Tijd voor je shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

conquista

Tijd voor je shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 10:11

Ik heb dus een mini shetje op het oog, maar ben even vanalles aan het afwegen. De kosten.. daar ben ik nu wel uit, maar nu de tijd...

Op mijn stage (3 dagen in de week) moet ik om 8 uur beginnen. Als ik 's morgens naar het beestje moet (kan hem niet aan huis plaatsen) moet ik rond half 6 opstaan. Maar goed, hij moet natuurlijk eten.

Om half 5 ben ik dan weer klaar en kan ik er weer heen. Op 2 doordeweekse dagen kan ik er vanaf 1 uur 's middags heen en in de weekenden heb ik alle tijd, maar nu twijfel ik eraan of ik die ochtenden wel ga redden en of ik dat vol kan houden Boos!

Vroeg me af hoe anderen dit doen...

__Marloes__

Re: Tijd voor je shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 10:15

Is er geen mogelijkheid dat op de stal 's ochtends gevoerd wordt? Bij mijn Shetjes werd destijds 's ochtends en 's avonds hooi gevoerd, en ik voerde zelf één keer per dag brok.

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 10:19

Ik was dus ookal aan het zoeken naar een plek waar ik hem neer kan zetten en gisteren heb ik met iemand overlegd over een plaats , maar daar is dus inderdaad verder niemand.

's avonds kan ik zelf voeren. Gaat echt alleen om de ochtend.

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 10:21

Er is hier wel 200 meter van mij vandaan een pensionstal waar ze dat wel doen, maar als ik kijk naar dat blubberige 'weiland' zou ik daar niet graag een pony neerzetten.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 10:29

als je mini pony op een weiland zet dan hoef je hem geen krachtvoer te geven mischien maar een handje per dag dus hoef je er niet zo heel vroeg heen

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 10:34

Nee, maar ik wilde wel bijvoeren (hooi) en dan lijkt het me erg laat om dat pas tegen half 5 te doen of zou dit toch niet zo'n probleem zijn?

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 12:26

Nou, ik vind dat je toch wel 2 x per dag hooi moet voeren, dit is echt minimaal. Maar op zich is het toch niet zo'n probleem om 's ochtends vroeg op te staan of wel?

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 13:41

Hooi moet inderdaad 2 keer per dag. Maar dat is dan alleen in de winter toch. En wat is er mis met een blubberig weiland? Bij ons worden de weiden in de winter ook blubberig. Is helemaal niet zo erg, zolang de paarden maar een droge schuilplek hebben.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:08

Als hij gewoon gras heeft en je doet er verder niets mee dan heeft hij dat plakje hooi 's morgens écht niet nodig. Zeker 's zomers niet! Dan springen de meeste shetlanders toch al bijna uit hun vel.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:42

als hij gewoon op een landje kan staan , hoef je er alleen s'middags of s'avonds heen hoor.
en 2X per dag hooi aan een shetlander?
mm denk dat je hem dan kunt wegrollen na een maand.
aan gras heeft hij echt genoeg, het zijn sobere beestjes. zelfs mijn rijpaarden krijgen maar 1X per dag hooi.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:45

Lowara; Wat ben jij slecht voor je paarden zeg!! Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:48

ja erg he? denk dat ik de dierenbescherming maar vast ga inschakelen voor mijzelf Knipoog

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 15:33

Nee ik heb al zoveel dingen gelezen nu over het voer dus ik geef hem 1 keer per dag hooi.

Hou zowiezo heel goed in de gaten of ie niet dik word.

Verder... wat er mis is met een blubberig weiland.. het stuk wei waar ik het over heb is een en al zand.. en een paar sprietjes gras. Daar zet ik niet graag een dier neer..

Maar goed, mooi stukje wei met inloopstal gevonden..
Nog even praten over de prijs en het is niet te ver weg dus dat is wel makkelijk. Haha!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:38

houd je er wel rekening mee dat het in de winter vroeg donker is en laat licht?

dat je niet langs een eng weggetje hoeft ofzo, in het donker dan....

maar verder, een shet die red zich wel inderdaad.
als hij maar wel gewoon water heeft enzo, en natuurlijk moet je er wel elke dag heen, om de omheining te controleren enzo..

als je hem bij een boer zet, dan kan er toch wel iemand een oogje voor je in het zeil houden?
of je zoekt een plekje bij een ander paard als gezelschap, en dan kan je onderling overleggen over het voeren enzo, elkaar een beetje helpen..
altijd fijn als je er niet alleen voor staat, want er kunnen ook altijd onverwachte dingen gebeuren zoals ziekte of uitbreken uit het land en dergelijke...

veel plezier alvast met de pony!

groetjes Loveblacky

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 17:49

Ik wilde hem ook niet alleen zetten. Heb iemand gevonden die een wei heeft gevonden voor haar paard met artrose maar zij kan maar 2 keer in de week en de rest van de week zou ik dan ook voor haar paardje erheen gaan.

Ik zet hem dus niet bij een boer dan. Ben hier overal bij boerderijen geweest maar de een wil het niet omdat ie geen mensen steeds op zijn land wil (privacy).
De ander heeft veel lege stukken weiland maar wil er geen dieren op. Van veel weilanden kom ik er niet eens achter van wie ze zijn.. en anderen hebben geen plaats...
en dan heb je dus nog die met dat meer 'zandland' dan weiland.

Wat betreft een eng weggetje... nee dat valt heel erg mee... en gelukkig ben ik 23, grote meid dus.. ik neem wel een knuppel mee. haaha