keuren van paard voor aankoop en verzekering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

keuren van paard voor aankoop en verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 16:31

Hoi,
ik sta op t punt een pony aan te schaffen, maar ik wil natuurlijk wel dat deze gekeurd wordt. In het aanschaffen van paarden ben ik nog een echte leek, dit is de eerste keer dat ik het echt zelf regel enzo...

Maar nou ben ik benieuwd hoe zown keuring in zijn werk gaat. ZIjn er verschillende soorten? Waar wordt naar gekeken? Hoeveel kost het ? Wie kan ik het laten doen (omg Almere)?
Hoe regel je het meestal met de kosten?

Het gaat om een 3 jarige half connemara, nog niet beleerd...
Ik wil haar laten verzekeren, waar kan ik dat het beste laten doen? En wat heb je daarvoor nodig enhoe gaat het in zijn werk?

ik hoop dat iemand info en/of tips heeft

Wafel

Re: keuren van paard voor aankoop en verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:15

Keuring koste koper als goed is koste verkoper als nie goed is.
Ik laat zelf me paardje die ik wil kopen eff klinies keuren is geloof ik minimaal maar vind ik in dit geval goed zat ook laat ik effe naar zn rug kijken michien effe foto of het goed is maar dat omdat hij er 3 jaar geleden last van had en ik wil uitsluiten of er nog wat is.

Meer weet ik eigenlijk er ok nie van alleen een duurder paard zou ik wel helemaal laten keuren en als je niet weet waar ie vandaan kom ook en zelfs al is het een bekende toch wel slim om te laten keuren helamaal. Ik doe het niet omdat me paardje niet duur is en ik hem al 3 jaar ken.

Spirit

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 19:21

Thanx!!

Nou het gaat mij om een minimale keuring, ze is 3 en heeft tot nu toe alleen in de natuur gestaan. ze is niet zo heel duur, maar het gaat mij erom dat ze opgenomen wordt voor de verzekering. Maar ik kan nergens op internet ofzo info vinden. En ik ben ook nog helemaaal niet bekend in het paardenwereldje hier dus ik ken geen veeartsen ofzo waar ik informatie kan vragen.

Maar fotos zijn volgens mij vrij duur, dan moet ze ook naar utrecht toch?
Ik heb wel is een keuring bijgewoond en die ging longeren en aan de benen en rug voelen en drukken en onderzoeken... zoiets dacht ik eigenlijk aan

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:28

waarom zou je haar verzekeren als ze toch niet duur is Knipoog
Volgens mij betaal je zo'n 10% aan premie voor het verzekerde bedrag, dan kan je dat geld wat je aan premie betaald beter op een spaarrekening zetten, brengt het ook nog wat rente op Haha!

Ik heb mijn pony en paarden (1x ZZ licht) niet verzekerd, zonde van het geld, maar dat is mijn mening. Knipoog

Klinisch keuren zou ik zeker laten doen Haha!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 19:31

geral schreef:
waarom zou je haar verzekeren als ze toch niet duur is Knipoog
Volgens mij betaal je zo'n 10% aan premie voor het verzekerde bedrag, dan kan je dat geld wat je aan premie betaald beter op een spaarrekening zetten, brengt het ook nog wat rente op Haha!

Ik heb mijn pony en paarden (1x ZZ licht) niet verzekerd, zonde van het geld, maar dat is mijn mening. Knipoog

Klinisch keuren zou ik zeker laten doen Haha!

Weet jij dan hoe het gaat bij zown keuring? en wat het kost?

en met die verzekering, ja misschien is het idd handiger om t op een spaarrekening te zetten... Maar ik weet niet het voelt prettig als ze verzekerd zijn... sparen doe ik zoiezo ook wel... Moet ik ook nog maar ff over nadenken dan

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 01:54

je het twee keuzes... alleen klinisch laten keuren.. of ook rontgelogisch. Dan maken ze ook foto's van de benen..

Kosten voor alleen de klinische keuring zijn niet zo heel erg duur.. ik geloof iets van rond de 120 euro.. (meen ik)..

Ik heb mijn paard wel verzekerd.. bij de amev is bij een verzekering tot 4500,- alleen klinisch genoeg.. daar boven wil met ook foto's..

Ligt eraan waarvoor je je paard wil verzekeren.. als je alleen voor de dood, dan zou ik het niet doen bij een goedkoop paard.. wil je compleet met ziektekosten dan betaal je veel meer.. ik betaal rond de 50.- per maand.. compleet en dan is hij voor 4100,- verzekerd..

Kijk anders eens op de verschillende sites van verzekeraars..Succes!!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 12:16

bij een klinische keuring wordt het paard helemaal nagekeken ,dus buigproeven op de benen,algehele lichamelijke toestand,ogen tanden rug enz nagekeken en gevoeld of er afwijkingen aan te vinden zijn.

bij een rontgenologische keuring komen er ook nog foto's bij van de benen.

de klinische keuring zal om en nabij de 80 euro kosten,de rontgenologische rond de 400 euro.

voor jou paardje zou ik een klinische keuring doen,elke dierenarts in jou omgeving of omgeving waar het paardje zich nu bevind kan je bellen om te keuren.

veel succes!!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 18:29

kimmie261 schreef:
bij een klinische keuring wordt het paard helemaal nagekeken ,dus buigproeven op de benen,algehele lichamelijke toestand,ogen tanden rug enz nagekeken en gevoeld of er afwijkingen aan te vinden zijn.

bij een rontgenologische keuring komen er ook nog foto's bij van de benen.

de klinische keuring zal om en nabij de 80 euro kosten,de rontgenologische rond de 400 euro.

voor jou paardje zou ik een klinische keuring doen,elke dierenarts in jou omgeving of omgeving waar het paardje zich nu bevind kan je bellen om te keuren.

veel succes!!

Thanx!!:D
Ik ga maar opzoek naar vee/dierenartsen hier in de buurt, paardje staat nu al vlak bij mij. Ik laat haar dan idd klinisch keuren, en als ze goed gekeurd is ook maar meteen chippen, want ik geloof dat dat nog niet gebeurd is.
Ben alleen gaan twijvelen of ik haar wel wil kopen.. Ze is echt fantastisch, maar de eigenaar vetrouw ik niet zo. Ik ken hem al langer, hij is de eigenaar van de manege waar ik 9 jaar heb gereden... Maar ik heb er geen goed gevoel over.... Echt stom dat mijn perfecte paardje dan ook echt daar staat :S
Eerst zei hij dat ze al gechipt was, en nou vandaag ineens zegt ie van niet. Hij wil de kosten van de keuring niet betalen als ze afgekeurd wordt.. En ik hoor ook allemaal verhalen dat ze misschien wel gedekt is en dat ze haar dan niet meer gaan verkopen :S:S
Ik hoop zo dat het wel door kan gaan voor de afgesproken prijs.... Ze is echt mijn droom paard... Maar het moet ook niet te ver gaan. Als ze echt gedekt is zit ik met een drachtige merrie... Stel dat de bevalling misgaat ofzo, heb ik zoveel geld neergeteld voor haar, en dan misschien overleeft ze het niet ofzo... het is toch een risico...
bah dit heb ik weer Boos! Ik kan ook helemaal niet handelen als het om dieren gaat. Met spullen ben ik een verschrikkelijke handelaar, ik sla er altijd wel goed geld uit... maar als het om een levend wezen gaat ben ik opeens heel softy..

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 18:33

Kan je maar een advies geven: als je twijfelt NIET doen.
Je schreef dat je een beetje een leek bent op paardenkoopgebied. Wellicht is het handig om iemand mee te nemen die hier veel ervaring mee heeft? Bij Interpolis kan je paard trouwens tot 4500 euro uitgebreid verzekerd worden. Je kan kiezen: door mij. laten keuren of door dierenarts. Zelf zou ik een paard in ieder geval klinisch laten keuren, dan weet je wat meer.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 19:43

Kyona schreef:
Kan je maar een advies geven: als je twijfelt NIET doen.
Je schreef dat je een beetje een leek bent op paardenkoopgebied. Wellicht is het handig om iemand mee te nemen die hier veel ervaring mee heeft? Bij Interpolis kan je paard trouwens tot 4500 euro uitgebreid verzekerd worden. Je kan kiezen: door mij. laten keuren of door dierenarts. Zelf zou ik een paard in ieder geval klinisch laten keuren, dan weet je wat meer.

Ja ik laat haar inderdaad zoiezo klinisch keuren.

En met dat twijfelen, ik twijfel niet voor het paardje ofzo, het gaat meer om de handel. Ik denk dat de eigenaar denkt dat ik het niet meen ofzo.. Dat hij niet gelooft dat ik haar ook echt wil kopen , maar gewoon een soort penny meisje ben ofzo. Ik heb al 9 jaar manege lessen daar dus hij kent mij natuurlijk als manege klant... Ik weet niet of dat het is, maar misschien dat hij daarom zo raar doet. Het lijkt net alsof hij me express tegen wil werken om haar te kopen....

Ik ga gewoon een afspraak maken voor de keuring, die ik zoiezo moet betalen van hem. En na de keuring zie ik wel verder. Als ze er door heen komt neem ik haar waarschijnlijk wel, als hij teminste nog met de afgesproken prijs akoord gaat....

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 19:50

en ze is maar 2500 euro, dus ze zit wel in de lagere prijsklasse wat betreft de verzekering.... bij interpolis dan

ramnoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:43

Mijn paardje 9 jr. is gekocht voor €1900.00 en is verzekerd voor €2000.00 via Amev Hippo verzekering.
Bij aanvraag van de verzekering die mij €95.00 per jaar kost werd vanuit de verzekering een keuring laten uitvoeren en daar moest ik niets extra voor betalen.
Dit was alleen een klinische keuring.

Veel succes

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:51

je hoeft helemaal je paard niet te laten keuren voor de verzekering onder een bedrag van 4500,- euro
( ik heb mijn paard verzekerd bij Efo, ik betaal 28 euro per maand inclusief ziektekostenverzekering)
maar ben nu ook wel aan het twijfelen of ik dat geld niet gewoon apart ga zetten op een spaarrekening). aan de andere kant, als paardlief 1 keer een goede koliekaanval heeft dan zijn die kosten er al weer uit