Kleurenexperts; Lacing/Giraffe markings of Appaloosa?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Kleurenexperts; Lacing/Giraffe markings of Appaloosa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 11:02

Partout van Liesjuh heeft nogal aparte aftekeningen op zijn achterhand. Het is een vos met vlekken of zijn achterhand.
Partouts moeder komt uit een kruising van een Appaloosa merrie x Neron (NRPS), Partout's vader is Juventus, KWPN.
Partout's moeder heeft geen appaloosa-vlekken, alleen een witte vlek onder de buik. Of ze verder appaloosa-kenmerken heeft weet ik niet.

Partout heeft appaloosa-kenmerken, gestreepte hoeven en 'mensenogen'. En hij heeft dus vlekken op zijn achterhand, die er echter niet uitzien zoals 'normale' appaloosa vlekken.
Bovendien kan appaloosa naar mijn weten geen generatie overslaan, dus aangezien zijn moeder geen appaloosa-vlekken had, zou hij ze ook niet moeten hebben... Toch kwam er een veulen uit met vlekken.

Hier wat foto's van zijn vlekken:
Afbeelding
Afbeelding
Close-up:
Afbeelding

Vooral de laatste close-up lijkt erg op 'lacing' oftewel giraffe-markings.
Andere foto's van Lacing:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(Foto's van http://www.equinecolor.com/unusual.html )
Alleen lijkt lacing mij alleen voor te komen vanaf de ruggegraat, min of meer uitwaaierend. Bij Partout zijn het echt aparte vlekken.
Partout's vlekken zijn in de winter donkerder dan in de zomer, in de winter zijn ze een tint lichter dan zijn normale vacht, in de zomer echt wit.

Iemand enig idee wat Partout's vlekken nou eigenlijk zijn?

Eilatan

Re: Kleurenexperts; Lacing/Giraffe markings of Appaloosa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:55

Het lijkt inderdaad heel erg op Lacing, de middelste van de lacing fotos is ook alleen op de kont.. Alleen hij heeft er ooknog andere vlekken bij of zie ik dat verkeerd?

Ik vindt het wel erg apart, ben benieuwd wie der een antwoord op heeft Lachen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 20:33

Echt niemand een idee?

Toydoll;
Het zijn idd 3 losse vlekken aan de rechterkant op zijn bil. Aan de linkerkant heeft hij er nog 1, die zit echt aan de zijkant op zijn lijf.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 21:11

Het lijkt op wat in het boek 'De kleur van het paard' van Jeanette Gower wordt beschreven als 'marmertekening'. Daar staat een foto bij van de bekende Australische draverhengst Aachen die een dergelijk patroon op zijn achterhand en schoft had. Op de betreffende foto is hij 29 jaar oud, maar toen hij nog op de baan liep (als jong paard) waren er nog geen witte haren te zien. Dat schijnt een kenmerk te zijn van deze tekening: bij jonge paarden komt-ie niet voor. Hoe oud is Partout?

Er staat trouwens niet bij dat het specifiek iets is voor paarden met Appaloosa-bloed. De voorbeelden die worden aangehaald gaan over Australische dravers.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 21:12

Ah, ik zie dat diezelfde foto onder de link staat die hierboven wordt gegeven:

http://www.equinecolor.com/photos/lacing1.jpg

(onderste foto op http://www.equinecolor.com/unusual.html - links werken niet)

In het Engels wordt het blijkbaar 'catbacked' genoemd:

Equinecolor.com schreef:
One famous horse with the Lacing pattern is Aachen, the Standardbred from Australia. In this country the pattern is commonly called "Catbacked" after the pattern seen on the marsupial cat.

The photo of Aachen was when he was 29 years old, about six months before he died. During his early racing career he showed no evidence of the pattern. Toward the end of his racing days the pattern started to show as small white specks on the withers and hips. It was thought they were the result of the harness rubbing. Since the markings progressed after he was retired and no longer wore a harness it was obvious the white markings were not caused by the harness rubbing.

Many of Aachen's foals inherited the Lacing pattern to a lesser or greater degree, which suggests if it is caused by a color gene, it is probably dominant. Though, this does not fully explain how it is inherited in horses whose parents do not have the pattern.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 22:14

Partout is nu 8, of hij ze als veulen al had weet ik niet. Zal eens vragen aan Liesjuh of ze dat aan de oude eigenaar (tevens fokker) kan navragen.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 07:43

Ik zal het is navragen.. Ja
Maar ik geloof dat hij ze al vanaf zijn geboorte heeft..
Toen we gingen kijken en vroegen wat die stippen waren, kregen we als antwoord appaloosa-stippen.. Dat zegt natuurlijk nog niks..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 09:51

Hoe ziet de moeder eruit? Wat voor kleur heetft ze, of nog beter, heb je daar een foto van? Kan namelijk zijn dat de moeder toch appaloosa was maar dat het voor jullie niet zichtbaar is. Appaloosa is namelijk een dominant gen, en kan dus niet een generatie overslaan. En Partout heeft toch meer appaloosa-kenmerken. Hoe zien de geslachtsdelen er trouwens uit? Ook gevlekt?

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:07

Moeder= een vosje met 1 vlekje op de buik.. Zo'n zelfde als die van Partout..

Foto, niet echt duidelijk, het veulen is Partout:
Afbeelding

Ik heb haar niet veel of goed gezien.. Heb thuis wel foto's van haar op de wei, alleen zijn die ook niet duidelijk omdat deze 'savonds zijn gemaakt..

Geslachtsdeel is gevlekt.. Koker dacht ik niet, maar daarom heen weer wel.. Zal er anders wel een foto van maken..