Paard met eetprobleem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DebbyJ

Paard met eetprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 09:20

Mijn 11-jarige Friese merrie eet niet zoals een paard hoort te eten. Nadat ze vorig jaar een veulen heeft gehad is ze sterk vermagerd. Ondanks dat ze voldoende voer krijgt, komt er geen grammetje vet bij. Als ze op voer in haar bak krijgt eet ze een hap, draait een rondje en gaat naar buiten staan kijken. Verder trekt ze met haar buik, het lijkt wel of ze pijn heeft daar.. Het gekke is dat ze wel heel helder uit haar ogen kijkt en nog voldoende kuren heeft. Ze heeft geen koorts. Ik rij gewoon op haar, maar begin me nu toch wel een beetje zorgen te maken.. Heeft iemand hier ervaring mee? Waarschijnlijk komt vandaag de dierenarts even kijken. Ben benieuwd.

Sharmila

Re: Paard met eetprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:25

Ja ik heb hier ervaring mee!!!!

Laat alsjeblieft de dierenarts komen. Mijn tinker had hier ook maanden last van en die bleek een hele grote verstopping te hebben in zijn buik. Hij heeft het nog maar net overleefd.

Dus ik zou maar even gaan bellen als ik jou was!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:44

Mijn jaarling eet ook neit zoals het hoort. Hij was heel erg mager. Ik ben hem onderhoudsmuesli gaan voeren met alfpa A en hij is nu een heel stuk aangekomen maar nog steeds te mager. Hij heeft nu besloten dat hij dit voer ook niet lekker vind. Hij eet een paar happen en dan rent hij hard weg naar de bak en gaat daar spelen of rollen. Als ik hem dan weer terug haal eet hij weer een paar happen en gaat weer weg of gewoon om zich hen staren. Hij is ook verder helemaal gezond de dierenarts is langsgeweest en de tanden zijn gecontroleerd. Die van mij is dus niet ziek. Dus het zal heus niet gelijk ook zo'n verstopping zijn. Ik wet eigenlijk ook niet wat ik nu moet doen. Ik denk dat hij maar vooral op de onderhoudsmuesli gaat en dan een beetje alfa A.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:17

Als je je zorgen maakt moet je gewoon de DA bellen!

DebbyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 08:22

Gisteren is de dierenarts geweest, hij heeft haar kiezen nog even geveild, een wormkuur achtergelaten en bloed afgetapt. Ik ben heel benieuwd naar de uitslag van dat bloed, morgen weet ik meer. Jammer dat paarden niet kunnen praten en gewoon vertellen wat er aan de hand is, dat zou een hoop zorgen schelen... Iig bedankt voor jullie reacties!

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:06

Bij ons op stal staat ook zo'n paard.. 165 hoog.. Ze hebben bijna alle soorten al geprobeerd, sinds kort ook muesli, maar het helpt helemaal niks. Ze is niet echt mager, maar ze eet het gewoon niet, wat je dr ook voorschoteld... ja een appel eet ze.. beetje hooi, kuil en gras, maar biks eet ze gewoon niet... wij noemen haar inmiddels het annorexia paard... we weten gewoon niet wat we moeten doen.. ook zij is helemaal nagekeken door dierenarts, tandarts en altijd optijd ontwormt enzo..

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 20:03

Hoi debb,

En heb je de uitslag al binnen van je paardje?
Ben wel benieuwd wat het nou is.

Nou we horen het wel.

Liefs Bianca

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 00:50

@bitterbal, ik heb er ook 1 die zo kieskeurig is als de pest Boos! wat bij haar super helpt is bij elke keer dat ze krachtvoer krijgt een half flesje donker bier er over. echt ik kon het ook niet geloven, maar paarden vinden donker bier dus lekker Vingers aflikken en een half flesje is niet schadelijk voor ze.

debbyj heb je al uitslag??? want als ik jou verhaal zo lees denk ik toch dat daar meer aan de hand is.

DebbyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 08:41

Yep, ik heb de uitslag. Ze heeft het aan haar nieren! Ze heeft een kuur voor 10 dagen gehad en poeder voor over haar eten. Volgens de dierenarts mag ze wel licht werk doen, een wedstrijdje rijden kan geen kwaad. Vond het wel zielig om op haar te rijden hoor, ze is zo mager. Vanaf nu kan het alleen nog maar beter gaan. Over 2 maanden gaan ze weer bloed afnemen om te kijken of het al beter gaat. Dus als een paard niet wil eten....altijd handig om effe het bloed te laten onderzoeken!

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:56

Nu hopen dat het beter gaat! En als je lekker rustig aan doet, zal het wel mee vallen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 13:02

Fijn dat je weet wat er aan de hand is!!

Voor de andere eigenaren van paarden die niet willen eten: allereerst inderdaad de dierenarts erbij, mocht dit niets uithalen, dan misschien eens kijken hoe het gaat als je je paard in een wei/paddock met vriendjes zet? Sommige paarden zijn gewoon eenzaam/vervelen zich en eten daarom slecht.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 14:50

heb je zun gebit na laten kijken ze kan ook haken hebben en dan worden ze ook mager en sommige paarden willen niet eens meer eten

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 17:28

Oke dat is niet niks zeg wat aan je nieren hebben, bij een mens is het ook niet echt bevordelijk..maar volgens de DA komt ze er wel weer bovenop?
Nou ik hoop het wel voor je Deb..ugo loopt nu bij z'n vriendjes in de wei en het gaat al wel wat beter met hem nu maar ff afwachten ik laat er nog wel een persoon bij komen om hem ff nog een keer te behandelen.

Nou spreek je later weer succes met je paardje.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 00:53

DebbyJ schreef:
Yep, ik heb de uitslag. Ze heeft het aan haar nieren! Ze heeft een kuur voor 10 dagen gehad en poeder voor over haar eten. Volgens de dierenarts mag ze wel licht werk doen, een wedstrijdje rijden kan geen kwaad. Vond het wel zielig om op haar te rijden hoor, ze is zo mager. Vanaf nu kan het alleen nog maar beter gaan. Over 2 maanden gaan ze weer bloed afnemen om te kijken of het al beter gaat. Dus als een paard niet wil eten....altijd handig om effe het bloed te laten onderzoeken!

aan de nieren en maar een kuurtje van 10 dagen???
ik heb zelf een merrie waarbij vorig jaar bleek dat ze een nierenprobleem had. die heeft toch echt wel ietsje meer dan een kuurtje van 10 dagen gehad. deze had overigens geen enkel probleem met niet eten, het drinken cq de hoeveelheid was het probleem. de zomer ervoor was erg warm en droog geweest en ze had dus toen te weinig vloeistof binnen gekregen (waterschuw paard Haha! ) en dat kwam een jaar later boven water. de symptomen bij haar waren hele lichte koliekverschijnselen, waarbij haar lever dus was verschoven en de darmen achter de lever waren gaan zitten. en dat alles te danken aan te weinig drinken (nu krijgt ze zomers dan ook zout door d'r eten dat ze maar gaat drinken).

we hebben haar nieren wel weer volledig aan het werk gekregen. ze kreeg begin dit jaar het groene licht, dat alles weer goed was.

maar je weet nu wat er aan de hand is, en nu kun je er wat aan doen. ik hoop dat ze snel weer beter is.

DebbyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 10:21

Oh dat is goed om te weten rina. Heske drinkt naar ons idee ook niet genoeg, dus we zouden haar best wat zouter te eten kunnen geven? Heeft iemand enig idee waar die nieren precies zitten? Ik heb de boeken er op nageslagen, maar daar kon ik het niet in vinden.
Oja, ze heeft het gisteren tijdens een wedstrijd erg goed gedaan, 2x 160! Nu mag ze even een week lang grazen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:00

GEEN ZOUT ! ben zelf ook nier patient en een minimaal beetje kan ik hebben maar poeders in het algemeen en dus zeker ook zout is funest voor de nieren

DebbyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 13:58

ojee, goed dat je het zegt. Ze krijgt nu gewoon brokken, hooi en gras. We houden het gewoon bij de medicijnen die ze nu krijgt. Gekke is alleen dat ze in haar stal weinig of niets lijkt te drinken, als ze buiten komt rent ze direct naar de waterbak. Lijkt me toch niet goed voor een nierpatient? Veel drinken is dan toch belangrijk?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 01:59

dat zout geef ik op aanraden van de DA, ze moet nl blijven drinken anders krijgt ze weer dezelfde problemen.
maar je zou evt. ook electrolyten kunnen geven.