abnormaal veel plassen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eefke

abnormaal veel plassen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 17:33

Mijn haflinger ruin plast ongeloofelijk vaak.

Dit is eigenlijk pas weer begonnen, een paar weken geleden nadat we hem weer op de graswei hadden gezet. Vorig jaar heeft hij dit ook gehad maar niet zo erg. We hebben toen in de zomer ipv tonnen water, automatische drinkbakken gekregen.
Nu doen we ook snachts de drinkbak uitzetten, maar het helpt niet.
in de winter heeft hij er trouwens geen last van.

De hele stal is smorgens hartstikke nat, in 2 dagen heeft hij nu een heel pak stro erdoor heen "geplast."
In de les vrijdag heeft hij in een half uur tijd, 3 keer geplast. Per keer rijden is het gemiddeld iets van 1 a 2 x.

We dachten eerst iets van een zwakke, kleine blaas of zo, maar er komen zo'n hoeveelheden vocht uit, dat kan ik me niet voorstellen. Knipoog

Buiten dat het lastig is, kwa viesmakerij en rijden, lijkt het me eigenlijk niet normaal en misschien ook niet goed.

Ik hoop dus dat jullie misschien een idee hebben waardoor hij zoveel drinkt en dus plast.

navaja

Re: abnormaal veel plassen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 17:39

Van te veel eiwitten gaan paarden veel plassen.
Reken eens uit hoeveel VEP hij krijgt en bekijk of dit te veel voor hem is.
Het kan namelijk erg schadelijk zijn voor de nieren.

Een andere oorzaak ken ik eigenlijk niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 17:47

duidelijk dat dit dier reageerd op eiwitten.
staat hij in veel vet gras?

dan dit toch echt veranderen, je kunt eventueel wat urine opvangen in een potje en even laten nakijken bij de dierenarts, die kan zien of er misschien meer aan de hand is.

maar denk toch wel 90% zeker dat t van de eiwitten komt.
van dat gras af of halve dagen erop zetten.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 18:32

Mijn pony deed het heel erg als hij kuilmais kreeg. Een verklaring was er niet voor. Als ik kuilmais voerde dan gebruikte ik 9 zakken zaagsel en zonder kuilmais maar 3. Ook ik had een grote waterton dus kon precies zien hoeveel hij dronk. Met kuilmais een hele ton en zonder een halve. Echt heel vreemd.

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 20:49

het eerste 2 jaar dat we hem hadden heeft hij nergens last van gehad, hij was toen 3. hij heeft toen overdag de hele tijd in de wei gelopen.

het derde jaar, vorig jaar dus, stond hij eerst gewoon overdag op de wei, maar hij werd erg dik, en zijn we hem met tijden buiten gaan zetten.

ik moet er wel f duidelijk bijzetten, daar dacht ik net pas aan, vorig jaar is dit begonnen toen we die drinkbakken kregen, en dit was pas in september.

dit jaar hebben we hem meteen bij het opkomen van het vers gras de wei ingejaagd, zodat hij het kort houd, hij staat er de hele dag, je ziet hem liggen, slapen, zonnen en rennen. dus niet de hele tijd met het hoofd naar de grond. hij ziet er goed uit en is alles behalve dik gevreten.

blossomm: hoe bereken ik VEP? en wat is dit precies?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:32

Ik zie dat ze weidegang hebben? Misschien moet je ook even controleren op onkruid, van bepaalde planten gaan ze ook extra urineren!