Zijn dressuurpaarden gelukkig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyzz

Zijn dressuurpaarden gelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 09:04

Dit is een vraag dat mij al een tijdje bezig houdt.

Zijn dressuurpaarden gelukkig of niet?

Ik rijd elke dag langs een stal waar de paarden geen weidegang hebben, dus ongeveer een uurtje uit de stal komen om te rijden. Dan komen ze nog niet eens buiten, maar gaan ze de binnenbak in. Alleen bij extreemmooi weer willen de ruiters hun paarden nog wel eens in de buitenbak rijden om eens te laten zien wat een mooie paarden zij hebben. Buitenritten worden er niet gemaakt, springen eens in de zoveel tijd, longeren serieus met bijzet...

Maakt dit een paard gelukkig?

Mischa

Re: Zijn dressuurpaarden gelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:26

Uit je verhaal haal ik dat jij denkt van niet Knipoog
Daar kan ik me heel wat bij voorstellen hoor.
Als hoe het zo klinkt lijkt mij niet dat een paard daar blij van wordt...alleen misschien weten de paarden daar niet beter?
Maar of ze nou andere gewenningen hebben of niet, bij het hele paardrijgebeuren haal je gewoon een paard uit zijn natuur.
Het is nou eenmaal zo en gelukkig proberen heel veel paardengekken het paard zich zo veel mogelijk op de gemak te stellen alleen dat lukt niet altijd evengoed he.
En er zijn heel veel paarden die geen weidegang hebben hoewel ik zelf ook vind dat ze die zeker moeten hebben, maar daar beslissen wij niet over.
Dit is mijn beeld daarvan hoor, ieder kan daar weer een eigen kijk op hebben.
Wat vind jij er precies van dan, Jennyzz?

Liefs, Mischa

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:33

Dit noemt nu eens echt alles over een kam scheren.

Wat jij noemt zijn niet àlle dressuurpaarden, dat is een deel. En nee deze paarden zullen niet gelukkig zijn.

Maar ik heb ook dressuurpaarden(en ik ken er nog vele andere). Die van 's morgens tot 's avonds buiten staan, sommige zelfs 24/7 . Worden netjes gereden, krijgen voldoende eten drinken, verzorging en aandacht. Rijden in binnen of buitenbak, maar om de zoveel tijd om de sleur te doorbreken wordt er een hindernisje gezet of een ontspannen buitenrit gemaakt.

Die laatste categorie zijn ook dressuurpaarden, en die zullen stukken gelukkiger zijn. Ik zie mijn paarden iig niet treuren Lachen

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 09:42

Ik bedoel niet de dressuurpaarden waar jij het over hebt, xKatleentjex. Want de paarden die jij beschrijft lijken mij ontzettend gelukkig met weidegang en buitenritjes.

Maar af en toe vraag ik het me gewoon af. Als ik die machtige paarden zie lopen in een proef of ze wel gelukkig zijn. Ik heb ontzettend veel respect voor de mensen die deze paarden op zo'n hoog niveau hebben gekregen, maar hebben ze ook lol met hun paard en heeft het paard lol met hun?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:44

ik weet het niet, maar misschien zou weidegang wel lekker voor ze zijn!

lovelyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:45

ik denk dat dressuur paarden best wel gelukkig zijn. ze moeten in ieder geval niet over 1.80 te springen en zo snel mogelijk de baan rond te rennen
(niet lu*llig bedoelt, en vind het ook niet echt zielig als het maar goed gedaan word)

mijn paard is ook een dresuur paard en die krijgt ook niet heel veel weidegang maar die krijgt 2x in het jaar[u] VAKANTIE zodat het allemaal een beetje kan bezinken en dat het lijf een beetje tot rust kan komen en dan staat ze wel heeeeeeeeeeeeel lang in het weiland dus ik vind niet dat mijn paard iets te klagen heeft......behandel haar goed en doe afwisselend werk en ze ziet er gelukkig uit glimt mooi heeft sproetjes en kijkt Blij en fris uit de ogen en hinnikt keihard als ik op stal kom dus:

Mijn dresuuur paard is wel gelukkig.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:57

voor sommige paarden en mensen is het niet anders....
ik doe ook mijn best om mijn paardje zo veel mogelijk beweging te geven en meer dan nu gaat dus echt niet....
ik ken een aantal maneges waarvan deze het beste is...
weidegang is er wel, maar niet echt geweldig moet ik zeggen....

maar misschien staan die paardjes waar jij het over hebt wel buiten wanneer jij er niet bent of mogen een een uurtje in de piste dollen....

die paarden waar je het over hebt zullen ook wel eens een buitenritje maken...
jij hebt dit gewoon nog niet gezien, gemist dus...
verder kun je niet zeggen dat de paarden zoals jij het beschrijft ongelukkig zijn...
mijn paardje vind het ook niet leuk om op de wei te staan, en die paarden zullen wel niet beter weten, en die passen zichzelf daar echt wel aan hoor.!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:59

ik kan me niet voorstellen dat het soort dressuurpaard waar Jennyzz het over heeft gelukkig is.
en lovelyhorses dat jou paard 2x in het jaar ineens heel lang op het weiland staat, lijkt me ook niet echt leuk voor een paard. Dan werken ze het hele jaar door hard, en dan ineens doen ze een hele tijd niks, ik denk niet dat je paard daar blijer van wordt
Je maakt ze denk ik blijer met elke dag weidegang Knipoog
maar ik geloof best dat jou paard gelukkig is hoor, maar ik denk dat paarden met elke dag weidegang gelukkiger zijn Vork

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:18

Ze weten niet beter maar volgens mij zijn die paarden niet echt gelukkig! Dan heeft mijn paard het beter, ik rijd ongeveer een uurtje per dag en ze staat de hele zomer bijna in de wei! Af en toe springen en vaak buitenritten. Het is eigenlijk dom om een goed dressuur paard niet zo veel plezier te geven want als ze gelukkig zijn presteren ze toch ook beter! Dat lijkt mij logisch. Ik vind het sneu voor paarden die 23 uur per dag in de stal staan. Je zit zelf toch ook niet de hele dag in een leeg hok met zaagsel? Paarden zijn het gewend maar als een paar uurtjes per dag naar buiten er niet afkunnen? Ze krijgen er toch genoeg voor terug?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:19

Voor alle paarden geldt dat afwisseling en genoeg beweging belangrijk is. Dus ook voor springpaarden/recreatiepaarden. Ik vind het voor al die paarden zielig als ze 23/24 op stal staan en 1 uurtje werken in de binnenbak. Ken genoeg dressuurpaarden die er meerdere uren per dag uit komen (los/wandelen/rijden) en als het weer het toe laat ook het weiland in gaan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:25

Ik denk dat die paarden waar jij het over hebt niet echt gelukkig zijn. Het zou mij niks lijken (als ik een paard was) om de hele dag opgesloten te zijn in een ruimte van 3 bij 3 (hoop ik voor ze, want sommige stallen zijn zelfs kleiner) en er maar 1 uurtje per dag uit mogen, maar niet eens naar buiten. En nooit eens met een vriendje mogen spelen.
Mijn paard staat lekker de hele dag in de wei met andere paarden en we gaan elke dag naar het bos, 1 keer in de week les en minstens 1 keer in de week springen. Ik rij vaak twee keer per dag, hij heeft er zat conditie voor en we doen dan geen twee keer hetzelfde, dus dat lijkt me niet erg.

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:28

Wat ik sneu vond was toen ik naar een wedstrijd ging kijken.. ik zag bij die dressuurpaarden dat de vacht gewoon van de huid af was op de plek waar de sporen zaten (bij een aantal paarden)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:30

Bij ons op de manege was ooit eens een westernpaard dat als ze gereden hadden bloedende wonden had van de sporen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 11:06

ik vindt het wel zielig als een paard de hele dag op stal moet staan en een uurtje perdag mag lopen. Nooit in de wei met vriendjes mag, want stel je voor dat ie een wondje krijgt... En vaak is het dan of een uurtje los, of een uurtje rijden.... Of even in de stapmolen omdat paard toch even uit zijn stal moet komen......
Dat vindt ik zielig. En je ziet zeker ook wel aan sommige paarden dat ze ongelukkig zijn. Bijv. een mooie merrie, goed gebouwd goede bwegingen, alleen een tijdbom... iedereen viel eraf en ze was levensgevaarlijk. Nu staat ze 2 jaar dag en nacht in het land, met vriendjes, en nu is het een dood braaf paard. Wel pittig, maar niet meer gevaarlijk...
Maar of alle dressuurpaarden 23 uur per dag in en box moeten staan. Nee dat zeker niet. Dat is bij elke eigenaar anders.
Ik zie het bij ons op de manege bij de pension wel veeeel te veeeel gebeuren, omdat mensen bang zijn dat hun paard zich bezeerd. Opsich natuurlijk begrijpelijk, maar je gaat zelf toch ook niet de hele dag in bed liggen met beschermers om omdat je misschien wel is jezelf van verwonden?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 11:11

Ik heb het ook veel gezien op mijn oude stal. Paard gaat voor het eerst de wei op, verliest met een rare bokkesprong een ijzer en mag de rest van de zomer niet meer de wei op omdat hij wel weer een ijzer zou kunnen verliezen. Nou, laat mijn paard maar lekker gek doen, een wondje zou hij niet dood aan gaan. En de meest van tijd staat hij toch te vreten.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 13:54

Je titel is te algemeen, er had moet staan: "zijn DEZE dressuurpaarden gelukkig... "

Mijne is denk ik wel gelukkig, hij gaat iedere dag naar buietn (van 9 tot 17 zo'n beetje), heb 1 x per week priveles, 1 x per week clubles, dan rij ik nog 2 x per week gewoon in de bak, iedere zondag ga ik naar buiten (bos en hei!) en tussendoor doe ik soms longeren, vrijspringen oid. O ja, ook ga ik nog ongeveer 1 x per week op concours.

De paarden die jij hierboven beschrijft zullen niet echt gelukkig zijn, maar als dit springpaarden waren geweest die iedere dag 1 uurtje mochten springen, dan waren die net zo ongelukkig geweest....

Wat mij betreft scheer jij dus weer lekker alles over 1 kam... Boos!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 14:39

waarom " zijn dressuurpaarden gelukkig ?" ?
ik denk dat je niet kunt zeggen of dat type paarden gelukkig is of springpaarden, of een wollige shetlander..
ik denk dat je gewoon moet kijken naar jouw paard.
paard is gelukkig als je hem met respect behandeld, als hij ook eens afwisseling heeft en niet iedere dag hetzelfde doet, als hij eens een dagje op de wei mag, of noem maar op.
en of een paard gelukkig is kun je niet zeggen. of hij tevreden kan zijn, dat wel ! Lachen

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 15:06

Ze legt het toch al uit dat ze de stal bedoeld waar zij langsgekomen is.
Oke, de titel is misschien algemeen maar als je het topic gewoon goed leest kun je daar toch wel uithalen dat ze niet álle bedoeld?

Mischa

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 15:09

Ik vind niet dat je op deze manier over andermans paard kan en mag oordelen.
Je hebt je er gewoon niet mee te bemoeien, en daarbij neem ik aan dat iedereen het beste voor heeft met zijn paard.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 16:19

@misha ; oke, sorry verkeerd gelezen Knipoog

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 16:41

Excuus aanvaart hoor mandy_b_s hehe Knipoog
Het was niet persoonlijk naar jouw gericht maar meer de reacties in het algemeen Lachen

Mischa

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 16:57

Ja, ik weet dat ik hier niet over mag/kan oordelen maar 'I couldn't help but wonder.' Ik vroeg me gewoon af hoe jullie hierover denken.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 17:10

zoals jij het vertelt, nee, dat is gewoon zielig, bovendien vind ik het heel belangrijk dat paarden buiten lopen, het liefst 24 uur per dag als dat mogelijk is.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:48

Zielig??
Weetje wat zielig is??

Paarden die je op foto's ziet bij Brooke Hospital!!!

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:57

Paarden zijn kuddedieren en grazers. Paarden die de hele dag op stal moeten staan kunnen mijn inziens niet gelukkig zijn. Die staan daar voor het gemak van de eigenaar. Misschien moeten die eigenaren eens de hele dag (nouja een uurtje mogen ze rondjes rennen) in de wc gaan zitten/staan. Dan hebben ze namelijk net zoveel ruimte als het gemiddelde paard in zijn "heerlijke"stalletje.