ik heb ook uitwonend geleefd tijdens mijn studie. Nu had ik het wel makkelijk want mijn ouders betaalden de studie en stalling van mijn paard. Wel heb ik altijd weekendbaantjes gehad om de extra kosten van mijn paard te kunnen bekostigen. Ook heb ik in die tijd mijn paard dichter bij mijn studentenkamer gehaald zodat ik niet steeds een uur met de bus naar mijn paard moest.