hooi of kuil nodig naast weide en krachtvoer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tessie1985

hooi of kuil nodig naast weide en krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 22:02

hey allemaal

als een paard de hele dag op de weide staat en daarnaast nog krachtvoer krijgt moet het dan ook nog hooi of kuil hebben?
Laatst bijgewerkt door Karin op 18-04-05 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

Chely

Re: een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:05

ik vind van niet, behalve als de weide kaal is, of als het paard dikker moet worden.

elmiran

Re: hooi of kuil nodig naast weide en krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 07:26

ik vind ook van niet, mijn paardje staat bijna de hele middag in de wei er is genoeg gras dus ze krijgt alleen op stal een plakje hooi dat ze wat langer bezig is. Ik geef nu ook wat minder voer, als ze gelopen heeft natuurlijk na het rijden iets extra.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:54

Momenteel niet ,maar als het gras echt weinig begint te worden ,zou ik zeker hooi of kuil bij voeren! Je loopt nl risico dat ze de graspollen met zand en al eruit trekken en dan is zandkoliek erg dichtbij hoor.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:06

Ik zou zeker de winterperiode hooi of kuil bijvoeren, dan is het gras nl niet zo vol en kwaliteitvol als de rest van het jaar en hebben ze het echt nodig!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:53

Ik doe altijd hooi voeren. 's Winters hebben ze de hele dag door wat en 's zomers alleen 's nachts op stal een bergje.
Ik heb het liefste dat ie altijd wat te knabbelen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:20

Juist wel hooi voeren. Het hooi zorgt voor een goede spijsvertering, doordat het wat taaier is zeg maar. Alleen gras en brok kan wel, maar beter is ook wat ruwvoer Lachen

Byron15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:30

Ligt er een beetje aan hoeveel gras ze in de wei hebben. Als er geen of weinig gras staat zou ik ze wel bij voeren, anders niet.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 22:51

heej bedankt!
als ze de hele dag op de weide heeft gestaan geef ik haar gewoon een plukje hooi voor de avond

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 23:15

de hele dag is voor mij 24 uur...
overdag of daags is grootste gedeelte van de dag of met uitzondering van de nacht.

Krachtvoer en krachtvoer.... basisbok is ook krachtvoer, sportbrok ook. een handje vol of op rantsoen.

Ik geef ze hooi bij als ze s'nachts binnen staan en dan zoveel ze op kunnen (momenteel nog) wat overblijft gaat mee naar buiten en dat eten ze s' ochtends dan eerst weer op.

voeren doe je met oog en hand,
verveling voorkom je met verstand Haha!

JenniferJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 09:44

Vetgedrukte tekst: Als je paard nu eind april de wei in gaat . Volop gras moet je hem dan wel hoo of biks bijvoeren? (alt+b)

JenniferJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 09:45

ik bedoel HOOI

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:00

paard = grazer.
Voor mijn idee moet hij wel veel maagvulling (dus hoeft niet rijk te zijn aan voedingsvezel of zoiets) hebben.
Of hooi of kuil beter is, weet ik niet.
Bij ons krijgen de dieren de hele dag door kuil, maar wat voor een kwaliteit het is en wat ze nog meer krijgen, weet ik niet.

Groetjes!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:02

Je paard MOET hooi hebben. Zonder hooi kan een paard overlijden. Dit heeft te maken met het maag-darm gebeuren, precies weten doe ik het niet. Ik zou dan gewoon je paard wat schraler zetten en hooi bijvoeren. Teveel gras is ook niet bevorderlijk voor der grasbuik en eiwitten... voer ook niet teveel kuil, hier kunnen ook teveel eiwitten inzitten.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:05

Bij mij hebben de paarden altijd hooi ter beschikking. Een paard is een dier wat de hele dag door eet, dat hooi is buikvulling. Zeker in de winter als er amper nog gras staat bij ons in het land (en hetgeen er staat is kwalitatief niets waard) krijgen ze onbeperkt hooi. In de zomer lopen ze overdag in een mooi groen land en krijgen ze enkel 's avonds op stal hooi.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:57

Mijn ponies lopen al jaren zomers uitsluitend op gras. Ik gooi wel regelmatig takken ed in de wei, voor de afwisseling.

Ik zie echt niet in waarom ik zomers hooi zou moeten bijvoeren, behalve als er niets meer staat op de wei.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:42

Of je hooi bij moet voeren hangt van een heleboel factoren af. Hoeveel gras staat er in de wei en van welke kwaliteit, hoelang staan ze in die wei, hoelang staan ze op stal?
Persoonlijk vind ik dat een paard dat op stal staat iets te knabbelen moet hebben, liefst hooi, desnoods stro.
Een paard is bedoeld om 16 uur per etmaal te eten, dus als hij om 20.00 uur naar binnen gaat en de volgende ochtend om 8.00 uur naar buiten....... kun je uitrekenen Tong uitsteken

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:44

Bijvoeren van ruwvoer naast volledige weidegang is niet nodig. Ze krijgen (mits van goede kwaliteit) voldoende gras binnen.
Het voeren van krachtvoer is alleen afhankelijk van de arbeid die je het paard laat verrichten. Bij lichte arbeid kunnen ze volledig leven van hetgeen de wei heeft te bieden.