tinker kopen bij tinkerstal oirsbeek, slechte ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kittekat

tinker kopen bij tinkerstal oirsbeek, slechte ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 12:49

hallo iedereen,

Ik heb een vraagje en ik denk dat iemand hier me wel kan helpen. Ik ben van plan om een tinker te gaan kopen en nou heb ik een leuke tinker gezien bij tinkerstal oirsbeek. Ik heb al een aantal goeie reacties hier gelezen over die stal, maar ik ken ook iemand die hele slechte ervaringen had. Zijn hier nog meer mensen die slechte ervaringen hebben gehad bij het kopen van een tinker bij deze stal? Goede reactie's zijn ook welkom Haha!. Reageer a.u.b. snel, want ik heb maar een weekje bedenktijd, anders zou hij wel eens weg kunnen zijn. Alvast bedankt he, ik zie uit naar jullie reactie's.

Christah

Re: tinker kopen bij tinkerstal oirsbeek, slechte ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 16:41

Ik heb geen ervaring met die tinkerstal...

Wel even een verhaaltje... Knipoog
Ik heb mijn tinker bij Stoeterij Gadedijk gokocht ( daarover zijn meer slechte verhalen dan goede!!)
Ik werd verliefd op mijn knolletje, heb hem gekocht. Kan mij het schelen waar hij vandaan komt. En ja, we hebben wat nare dingen meegemaakt. ( Hij bleek slechter beleerd dan verteld was, slechte hoeven, geen ontwormkuur gehad, wonden, mager, verwaarloosd ... bla bla bla Knipoog ) Toch heb ik geen dag spijt gehad, en heb ik elke dag veel lol met mijn grootste vriend. Hij ziet nu gelukkig wél mooi uit Haha! !!

Kortom, mijn advies...
Als je het paardje écht leuk vind... GA ERVOOR!!
Hou wel je hoofd erbij. Test (als het paard bereden is) het uit onder het zadel, ga hem/haar poetsen, ga met hem/haar knuffelen. Raak het overal aan, controleer hoeven, bladiebla... alle dingen... En regel alles goed bij de aankoop. Zorg dat je de papieren krijgt, paspoort ed.

Maar goed, verder kan ik je niet helpen...

Hoop voor je dat je de juiste beslissing maakt, en dat je met je (welke het dan ook mag worden) tinker veel plezier krijgt. Haha!

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 17:08

Ten eerste: Welkom op Bokt! Haha!
Ten tweede: PM Xx_Mitt_xX even, zij is er laatst geloof ik ook voor een Tinker geweest!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 22:19

Nou een aantal tinkers van hun hebben op de manege gestaan waar ik reedt, zagen er altijd goed uit. verder had hun dochter een C-pony, die zag ook altijd erg goed uit dus

lijkt me wel dat ze goede verzorgde paardjes hebben

kittekat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 00:01

Nou alvast bedankt voor jullie antwoorden. Jullie hebben gelijk, ze zien er inderdaad goed verzorgd uit enzo. Ik ga donderdag op m rijden, t enige probleem is dat ik eigenlijk nog maar een beginner ben Tong uitsteken. En ik zal jullie advies opvolgen en m goed knuffelen ;p. En al die goede reacties wegen toch zeker op tegen die ene slechte ervaring. Nu alleen mijn vader nog overhalen :p, t aloude probleem geloof ik zo. Oei t is al 1 uur, ik denk dat ik maar s ga dromen over mijn mischien toekomstige paardje. Welterusten iedereen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 09:16

kittekat schreef:
Nou alvast bedankt voor jullie antwoorden. Jullie hebben gelijk, ze zien er inderdaad goed verzorgd uit enzo. Ik ga donderdag op m rijden, t enige probleem is dat ik eigenlijk nog maar een beginner ben Tong uitsteken. En ik zal jullie advies opvolgen en m goed knuffelen ;p. En al die goede reacties wegen toch zeker op tegen die ene slechte ervaring. Nu alleen mijn vader nog overhalen :p, t aloude probleem geloof ik zo. Oei t is al 1 uur, ik denk dat ik maar s ga dromen over mijn mischien toekomstige paardje. Welterusten iedereen.

Verstandige beginners kopen geen paard en zeker geen Tinker!
Zorg eerst eens voor voldoende ervaring, niet alleen om een paard in de basis goed te kunnen beoordelen, maar ook om gewoon te weten wat je wilt en kunt.
Ik dacht na vier jaar manege ook wel te weten waar Abraham de mosterd haalde, nou daar ben ik hard van terug gekomen. Gelukkig waren er een aantal hele aardige mensen die mij goed geholpen hebben, zodat het toch nog goedgekomen is, maar het had ook heel fout kunnen aflopen, als die hulp er niet was geweest!
Een paard hebben is veel meer dan alleen een paard rijden.
Succes......

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 09:24

[/quote]
Zorg eerst eens voor voldoende ervaring, niet alleen om een paard in de basis goed te kunnen beoordelen, maar ook om gewoon te weten wat je wilt en kunt.
Ik dacht na vier jaar manege ook wel te weten waar Abraham de mosterd haalde, nou daar ben ik hard van terug gekomen. Gelukkig waren er een aantal hele aardige mensen die mij goed geholpen hebben, zodat het toch nog goedgekomen is, maar het had ook heel fout kunnen aflopen, als die hulp er niet was geweest!
Een paard hebben is veel meer dan alleen een paard rijden.
Succes......[/quote]

hier ben ik het mee eens
ik heb na 11 jaar op manege paarden te hebben gereden een bijrijdpaard gehad
en ik heb daar zoveel van geleerd!! vooral de verzorging! en als het paard ziek is en waneer je dan de veearts beld (erg belangrijk!)
en sins donderdag heb ik een eigen paard gekocht nu na 12 jaar evaring Haha!
en het paard komt volgende week Haha!
maar ik zou dus als ik jou was ook eerst beginnen met een bijrijdpaard kijken of je het aankan en je leert er ontzettend veel van en het is erg leuk!
en kijk dan later voor een eigen paard als je wat meer evaring heb Knipoog

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 09:25

Doe eerst veel meer ervaring op, zoek een verzorgpaard enz. zodat je weet hoe het is om iedere dag voor een paard te zorgen..

Want als je beginner bent en je krijgt zo'n heet hoofd als ik kreeg ben je echt niet blij, ik rijd nu 6 en een half jaar en heb af en toe nog steeds problemen met mijn paard..

Denk eerst goed na en vraag je instructrice om advies (of je het al aan kan enz.)

Veel succes

kittekat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 11:26

Waarschijnlijk hebben jullie gelijk. Ik moet mijn hoofd eens uit de wolken halen Haha! . Maar t is dus niet zo dat je t juiste paard bij de juiste persoon moet zoeken. Ik ken bijvoorbeeld een aantal mensen die al na 1 jaar een paard kochten en dat gaat prima. En ik wou ook gewoon doorgaan met lessen, maar dan op een eigen paard. Daar leer je veel meer van. Je denkt nu waarschijnlijk die is gek, maar daarom vraag ik t ook. Oh ja, ik sta er trouwens niet alleen voor. Mijn moeder kan/kon ook rijden en zij gaat me helpen. Maar als jullie t me allemaal sterk afraden, ga ik er toch nog eens hard over nadenken.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 11:27

Als beginner een eigen paard kan wel hoor!! Let wel op wat voor paard. En zorg voor goede hulp. Als je een lief, rustig paard hebt en goede hulp. Dan kan het prima!! Ik raad wel aan om een goed beleerde tinker te zoeken.

(Ik heb nooit hulp gehad, en heb als 14 jarige een net 3 jarige tinker gekregen (zadelmak, maar niet veel meer...). Heb me inderdaad wel eens af waar ik aan begonnen was Clown )

Maar het is waar, verzorgpony's en bijrijdpaarden geven wel een goede indruk van hoe het is om een eigen paard te hebben. Alleen een eigen paard is wel iets meer eigen verantwoordelijkheid.

Tja... wat is wijsheid Clown

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 12:08

Je moet je ook goed bedenken wat je wilt met je paard. Een tinker is nu eenmaal geen paard waar je heel ver mee kan komen in de sport (uitzonderingen daargelaten). Misschien denk je nu, lekker recreatief rijden, wedstrijden is niets voor mij, maar op den duur is de kans groot dat je toch meer wilt dan recreatief rijden.
Misschien is het daarom een idee een pony te kopen die wat meer ervaring heeft en een beetje van alle markten thuis is, zodat je later niet vastloopt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 12:12

kittekat schreef:
Waarschijnlijk hebben jullie gelijk. Ik moet mijn hoofd eens uit de wolken halen Haha! . Maar t is dus niet zo dat je t juiste paard bij de juiste persoon moet zoeken. Ik ken bijvoorbeeld een aantal mensen die al na 1 jaar een paard kochten en dat gaat prima. En ik wou ook gewoon doorgaan met lessen, maar dan op een eigen paard. Daar leer je veel meer van. Je denkt nu waarschijnlijk die is gek, maar daarom vraag ik t ook. Oh ja, ik sta er trouwens niet alleen voor. Mijn moeder kan/kon ook rijden en zij gaat me helpen. Maar als jullie t me allemaal sterk afraden, ga ik er toch nog eens hard over nadenken.

Denk er nog maar eens heel hard over na en doe het vervolgens niet!
Toen ik mijn paard kocht (achteraf ook te vroeg) toen reed ik dat paard al een jaar (ex-manegepaard) en ik wist dus waar ik aan begon (dacht ik). Zelfs dat is dus geen garantie op een probleemloos paard.
Tinkers hebben dan wel de naam braaf te zijn, maar alle brave Tinkers die ik ken, zijn zo omdat ze degelijk zijn opgevoed door hun eigenaar, niet omdat ze uit zichzelf nou zo braaf waren.

kittekat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 13:16

Hmhm k zal er nog eens over nadenken, misschien ben ik inderdaad nog niet klaar voor een eigen paard. Hartelijk dank voor jullie adviezen. Jullie hebben me waarschijnlijk gered van de ondergang Tong uitsteken.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 13:45

neem als je gaat kijken naar een paard ook altijd iemand mee die er verstand van heeft en jou ook goed kent (liefst ook je rijkunsten kent). Die kan je dan objectief helpen te kijken of het paard geschikt kan zijn voor jou, want die kijkt niet door de roze bril van verliefdheid Knipoog

Ik ken ook mensen die niet lang bezig waren met paarden die een eigen paard hebben gekocht. Omdat ze, met hulp, het juiste paard met het juiste karakter hebben gekocht en omdat ze na de aankoop ook steeds op hulp van anderen konden rekenen is dit goed gegaan. Maar, ik ben het met de anderen eens dat het ook erg fout kan gaan. Succes met je beslissing.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:55

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van Tinkerstal Oirsbeek??? Maar ik zou niet van 'verhalen' uitgaan, maar gewoon zelf gaan kijken. En neem idd iemand mee Knipoog

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:57

ikke schreef:

Ach gut Gelijk heb je, maar vind het in dit geval lichtelijk overdreven.... (en dan bedoel ik dat 'lichtelijk' serieus en niet sarcastisch).

Ik was ook een beginner toen ik Snowdon kocht, hij was ook jong en een echte puber. Toch komt het allemaal wel goed hoor. Ze zei al dat ze het niet alleen hoeft te doen. (ik moet wel zeggen dat ik een half jaar lang toen een bijrijdpaard heb gehad en dat dat ook wel enigzins scheelde in de ervaringen)

kittekat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 16:26

Nou ok. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk al vastbesloten ben om een paard te kopen, genoeg ervaring of niet. Je leert nog altijd het beste van je eigen paard. Maar het is misschien idd een goed idee om van te voren een tijdje een verzorgpaard te hebben. Verder denk ik omdat ik geen slechte verhalen heb gehoord over de tinkerstal ik er toch maar op af ga, want alles ziet er daar pikobello uit. van de stallen t/m de paarden en weiden. Ook leuk om te horen dat ik niet de enige ben die zo gek is om al zo snel een paard te kopen. Nu alleen nog mn vader overhalen. Hij gaat dinsdag kijken, volgens mij is hij zo verkocht Haha!. Hebben jullie nog adviezen waar ik specifiek op moet letten? Oh ja, en welke papieren moeten er precies bij zitten naast een paspoort en een keuringsrapport? Verder neem ik zeker iemand mee die ervaring heeft van paarden, of in ieder geval meer ervaring Tong uitsteken. Nog andere adviezen? Behalve dat ik het niet moet doen dan.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 16:40

Mag ik vragen hoe lang je ervaring hebt met paarden?

Ik zou als beginner niet bepaald een tinker aanraden (uitzonderingen daar gelaten)
Als beginner zoiezo niet een paard...
Toen ik nog beginner was ben ik ook heel dom geweest om te vroeg een paardje.. mams en paps mee leuk paardje gevonden... het was een hel daarna.

Nu weet ik wel beter. Ervaren persoon mee, mijn EIGEN VA het paard laten keuren etc.
Koop niet zomaar een paard, maar laat een ruim ervaren persoon meegaan als je het toch doet...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 16:56

Er zijn toch ook wel brave tinkers voor beginners???? Of zijn het nou allemaal monsters zoals jullie denken.
In elk ras heb je monsters en lieverds...aan jou de kunst zo'n laatste uit te zoeken.

Als de TS een ervaren iemand mee neemt om te kijken moet het vast gaan lukken. Misschien niet het paard wat ze op het oog heeft maar wie weet wordt het wel een ander.
Je adviseur(je instructrice van de manege) kan bv het paard eerst rijden en dan pas jij.
Laat het paard ook zadelen en poesten en kijk hoe het dier reageert.

Verder is het verstandig je toekomstige rijdier door een DA te laten keuren.
Trap er niet in dat er al een keuringrapport bijzit!!!! Bel je eigen DA en als je die nog niet hebt de DA van degene die met je mee gaat kijken.

Ook belangrijk is een goede stal....en neem dan geen pesnionstal waar al 30 paarden staan maar zoek iets kleiners uit.
Er zijn altijd mensen bereid je advies of tips te geven.

Lees een goed boek te ondersteuning.

Ga bij de aankoop niet direct beslissen....slaap er en nachtje over en kom 2 dagen later nog eens terug om te kijken.
Bekijk ook verschillende paarden en neem het dier op proef.

Zoek eerst een stal voor je het paard koopt!
En allerbelangrijkste: Neem les als je je paard eenmaal hebt.

En nog iets: Bereken al je kosten van te voren wat je kwijt bent in de maand(stalling, hoefsmid, wormenkuur)
En houd er ten alle tijde rekening mee dat het dier ook ziek kan worden en dan een DA nodig heeft. Die kosten kunnen varieren van 60 tot misschien wel 6000 euro.

Eros

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 18:02

kittekat schreef:
Je leert nog altijd het beste van je eigen paard

je zegt dat je het beste leert van je eigen paard.
ík ben het daar niet mee eens.
want je leert dan op dat paard rijden, zit je een keer op een ander paard ken je er niets mee omdat je niet fijn rijd omdat je je 'eigen' paard gewent bent...

kittekat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 19:31

wat cowgirl verteld was ik allemaal al van plan. En over de stal, ik heb een eigen stal. Verder hoop ik dat er geen erge dingen gebeuren. Maar nou wil mijn vader bij een handelaar gaan kijken. Maar daar ben ik juist bang dat ik iets over het hoofd zal zien als het een slecht paard is. *zucht* Weet je wat, ik denk dat ik toch nog maar even wacht met een eigen paard. Wat ik zo allemaal hoor kun je beter wat meer ervaring hebben. En nog even wachten kan geen kwaad. Maja als ik t nu niet doe moet ik 8 jaar wachten. Dat word wachten. Bedankt voor jullie adviezen allemaal. Nou alleen mijn moeder me niet meer laten ompraten Haha!.