SPOED! Paar vraagjes voor opdracht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lin87

SPOED! Paar vraagjes voor opdracht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 17:47

Voor school moet ik een opdracht maken en daar heb ik jullie bij nodig haha!

De opdracht is dus:

Bereken voor een bedrijf van 12 paarden hoeveel ruwvoer (hooi) en strooisel (zaagsel) je per jaar verbruikt.

Kunnen jullie mij even helpen? Bloos
Graag met de berekening erbij Haha!

Het maakt verder niet uit wat voor zaagsel en hoe groot de pakken zijn etc.
Het ruwvoer kan ik zelf wel berekenen als jullie mij kunnen vertellen hoeveel plakjes en in zown baal hooi zitten?

Oregon

Re: SPOED! Paar vraagjes voor opdracht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 17:54

Om te beginnen bereken je niet aan de hand van plakjes en balen. Reken in kilo's. Per pakje hooi verschilt de grote van het plak nogal nl. Aan de hand van een berekening waarin je kijkt om wat voor paarden het gaat, wat voor werk ze doen en hoeveel werk ze doen kun je berekenen wat het paard nodig heeft. Dit staat vast wel in je boek.
Betreft strooisel rekende ik altijd 10 kg stro per paard per week. Ik weet niet uit mijn hoofd hoeveel zaagsel gemiddeld gebruikt wordt. Deze gegevens heb ik uit KWINN. KWINN is een handboek waarin heel veel standaard gegevens staan zoals de gemiddelde strooiselprijs, hoeveel strooisel je nodig hebt per paard, de kosten aan gebouwen, etc. Dit boek zullen ze op school ook wel hebben.

Ik kan je wel iets meer helpen maar dan moet ik weten wat voor paarden het zijn en wat voor werk ze doen en hoeveel.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:00

Zaagsel; 15 kg in de week/per paard --> In een stal van 1,5x2,5

Sting

ik denk 10 plakjes per baal, maar dat verschilt ook wel erg hoor! Daarvan krijgt Sting er 4 per dag ong. Maar het hangt ook een beetje van het weer af (hij krijgt nu minder dan midden winter en in de zomer krijgt hij niks Lachen )
Ik heb stro, dus aan zaagsel kan ik je niet helpen.

Lopen de paarden ook buiten?

Sting

ik denk 10 plakjes per baal, maar dat verschilt ook wel erg hoor! Daarvan krijgt Sting er 4 per dag ong. Maar het hangt ook een beetje van het weer af (hij krijgt nu minder dan midden winter en in de zomer krijgt hij niks Lachen )
Ik heb stro, dus aan zaagsel kan ik je niet helpen.

Lopen de paarden ook buiten?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:03

Qua zaagsel gebruik je ongeveer 0,5 tot 1 pak per paard per week (staloppervlakte 9 m2, dus 3x3 meter). 1 pak = 25 kg. En kost hier geloof ik 6,60 euro per pak.

Lin87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 18:07

Okey dank jullie wel!!

Nu kom ik er verder wel zelf uit Knipoog