Advies om oude pony weer mooi in haar vacht te krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Advies om oude pony weer mooi in haar vacht te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 20:49

Even een vraagje namens de trouwe verzorgers van twee oude pony's: Aram, een kruising met een arabier van bijna 31 en Nanda, een New Forest van bijna 32.

Nanda komt steeds slechter door haar vacht heen. Hiermee bedoel ik dat ze hele lange haren onder haar buik heeft. Slechte haargroei is een bekend ouderdomskwaaltje bij paarden geloof ik. Maar heeft iemand een goed advies hoe we haar vacht wat mooier de zomer in kunnen brengen?

Ze krijgt nu qua voeding naast hooi e.d. bix voor oudere paarden en lijnzaad olie. Verder wordt ze goed geborsteld, en staat ze tijdens de koudere dagen met een deken op stal.

Er wordt met de gedachte gespeeld om haar misschien deels te scheren als warmer weer dit toe laat; maar deze pony is nog nooit gescheerd (of in ieder geval niet de afgelopen 20 jaar) En ook gaan de pony's, als het weer het toe laat, aan het eind van de maand weer dag en nacht de wei op. Kortom: is deels scheren wel een goed idee??

santie

Re: Advies om oude pony weer mooi in haar vacht te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 20:55

er zijn vitamine preperaten, die paarden helpen om beter uit de wintervacht te komen, deze worden vaker gebruikt bij oudere paarden, moet je even kijken bij bv de paarden drogist, en anders even aan de da vragen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 20:58

Oh ja, dat was ik vergeten toe tevoegen: die vitaminepreparaten krijgen ze ook weleens. Maar bedankt voor de tip!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 15:13

Heeft iemand anders nog advies?

Ook wat betreft de vraag: Is deels scheren een optie als de pony in mei dag en nacht de wei op gaat?

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:26

deels scheren is wel een optie maar zou ik niet aanraden als ze weer dag en nacht in wei komen te staan, ik heb ook een oud paard op stal staan en die heeft ook dit probleem maar gewoon lkkr blijven borstelen, dit stimuleert oko de bloedsomloop en geeft ook nog eens een heerlijke massage Tong uitsteken lijnzaadolie is goed maar zonnebloem olie op zijn tijd is ook niet verkeerd succes groetjes linda

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 17:00

Ik denk dat je al zo´n beetje alles doet wat mogelijk is. Scheren als alternatief voor verharen lijkt me toch niet zo´n goed idee. Dat is toch meer iets voor als je veel en intensief rijdt. Ik denk ook dat het gewoon wat langer duurt bij oudere pony´s .(die van mij heeft ook nof een behoorlijk vachtje, ook veel op haar buik)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 17:14

Scheren zou je kunnen doen als ze in juni nog in hun wintervacht staan en constant aan het zweten zijn. Maar tot die tijd zou ik inderdaad blijven borstelen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 17:20

Bij mijn oude paard (28) hielp velcoat fantastisch.Een soort olie die ze gewoon in de dierenspeciaalzaak verkopen ik geloof 24 euro voor een flesje het is eigenlijk voor honden maar word ook voor paarden verkocht.Het is speciaal voor verharen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 17:24

Klopt, is idd goed spul en ook voor paarden, maar het heet Velcote Knipoog Ik betaal bijna 90 euro voor 2,5 liter, dat is uiteindelijk een stuk goedkoper dan de kleine verpakking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:07

Sosha schreef:
Klopt, is idd goed spul en ook voor paarden, maar het heet Velcote Knipoog Ik betaal bijna 90 euro voor 2,5 liter, dat is uiteindelijk een stuk goedkoper dan de kleine verpakking.

Hoelang geef jij het dan? bij mij was 1 fles voor een ruif periode genoeg.Die 2,5 liter is wel intresant want mijn Duitse herder krijgt het ook.Maar zo'n grote verpakking heb ik nog niet in de winkel gezien? waar heb je die dan vandaan?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:18

De grote verpakking hadden ze bij mijn fourage handel/dierenspeciaalzaak niet op voorraad, maar na 2 dagen hadden ze 'm binnen.

Ik ben van plan om het de hele zomer te geven, die van mij heeft nl. zomerexceem en het lijkt tot nu toe goed te helpen. Heeft ook geen last meer van schilfertjes en zit mooi in zijn vacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:22

AH, dat is een goed idee,
de pony van mijn vriendin heeft vreselijk zomerexceem.Daar hebben we eigenlijk niet aan gedacht.Bovendien word velcote hier een dorp verder op gemaakt dus dat moet hier dan toch ook in groot verpakking te krijgen zijn.Dank u _/-o_

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 23:01

hier staat ook een oude pony op stal en die komt ook erg slecht uit zijn vacht. Hij wordt dan ook helemaal kaal geschoren elk jaar incl. zijn manen (heeft erge last van jeuk). Helpt echt super je merkt gewoon dat hij het niet meer zo heet heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 07:32

Van Lijnzaadolie krijgen oude paarden ook een mooie glans, ook Prominent van Excellent, maar dat is nogal prijzig Knipoog