Hoefijzers houden of natuurlijk bekappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Hoefijzers houden of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 12:41

Een draver die al vanaf jongs afaan op ijzers staat, kan die nu als 13 jarige nog natuurlijk bekapt worden?

Als het nodig is kunnen er foto's van de hoeven worden gemaakt.

Alvast bedankt.

Ik wil graag even alle voors en tegen op een rijtje hebben dus vandaar dit topic.

mcrielaard

Re: Hoefijzers houden of natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 12:53

Ja, dat kan geloof ik wel..
Alleen dan moet het langzaam af gebouwd worden zeg maar..
Steeds wat meer bekappen.. Want bij een beslagen paarden zakt het hoefbeen naar beneden, dus het kost even tijd om de hoef weer goed te krijgen.. Daarom kunnen ze de eerste weekjes ook niet zo heel fijn lopen, maar daarna komt dat weer helemaal goed, en dan is het een stuk beter voor de hoef en het been van het paard, en doordat je paard bij natuurlijke bekapping een 'laaghiel' hoef heeft, word de kans op hoefkatrolontsteking en atrose een stuk minder.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 17:08

Op medisch loopt een topic over natuurlijk bekappen, tis ff wat leeswerk maar wel interesant. Of kijk eens op www.hoefnatuurlijk.nl

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 17:37

lailapri schreef:
Een draver die al vanaf jongs afaan op ijzers staat, kan die nu als 13 jarige nog natuurlijk bekapt worden?

Een paard dat op ijzers staat wordt ook bekapt, hoor Knipoog
Maar goed, als je je paard liever op blote voeten wilt hebben, moet je dat gewoon proberen. Geef het paard wel de tijd om er aan te wennen, als ze heel lang met ijzers hebben gelopen kunnen ze erg gevoelig zijn. Dit is ook afhankelijk hoe de smid zijn werk heeft gedaan.
Goed bekappen is en blijft goed bekappen, maakt niet uit wat voor fancy naampje je er aan geeft.

Wat je ook zou kunnen doen is een tussenstapje maken via natural balance ijzers. Jaren geleden heb ik eens geprobeerd of mijn paard zonder ijzers kon, nou daar konden we kort over zijn: dat ging niet (heel erg niet). Later kwam ik bij een natural balance smid terecht, heb dus twee setjes van die ijzers eronder gehad, toen weer geprobeerd: ze liep zo weg. Geen enkel probleem. Nu loopt ze al een paar jaar op blote voeten en dat gaat uitstekend, in het begin nog wat moeite met grint enzo, nu loopt ze daar ook zo overheen.

Waar je eens naar zou kunnen kijken is in hoeverre de straal de grond kan raken met de ijzers onder. Als die niet bij de grond komt, heb je ongetwijfeld geen makkelijke overgang van ijzers naar bloot.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 17:50

ik hou niet zo van dat natuurlijk bekappen,hou het gewoon bij mijn hoefsmid Lachen
mijn paard is sowieso heel moeielijk te beslaan en moet speciaal beslag hebben,heb nu een heofsmid die dat heel goed kan,dus hou het ook daarbij Lachen

hou wel rekening ermee dat je paardje eerste tijd op vooral harde ondergrond kreupel kan lopen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 21:31

verder nog mensen met ideeën?

_MijnTrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:31

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:34

Ik heb net een heel goed boek over ijzers doorgeploegd en daar staat eigenlijk ook in dat het op zich beter is om blootsvoets te gaan. Samenvatting en vergelijking met natuurlijk bekappen ga ik nog schrijven...

Maar je kan het allicht proberen toch? Lukt het niet? Nou dan laat je er gewoon weer ijzers onder slaan toch?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 22:05

ja maar niet dat ze dan gelijk weer een tijd moet wennen aan de ijzers of nog slecht blijft lopen oid

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 22:37

het paard van mn moeder bleef vervelend met het heet passen van de ijzers, dus staat nu zonder ijzers(is nu 20, staat sinds haar 18e zonder ijzers daarvoor sinds 5e altijd beslagen geweest, alleen voor)
ze wordt alleen wel op de normale manier bekapt, voor natuurlijk bekappen wordt de hoefstand/beenstand wat veranderd(lage hielen) en dat is niet goed als je paard al 18 jaar(in ons geval dus) een bepaalde beenstand heeft, om dan ineens de hielen lager te gaan zetten, dat veroorzaakt juist beenproblemen(aldus mijn smid en 2 DA's)
paard is 3 weken gevielig geweest op de stenen, sindsdien niets aan de hand en is nog geen dag kreupel geweest Haha!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 22:55

Renske20 schreef:
ze wordt alleen wel op de normale manier bekapt, voor natuurlijk bekappen wordt de hoefstand/beenstand wat veranderd(lage hielen) en dat is niet goed als je paard al 18 jaar(in ons geval dus) een bepaalde beenstand heeft, om dan ineens de hielen lager te gaan zetten, dat veroorzaakt juist beenproblemen(aldus mijn smid en 2 DA's)

En de pezen komen onder druk te staan.
Op oudere leeftijd passen die zich ook niet zo gemakkelijk aan.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 23:00

Je moet in ieder geval niet ineens je paard heel laag op de hielen gaan zetten.
Als ik jouw was zou ik eerst even gewoon zonder ijzers en gewoon bekappen en gaat dat goed kan je over schakelen op natuurlijk bekappen en dan steeds een klein stukje lager op de hiel.
Mijn paard stond ook altijd op ijzers en ik heb ze er ook onderuit laten halen, hij heeft een week iets gevoelig gelopen en dat was het. Ik laat hem nog niet natuurlijk bekappen maar dat komt nog wel, daar wil ik in ieder geval wel naartoe. (is overigens alweer een paar jaar geleden dat hij van de ijzers is gehaald hoor, gaat met gewoon bekappen ook erg goed)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 07:47

niet alle natuurlijk bekappers zetten een paard meteen helemaal laag in de hielen er zijn er ook bij die naar het paard zelf kijken en de voetas en daar de bekapping op aanpassen.

Citaat:
ja maar niet dat ze dan gelijk weer een tijd moet wennen aan de ijzers of nog slecht blijft lopen oid

hier hoef je niet bang voor te zijn, als je er weer ijzers onder zet, zal ie niet gevoelig of slecht lopen, het gevoel wordt namelijk stukken minder met ijzers

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 09:38

hier even foto van het paard haar hoeven:
Afbeelding
voor
Afbeelding
degene die natuurlijk bekapt doet het veranderen heel gelijdelijk, eentje is na 2 jaar nog nauwelijks lager gezet, kan dit nog niet hebben dus dan niet
achter

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:00

Wanneer je je paard tijd wilt gunnen om te wennen aan het blootsvoets gaan, dan is het een meest voor de hand liggend besluit om de ijzers eraf te halen. Het is mogelijk dat je paard een periode gevoelig gaat lopen, wat slechts en uitsluitend een teken is dat de hoef zelf weer vrijelijk alle kanten op kan bewegen en meer gevoel krijgt door een (nog) betere doorbloeding. En of je je paard dan traditioneel of natuurlijk laat bekappen, is eigenlijk niet zo belangrijk. Bij natuurlijk bekappen hoort bijv. een 24/7 uurs weidegang voor optimaal slagen ervan.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:45

ik heb eens na gevraagd over natuurlijk bekappen aan mijn leraar (hoefsmid) maar de hoeven die groeien op een gegeven moment vol en dan is het hoefmeganisme in de verzemen zo goed als nul. om die reden hou ik het toch by het "gewone" bekappen want dat van de natuur is misschien wel goed maar het fijt dat wij mensen oop de rug van een paard gaan zitten is al niet natuurlijk dus om die reden is natuurlijk niet natuurlijk meer en is er minder kans dat het werkt maar dat is mijn mening.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 14:05

Tijd om te herstellen kan ze krijgen hoor zoveel als nodig Tong uitsteken Weide ook. De rede is dus een beetje dat ze een hele slechte dorbloeding heeft in haar benen, inmiddels al een warmhoudspulletje van de da gekregen en moeten veel bandageren, maar als die benen beter doorbloed kunnen worden is dat natuurlijk heel goed!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:39

Een goede doorbloeding van de benen bereik je door ijzers eraf halen, bewegingsvrijheid geven en wanneer mogelijk stukken stappen evt. draven op harde ondergrond. Bandageren heeft volgens mij geen enkele zin, maar ja wanneer jouw DA dat voorschrijft. De bloedvaten van paarden hebben geen kleppen, dus de bloedstroom gaat niet "trapsgewijs".

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 15:43

Nou het was de bedoeling van de da om de benen te verwarmen (ze heeft nogsteeds last van een oude peesblesure) zodat het beter gaat doorbloeden enzo geloof ik

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:03

Als hij er goed op loopt, waarom niet zo laten?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 16:12

vanwege die blessure dus en de slechte doorbloeding. Ze struikeld veel, zakt erdoorheen enzo

_MijnTrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:10

er lijkt veel hoefrot in te zitten

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:36

Bij paarden op leeftijd gaan peesblessure's vaak niet tot nauwelijks meer over, ik denk dat een hoefijzer hier weinig verschil aan doet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 20:21

Wat is op leeftijd? 13/14 jaar? Ze is heel vroeg al op ijzers gegaan helaas....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:44

Ja, op deze leeftijd krijgen ze al inderdaad van dit soort dingen. Een kennis van ons is ook met zijn paard aan het tobben vanaf dat het beest 15 was, allemaal peesproblemen enzo. Maar hij wil hem niet weg doen oid. en nu 4 jr. later loopt hij nog steeds niet goed.