Drachtig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 11:52

Okay, ik heb vorige week donderdag een hele leuk en vooral lieve pony gekocht (3 jaar, connemara x WP, zie onderschrift). Ik ben echt heel blij met haar ze is echt perfect. Maar nou hoor ik van t weekend dat ze misschien wel is drachtig zou kunnen zijn. Ze heeft in het land gestaan met een (één jarige) hengst en hij heeft het waarschijnlijk wel geprobeert... Dit in de periode van 1-4 tot 20 -4, dus pas geleden.
Nou vraag ik mij af, op welke tekenen moet ik letten dat ze misschien drachtig is? En als ze drachtig is, hoelang moet ze dan nog dragen? En vanaf wanneer ga je een buikje zien? Kan de DA nu al zien of ze drachtig is?

Totdat ik zeker weet dat ze niet drachtig is gaan we ook nog maar niet hard aan het werk of op dieet...

Ik vindt het eerlijk gezegt ook wel een beetje eng, volgens mij kan er een hoop misgaan en ik wil haar echt niet kwijt...

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:58

Scan laten maken door DA op 20 dagen na de vermoedelijke dekdatum (in jouw geval dus half mei), tenzij ze al eerder hengstig wordt natuurlijk, en je heel duidelijk kunt zien dat ze hengstig is.
Die kan als ze drachtig blijkt daarna het embryo 'eraf spuiten' door een injectie te geven.

Overigens hoef je nu echt niet voorzichtig te doen zelfs al zou ze drachtig zijn. Je kunt met een drachtig paard werken tot in de 10e maand van de dracht, als je dat zou willen.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:02

wij reden altijd door tot 2 weken voor de geboorte.
dan wel licht werk hoor, stappen en een drafje

tekenen waar je op kunt letten is natuurlijk uitblijven van de hengstigheid, alhowel sommige merries dat nog wel laten zien.
verder natuurlijk de buik, uier gaat iets opzetten.
verder kun je soms het veulen wel voelen bewegen.
maar als je het helemaal zeker wilt weten kan alleen de veearts je helpen