Zwaan, kleef aan in paddock: dominantie ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

Zwaan, kleef aan in paddock: dominantie ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 19:14

Ik kan vanachter mijn pc de paardjes altijd mooi observeren omdat we een camera op de paddock hebben staan. De beelden worden afgespeeld op de monitor naast mijn pc.
Het valt mij geregeld op dat Guinness en Quist een soort "zwaan, kleef aan" spelletje spelen op de paddock. Altijd loopt Quist voorop, "opgejaagd" door Guinness (die absoluut de dominantste is van het stel) Over het algemeen gaat het er rustig aan toe, ze gaan in rustige stap door de hele paddock, als een soort ijsberend stel, dit kan soms wel een uur duren. Soms neemt Guinness even een binnenbochtje en dan moet Quist wel eens even haar pas versnellen om voor te blijven. Salvator die ook in de paddock staat doet niet aan dit "spel" mee, hij moet hoogstens af en toe een stap opzij doen als hij toevallig net in hun loopbaan staat.
Zodra Guinness ophoudt kan ook Quist stil gaan staan. Tja, ze houden elkaar lekker in beweging zo, maar ik vraag mij toch af waarom ze dit doen. Wil Guinness gewoon haar dominantie bevestigen, of schuilt er nog wat anders achter dit gedrag ???

Minou

Re: Zwaan, kleef aan in paddock: dominantie ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:18

hey hoi,
Guiness wil gewoon haar dominantie bevestigen, ik heb zelf 4 arabieren en deze doen dit dus ook. heeft quist geen bijtplekken?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 19:31

Minou schreef:
heeft quist geen bijtplekken?

Nee, absoluut niet, het gaat er eigelijk heel vreedzaam aan toe, behalve dat Quist gedwongen wordt te blijven stappen....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:23

Andrew doet dit ook met het jonge ruintje wat bij hem en zijn vriendinnetje in de wei is komen te staan... Hij is niet zo traperig maar wel echt de dominante baas van de kudde. Hij bijt wel eens zachtjes in de kont en buik als hij hem zo opdrijft, maar echt gemeen kijken en hard bijten doet hij alleen als ik kom (meestal met eten) en het ruintje er ook bij wil komen staan... Dan houdt hij hem op een paar meter afstand van mij.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:25

oh gelukkig die van mij wel, maarja als hij hem dwingt om te stappen dat is ook een teken van te laten zien dat hij de baas is.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:42

Als onze merrie vind dat er gelopen moet worden, dan word er gelopen. Ruin wordt gewoon opgeduwd en moet gaan vind ze. Zeker in de paddock!
Leuke is dat ik vandaag weer zag, dat Ruin in de stal van Merrie ging staan. Dit vind ze vreselijk. HIj staat er lekker rustig in (eet haar hooi, als dat er nog lag)en zij maar ijsberen ervoor. Zo pakt hij haar terug denk ik! Haha!