Trektocht te paard, wie heeft ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Trektocht te paard, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 12:11

In juni wil ik als voorbereiding op echte trektochten, beginnen met een toch dwars door noordholland heen. We vertrekken van stal (Zwaagdijk bij Hoorn) richting Schoorl (bij schoorldam het NHkanaal over).

Wie heeft er ervaringen met trektochten? En heeft het zelf georganiseerd?

En heeft iemand nog een overnachtingsadres voor de paarden in de buurt van Schoorl (Hargen, Groet, Warmenhuizen etc)?

We willen rustig aan beginnen, dus zonder bagage, die laten we brengen met de auto. Zelf overnachten we in een B&B of iets dergelijks. Voor onderweg nemen we alleen drinken en eten mee voor tijdens de rit.

Anoniem

Re: Trektocht te paard, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:32

Ik heb vorige zomer een trektocht gemaakt met een vriendin samen en onze haflingers. De bepakking hadden we meegenomen, en voor elke nacht een overnachting geregeld voor ons en de paarden. Wij konden steeds ergens in slapen, dat scheelt wel.

Belangrijk: De bepakking moet echt gelijk qua gewicht verdeeld zijn, anders gaat het trekken, en krijg je drukplekken. Ik spreek uit ervaring, en ze worden foeilelijk.

Zorg voor goede vliegenspray, Veerust bijv. Ik had verder nog het halster onder het hoofdstel, en het halstertouw opgerold mee. Dan kan je nog eens pauze houden. Zorg verder voor wat lekkers onderweg, zowel voor jezelf als voor paard. Iets om water in te doen om de paarden te drenken. Dat kan, maar moet niet.

Verder moet je de overnachtingsplaatsen goed bespreken, ook kijken naar wat de eisen zijn. Sommige stallen willen dat je paard maximaal een half jaar tevoren geënt is. Denk er verder om dat de ijzers ongeveer 1 a 2 weken oud zijn. Ze moeten immers goed vastzitten en al ingelopen zijn.

Zorg voor een handige kaart, plan vooraf de route, en werk die duidelijk uit. Probeer eventueel het gebied te verkennen als je er niet bekend bent. Bijv. 8 km langs een razenddrukke autoweg is niks.

Zorg voor een lijstje met alle nummers, en belangrijke gegevens Lachen Verder is zowel een goede mobiel met btg, als wat cash en pinpas wel fijn.

Tot slot, veel plezier!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:35

wij hebben een keer een 'trektocht' gedaan.
was maar drie dagen, niet zo lang dus. maar wel super leuk!!
bij de anwb verkopen ze kaarten voor trektochten door heel nederland.
hier staan ruiterpaden/routes op en het makkelijkste... ook overnachtingsadressen.
wij hebben toen gewoon 2 overnachtingsadressen in de buurt uitgezocht (ongeveer 30 km afstand van elkaar geloof ik) en daar met die kaart en stukjes zelf een route tussen bedacht die we wilde gaan rijden.
wij hadden trouwens zadeltassen met eten voor onszelf en de paarden en wat hoognodige dingen. en achter het zadel hadden we slaapzakken gebonden.
was heel leuk om te doen. helaas beschikt niet iedereen van ons meer over een eigen paard, maar we willen het zeker nog een keer herhalen.
succes ermee!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 12:54

IJzers hebben wel alle vier niet Lachen, bekappen doen we zelf. Er gaat wel een mesje mee voor noodgevallen.

Ruiterroutes heb je hier in Noordholland alleen in de duinen, de rest bestaat voornamelijk uit asfalt Clown

De route ga ik vantevoren uitkammen en rijden zonder paarden.

Inenten is inderdaad wel een punt, daar is weinig duidelijkheid over bij mijn paardje, dat moet ik nog uitzoeken, goed dat je het zegt Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:34

Oeh.. zonder ijzers.. dan wil ik je de tip meegeven om per dag niet meer als 20 km te lopen. Kijk eerst hoe dat gaat, en dan kan je het eventueel nog uitbouwen... Maar dan niet te lang doen Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 18:13

Ehm ik rij elke dag minstens 5 km zonder ijzers over straat. En drie keer per week zo'n 15 km.

Vorige week hebben we nog 26 km over asfalt gelopen. Goed maar dat kan ook gewoon als je natuurlijk bekapt. Beetje offtopic, ik ga hier niet verder over discussiëren.... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:18

Je hoeft niet gelijk zo vervelend te doen hoor. Ik geef je een goedbedoelde tip. Ik ken jou niet, maar jij geeft aan dat je eerst een korte tocht wilt doen voordat je op trektocht gaat. Daardoor trek ik de conclusie dat je niet gewend bent om vaak langere tochten te maken...

Het was alleen maar een goedbedoelde tip hoor... Niet dat ik erover wil gaan discussiëren. Maar ik baseerde die tip op wat ik las.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:52

ik heb ook een trektocht gereden en had veels te veel shirts meegenomen. Wat dus niet handig is. Nu is mijn nieuwe motto: Zolang ik niet onwijs stink naar zweet kan het best.
Neem dus niet voor elke dag een schoon shirt mee. Is te vee van het goede Knipoog