veulen?hoe veel waard...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenbuc

veulen?hoe veel waard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 20:23

mijn verzorgpaard is nu drachtig en nou zit ik er overna te denken om haar veulen te kopen qwa stallings kosten red ik het makkelijk hou zelfs nog over ( voor bijv. Eventuele DA en later hoefsmid enzvoorts...)

maar nu is de merrie zelf afgekeurd tot 2x toe alleen haar vorige veulen dus ook :s beetje raar ma goed. ze is afgekeurd omdat ze met haar achterbeen sleept wegens overbelasting geloof ik vroeger

maar nu wil ik dus weten wat een veulen van har waard kan zijn?
merrie of hengst weten we natuurlijk niet.
haar vorige veulen was een erg mooi veulen geen aftekingen maar miste een deukje in het hoofd waardoor het minder waard was :S

mijn vraag is dus hoeveel zal zo'n veulen waard zijn?
het veulen komt in augustus

Renske_W

Re: veulen?hoe veel waard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:27

Wat is de afstammeling van het veulen? En van welk ras?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:44

van janne? fries dan toch? ehm hangt ervan af, wie is de vader, hoe groot wordt hij/zij, enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 07:28

Ja, idd .. afstammelingen, hoe groot wordt ze wordt enz..

RoOws

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:43

janne is 167 de vader van het veulen is 170 of groter en wie het vader is wete ik niet het si niet z'n hele bekende maar het siw el ene goede maar geen super dekhengst ofzow, het si er een uit de beemster

janne zelf is 2 keer afgekeurd omdat ze ene soortr verlamming heb aan d'r been, maare ze heeft al eerder vorig jaar ene veulen gehad, maar die had helemaal niks maar si wel afgekeurd omdat janne verlamd was..

maar dta maakt mij nisk uit want ik doe het toch voor de lol hoef niet voor de keuringen enzow!

ik regareede ffies voor janne8 ze kon niet op internet Knipoog

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 09:22

viewtopic.php?f=53&t=398668&hilit=

hier staat ee nfoto van janne....
ze moest nog wel gepoets worden want janne was een klein beetje vals..
we hebben haar afgelope maandag met zijn 2e kunnen poetsen

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 16:06

iemand een idee hoeveel zo'bn veulen waard is?

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:38

ik denk dat je dat nu nog niet kunt zeggen. Want wat een paard meer waard maakt is bijv. ook zijn gangen, bouw, uiterlijk en karakter. Dus het lijkt me slimmer om een foto te plaatsen als het veulen geboren is en dan te vragen wat hij ongeveer waard is volgens de bokkers.

@ janne8 en Roows: btw even nalezen of je geen typfouten hebt gemaakt is misschien ook handig, maakt het wat leesbaarder.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 20:12

idd
nu erg moeilijk te zeggen Tong uitsteken Misschien heeft het wel een afwijking Tong uitsteken

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 20:27

Wat ik zo kan zien is de merrie niet al te interessant.
Weet je wat voor afstamming de merrie heeft? Of er een papier bij zit? Of ze predikaten heeft of misschien haar moeder of oma?
Van welke hengst verwacht ze een veulen?

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 21:07

janne is inderdaad niet interessant alleen melissa haar vorige vuelen was gewoon heel mooi....
en liep ookheel netjes goede knie acte enzovoorts..
heb helaas van melissa ook geen foto's

janne heeft papieren maar verder niks omdat ze 2x is afgekeurd van wege dat been ik heb foto's van janne in dat topic straan die ik hier boven heb geplaats

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 10:57

zou 400 euro te veel zijn? omdat ik 100% weet dat ze word afgekeurd maar haar gangen wel gewoon goed zijn janne haar ziekte is namelijk niet erfgelijk en word al minder

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 11:03

Waarom wil je perse een veulen van Janne? Alleen omdat het vorige veulen zo leuk was? Ik zou uitkijken naar een wat ouder paard, heb je ook het risico niet dat er wat met het veulen gebeurt waardoor je het moet laten inslapen, je weet precies of het character bij je past, en of ze niet te groot wordt of te klein blijft. Kan allemaal. Fokken is gokken, en een veulen kopen ook.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 11:34

Ik vraag mij eigenlijk ten eerste af waarom er met een (stamboek) afgekeurde merrie gefokt wordt !? Dit is onverantwoord van de fokker en kan ik niet goedkeuren of goedpraten ! Er is een reden voor die afkeuring met name minder kwaliteitatief ras paarden op de wereld te zetten en te weer houden dat er met gebrekkig paarden wordt gefokt. Het klinkt hard maar het is zo.

Je krijgt zowiezo - normaal - geen stamboek papieren voor het veulen, dus van die kant heeft het geen waarde. Als stamboekloze veulen heeft het alleen slachtwaarde, al is het zo mooi. Slachtwaard van een veulen van 3 maanden ligt aan het gewicht maar voor een fries zal het rond de 200, tot maximaal 400, euro liggen.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 16:56

ik wil persee dat veuklen omdat ik weet dat het niet duur zal zijn en ik de verzorger van janne ben.
stel janne is tege die tijd niet verkocht of haar veulen gaat janne denk ik alsnog anar de slacht.

waarom dekken?
omdat tot nu toe alle veulens gewoon normaal zijn van janen geen afwijkingen helemaal niks.
ik vraag morgen hoeveel hij er ongeveer voor wilt hebben dan kan ik een tege bod doen
ook vraag ik hoeveel hij voor melissa(vorige veulen) heb gekregen.
het gaat mij totaal niet om hoe of een word gekeurd het gaat mij erom dat ik een leuk(later dus) rijpaardje hjeb waar ik plezier van kan habben word het afgekeurd maakt mij niks uit.
ik weet niet 100% zeker of het word afgekeurd maar de kans is groot.
de vader is in iedergeval wel goedgekeurd

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 16:58

en ik kan makkelijk de stalling betalen maar niet in 1x een groot bedrag voor een paard betalen anders had ik fay gekocht( dat is een nederlandse appaloosa met papieren. 150 hoog 12 jaar oud)
en ik heb dan nog voldoende over voor eventuele DA kosten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 22:59

@ Janne8

denk je nu echt dat de koop van het veulen Janne uiteindelijk zal behoeden voor de laatste gang richting slager? Als je echt een paard wilt redden dan is dat Janne. Als al haar veulens tot nog toe gezond zijn geweest, dan is de toekomst van het veulen iig niet zo slecht als jij dat denkt. Ik zou me meer zorgen maken om Janne.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:05

Hebt je Janne ook gekend als veulen of jong paard? Misschien had ze toen niets maar met leeftijd en gebruik is haar aandoening op gekomen. Als dit erfelijk is, en blijkbaar denkt de stamboek dat het zo is, dan is er een grote kans dan AL haar veulens als ze ouder worden of in gebruik worden gesteld, ook deze aandoening zullen krijgen.

Dat je het veulen wilt kopen OK maar weet heel goed dat je waarschijnlijk een veulen koopt dat als volwassen paard kreupel zal eindigen en dat jij dan met de dierenarts rekeningen zal zitten. De eigenaar weet beslist waarom de merrie is afgekeurd en als ik jou was zou ik toch daarachter gaan informeren. Als je dan toch het veulen wilt kan je het misschien nog goedkoper krijgen vanwege de erfelijkheids factor van de aandoening.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:47

Waarom weet je zo zeker dat het veulen afgekeurd word? Dan zou ik haar zeker niet kopen.. een paard wordt niet zomaar afgekeurd!
En als ik jullie hoor praten, kunnen jullie toch echt beter een ouder paardje zoeken..

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 09:55

ik weet nu meer heb met de eigenaar gesprokeb

melissa is idd niet afgekeurd maar was minder waard omdat het minder gespierd was en minder rond gebouwd was voor een fries

ik weet heel goed waarom janne is afgekeurd want ik was er zelf bij.
janne is dus mijn verzorgpaard. janne loopt in stap heel goed in galop ook alleen in draf niet dan sleept ze dat is na de bevalling van melissa erger geworden
jkanne had het vroeger niet maar is door dat ze verknalt is( elke dag minstens 5 uur gewerkt ( voor de kar) is ze kreupel gaan lopen het word al stukke minder door dat ze nu op rust staat

ik weet eigenlijk wel zeker dat janne niet zo 123 naar de slacht zou gaan daar zou anders de vrouw van de eigenaar wel voor zorgen, de DA kon trouwens niks vinden

maar goed ik heb het niet niet over janne of over wel of niet goed lopen daar heb ik een tijd gelede een topic overgestart
wil het nu alleen even over het veulen hebben
dus haar vorige veulen is niet afgekeurd maar was minder waard omdat het niet breed genoeg was ofzo :S
zodra het veulen er is en het kan gekeurd worden en onderzocht en blablablabla laat ik dat doen door de DA
en anders ga ik gewoon verder sparen
want fay is ook te koop( nog een paard van hun die ik voor hun rijd)