Ik heb vorige zomer een trektocht gemaakt met een vriendin samen en onze haflingers. De bepakking hadden we meegenomen, en voor elke nacht een overnachting geregeld voor ons en de paarden. Wij konden steeds ergens in slapen, dat scheelt wel.
Belangrijk: De bepakking moet echt gelijk qua gewicht verdeeld zijn, anders gaat het trekken, en krijg je drukplekken. Ik spreek uit ervaring, en ze worden foeilelijk.
Zorg voor goede vliegenspray, Veerust bijv. Ik had verder nog het halster onder het hoofdstel, en het halstertouw opgerold mee. Dan kan je nog eens pauze houden. Zorg verder voor wat lekkers onderweg, zowel voor jezelf als voor paard. Iets om water in te doen om de paarden te drenken. Dat kan, maar moet niet.
Verder moet je de overnachtingsplaatsen goed bespreken, ook kijken naar wat de eisen zijn. Sommige stallen willen dat je paard maximaal een half jaar tevoren geënt is. Denk er verder om dat de ijzers ongeveer 1 a 2 weken oud zijn. Ze moeten immers goed vastzitten en al ingelopen zijn.
Zorg voor een handige kaart, plan vooraf de route, en werk die duidelijk uit. Probeer eventueel het gebied te verkennen als je er niet bekend bent. Bijv. 8 km langs een razenddrukke autoweg is niks.
Zorg voor een lijstje met alle nummers, en belangrijke gegevens
Verder is zowel een goede mobiel met btg, als wat cash en pinpas wel fijn.
Tot slot, veel plezier!