Sokken en Marquis hoefschoenen inlopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Sokken en Marquis hoefschoenen inlopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 07:26

Beste allen,

Heb voor mijn lipizaner Marquis hoefshcoenen aangeschaft. Ik heb een aantal vragen. Ten eerste wordt voor de inloopperiode een schema geadviseerd, waarbij de rijtijd elke keer met 10 minuten wordt verhoogd. Aangezien ik mijn paard ongeveer 3 tot 4 keer per week berijd, kan het bij mij zijn dat ik bv op maandag 10 minuten met de schoenen rijd, vrijdag 20 min rijd en dan zaterdag 30 min. Omdat deze dagen nogal ver uit elkaar liggen, vroeg ik me af ik niet beter bv de eerste week 10 min met de schoenen rijd, de tweede week 20 min en dan elke week met 10 min opvoer. Is dit niet beter? Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe hjebben jullie je paard laten wennen aan de schoenen? Tevens las ik de instructie dat bij zeer gevoelige paarden je beter teflon sokken kan gebruiken. Die kan ik nergess vinden, weet iemand waar ik die kan kopen? Wat is een alternatief. Ten derde: hoe kan ik weten dat de luchtkamer goed is opgepompt?

Groetjes

Morrie

Re: Sokken en Marquis hoefschoenen inlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 07:40

ik heb ervaring met marquis schoenen.

Ik heb het inlopen wat versneld, omdat mijn paard er geen last van leek te hebben, je moet gewoon naar je paard kijken en dan beslissen hoe je het aan gaat pakken.

Voel goed aan de hoefballen en bekijk ze goed als je de schoenen uit trekt, als ze warm en rood zijn, is je paard gevoelig, zijn ze niet warm en niet rood, dan is ie niet gevoelig!

Ik heb in de voorschoenen neopreen luchtkamers laten zetten en luchtkamers een cm hoger laten zetten, maar ik heb een buitenmodel paard (zware koudbloed).

De luchtkamers moest ik veel harder oppompen dan ik aanvankelijk deed. Je merkt het vanzelf: verlies je een schoen bij een galopje, dan moet je harder oppompen.

Ik heb nadat ik steeds schoenen verloor in het begin mijn gsm nummer met witte watervaste stift op alle schoenen geschreven, zodat iemand die zo'n ding vindt, me kan bellen.

Ik weet niet wie je paard bekapt, als dat een natuurlijk bekapper is, dan kan die je advies geven over het oppompen enzo.

Met sokken heb ik geen ervaring, ik had al moeite genoeg om de schoenen aan- en uit te krijgen

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:25

Ik heb sokken ook geprobeerd maar bij mijn paard werkte niks en na een aantal maanden heb ik de schoenen terug gestuurd en toch maar weer aan hoefijzers begonnen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:35

Toen pride nog op hoefschoenen liep heb ik van Vetrap 3M sokken gemaakt. Dit spul ademt, is rekbaar en zacht. Zo kan er ook geen zand tussen komen en is de kans op schuren heel klein. Ik heb er ook endurance mee gereden. Voor het aantrekken deed ik er nog een diepvrieszak om zodat het aantrekken makkelijk gaat. Daarna de zak er weer tussenuit trekken. Ik had overigens Smit schoenen.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 10:23

Beste Cornelie,

Je suggestie klinkt erg interessant. Toen je de 3M Vetrap gebruikt hebt, heb je er toen een sok van genaaid, die ook de gele hoef bedekt of heb je elke keer het onderbeen inclusief hoefballen ingebandageerd met de de tape?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:05

Mijn werkwijze:
- schone voeten
- hoefballen/kroonrand licht insmeren met vaseline
- vetrap er omheen wikkelen, tot halverwege de onderkant van de hoef, bovenkant naar gelang de ondergrond waar we op gingen rijden. Dus bv bij alleen gras net tot in de kootholte. Verwachtte ik mul zand dan tot aan de kogel bv.
- diepvrieszak open knippen en er omheen
- schoen aantrekke
- zak ertussenuit halen
- schoen dichtmaken

En ook na een endurance/trainingsrit van ruim 3 uur geen schuurplekken en zelfs geen rode huid oid. Pride heeft witte voeten en een gevoelige huid maar dit werkte perfect. Juist ook omdat er geen vuil kan komen tussen zijn huid en de laag daarna. Ook geeft dit spul geen vervelende naden als het dubbel zit. Ik heb ook hansaplast elleboog beschermers gebruikt maar dat was vreselijk. Helaas had ik het niet snel genoeg door en toen heeft hij wekenlang met een wond gelopen. Ik heb ook flexwrap geprobeerd maar dat vond ik iets minder. Is net wat te plastic achtig.
Toen ik eenmaal de slag te pakken had deed ik beide voorvoeten in 5 minuten. Dus dan valt de tijd nog wel mee.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 12:46

Beste Cornelie,

bedankt voor je uitgebreide antwoord. Dit is een zeer goed advies. waar heb jij de 3M Vetrap tape gekocht?

Groetjes

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:59

hoi
ik ken de dames van marquis heel goed en ik denk dat je het best
hun even kan bellen het is namelijk best belangerijk

en ze kosten ook aardig wat dus zou het jammer zijn als het mis ging

veel sucses groetjes nathalie

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:07

Wat mij het beste bevalt zijn herensokken van Zeeman, voor Zeeman begrippen de duurdere sokken. Deze sokken passen in ieder gaval tot maat 4 schoen. Na 1 gebruik zitten er al gaten in maar je kunt ze dan nog wel een paar keer gebruiken (wel eerst wassen!!!)
Zelf heb ik ook vetrap gebrobeert, maar ik vond er twee nadelen aan zitten. 1, het het verschrikkelijk duur spul en maar 1 keer te gebruiken.
2, bij een behoorlijke buitenrit krulde het op.

Succes met het uitproberen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:40

Hoi,

Ik zou lekker eerst eens zonder sokken rijden. Kijken of dat gaat. Als je paard tocj last heeft van de schoenen kan je altijd nog met sokken proberen te rijden.
Mijn paard had b.v. geen sokken nodig in de Marquis schoenen.
Lijkt me fijner voor een paard om zonder sokken te rijden. Die sokken kunnen immers ook weer gaan schuren ed.

Is het de bedoeling dat je altijd met schoenen blijft rijden ? Of zijn ze voor tijdelijk ?
O ja, ik verloor dus altijd 1 schoen in de galop ( hilarische situaties krijg je dan hoor ). Toen ik de schoenen kocht kon je ook nog niet 2 verschillende maten kopen, die had ik eigenlijk wel nodig.

Groetjes,

Maris