Dilemma: verkopen of tijdelijk op het land?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Dilemma: verkopen of tijdelijk op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 21:09

Lang verhaal Bloos Ik zit een beetje met een gewetensvraag. Ik heb mijn paard vanaf 28 augustus 2004. Heb expres een wat ouder paard (ze is nu 13) gekocht omdat ik toen al niet lekker in mijn vel zat en veel moe was. Dit vanwege een chronische ziekte wat ik toen net te horen kreeg dat ik dat had maar ik zou mij dus met een half jaar beter moeten gaan voelen volgens de prognose maar wat dus nog niet het geval is. Kom er wel maar het gaat helaas gewoon wat langer duren en zal misschien een andere baan moeten gaan zoeken met minder uren.

Nu heeft zij helaas na 4 dagen al een ongeluk gehad wat een nasleep heeft gekregen. Ik heb veel zorgen om haar (gehad) en dat sloopt mij ook aardig qua energie. Ze is door het been van het ongeluk te gaan ontlasten scheef gaan lopen (nu niet echt meer), last van haar nek en rug. Ze is verder helemaal weer ok het been is allang genezen maar er moet nog flink aan bespiering gewerkt worden. Gelukkig heb ik een goede fysio die iedere week komt en mag ik weer rijden. 2 dagen rijden en dan 1 dag longeren aan de bijzet. Maar ben eigenlijk zo moe dat ik het allemaal niet meer aan kan. Zowel het verzorgen op zich als de zorgen er omheen. Kan mijn draai niet echt vinden op pensionstallen maak echt van een mug een olifant. Als ik er ben loop ik alleen maar overal op te letten enzo en te zeuren heb er niet echt veel plezier meer van er lijkt altijd wel wat te zijn. Weet ligt voor het grootste deel aan mij maar ja.

Tijdens de rustperiode ben ik er achter gekomen dat het geen paard is om stil te zetten en alleen buiten te laten lopen. Ik had in gedachte toen ik haar kocht rijden als ik de energie had en voor de rest wandelen en lekker tutten. Ben speciaal ook op zoek gegaan naar een stal waar ze ook in de winter buiten komen in een paddock.Maar ze word kribbig, mager, slap qua bespiering en onrustig. Ze is gelukkiger als ze aan het werk gezet word. Dit heeft ze bij de vorige eigenaren geloof ik ook altijd gedaan in de vorm van dressuur. Ook heb ik vaak de neiging mijn geduld gauw te verliezen omdat ik altijd moe ben. Had gehoopt met een half jaar mij beter te gaan voelen (dit was de prognose) dus het valt een beetje tegen. Bijrijder werkt bij mij niet mede door mijn kieskeurigheid Bloos , slechte ervaringen in het verleden en omdat ze therapeutisch gereden moet worden en begeleid.

Is het wel eerlijk om haar deze zomer ergens op een land te zetten om zelf bij te komen (wel alle spieren weer weg) en haar niet te verliezen of is het eerlijker haar aan iemand te verkopen die wel de tijd en energie heeft haar iedere dag te trainen en te blijven trainen? Kon ik maar in de toekomst kijken Huilen

Antheman

Re: Dilemma: verkopen of tijdelijk op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:12

Volgens mij heb je je keus al gemaakt Knipoog
Veel sterkte ermee!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:22

Als ik je verhaal zo lees lijk je inderdaad al zelf de beslissing genomen te hebben dat het wellicht beter is het paard te verkopen.

Je paard is niet gelukkig met de huidige situatie en zelf lijdt je er ook onder. Voor jullie beiden lijkt dit me de beste keus. Maar dan moet je er zelf wel helemaal achterstaan. Ook omdat je aangeeft zo kieskeurig te zijn: het zal dan nog een hele opgave zijn om een geschikte koper te vinden!!

Succes met de beslissing.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 21:25

Ja eigenlijk weet ik al wat het beste zou zijn voor beide. Iemand die er wat in ziet om haar iedere dag te trainen en lief en geduldig voor haar is. Maar het is zo moeilijk. Mijn relatie lijd er ook onder om eerlijk te zijn. Iedere dag als ik thuis kom is het Kaylee zus Kaylee zo nooit leuke dingen.
Denk dat Kaylee het ook wel merkt dat ik niet lekker ben en dat het op haar zeker ook effect heeft. Zij zit niet lekker in dr vel en ik ook niet. Het is zo'n omgelovelijk lief en gevoelig paard.
Zit er aan te denken om mijn fysio te vragen of zij iemand weet die haar wil trainen of overnemen. Want weet al wat ze gaat zeggen over het op een land zetten dat heb ik geloof ik al een keer aan haar gevraagd. Denk niet dat ze er van opknapt en alleen maar slapper word. Verder heeft ze ook bijvoer nodig en heeft ze het gauw koud. Durf ze niet zomaar in ene 24/7 op een land te zetten zonder schuilstal of bijvoer.
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 17-04-05 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:28

Hoi Gouda,

Nu ik weer veel lekkerder in mijn vel zit, loopt het met de paarden ook allemaal veel soepeler!
Dat krijg ik echt van ze terug!!

Werk lekker aan jezelf! daar is iedereen bij gebaat!

Veel sterkte! Ach gut

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 21:31

Ga ook volgende maand kijken of ik een deel van de moeheid weg kan nemen door aan de depressie te werken maar een ander deel door de ziekte blijft helaas ben ik bang. Want uiteindelijk is dat de oorzaak heb geen genoeg voedingsstoffen, vitaminen, hormonen en daar word je ook moe en depri van dat schijnt een symptoom te zijn. Mijn zus heeft hetzelfde en bijna de zelfde symptomen.
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 17-04-05 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:32

Ja dat denk ik ook! Het is een moeilijke beslissing. Ik heb voor Arabesk ook een ander paard gehad, met van alles en nog wat. Een vorige eigenaar wilde haar graag terug, dat heb ik toen gedaan en toen kwam Arabesk op mijn pad.....

Dus wie weet wat voor alleraardigst paardje er straks op jouw pad komt!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 21:34

Een ander paard zal er dan ooit ook wel komen mocht ik beslissen. Maar ben zo bang wat overhaast te doen en dan spijt te krijgen. Maar ja achteraf praten is altijd moeilijk en in de toekomst kijken ook.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:38

Het ligt er ook aan waar je paardje terecht komt natuurlijk. Het leukste zou zijn aardige mensen die goed voor haar zorgen en waar je ook zo af en toe nog eens mag komen kijken...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 21:41

Ja denk ook als er iemand is die goed voor haar is en rustig met haar is ik er ook eerder vrede mee zal hebben. Niet dat ze in ene weer op stal komt de staan de hele dag dat wil ik niet meer.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 08:59

ik heb hier altijd wat een andere mening over maar genoeg mensen die hun paard niet voor altijd bij zich willen houden dus dan is verkoop inderdaad een optie.

ik denk ook dat het meer tussen mensenoren zit dat een paard op de wei niet gelukkig kan zijn. met wat soortgenoten denk ik echt niet dat een paard al die trainingen zal missen of het contact met mensen.

mijn idee is dan ook, als je van kaylee houdt en verder met d'r wilt gaan; hou haar dan, zoek een wei met soortgenoten en ga aan het werk met jezelf. kom je er uiteindelijk toch niet uit met jezelf dan kan een verkoop altijd nog. weidegang is voor een geblesseerd paard altijd goed volgens mij. Lachen

succes met wat je gaat doen gouda! Ach gut

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 09:25

Ze is niet meer geblesseerd maar word ongelukkig en kribbig als ik haar laat staan. Beter van het land word ze ook niet omdat ik al maanden bezig ben met spieren kweken en iedere keer als ik haar een paar weken stil moest zetten dan werden de spieren weer minder en zei ongelukkiger. Pas als ik weer aan het werk ging dan eet ze beter anders laat ze dr brokken bijna allemaal staan en dr hooi liggen. Wil haar zeker niet kwijt maar dit gaat zo ook niet meer is niet eerlijk voor haar als ik er iedere keer moe en sjago rond loop. Werken aan mijzelf doe ik al volgende maand kan ik eindelijk in behandeling maar in mijn crhonische ziekte zit ook niet echt schot.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:32

Heb je al eens aan een (tijdelijke?) bijrijder gedacht?
Als je in Gouda woont, zou je misschien contact met Margreet_Joy op kunnen nemen. Haar paard is pas ingeslapen en zij is juist op zoek naar een paard om bij te rijden.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 09:45

Heb ze toevallig net een pbtje gestuurd want we hadden al contact een tijdje terug. Ik heb een tijd terug een advertentie op bokt gezet dat ik een verzorger/bijrijder zocht maar vond het zo moeilijk omdat je dan toegeeft aan jezelf dat het niet meer lukt alleen dus had ik niet echt meer wat gedaan want er waren niet veel reacties ook. Voelt als een soort van opgeven heel stom weet het. Ook moet ze nog therepeutisch gereden worden dus het moet iemand zijn die goed kan rijden en dan de tips die ik krijg van de fysio ook uit kan voeren en er misschien af en toe bij kan zijn als ze er is. Verder is het een heel braaf paard dus denk dat het wel een goede oplossing kan zijn. Ze heeft de aandacht en training denk ik echt nodig en die kan ik haar niet altijd genoeg geven.

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:09

Hoi,
Wat een drama zeg . Ik weet wel dat het voor een paard heel goed kan zijn als hij een rustperiode heeft en dan niet op stal maar lekker buiten en gezien haar situatie lijkt het mezelfs heel goed voor haar lekker buiten met wat andere paarden .
Mocht je daarna zelf nog geen tijd hebben kun je haar altijd nog verkopen (heft ze wel haar verdiende vakantie gehad!!!!!!!!!!!!

Heel veel succes met je beslissing.
Groetjes Angelica.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 10:54

Ik denk dat ik toch een tijd ga proberen of ik het red met een bijrijder/ verzorgster. Kan ik altijd als nog beslissen ze tijdelijk op een weiland te zetten om zelf tot rust te komen en dan verder kijken hoe en wat. Gelukkig komt het weideseizoen er aan overal dus dat zal niet moeilijk te regelen zijn. Het is jammer dat mijn stal te duur is voor alleen weidegang (248.00 per maand) en dat je dan alsnog moet komen om te mesten etc.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:44

Ik zou haar verkopen. Je eigen gezondheid gaat voor alles.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:59

@Gouda: natuurlijk is het best moeilijk om toe te geven dat je het even alleen niet meer redt. Maar als je kijkt naar zowel je eigen belang en dat van je paard, dan weet ik zeker dat je je daar overheen kunt zetten. Sterkte met je beslissing! Ach gut

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 12:03

Het is ook gewoon dat ik voor haar het beste wil. Ben eigenlijk vaak alleen maar met haar bezig heb niet veel anders Bloos . En daarom ben ik zo kieskeurig te kieskeurig helaas en wens ik haar alle geluk. Moet mij er inderdaad overheen zetten dat het alleen niet meer lukt en een ander plezier gunnen. Het is gewoon een heel leuk paard en als ik het even niet meer zie zitten dan vast een ander wel. Ben zo bang dat ik haar wegdoe dat ik spijt krijg zodra het wel weer beter gaat.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:29

Voor dat laatste zou ik in jouw geval ook erg bang zijn. Zeker als ze alles is voor je, moet je daar niet aan denken.... brrr
Maarre als je samen met je paard bezig bent dan kan dat dubbele vreugde zijn. Daarom geniet ik extra als ik samen met mijn twee dochters op stal ben en samen Jamie (mijn paard) en Lotje (onze pony) doe.... Dat plezier wens ik je ook van harte toe.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:36

Yvette,

als je wilt, ik kan haar een paar keer per week rijden en wil ook best je stal eens uitmesten/ bijstrooien een paar keer per week. Heb het wel druk gehad, maar we zijn ver klaar nu met de verbouwing...

Wat je ook kunt doen is een goede betrouwbare (betalende) bijrijder zoeken. Zet een advertentie op bokt, marktplaats, in de supermarkt.

En daarnaast moet je je niet al te veel zorgen maken omtrent je paardje. Ga genieten van alles! Zó slecht hebben ze het niet op deze stal...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 12:44

Nee ze hebben het zeker niet slecht dat weet ik wel. En met de baasjes treffen ze het er ook goed wie betaald er nu zoveel voor zo weinig Haha!

Ik heb al een leuke aanbieding gehad van iemand hier op bokt qua bijrijden. Ze komt waarschijnlijk van het weekend kijken.
Bedankt ook voor je aanbod je hebt het al vaker aangeboden. Ik ben gewoon te trots en eigenwijs om er op in te gaan Bloos terwijl eigenlijk moet ik er gewoon eens gebruik van maken eens een daagje niets. Nu komt het mooie weer er aan en kunnen ze later in het seizoen lekker tot 's-avonds buiten lopen. En ik hoop dat het buitenritten seizoen ook er snel aankomt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:53

Het aannemen van een bijrijder/ verzorger betekent niet dat je zelf faalt als eigenaar (ondanks dat ik me ook over deze gedachte heen moet zetten) maar het betekent alleen maar dat je het beste wil voor je paard én jezelf.
Als er nou eens in de zoveel tijd iemand anders een keertje komt, dan biedt je én het beste voor het paard én je gunt jezelf eens lekker vrij zodat je andere dagen méér energie hebt.
De ene persoon heeft wél 7 dagen per week tijd/ energie/ zin om uuuuren bezig te zijn met de paarden, de ander trekt dat wat minder.
Dat jij dat soms niet 7 dagen per week trekt, maakt dat jou nog geen mislukkeling als eigenaar. Ach gut

Als ik in jouw schoenen had gestaan, zou ik het een tijdje aankijken op deze manier, mét bijrijdster.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:58

Ja Yvette, ik denk dat je zelf ook wel weet dat je paard niet blijer ervan word om op de wei gezet te worden, daarbij kan ze weer terugvallen in haar scheefheid met alle gevolgen van dien.
Als je echt bang bent om spijt te krijgen als je haar eventueel zou verkopen, zou ik echt op zoek gaan naar iemand die je paard tijdelijk lekker aan het werk kan gaan zetten zodat jij zelf even rust zou kunnen nemen of tussendoor toch bosritten of wat dan ook te gaan doen, maar dat je paard wel lekker gewerkt word. Tuurlijk ga je dan regelmatig kijken hoe het gaat en dan kun je zelf wel een oordeel maken of het klikt tussen ruiter en paard en of het allemaal naar wens is. Dan kun je nog maar kijken wat je gaat doen. En Chubby geeft je al een hele mooie kans!!!! Ach gut

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 13:10

Begin er idd steeds meer van overtuigd te raken dat een bijrijder de beste oplossing voor ons is. Kaylee moet echt gereden en gelongeerd worden voor het behoud van de spieren en om ze goed en vrolijk te houden. Een vakantie in de weide zou ik dan als noodoplossing moeten zien en dat zou niet te lang moeten zijn. Hoop dan ook dat het klikt met de bokker die komt kijken voor Kaylee dan zijn we allen geholpen.
Bedankt voor jullie lieve en ondersteunende reacties dat doet mij goed OK dan! .