hoe oud moet een draver zijn om op hem/haar te mogen rijden? Mijn draver is over ruim een maand 3,ze is al zadel mak gemaakt maar ik twijfel een beetje of ik nu al met haar aan het werk mag gaan{recreatief rijden}of dat het misschien toch nog te vroeg is. Weet iemand dit,ik heb me draver nog maar net een week,maar ik wil wel zekerheid hebben niet dat ik haar straks heb verpest.
Mijn paard was 4 jaar toen ik echt met haar ging rijden. Met 3 jaar wel al begonnen met training, zoals longeren met bijzet of pessoa-teugel. Zadel mak maken. Beetje leren stappen en draven en galopperen als ik erop zat aan een longeerlijn. Been hulpen leren aanvaarden etc. Maar echt dagelijks rijden nee. Wel toen ze 4 jaar was maar toen nog niet te lang gereden. Hooguit een half uurtje. Ze moeten immers nog groeien. Het moet leuk blijven en veel afwisseling in hun werk programma hebben.
Gewoon alles op zijn gemakkie doen. Je paard moet nog zijn hele leven lang mee en je hebt nog jaren om te rijden.
bedankt voor je reactie! Ik denk dat ik het zo dan maar ga doen,de meningen zijn nog al verdeelt mijn vriendin bijvoorbeeld heeft een fries paard van 3 en half en zij rijd zelfs al met haar paard in het bos en duin en van andere hoorde ik weer dat nog helemaal niet mag vanwege hun groei.Mijn paard is gefokt voor echte wedstrijden maar omdat ze niet fel genoeg bleek met voor de sulkie lopen,ze is dus al een jaar op de drafbaan aan het draven geweest{geen echte wedstrijden nog}dus heb ik haar voor de recreatie gekocht toen heeft de eigenaar haar al een beetje ingereden,ze moet nog wel heel veel leren maar ze is dus al vaker onder het zadel geweest hun zijden dat ik gewoon met haar kon gaan rijden maar door verschillende reacties op de vraag is ze nog niet te jong ben ik gaan twijfelen.maar bedankt voor je advies,ik kan dus wel met haar gaan rijden maar heel rustig opbouwen en niet te veel.Op moment ben ik gewoon veel met haar aan het wandelen aan de hand om haar een beetje aan de omgeving en aan vreemde dingen te laten wennen zoals fietsers enzo.longeren moet ze ook nog leren,ze gaan heel anders met dravers om die worden meteen al voor de sulkie gezet.
Ik zou echt nog even wachten. Alle dravers verjaren per 1 januari, dus het kan best zijn dat die van jou nog maar 2,5 is. En als je er nog een tijdje mee wil doen... Een draver wordt wel op zn eerste of tweede beleerd, maar zoveel wordt er nog niet van gevraagd. Er zit een beperking op het aantal koersen wat ze mogen lopen, en de afstand is korter als 3 jarige en oudere paarden. Ik zou het minstens tot de zomer bij longeren houden en er verder nog niet op gaan.
jah ben het helemaal eens met wkoekoek doe het maar lekker rustig aan.. Laat hem anders nog maar een jaartje in de kudde staan. Te laat beleren kan eigenlijk niet te vroeg wel..
Voor elk paard geldt dat je pas begint met inrijden als ze er aan toe zijn, zowel lichamelijk als geestelijk. Voor een draver is dat echt niet anders. Op het moment dat jij twijfelt of het wel kan, doe het dan vooral niet! Jij kent je paard (mag ik hopen) en jij wilt er jaren plezier van hebben. Kanttekening: het gros van de paarden in Nederland wordt te vroeg ingereden (wat niet hetzelfde is als zadelmak maken). Bedenk wel dat een paard tot zijn vijfde a zesde jaar nog groeit (o.a. groeischijven), met te snel te veel doen kun je daar een hoop schade aan doen.
doe maar rustig aan met hem. Hij is dan wel beleerd voor de kar, maar dat is lang niet zo'n grote belasting als bv longeren of erop rijden. ik zou niet eerder beginnen dan dat ie drie jaar oud is. Onze dravers gaan we ook niet eerder opzitten dan dat ze drie jaar oud zijn, liever zelfs nog later en longeren doen we ook niet voor hun derde jaar (een enkele uitzondering daargelaten)