Wanbetaler, wat kan men doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alabastro

Wanbetaler, wat kan men doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 13:20

Ik heb sinds juni 2004 3 merries van een koppel hier op de weide lopen. De merries zijn alle drachtig, 2 van Warkando´s Wonderboy en 1 van Alabastro. Afspraak was dat de merries voor de zomerperiode zouden blijven en we hebben een vaste prijs per maand afgesproken voor de zomer. Eens oktober was nog steeds niets van het standgeld betaald maar moest ik wel beginnen met bijvoederen wat ik dan ook gedaan heb. Ik spreek opnieuw een prijs af met die mensen omdat ik wist dat ze financieel moeilijk zaten, wilde ik ook nog een beetje meewerken.
Op 23/12/2004 komt L. A. (vriendin van M.S.) om 23h20 bij ons aankloppen. Ze vertelde dat ze weg was bij haar vriend, na een 10 jaar durende relatie, en vertelde de hij alles mocht houden behalve de paarden. Ze wilde dus de paarden afhalen en wilde 1 merrie, gedekt van mijn hengst, achterlaten voor de kosten. Ik heb haar 1 merrie laten meenemen en haar geadviseerd van de andere merries nog te laten staan tot de zaak een beetje afgekoeld was en ze iets kon regelen. Ze had beloofd om de kosten van die ene merrie te betalen in de komende week (voor 01/01/2005 dus). Daar is niets van in huis gekomen. Ondertussen heeft haar ex-vriend de dekking en enkele andere kosten (stro van het veld halen, transport,...) komen betalen. Nu zit haar ex achter de tralies en verkoopt zij al zijn bezittingen (huis, auto, ....) en wil ze de paarden komen halen maar slechts €1250 van de kosten betalen omdat ze denkt dat haar ex de rest betaald heeft.
Verder dreigt ze met vanalles en nog wat en beweert ze dat ze een klacht heeft ingediend tegen mij wegens misbruikt van vertrouwen omdat ik een factuur geschreven had van het dekgeld op haar naam maar na betaling door haar ex heb ik haar een creditnota gestuurd en de dekking op hem gefactureerd. Hij zit ivm valsheid in geschriften ed. en nu dreigt ze ook nog mij datzelfde in de schoenen te schuiven.
Natuurlijk heeft ze geen poot om op te staan en volgens mijn advocaat moet ik me geen zorgen maken maar zal ik ook niet veel van het geld terug zien.

Mijn vraag nu is heeft iemand ervaring met dergelijke situaties en zo ja hoe zijn die afgelopen?

Esmeralda

Re: Wanbetaler, wat kan men doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:29

paard gaat niet eerder weg, voordat jij je geld heb. Knipoog Zoniet, dan verkoop jij het paard, en hou je het geld zelf. Bloos Gelukkig zijn het geen kinderen Haha! waar zo mee gehanist word zeg. Maar al met al jij zit nu wel lekker in de problemen zeg, je zal vast nog eens iets aanbieden Clown

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:40

Persoonlijk had ik ze geen enkele merrie laten meenemen en alle drie de paarden gehouden tot alle rekeningen betaald waren.
Ik weet dat er in Nederland over zulke zaken al dikwijls uitspraak is gedaan. Ik geloof zelfs nog op de "Rijdende rechter" waar mensen de stalling ook niet betaalden en niet konden betalen waardoor na uitspraak van de rechter het paard eigendom werd van de schuldeiser

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:49

Ik zou ook de paarden niet meegeven ,want naar je geld kan je dan fluiten.Maar ik snap ook wel dat je niet op al die extra kostgangers zit te wachten.Ik hoop dat de paarden wat waard zijn, ik denk dat je dat moet afwegen. want als de merrie b.v maar 1000 euro waard is en je moet er van hun 3000 krijgen schiet je ook niks op.
Ik hoop dat het voor jou allemaal goed uitdraait maar ik vrees met vreze .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 14:00

Ik zou het hard spelen, gelukkig heb je de advocaat al ingeschakeld. Maar veel zul je er niet voor terugzien...

LiesBento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 14:03

Ik ben ook juriste en inderdaad, ze heeft totaal geen recht van spreken hoor !
Geen zorgen maken !!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:06

Volgens mij heeft er een tijd geleden in Bit een artikel gestaan over wat er allemaal gedaan kan worden als mensen geen stallinskosten betalen enz. Volgens mij zijn de belangrijkste punten die daar in stonden hierboven al genoemd, maar het kan mss nog nuttig zijn om het te lezen.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:26

De rijdende rechter heeft inderdaad een keer 'n paard aan de schuldeiser gegeven...

Verder, geef de moed niet op, en zorg goed voor die merrie's. Zij kunnen er toch niets aan doen. Wat er nog betaald moet worden, moet nog betaald worden. Al moet je dan wel duidelijk kunnen bewijzen wat er allemaal nog betaald moet worden ed. Niet buigen voor de dreigementen van dat mens, maar zorg ervoor dat je bewijs regelt dat ze je bedreigd. Dan heeft ze helemaal geen kans van gelijkkrijgen meer.

Kop op! Ach gut

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:15

jeanke schreef:
Persoonlijk had ik ze geen enkele merrie laten meenemen en alle drie de paarden gehouden tot alle rekeningen betaald waren.
Ik weet dat er in Nederland over zulke zaken al dikwijls uitspraak is gedaan. Ik geloof zelfs nog op de "Rijdende rechter" waar mensen de stalling ook niet betaalden en niet konden betalen waardoor na uitspraak van de rechter het paard eigendom werd van de schuldeiser

Die zaak kan ik me ook nog herinneren. Zolang alle kosten nog niet zijn betaald mag ze de paarden niet ophalen. Als er binnen een bapaalde periode niets is geregeld financieel gezien wordt jij de eigenaar.
Gelukkig heb je een advocaat ingeschakeld, die kan je zeker meer vertellen.

Hen je de paarden onder toeicht staan? Anders loop je natuurlijk het risico dat ze ineens wegzijn, niet echt de bedoeling, lijkt mij!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:24

mijn vorige stal eigenaar heeft iets soortgelijks meegemaakt, hij heeft uiteindelijk de paarden zelf gehouden maar had wel alle betalingen ed zwart op wit staan, dus geen mondelinge afspraken. weet niet hoe dat bij jou zit?

niks meegeven hoor en al helemaal niet geloven op haar woord. als ze je nog eens bedreigd met aangifte doen dan zou ik haar een stap voor zijn en het zelf doen, maar dan tegen haar, laat je niet in de sress brengen omdat zij het fatsoen niet hebben normaal hun rekeningen aan jou te betalen!

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:28

Ik weet toevallig dat je (in Nederland in ieder geval ) zelfs verplicht bent de paarden goed te blijven verzorgen. Je mag dus het paard niet letterlijk op straat zetten, minder voeren, op stal laten staan o.i.d.. Je mag wel het paard ergens anders weg zetten, zodat ze ze niet zomaar op kunnen halen. Je mag ook als je bijvoorbeeld een manege hebt een paard laten werken, maar als hij geld verdient heeft wordt dat bedrag van de schuld afgehaald.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 16:40

Ik blijf allicht de merries goed verzorgen, ik zet ze binnen op stal vanaf vanacht. Maar in Belgie mag je ze niet zomaar weg zetten, ze zijn onder mijn toezicht geplaatst en ik blijf verantwoordelijk, als ik ze wegzet, kan ik niet geen aanspraak meer maken op de paarden behalve als ik het dan weer via een deurwaarder doe maar dan blijft er zowiezo niets meer over na verkoop van de paarden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:53

Esmeralda schreef:
paard gaat niet eerder weg, voordat jij je geld heb. Knipoog Zoniet, dan verkoop jij het paard, en hou je het geld zelf. Bloos

Je mag nooit voor eigen Rechter spelen, dan verlies je altijd je zaak..

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 17:01

Verplaatst naar Vraag Maar Raak

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 17:10

Ik bedoelde met wegzetten ergens anders op de wei, deze moet dan inderdaad wel in jouw eigen bezit zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:14

Onmiddelijk een aangetekend schrijven sturen naar degene met wie jij een contract hebt gesloten. In dit schrijven sommeer je deze persoon alle achterstallige kosten, eventueel verhoogd met de wettelijke interesten, binnen 8 dagen te betalen.
Wordt er geen gehoor gegeven aan deze brief dan direct een deurwaarder inschakelen. (Gezien sommige dingen uit je verhaal: zeker doen!)
Wacht niet te lang anders wordt dit, bij een eventuele rechtszaak, als laksheid/slecht zaakvoerderschap/berusten in de situatie gezien.

Mocht je advokaat zeggen dat je drie aangetekende brieven moet sturen voor je iets kunt doen, dit is niet waar. Eén is genoeg!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:24

eerst schriftelijk aanmanen met kopie facturen erachter, na 3 aanmaningen naar www.intrum.nl gaan en de vordering overdragen, via intrum kun je gerechtelijk gaan en kun je waarsch de paarden verkopen om je geld terug te krijgen. Tis een heisa maarja tis niet anders..... iig geen paarden meer meegeven voor ze alles betaald heeft wat nog open staat.

ulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:29

in belgië is het zo dat je na verloop van tijd x aantal maanden de paarden kan toeeigenen om de kosten te dekken. ik weet niet hoe het in nederland zit en dan moet je natuurlijk ook eerst de hele papierwinkel doorlopen, facturen en aanmaningen sturen.. hebben die mensen een schriftelijk contract met je afgesloten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:32

@ Vippie: TS woont in Belgie en daar kun je na één aangetekend schrijven een deurwaarder sturen.
Gezien de situatie en acties van de klanten van TS lijkt mij dat wel slim om te doen. Als alles verkocht is en de klant "heeft niets meer" zal TS naar d'r centen kunnen fluiten.
Dus deurwaarder sturen voor het huis verkocht is. Het huis kan dan niet meer verkocht worden voor de schulden betaald zijn. Knipoog

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:49

ik heb een zelfde situatie gehad
ik heb een advocaat in de armen genomen, hem een brief laten schrijven met een rekening erbij van het achterstallig pensiongeld + zijn honorarium er bij op geteld.
betaling binnen 30 dagen na ontvangst van de brief anders werden de paarden openbaar vekocht aan de hoogste bieder, en hun bleven aansprakelijk voor het overgebleven geld dat via een deurwaarder zou worden op gehaald.
resultaat: alles is netjes betaald. paarden zijn verkocht en in het vervolg laat ik al mijn klanten een papier onder tekenen dat indien de betaling achterwege blijft er een slot op de stal komt en als het achterstallige pensionsgeld hoger is dan de waarde van het paard het paard door mij wordt verkocht.
het is hard maar .......

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:25

Laat inderdaad je advocaat een brief schrijven. Meestal is dit voldoende. Er kan inderdaad aanspraak gemaakt worden op wettelijke rente voor het te laat betalen. Ik lees hierboven stukjes over het toeeigenen van een paard, dit is niet mogelijk. Je advocaat kan bij het uitblijven een deurwaarder inschakelen of de rechtbank verzoeken een beschikking te geven voor het bedrag dat je toekomt, deze gaat dan weer naar de deurwaarder en die kan dan gerechtelijk het bedrag verhalen, desnoods via loonbeslag.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:45

In Belgie is het zo, dat wanneer een eigenaar minstens 3 maanden schuld heeft, je de paarden te koop aan mag bieden.

Dit moet wel voor een reele prijs zijn en van de opbrengst hou je de schulden in. De rest is voor de eigenaar.

Je moet inderdaad wel een laatste aanmaning aangetekend versturen voordat je hiertoe overgaat. Je mag de paarden NIET toe-eigenen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:01

Bij ons op stal staat het ook zo in het contract, bij betalingsachterstand worde de paarden uiteindelijk in beslag genomen. Maar ook mondelingen afspraken zijn rechtsgeldig en daarbij ben jij ook geloofwaardiger dan dat zooitje ongeregeld!!
Ik weet ook dat de eigenaar van een paard degene is die de hoofdverzorger is, mocht dat moeten worden bepaald. Tenzij hun eigendoms papieren hebben, ben jij dat dus, want jij doet er wat mee en zij vinden het wel gescheten om ze daar lekker gratis te laten staan!!
Snap dat je het nu doet, maar denk dat je je weinig zorgen hoeft te maken. Mocht je dit soort dingen alleen mondeling hebben gedaan, zet dan in vervolg op papier. Mocht het dan weer gebeuren, voel je jezelf sterker staan. Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:04

alabastro schreef:
omdat ik een factuur geschreven had van het dekgeld op haar naam maar na betaling door haar ex heb ik haar een creditnota gestuurd en de dekking op hem gefactureerd.

Het lijkt mij dat er wel iets op papier staat... Knipoog

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:08

Zoals ik het lees, staan er 3 merries drachtig, vanaf juni 2004 op jou stal/bedrijf.
Sinds die datum is er nog niet betaald. (dat zijn 10 maanden?)
Heb je een contract vanaf juni 2004 zwart op wit?

Omdat zij financieel moeilijk zaten, heb jij het te betalen bedrag wat schappelijker gemaakt (heb je die verandering ook weer zwart op wit gezet?)

De 3 paarden zijn nog niet betaald, maar de ex-vriend heeft wel al bepaalde kosten voldaan. (heb je dat ook op papier gezet?)

Er blijft dus nog een heel bedrag open staan wat nog betaald moet worden.

Als ik het zo goed begrepen heb, heb jij alles netjes op papier staan en is jou bekend wat wel en niet betaald is.
Idd stappen gaan ondernemen.
Het geld op gaan eisen en als er niet betaald word, deze zaak uit handen geven.