onbeperkt hooi

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stado

onbeperkt hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 19:02

Mijn paarden staan in een paddock. Ze hebben dus geen gras om te eten maar staan op zand. Nu vroeg ik me af, kun je hooi onbeperkt voeren? In dat geval wil ik namelijk zo'n grote rol hooi in de paddock zetten zodat ze de hele dag door lekker kunnen eten. Maar is dat wel goed voor ze? Worden ze dan niet hartstikke dik of erger, krijgen ze daar geen koliek van?

Oscar
Forumcoördinator

Re: onbeperkt hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:10

Is de paddock overdekt?
Als je de rol hooi nl. buiten moet zetten, dan regent het constant nat.
Dit komt de kwaliteit van het hooi zeker niet ten goede.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:14

als ze er aanleg voor hebben worden ze er zeker dik van, maar ligt ook aan de kwaliteit van het hooi.
als die iets minder is kunnen ze er meer van eten zonder daar ziek van te worden of dik

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:15

Op mijn vorige stal stonden de paarden ook overdag in de paddock met zon ronde baal hooi onbeperkt,stond ook in de regen

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:23

Ja...mijn verzorgpaarden hebben onbeperkt kuil (mindere kwaliteit) te eten.. Staat nu met dakje erboven, eerder zonder.
Mijn paard kan nu ook veel hooi eten, ligt los in de wei.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:30

Melody kan ook onbeperkt hooi eten...
Ze heeft nooit koliek gehad, en dik worden weet ik niet. Melody is zoiezo niet dik te krijgen namelijk Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:38

Als je ouder hooi geeft met weinig voedingswaarde ( laatste snee ), dus niet van afgelopen jaar, dan kan je onbeperkt voeren.

Nieuw van de eerste snede zit heel veel in, dus worden ze ook sneller dik van

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 20:59

Okeej. Dus eigenlijk kan ik ze makkelijk onbeperkt hooi laten eten, mits dat hooi maar niet te veel voedingswaarde bevat. Eigenlijk best logisch. Tnx allemaal! Haha!

(ohw ja, de paddock is niet overdekt maar het pleintje voor de stallen wel, daar past zo'n rol opzich makkelijk Knipoog)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 22:13

Als je het overdekt kan neerzetten zou ik het zeker doen als ik jouw was.
Ik heb ze bij mij ook allemaal op onbeperkt hooi staan (ehm, dit is overigens gewoon hooi van vorig jaar, bij mij niet 1 die te dik is maar dat zal per paard verschillen)
Het scheelt ook een hoop in verveling, ze zullen de omheining van de paddock niet zo snel slopen Haha! Ik kan het iedereen aanraden!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 08:35

T@nj@ schreef:
Ik heb ze bij mij ook allemaal op onbeperkt hooi staan (ehm, dit is overigens gewoon hooi van vorig jaar, bij mij niet 1 die te dik is maar dat zal per paard verschillen)

Verschilt idd ook wel per paard, de sobere rassen (shetlanders,haflingers, fjorden etc ) worden snel dik van nieuw hooi. Bas staat op heel oud hooi waar eigenlijk niks inzit, het is alleen buikvulling. Zou ik hem nieuw hooi geven wordt hij moddervet

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:06

Haha! Ik heb een nogal gemeleerd gezelschap staan, 2 Kwpn-ers, 3 WelshA-tjes en 2 Shetjes, denk dat ik gewoon mazzel heb Haha!

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:10

je kunt toch een soort hooiruif kopen met een dakje erop.. word het ook niet nat Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:33

T@nj@ schreef:
:D Ik heb een nogal gemeleerd gezelschap staan, 2 Kwpn-ers, 3 WelshA-tjes en 2 Shetjes, denk dat ik gewoon mazzel heb Haha!

Waarschijnlijk heb jij shetten met een kleine maaginhoud Tong uitsteken Haha! ( op aanraden van DA moest ik Bas oud hooi van laatste snee voeren, anders heb ik hem zomaar hoefbevangen, hij riep toen dat meer sober-eigenaren dat eens zouden moeten doen Knipoog )

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 09:36

Ik heb een haflinger en een mini. Maar wel twee die je snel dik kunt voeren. Dus oud hooi lijkt mij dan ook wel het beste Haha!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:52

Oud hooi zal dan idd. het beste zijn Ja
Hihi, ja ze zullen best een kleine maag inhoud hebben die van mij, misschien heeft het er ook nog mee te maken dat ze verder helemaal niets anders te eten krijgen?
Zodra ze het land op gaan worden ze weer wel modder vet maar dat duurt meestal maar een maandje en dan hebben ze hun oude lijntje weer terug Haha!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:39

Zo wie zo zou ik ze altijd laten knabbelen.
Een paard dat van verveling zand gaat likken kan er aan doodgaan!