Hoefbevangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brechtje

Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 13:54

Ja erg domme vraag van mij, maar ik heb nooit precies geweten wat dat nou precies was!

Ik hbeb mijn pony op de wei gedaan, maar ze zeggen dat ik hem 's nachts weer om stal moet doen, omdat hij anders hoefbevangen wordt. Ik snap wel dat hij eerst moet wennen aan de hoeveelheid gras enz, maar hoefbevangen omdat hij dan te veel eet? Dat vind ik raar, het zit toch in zijn hoeven, en niet in zijn maag ofzo?

Ik ben benieuwd naar weetjes erover!

Brechtje

Re: Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 14:15

Niemand?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 14:22

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 14:34

Maar ik snap het niet, als ze oppeens anders eten bevoorbeeld, hoe kan het dan zijn dat ze hoefbevangen worden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 14:40

Er ontstaan een algemene ontstekingsreactie als reactie op teveel suikers en eiwitten in jong gras. Die ontstekingsreactie uit zich vooral in de laminae (de sterk doorbloede laag in de hoef net onder de hoefwand). Het is gewoon een biologisch proces. Net zoals dat sommige mensen huiduitslag krijgen als ze aardbeien eten. Die aardbeien zitten ook in je maag, en niet op je huid, toch kan je er huiduitslag van krijgen.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 14:41

Mijn vorige pony had vorig jaar ook hoefbavangenheid doordat hij teveel eiwit had gegeten. Dan kunnen de nieren die afvalstoffen ofzo niet meer aan en dan kan het hoefbeen kantelen.