wanneer castereren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

wanneer castereren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 14:49

hallo
ik heb even een vraagje
ik heb nu een veulen van 3maanden en wil die waarschijnlijk laten castereren(weet nog niet zeker) maar welke leeftijd is het beste?
de een zegt een jaar de ander weer iets anders...

wanneer hebben jullie hetl laten doen?

ikke

Re: wanneer castereren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:17

Toen ik hem kocht (2 jaar).
Persoonlijk vind ik dat je zo lang mogelijk moet wachten.
Het is natuurlijk afhankelijk van je mogelijkheden, ik kan vanachter mijn computer natuurlijk niet bepalen dat je het bij twee jaar moet doen. Haha! Maar als je de mogelijkheden hebt en het paard blijft hanteerbaar, dan zou ik zeker tot twee jaar wachten, of zelfs tot drie jaar.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 15:23

ik heb nu nog een hengst(3jaar) die staat te koop maar die is in zijn gedrag 100x makkelijker dan mijn veulen nu.
hij blijft continu bijten en steigeren en tegen je aandouwen
weet wel dat je dat niet oplost met castereren maar met opvoeden maar ook steigert hij nu naar mijn andere hengst terwijl die niet eens naar hem of zijn moeder om kijkt. wel heb ik zelf een wei dus kan ze appart zetten enzo dat is op zich geen probleem heb dat met hun ook gedaan, bedankt voor je berichtje

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:31

Drie maanden is nog speelgedrag. Heb je een leeftijdsgenootje waar hij mee kan ravotten? Anders gaat hij het idd op jou botvieren. Inscharen dus, zorg voor een kudde met paarden die ook veulens hebben.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 15:39

nee heb al1 een hengst van 3 en zijn moeder. mijn hengst staat te koop en denk ook dat t niet verstandig is wil je er geen dooie bij hebben? ik zou zo niemand weten die zoiets heeft?
als er mensen zijn in de buurt van steenbergen nb of als iemand iets zou weten of een ander veulentje als hij van zijn moeder af is?heb zelf weide

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:42

Als je je oor even te luisteren legt zul je wel ergens iemand weten die ook fokt en veulens op dit moment heeft rondlopen. Een veulen van dit jaar die al bij zijn moeder vandaan is zul je niet gaan vinden, bovendien is dat idd vragen om ongelukken.

Het gedrag van jouw veulen komt beslist niet door de hormonen, daar is hij nog te jong voor. Dat komt omdat jij niet ingrijpt en hem op zijn plek zet. Misschien ben je teveel aan het kroelen, en ziet hij je als speelmaatje.
Dat hij bij zijn moeder staat en nog een driejarige hengst erbij is niet voldoende.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 15:45

ik probeer t m steeds af te leren maar hij blijft het doen en om hem nou steeds te slaan? vooral bijt hij erg veel. en btw de hengst staat appart hoor. zou die er niet bij kunnen laten denk ik al zeggen zommige weer van wel. ik zal het eens in de gaten gaan houden. zou een jaarling shet misschien iets zijn?of best een veulen?lijkt mij wel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:54

Als hij kans krijg om te bijten, dan sta je te dichtbij Haha!

En van een flinke trap onder zijn waarde derriere met de wreef van je voet s nog geen veulen doodgegaan hoor. Ik denk dat je niet hard genoeg bent. Een keer een flinke correctie is beter dan hem iedere keer te slaan.

Shet is niks. Leeftijdsgenootje is beter. En niet teveel met hem knuffelen. Krijg je alleen maar vervelende paarden van.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:55

Arabian_Girl schreef:
hallo
ik heb even een vraagje
ik heb nu een veulen van 3maanden en wil die waarschijnlijk laten castereren(weet nog niet zeker) maar welke leeftijd is het beste?
de een zegt een jaar de ander weer iets anders...

wanneer hebben jullie hetl laten doen?

Ik heb zelf 3 arabieren, met je hengst zou ik wachten tot hij 5 á 6 jaar is ( mits hij te hanteren is natuurlijk!) Dan zijn ze namelijk uitgegroeid en hebben ze de body en uitstraling van een hengs maar de hormoontjes zijn er dan wel uit

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:58

Ik zie ook dat je problemen met hem hebt, met bijten en steigeren.
Bijten 1 keer heel hard op zijn neus slaan en hij doet het nooit meer ( geloof me heb zelf 2 hengsten)
Steigeren: zorg dat je naar de zijkant van hem komt en duw hem om!
Het klinkt heel hard maar met een hengstveulen moet je vanaf het begin respect afdwingen. Te veel knuffelen, spelen krijg je alleen maar problemen mee.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 07:11

Inderdaad! Ik had zelf een hengst (gister gecastreerd) maar zoals hier al word gezegd, veel strenger en consequenter zijn. Mijn hengst was altijd goed te hanteren, nooit sterk oid. Een enkele keer steigeren, en dat heb ikhem ook afgeleerd Haha! *Een keer een goede mep met een zweep op zn kont gehad..* En het happen/bijten... Mijn pony hapt, maar bijt niet. En het happen is meer spelen, bijten houd ik al niet zo van, dus ook dat zou ik even goed de kop in drukken! En wat ook al eerder gezegd is, ga opzoek naar een opfok!

Nu even het antwoord op je vraag van het castreren:
Je mag een hengst canaf zijn 6e maand al castreren, maar ik persoonlijk zou er mee wachten tot iig 1 jaar en als het kan 2 jaar.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 14:09

oke bedankt voor de reacties ik ben aan het kijke voor een plaatsje voor m miss nu al samen met zijn moeder. alleen nu is hij ziek komt net van kliniek af dus nog even wachten

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 14:17

heb je een foto van die 3 jarige hengst???

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 17:08

mijn 3 jarige shetlanderhengst staat ook samen met mijn bijna 1 jarige shethengstje, en dat gaat super./.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:37

Mijn haffie is toen ie net een jaar was gecastereerd. Reden toen was dat ie de hele dag bezig was met oefenen (dekken) en vanaf een jaar schijnen ze al vruchtbaar te zijn. De rest van zijn jeugd heeft ie lekker in een gemengde kudde kunnen doorbrengen en hij is hierdoor een heel sociaal paardje geworden. Maar drie maanden lijkt me echt te vroeg, overleg anders even met je dierenarts... Enne verwacht niet dat ie als ie gecastereerd is een doetje wordt! Dat lijkt me stug, was bij die van mij in ieder geval niet zo. Alleen de voorplantingsdrang was meteen weg.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 20:08

als hij bij een merrie staat en je wilt geen kleintjes: dan zou ik het doen voor zijn 1e levensjaar. Anders kan je ook wel wachten tot hij een jaar of 3 is.
Denk er wel aan dat het laat doen in de herfst of winter, zodat er geen vliegen bij kunnen komen.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 18:31

bedankt voor de reacties. kwam vandaag aan en mijn merrie is hengstig en hij probeert er op te klimmen dusja ff kijken

hier staat een foto van gemini de hengst van 3 jaar
A.F.Gemini + Soraya Bint Djafa onder het zadel (arab) @work!
ook staat hij nog te koop op bokt daar staan andere foto´s op

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:22

allegro schreef:
Mijn haffie is toen ie net een jaar was gecastereerd. Reden toen was dat ie de hele dag bezig was met oefenen (dekken) en vanaf een jaar schijnen ze al vruchtbaar te zijn. De rest van zijn jeugd heeft ie lekker in een gemengde kudde kunnen doorbrengen en hij is hierdoor een heel sociaal paardje geworden. Maar drie maanden lijkt me echt te vroeg, overleg anders even met je dierenarts... Enne verwacht niet dat ie als ie gecastereerd is een doetje wordt! Dat lijkt me stug, was bij die van mij in ieder geval niet zo. Alleen de voorplantingsdrang was meteen weg.

Het is algemeen bekend paarden die vroeg gecastreerd worden dat ze meestal een smallere borst en hals houden net als een veulen. Bij een hengst groeit dit in de breedte tot hun vijfde jaar. Ik heb zelf ook een hengst van 3 die ik ook binnenkort ga laten castreren, hij is zelf er heel vroeg bij hij zit op en top in de hormone. en vreedt zich (zoals dat heet) zelf op. Hij loopt constant te poepen (terretorium afbakenen). Hierdoor valt hij erg af, maar we willen eerst een veulentje dus we wachten nog een paar maanden.

lucalovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:57

paarden worden gecastereerd als ze 1 tot 3 zijn

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:45

Citaat:
Het is algemeen bekend paarden die vroeg gecastreerd worden dat ze meestal een smallere borst en hals houden net als een veulen. Bij een hengst groeit dit in de breedte tot hun vijfde jaar. Ik heb zelf ook een hengst van 3 die ik ook binnenkort ga laten castreren, hij is zelf er heel vroeg bij hij zit op en top in de hormone. en vreedt zich (zoals dat heet) zelf op. Hij loopt constant te poepen (terretorium afbakenen). Hierdoor valt hij erg af, maar we willen eerst een veulentje dus we wachten nog een paar maanden.

Volgens mij is dit een hardnekkig misverstand. Bovendien waar moet je ze laten die drie jaar, eenzame opsluiting of alleen maar tussen leeftijdgenoten ?? Is volgens mij niet goed voor de opvoeding. Ivm de kans op bevruchten is tot hun derde in een gemengde kudde ook geen optie.... Mijn haf heeft trouwens wel gewoon een flinke hals en inderdaad niet zo'n brede borst maar dat hadden zijn paps en mams ook niet.
En om ze nou voor hun uiterlijk lang hengst te laten....... dat is in ieder geval niet mijn idee.

Kelly1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:59

probeer zolang mogelijk te wachten! als het niet meer in de hand te houden is dan moet je hem zeker laten castreren! ik heb mezelf pas horen vertellen dat ze het bij 6 maanden al doen, maar persoonlijk vind ik dat al best vroeg! als je consequent blijft met een hengst dan zou ik zolang het verantwoord is wachten totdat hij ongeveer 2a3 jaar is. Voordat je hem zadelmak gaat maken! Succes ermee

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 10:54

Nou mijn twee jarige hengst loopt met twee jarige en drie jarige hengsten op de wei.. En je zou je geen lievere hengst kunnen bedenken, die nog opgevoed is ook.. Natuurlijk moet je een hengst niet alleen op sluiten, maar waar zou het tussen zijn leeftijdsgenoten niet goed doen.. Ik ben wel blij dat er bij die van mij ook drie jarige rondlopen en de baas zijn !!!

Zelf wacht ik nog met die van mij castreren.. zeker tot dat ik met hem wil gaan beginnen.. Kan toch nog zeker een jaar niet met hem aan het werk, dus waarom nu al castreren terwijl ik de kans heb om hem als hengst te laten lopen..

Maar dan moet je die optie natuurlijk wel hebben.. ben er wel voor om paarden lekker bij elkaar te houden.. Bestaat die kans niet als jonge hengst, dan zou ik hem laten castreren..

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 17:58

mijn hengst van 3 is super makkelijk en staat naast merrie op stal en in de wei, geen probleem heb ik met hem hij is super lief nooit buiten of na je steigeren, maar shadi t veulen nu 4 maanden is echt een ramp nouja vergeleken hem. nu word hij helemaal erg op zijn moeder springen en tegen je aan steigeren en je omver proberen te lopen. iemand tips om t af te leren ook laat ie zich ineens moeikijk pakken dan steigert hij naar je en sprngt hij je kant op.soms is ie echt heel braaf maar soms moet ik me echt inhouden om m geen schop onder zijn kont te verkopen.

miesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:32

hoi,
ik zou hem als ik jou was pas op z n 3e laten castreren kan ju ook nog een beetje zien hoe hij als hengst is!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 10:31

miesjuhh schreef:
hoi,
ik zou hem als ik jou was pas op z n 3e laten castreren kan ju ook nog een beetje zien hoe hij als hengst is!

ja alleen dan zulle ze zolang 3 jaar dus appart moeten staan want zit niet te wachten op een veulen van haar zoon. dusja

mijn andere hengst heeft er gewoon bij gelopen en dat ging goed. en vin t eigenlijk een groot risico om gemini 3 jarige hengst erbij te zetten aangezien t veulen al naar m steiger enzo.weet niet of dat een goed idee is....
denk dat ik m rond t jaar castereer ff kijken hoe hij is. want hij wordt steeds vervelender. ligt aan t opvoeden maar hij blijft bezig. ben ook aan t kijken voor een wei met andere veulens dus ja kan alleen niks vinden iemand iets? in de buurt van steenbergen nb