Hoe zit het nu met de Chip??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Madelief28

Hoe zit het nu met de Chip??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 21:32

Is dat nu wel of niet verplicht bij je paard?

Ik hoor namelijk van mijn DA dat het niet verplicht is, ook neit op Wedstrijd maar wanneer je paard bv op de weg ongeluk veroorzaakt zou de verzekering moeilijk kunnen gaan doen omdat mijn paard geen chip heeft... Waarom die redenering denk ik dan?

Weet iemand hoe het nu zit of hoe ik daar achter kom?

ikke

Re: Hoe zit het nu met de Chip??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:59

*zucht* Haha! Nee de chip is NIET verplicht. Registratie is verplicht en de chip OF DNA zijn de, op dit moment, geaccepteerde vormen.
Passpoort moet al, registratie moet vanaf 01-01-2007. Tot die tijd heb je dus nog om de boel te regelen.
Verzekeringen hebben niks met registratie uit te staan!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 22:10

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 23:33

Op het moment zijn de regelgeving rondom chippen niet geheel bekend. Er lopen momenteel aantal discussies rond bij het ministerie. Verwacht wordt dat er meer duidelijkheid komt einde van dit jaar.

Op het moment is chippen niet verplicht van de verzekering uit. Verder heb je om te starten een identificatie nodig naast het paardenpaspoort, dat kan een chip of DNA zijn. Paardenpaspoort is al wel wettelijk verplicht.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 16:43

Dus of DNA of Chip is verplicht op wedstrijd?

Wat nu als je geen van beide hebt, maar wel gewoon een paspoort en inentingsboekjes?

Gaan ze echt bij elke wedstrijd controleren of je paard gechipt of DNA is

ik lees op de boven genoemde link wel dat Chip verplicht is?.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:45

Je zou het kunnen riskeren, met het risico dat je niet kunt starten als er wel een chip inmoet (of dat ze dat ter plekke even voor je " regelen". Kans is groot dat je dan laat chippen terwijl je dat eigenlijk helemaal niet wilt.
Tegenwoordig moet wel ieder paard voorzien zijn van een paspoort. Inentingsboekje volstaat iig niet.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 17:00

het gaat om een onderling concoursje...iedereen met en zonder startkaart mag mee doen...ik denk dus `dat het geen probleem gaat worden..althans dat hoop ik ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 17:11

Als het een onderlinge wedstrijd is, denk ik niet dat ze op chip gaan controleren.

Voor de zekerheid kun je het bij de wedstrijdorganisatie even navragen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 17:12

Voor wedstrijden is het wel verplicht (DNA/Chip) en ik zou als ik jou was het risico niet nemen. Als er iets is waar de KNHS super in is, dan is het mensen straffen op regeltjes. De tuchtcommisie werkt geweldig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 17:35

claudia23 schreef:
Dus of DNA of Chip is verplicht op wedstrijd?

Wat nu als je geen van beide hebt, maar wel gewoon een paspoort en inentingsboekjes?

Gaan ze echt bij elke wedstrijd controleren of je paard gechipt of DNA is

ik lees op de boven genoemde link wel dat Chip verplicht is?.

Dat klopt, omdat de organisatie erachter heeel erg graag heeft dat iedereen aan de chip gaat. Ze verzwijgen (bewust?) de mogelijkheid tot DNA-registratie.
Ik zou gewoon meedoen, zonder startkaart weet de NHS immers van niks, kunnen ze ook niks zeggen.
Die tuchtcommissie mag dan wel goed zijn, hun informatieverstrekking deugd nergens heen, op het strafbare af.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 22:39

ik ga ook gewoon mee doen!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 07:42

Als het een onderlinge wedstrijd is en je hebt geen startkaart nodig en je hebt er geen dan is het opzich geen probleem. Als je paard in de overgangsregelingen valt.

Daarnaast heb ik iets meer vertrouwen in hetgeen geschreven staat op www.nl-paardenpasporot.nl dan hetgeen door sommigen verkondigd wordt op bokt of waar dan ook en berust op "horen zeggen verhalen" die zogenaamd van het ministerie komen zonder dat de officiele sites hierover wat publiceren.